Werk & Studie alle pijlers

werken op een notariskantoor

23-11-2017 19:18 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Heeft er misschien iemand ervaring met werken op een notariskantoor? Ik kom uit de zorg maar heb gesolliciteerd bij een notariskantoor als telefoniste en receptioniste en secretarieel medewerker. Ik mag nu op gesprek komen en vind dat heel spannend. IK heb natuurlijk geen ervaring binnen zo'n praktijk. Ik ben wel gewend als telefoniste en receptioniste te werken en ik deed de administratie bij ons werk. Maar dit lijkt me heel anders. Ben super gemotiveerd maar ben ook bang om fouten te maken, de andere mensen werken er al jaren. Ik ben ook bereid opleiding of cursussen te volgen. Heeft er misschien iemand tips en of ervaring binnen deze branche?
Ik denk dat het wat formeler en stijver is dan in de zorg en dat je er echt representatief uit moet zien.
Alle reacties Link kopieren
Notarissen zijn net mensen....als je het treft. En anders wil je er niet eens werken.....
Ik heb op een advocatenkantoor gewerkt. Dat zal vergelijkbaar zijn. Communicatie naar buiten toe is heel formeel. Zakelijk netjes gekleed maar achter de schermen altijd tijd voor een lolletje.

Qua werken zal het veelal aktes maken zijn. Je moet secuur zijn en goed met vertrouwelijke stukken/informatie om kunnen gaan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
@damselindistress maar ik heb hier geen ervaring mee. Is dit makkelijk te leren?
Alle reacties Link kopieren
Werk al jaren op een notariskantoor. Verschillende kantoren, maar geen een waar het echt formeel is. Representatief gekleed is voldoende.
Is 1977 je geboortejaar??
Ik merk bij ons op kantoor dat herintreders, dus vrouwen van een wat hogere leeftijd moeite hebben om het werk te leren. Bij ons is vorig jaar een vrouw van 50 begonnen en die krijgt het niet allemaal onder de knie.
Dit komt voornamelijk omdat je veel verschillende dingen en procedures moet leren.

Als je redelijk wat ervaring hebt met verschillende computersystemen en inderdaad bereidt bent om cursussen te doen dan is het goed te leren.
Alle reacties Link kopieren
ja inderdaad 40 geworden dit jaar en ben zeker bereid om me door te ontwikkelen, omscholen. Ik werk al 20 jaar in de zorg en echt toe aan een nieuwe uitdaging en toen zag ik deze vacature. 10 min van mijn huis vandaan en word ik uitgenodigd!! Ze hadden meer dan 50 brieven. Zo bijzonder!
Maar ben bang dat ik door de mand val oid. dat ik het niet kan...maar elk begin lijkt me moeilijk
Alle reacties Link kopieren
mm_1982 zijn er nog bijzondere sec arbeidsvoorwaarden wat vrije dagen adv en 13e maand betreft dat jij weet?
Alle reacties Link kopieren
Geen cao binnen het notariaat helaas. Dus onderhandel over je sec. voorwaarde. 13e maand is bij ons afhankelijk van het resultaat. scheelt per kantoor. Is het een groot kantoor? Hoeveel notarissen? En een kantoor in de randstad of ergens anders?
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
23-11-2017 20:06
@damselindistress maar ik heb hier geen ervaring mee. Is dit makkelijk te leren?
Alles is te leren maar het is op zijn zachtst gezegd nogal een aparte business met een apart jargon en aparte werkprocessen - dat zal dan even aanpoten worden als je uit een hele andere tak van sport komt.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nu vijf jaar als kandidaat-notaris en mijn ervaring is dat je met een goede motivatie en open blik / wens om dingen te leren, al een heel eind komt. Elke (kandidaat-)notaris waarvoor je werkt zal toch op een eigen manier assistentie kunnen gebruiken, dus leg je oor goed te luister.

Juist op de receptie zal het niet alleen maar "formeel" zijn maar heb je juist veel contact met mensen; dat zou dan een leuke afwisseling zijn met secretarieel werk.

Je zou bijvoorbeeld ook kunnen aangeven dat je bereid bent om de opleiding tot notarieel secretaresse te volgen, zie deze link: https://www.knb.nl/cms/showpage.aspx?id=65

Staat ook een takenpakket bij zodat je een beetje weet wat je kan verwachten.
Met name vertrouwelijkheid van gegevens + jargon zullen in het begin wel wat wennen zijn, maar daar kom je snel genoeg uit.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel. Ik ben echt heel erg bereid om nieuwe dingen te leren en hoop dat ze me de tijd gunnen om het één en ander onder de knie te krijgen. Met mensen omgaan doe ik al 20 jaar. Maar het secretariele gedeelte zal kwestie van leren zijn!

Is een kantoor met 3 notarissen en een stuk of 6 medewerkers in een dorp
Alle reacties Link kopieren
Kan die opleiding ook in deeltijd?
Alle reacties Link kopieren
Leuk hoor Robine! En dat kan zeker, ik keek even en volgens mij zijn het steeds lesdagen van 16-19.30 een keer per drie weken en dan thuis nog wat voorbereiding.

Je moet wel minimaal een halfjaar werkzaam zijn in het notariaat, maar je geeft op deze manier wel je bereidwilligheid aan + dat je al naar cursussen hebt gekeken.
Daarnaast kan je ook eerst mooi kijken of het vakgebied jou wel voldoende aanspreekt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie nu ook deze staan - een introductiecursus voor beginnend medewerkers in het notariaat. https://www.somnotariaat.nl/opleidingen ... rsus-2017/
Is wel op zaterdagen dus zou wel wat van je eigen tijd vragen, maar als je zeer gemotiveerd bent kan je dat wel aantonen juist door een weekendcursus te willen volgen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook eens op inm.nl daar staan cursussen op per vakgebied binnen het notariaat.
Alle reacties Link kopieren
super bedankt voor deze tips!
Alle reacties Link kopieren
volgende week vrijdag mag ik op gesprek komen. Nog even geduld dus, maar wel lekker de tijd om me voor te bereiden.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-11-2017 18:12
Reden: trollen
97.65% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Robine1977 schreef:
23-11-2017 22:36
volgende week vrijdag mag ik op gesprek komen. Nog even geduld dus, maar wel lekker de tijd om me voor te bereiden.
Spannend! Heel veel succes alvast. Je klinkt erg gemotiveerd :)
Hou je ons op de hoogte?
Alle reacties Link kopieren
Ja doe ik! Als er nog meer info over is of ervaringen, heel erg welkom!
Alle reacties Link kopieren
Hier geen tips maar ik wil je wel veel succes wensen. :D
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mijn 18e als zomerbaantje als secretaresse op een advocaten- en notarissenkantoor gewerkt. Was super goed te doen zonder ervaring of opleiding. Ik heb een erg leuke tijd gehad :)
Geloof in jezelf! Je lijkt jezelf nu naar beneden te halen terwijl het nog helemaal niet gebleken is dat je het werkt niet aankunt. Zet jezelf niet 1-0 achter, maar gun jezelf deze kans. Je bent gemotiveerd en je hebt al ervaring met enigszins vergelijkbaar werk. Als je open staat om nieuwe dingen te leren dan is de kans groot dat je je nieuwe taken onder de knie zult krijgen.
Heel veel succes!!
Alle reacties Link kopieren
ja mijn onzekerheid. Mijn huidige werk doe ik 20 jaar en met mijn ogen dicht bij wijze van spreken. Het is toch een hele stap vind ik. Niet zomaar iets. Vastigheid en zekerheid geef ik op voor een nieuwe uitdaging als ik het mag worden, Maar aan de andere kant wie niet waagt wie niet wint...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven