Werk & Studie alle pijlers

Ontslag nemen in proeftijd

24-11-2017 13:19 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik werk momenteel bij de Action maar heb een veel leukere baan aangeboden gekregen. Ik zit bij de Action nog in mijn proeftijd, heb er nu 3 volle weken gewerkt. Mag ik dan zo ontslag nemen? En hoe kan ik dat het beste doen, bellen of langs gaan? Want ik moet morgen werken, maar wil eigenlijk niet. En moet ik dan nog 1 maand doorwerken of kan ik zo stoppen??
Alle reacties Link kopieren
Is die nieuwe baan al zeker, d.w.z. heb je al een contract zwart op wit?
Dan kun je bij je huidige baan in je proeftijd met de dag opzeggen, zonder opgave van redenen. Fatsoenshalve zou ik dan wel nog een dag gaan werken, en het dan meteen vertellen.
Als je nieuwe baan alleen nog maar 'aangeboden' is zou ik e.e.a. even afwachten, anders verspeel je je recht op WW.
Heb je überhaupt geprobeerd het antwoord te googelen?
Alle reacties Link kopieren
Ze rekenen morgen al op je, dus uiteraard morgen gewoon werken. Dan met je baas overleggen over hoe je die laatste week gaat vormgeven.
Kom je zelf tot de conclusie dat dit niet de baan, baas, of het werk voor jou is, dan mag je natuurlijk ook zelf per direct ontslag nemen tijdens je proeftijd. Liever doe je dit netjes in overleg - je baas rekent tenslotte op jouw inzet -, maar het mag wel. Andersom kan de werkgever in principe geen schadevergoeding eisen als jij besluit tijdens de proeftijd te stoppen. Belangrijk om te onthouden is dat als je er zelf mee besluit te stoppen, je (natuurlijk) geen recht hebt op een Werkloosheidsuitkering.
Alle reacties Link kopieren
Joyce48 schreef:
24-11-2017 13:25
Is die nieuwe baan al zeker, d.w.z. heb je al een contract zwart op wit?
Dan kun je bij je huidige baan in je proeftijd met de dag opzeggen, zonder opgave van redenen. Fatsoenshalve zou ik dan wel nog een dag gaan werken, en het dan meteen vertellen.
Als je nieuwe baan alleen nog maar 'aangeboden' is zou ik e.e.a. even afwachten, anders verspeel je je recht op WW.
Nee ik heb het al zwart op wit staan en het is al op papier geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
24-11-2017 13:25
Heb je überhaupt geprobeerd het antwoord te googelen?
Heb je überhaupt de hele vraag doorgelezen?
In je proeftijd kun je gewoon direct opzeggen. Net zoals zij jou vandaag in theorie kunnen bellen dat je morgen niet meer hoeft te komen. Zou dus nu gelijk ff bellen dat je morgen niet meer komt.
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
24-11-2017 13:42
Heb je überhaupt de hele vraag doorgelezen?
Wat Erizon hier zegt is niet gek hoor, dit is echt een enorm standaard vraag waar a) in je contract antwoord op te vinden is en b) mocht je te lui zijn om je contract erbij te willen pakken, dan op google. Dus ik snap haar vraag wel.
Fatsoenlijk afronden, dus morgen gaan werken en direct zeggen dat dat je laatste dag is dat je komt werken.
Alle reacties Link kopieren
https://www.das.nl/juridische-informati ... slag-nemen
Zo is er geen opzegtermijn, is een ontslagvergunning niet nodig en hoeft er niet schriftelijk te worden opgezegd.
Het eerste resultaat in Google als je jouw topic titel invoert.
xdaisyyy_ schreef:
24-11-2017 13:42
Heb je überhaupt de hele vraag doorgelezen?
Hoop dat je nieuwe baan niets met klanten enzo te doen heeft.. met zo'n houding...
xdaisyyy_ schreef:
24-11-2017 13:42
Heb je überhaupt de hele vraag doorgelezen?
.
Ja, het is echt supersimpel. Je hebt daar regels over, die staan op die site waar ik een link van gaf.

(Taal aangepast aan begrip TO)
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 24-11-2017 14:13
31.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij bent zeker een jaar of 16 TO?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
xdaisyyy_ schreef:
24-11-2017 13:42
Heb je überhaupt de hele vraag doorgelezen?
Van Action heb je toch ook een contract gekregen waarin de proeftijd vermeld staat en hoe dat werkt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
.
anoniem_359440 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 22:10
99.12% gewijzigd
.
anoniem_359440 wijzigde dit bericht op 18-09-2018 22:09
99.50% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JeanetteVZ80 schreef:
24-11-2017 14:47
Dat de Action misschien geen personeel morgen heeft is overigens niet jouw probleem. Tijdens de proeftijd moeten zij rekening houden met dat er werknemers per direct stoppen (daar hebben ze recht op) en jij hoeft je niet schuldig te voelen over de gevolgen. Dat is het probleem van de Action die de zaakjes niet goed op orde heeft. Kortom: wees niet bang, doe wat goed voelt want dat mag in dit geval.

Wat is dat toch met dat belabberde arbeidsethos tegenwoordig? Dit is nou precies zo'n instelling waar ik heel veel milennials op betrap; "Ik heb het recht om..." Inderdaad: rechten heb je. Maar om gelijk op je wettelijke strepen te gaan staan: netjes is anders. Nu draait een van TO's collega's op voor het onfatsoen.

Het meest nette om te doen is: morgen gewoon gaan werken, en 's ochtends gelijk bij je leidinggevende aangeven dat dit je laatste werkdag is, dat je na het weekend niet terugkomt.
BrightLights schreef:
24-11-2017 15:06
Wat is dat toch met dat belabberde arbeidsethos tegenwoordig? Dit is nou precies zo'n instelling waar ik heel veel milennials op betrap; "Ik heb het recht om..." Inderdaad: rechten heb je. Maar om gelijk op je wettelijke strepen te gaan staan: netjes is anders. Nu draait een van TO's collega's op voor het onfatsoen.

Het meest nette om te doen is: morgen gewoon gaan werken, en 's ochtends gelijk bij je leidinggevende aangeven dat dit je laatste werkdag is, dat je na het weekend niet terugkomt.
Onzin. De Action trekt zo wel weer wat andere wegwerpwerknemers via 'n uitzendtoko uit de hoge hoed.
Als een personeelslid ziek is moeten ze ook zelf vervanging regelen.
Als bedrijven er anno nu een areidsethos op na hielden dat ze hun personeel waardeerden, maar dat is bijna nergens meer, zeker niet in dat soort zaken. Dus gewoon netjes contractregels volgen, vandaag bellen dat ze morgen niet meer komt.
redbulletje schreef:
24-11-2017 15:09
Onzin. De Action trekt zo wel weer wat andere wegwerpwerknemers via 'n uitzendtoko uit de hoge hoed.
Als een personeelslid ziek is moeten ze ook zelf vervanging regelen.
Als bedrijven er anno nu een areidsethos op na hielden dat ze hun personeel waardeerden, maar dat is bijna nergens meer, zeker niet in dat soort zaken. Dus gewoon netjes contractregels volgen, vandaag bellen dat ze morgen niet meer komt.

Tuurlijk! Je weet alleen nooit of je je collega's van dat moment nog eens tegenkomt op de werkvloer. Beter het zekere voor het onzekere nemen. Netjes afronden kan nooit kwaad.
Alle reacties Link kopieren
BrightLights schreef:
24-11-2017 15:06
Wat is dat toch met dat belabberde arbeidsethos tegenwoordig? Dit is nou precies zo'n instelling waar ik heel veel milennials op betrap; "Ik heb het recht om..." Inderdaad: rechten heb je. Maar om gelijk op je wettelijke strepen te gaan staan: netjes is anders. Nu draait een van TO's collega's op voor het onfatsoen.

Het meest nette om te doen is: morgen gewoon gaan werken, en 's ochtends gelijk bij je leidinggevende aangeven dat dit je laatste werkdag is, dat je na het weekend niet terugkomt.
Het is geen belabberd arbeidsethos en het is ook niet van tegenwoordig. Lekker makkelijk schuiven naar millennials, past zo lekker in het hokje! Maar ik als Generation X denk er net zo over. Mijn arbeidsethos is namelijk contractueel vastgelegd. Proeftijd is proeftijd en zeer duidelijk, helder en concreet omschreven. Wanneer je daar aan houdt, ben je gewoon netjes bezig. De gunfactor van werknemer naar werkgever (en vice versa) moet nog groeien, dan kom je in een werksfeer van geven en nemen voor zowel de werknemer en werkgever.

Overigens off topic, maar geen enkele van mijn werkgevers heeft zich ooit zorgen gemaakt om goed werknemerschap (hun arbeidsethos!), wanneer ze personeel kwijt moesten.

En als haar collega's ergens voor opdraaien, kan je de verantwoordelijkheid bij de werkgever zoeken, die hoort rekening te houden met het feit dat hij TO per direct naar huis kan sturen, maar ook dat zij per direct naar huis kan gaan.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Tenzij je morgen al elders begint te werken zou ik het netjes afronden en morgen nog een dag werken.
En de centen van die dag werk nog meepikken :-).
BrightLights schreef:
24-11-2017 15:06
Wat is dat toch met dat belabberde arbeidsethos tegenwoordig? Dit is nou precies zo'n instelling waar ik heel veel milennials op betrap; "Ik heb het recht om..." Inderdaad: rechten heb je. Maar om gelijk op je wettelijke strepen te gaan staan: netjes is anders. Nu draait een van TO's collega's op voor het onfatsoen.

Het meest nette om te doen is: morgen gewoon gaan werken, en 's ochtends gelijk bij je leidinggevende aangeven dat dit je laatste werkdag is, dat je na het weekend niet terugkomt.
Millenials? Dit geldt voor bijna iedereen, want bij bijna iedereen zit een wettelijke proeftijd in hun contract opgenomen waarin vanaf beide kanten de arbeidsovereenkomst per direct beëindigd mag worden. En dat is veel handiger dan wachten tot je voorbij je proeftijd bent en al meer bent ingewerkt, dat mensen veel meer op je rekenen, dat de andere sollicitanten al lang en breed verder zijn gegaan. Daar ís de proeftijd juist voor.

TO, je moet in je contract kijken hoe lang de proeftijd is. En ja, het is wel zo netjes om de volgende dag nog te gaan werken en dan gelijk door te geven (ik zou het vertellen en een brief meenemen die je meegeeft aan je leidinggevende) dat je niet meer komt.
anoniem_342341 wijzigde dit bericht op 24-11-2017 19:48
Reden: verkeerde quote
50.86% gewijzigd
Ik zo ook morgen gaan en netjes zeggen dat het niet is wat je wil/verwacht.

Behalve geen zin is er geen reden om morgen niet te gaan
Je kan in je proeftijd gewoon opzeggen. Ik raad je wel aan morgen gewoon te gaan werken en duur netjes twee regelen. Je weet nl niet of je je baas of collega's in en andere baan nog tegen zal komen. Dan kan onvolwassen gedrag tegen je gaan werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven