Werk & Studie alle pijlers

Stage gaat niet goed

30-11-2017 20:30 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Momenteel loopt het op mijn stage allemaal niet zo lekker en dat wil ik even van me af schrijven, alvast excuses als het een beetje een chaotisch verhaal wordt.
ik zit nu in het tweede jaar van mijn studie en moet hierbij het hele jaar stage lopen, 2 dagen per week. Vanaf het begin kreeg ik hierbij als feedback dat ik meer initiatief moest nemen en dat ik te rustig, stil, timide was. Er zijn toen concrete acties genoemd die ik kon doen om dat te verbeteren en sindsdien doe ik dat natuurlijk. Nu blijf ik steeds te horen krijgen dat er wel vooruitgang te zien is, maar niet genoeg en dat het voor nu een onvoldoende zou zijn.
Afgelopen week had ik weer een voortgangsgesprek met mijn begeleidster, waarbij ze weer hetzelfde zei, er is vooruitgang, maar het is niet genoeg. Op mijn vraag wat ik dan nog moest verbeteren en in welke concrete situaties ze verbetering wilden zien kreeg ik steeds als antwoord 'Tsja, het zit zo in je persoonlijkheid, dat kunnen we natuurlijk niet veranderen.' Ze heeft uiteraard gelijk dat het in mijn persoonlijkheid zit dat ik erg rustig en op de achtergrond ben, maar juist om die reden heb ik concrete handvatten nodig met hoe ik dat zou kunnen verbeteren. Maar die krijg ik niet, ik krijg steeds te horen dat het mijn persoonlijkheid is en dat ze dat niet kunnen veranderen. Ze had het er zelfs al over dat ik misschien maar een andere stageplek moet gaan zoeken.
Nou begrijp ik zeker wel dat het inderdaad mijn persoonlijkheid zit, maar als ik geen uitleg krijg over wat ik kan doen om me te verbeteren, wat moet ik dan? Ik heb in dat gesprek misschien wel 10 keer gevraagd naar wat ik dan nog kon doen, maar het bleef hetzelfde antwoord. Alles wat in eerste instantie was aangegeven heb ik verbeterd, maar het blijft onvoldoende. Ik weet gewoon even niet meer zo goed wat ik ermee aan moet...

Ik loop trouwens stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
anoniem_359810 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 20:43
4.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Welke studie? Wat doe je als stage? Weet je ongeveer wat mensen voor gedrag vertonen in dit soort rollen?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een duidelijk verhaal hoor. Heb je op jouw opleiding geen stagedocent? Dan zou ik het daar aankaarten.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
30-11-2017 20:33
Welke studie? Wat doe je als stage? Weet je ongeveer wat mensen voor gedrag vertonen in dit soort rollen?
Ik studeer pedagogiek, en ik loop stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
Alle reacties Link kopieren
pokkewijf schreef:
30-11-2017 20:36
Ik vind het een duidelijk verhaal hoor. Heb je op jouw opleiding geen stagedocent? Dan zou ik het daar aankaarten.
Dat ben ik zeker van plan, als het lukt wil ik morgen, of anders komende week het aankaarten bij mijn stagedocent. Over 2 weken heb ik op stage een gesprek met hem en mijn stagebegeleidster, en dan moeten er volgens mijn begeleidster knopen worden doorgehakt of de stage doorgaat of niet. Voor dat gesprek wil ik dus wel mijn verhaal hebben gedaan bij mijn docent.
Alle reacties Link kopieren
Aguamenti schreef:
30-11-2017 20:37
Ik studeer pedagogiek, en ik loop stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
Heb je beeld bij het gedrag van mensen die in die rol goed functioneren?
Oh, wat rot zeg. Wil je aangeven om wat voor soort stage het gaat? Want tot in hoever is het nodig dat je op de voorgrond treed?

Evt kan je meeschrijven op het topic van de introverten. Vind je vast herkenning.
Alle reacties Link kopieren
Wauw dit had ik precies zo op stage. "je bent teveel op de achtergrond", "je laat niet genoeg van je horen" etc. Nu vraag ik me wel af wat dit voor stage is.
Is het echt nodig om van je te laten horen? In een team collega's is het juist fijn als er een paar rustige mensen inzitten die niet de boel zitten te overschreeuwen. Je wordt gillend gek als iedereen haantje de voorste is binnen een team.

Ik vind dit altijd zulke flauwe feedback, helemaal omdat het gewoon iets positiefs is dat nu wordt omgedraaid als iets negatiefs. Er zijn zoveel voordelen van dat rustige stille karakter. Daarbij ben je nu stagiaire, dan is het altijd lastig om van je te laten horen omdat je vaak ook echt als "stagiaire" wordt gezien en je vaak ook raar wordt aangekeken als je veel op de voorgrond treedt (tenminste, binnen mijn vakgebied).
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
30-11-2017 20:39
Heb je beeld bij het gedrag van mensen die in die rol goed functioneren?
Blijkbaar niet genoeg... De groepsleiding is daarin ook erg verschillend, de een pakt de kinderen vrij streng aan terwijl de ander weer heel mild is en veel toelaat. Hier kan ik dus ook niet echt concreet uithalen wat nou het beste is.
Alle reacties Link kopieren
Aguamenti schreef:
30-11-2017 20:37
Ik studeer pedagogiek, en ik loop stage op een groep voor kinderen met een (lichte) verstandelijke beperking in de leeftijd 3-6.
Woongroep ? Dagopvang, soort school ?
Wat zijn je taken, heel concreet ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Aguamenti schreef:
30-11-2017 20:42
Blijkbaar niet genoeg... De groepsleiding is daarin ook erg verschillend, de een pakt de kinderen vrij streng aan terwijl de ander weer heel mild is en veel toelaat. Hier kan ik dus ook niet echt concreet uithalen wat nou het beste is.
Is de bedoeling dat je vooral leert door doen of door observeren van de professionals?

Anders gezegd: vind je begeleider dat je “aanweziger” moet zijn in je professionele activiteiten, of miet je meer vragen ed?
Alle reacties Link kopieren
Subbie schreef:
30-11-2017 20:41
Wauw dit had ik precies zo op stage. "je bent teveel op de achtergrond", "je laat niet genoeg van je horen" etc. Nu vraag ik me wel af wat dit voor stage is.
Is het echt nodig om van je te laten horen? In een team collega's is het juist fijn als er een paar rustige mensen inzitten die niet de boel zitten te overschreeuwen. Je wordt gillend gek als iedereen haantje de voorste is binnen een team.

Ik vind dit altijd zulke flauwe feedback, helemaal omdat het gewoon iets positiefs is dat nu wordt omgedraaid als iets negatiefs. Er zijn zoveel voordelen van dat rustige stille karakter. Daarbij ben je nu stagiaire, dan is het altijd lastig om van je te laten horen omdat je vaak ook echt als "stagiaire" wordt gezien en je vaak ook raar wordt aangekeken als je veel op de voorgrond treedt (tenminste, binnen mijn vakgebied).
Misschien gaat ze niet zelf een gesprekje aan met de kinderen, speelt ze niet - leuk /... genoeg - in op hun verhalen en behoeftes, verzint ze niet zelf een aktiviteit ,... We kunnen hier onmogelijk zien of de kritiek op TO wel of niet terecht is.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Aguamenti schreef:
30-11-2017 20:42
Blijkbaar niet genoeg... De groepsleiding is daarin ook erg verschillend, de een pakt de kinderen vrij streng aan terwijl de ander weer heel mild is en veel toelaat. Hier kan ik dus ook niet echt concreet uithalen wat nou het beste is.
Hoe je met de kinderen omgaat is iets wat je als je eigen stijl zult moeten ontwikkelen. In mijn stages tot verpleegkundige deed ik soms ook andere na in hun omgang naar cliënten maar soms pastte dat helemaal niet bij mij. Het is goed om de verschillende stijlen te observeren van collega’s maar je eigen keuze daarin te maken wat jij denkt dat bij je past en wat goed is. Blijf hierin dicht bij jezelf.

Het heeft niet echt direct iets met je vraag je maken, maar als jouw karakter is dat je introvert bent hoef je echt niet in een stage te doen alsof je heel extravert bent. Probeer een manier te vinden die bij je past en op jouw introverte manier toch initiatieven te nemen, assertiever te zijn. Het is misschien handig Di uit te schrijven voor je begeleider.
Begeleiders zien vaak niet waar je precies mee bezig bent of wat er in je omgaat. Ik heb geleerd dat alles overdreven uitschrijven, zelfs meer dan dat er wordt gevraagd, altijd wordt gewaardeerd.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Toen ze de vorige keer concrete acties benoemden, wat waren dat voor acties ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-11-2017 20:50
Misschien gaat ze niet zelf een gesprekje aan met de kinderen, speelt ze niet - leuk /... genoeg - in op hun verhalen en behoeftes, verzint ze niet zelf een aktiviteit ,... We kunnen hier onmogelijk zien of de kritiek op TO wel of niet terecht is.
Klopt! Maar ik vind kritiek geven op iemands persoonlijkheid naar, helemaal als het zo direct gebeurt als TO omschrijft. ("het is nou eenmaal je persoonlijkheid")
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-11-2017 20:50
Misschien gaat ze niet zelf een gesprekje aan met de kinderen, speelt ze niet - leuk /... genoeg - in op hun verhalen en behoeftes, verzint ze niet zelf een aktiviteit ,... We kunnen hier onmogelijk zien of de kritiek op TO wel of niet terecht is.
Ik bedenk sowieso elke week een groepsactiviteit en die voer ik uit met de kinderen, verder ga ik tijdens het vrij spelen eigenlijk altijd bij een kind/meerdere kinderen zitten om mee te spelen/ze voor te lezen, wat dan ook. Ik heb ook niet het idee dat het echt in die situaties ligt, aangezien mijn begeleidster eigenlijk geen concrete situaties kon noemen, maar het op mijn persoonlijkheid bleef gooien.
Ik zou het zoeken van een ander stageadres zeker overwegen. Soms zijn stagebegeleiders teveel overtuigd van hun eigen gelijk of hun eigen aanpak. Niet zomaar twijfelen aan jezelf, want het kan best zo zijn dat jouw aanpak óók goed werkt.

Ik herken het hoor. Ik liep ooit stage op een redactie en ik was niet dit, en ik was niet dat. En dit ging niet goed, en dat deed ik verkeerd... Zelfvertrouwen op ten duur compleet weg. Alles lag aan mij.
En net in mijn laatste week moest ik op stap met een freelance redacteur, die er al jarenlang werkte. En over een bepaalde situatie zei ik de magische woorden 'ach, ik ben toch de slechte stagiaire ooit, dus dat kan er ook nog bij...'

T arme mens struikelde bijna over haar voeten van verbazing. 'Jij?' zei ze. 'Jij bent de beste die er ooit is geweest. Jij hebt meer informatie kunnen verkrijgen dan welke stagiair dan ooit. Sterker nog, er zijn senior redacteuren geweest die niet voor elkaar hebben gekregen wat jou wel is gelukt.'
Dat is de eerste en enige keer geweest bij die stage dat ik een (groot) compliment heb gekregen. Uiteraard vond mijn stagebegeleider tot de allerlaatste dag dat ik totaal ongeschikt was. Ik heb mijn mond maar gehouden over wat de freelance redacteur (nog meer) had gezegd. Er viel wel het een en ander op zijn plek.
Alle reacties Link kopieren
blijfgewoonbianca schreef:
30-11-2017 20:52
Toen ze de vorige keer concrete acties benoemden, wat waren dat voor acties ?
Dat ging vooral om de huishoudelijke taken, de afwas doen, vegen etc. Verder is toen afgesproken dat ik tijdens het vrij spelen met een paar kinderen apart iets zou gaan doen en dat ik elke week een groepsactiviteit zou bedenken en uitvoeren.
Ik zou eerst het gesprek over 2 weken afwachten.

Maar als je stage-begeleider daar weer zo onduidelijk doet, zou ik een andere vragen op school.
Met deze kom je nergens, is mijn gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Nou, je hebt een mooie kans voor assertief en extravert gedrag :)
Alle reacties Link kopieren
Even off topic : met kinderen "spelen" zou ik ook niet doen als je graag serieus genomen wilt worden. Je bent begeleider en geen speelkameraadje.
Alle reacties Link kopieren
Bessa schreef:
30-11-2017 21:05
Even off topic : met kinderen "spelen" zou ik ook niet doen als je graag serieus genomen wilt worden. Je bent begeleider en geen speelkameraadje.
Aan de ene kant heb je gelijk, aan de andere kant kreeg ik juist te horen dat ik tijdens de speelmomenten bij de kinderen moet gaan zitten en mee moet doen.
Bessa schreef:
30-11-2017 21:05
Even off topic : met kinderen "spelen" zou ik ook niet doen als je graag serieus genomen wilt worden. Je bent begeleider en geen speelkameraadje.
Waarom zou je dan niet met kinderen mogen spelen? Wat een onzin.

TO, neem je eigen initiatief? Doe je uit jezelf taken die bij het werk horen? Doe je voorstellen mbt activiteiten om bepaalde vaardigheden te vergroten? Verdiep je je inspecifieke problematiek en bied je daar bijvoorbeeld een ontwikkelingstaak voor een kind bij aan?
Kom je zelf met ideeen, buiten de wekelijkse activiteit?
Heb je een beeld bij wat het takenpakket is? Voer je vanuit jezelf die taken uit?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
30-11-2017 21:10
Waarom zou je dan niet met kinderen mogen spelen? Wat een onzin.

TO, neem je eigen initiatief? Doe je uit jezelf taken die bij het werk horen? Doe je voorstellen mbt activiteiten om bepaalde vaardigheden te vergroten? Verdiep je je inspecifieke problematiek en bied je daar bijvoorbeeld een ontwikkelingstaak voor een kind bij aan?
Kom je zelf met ideeen, buiten de wekelijkse activiteit?
Heb je een beeld bij wat het takenpakket is? Voer je vanuit jezelf die taken uit?
Dat zou ik inderdaad wel meer kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
mag van mij best, maar je bent neem ik aan in dit geval een begeleidster? Dan kan je best bij een groepje kinderen gaan zitten en meekletsen met wat ze doen maar als je serieus genomen wilt worden zou ik niet "meespelen". Zo word een vriendinnetje in plaats van een vertrouwenspersoon waar ze bij terecht kunnen. Kan je onzin vinden, maar zo werkt het. Maar dit is wel heel ver off topic. Ik zou het gesprek afwachten en anders een andere stageplek zoeken, waar ze jouw introverte kant kunnen waarderen! succes :daisy:
anoniem_359636 wijzigde dit bericht op 30-11-2017 21:16
0.58% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven