Werk & Studie alle pijlers

Geen (schriftelijk) contract, gevolgen?

07-12-2017 09:08 16 berichten
Mijn dochter (18) heeft een bijbaan bij een franchise supermarkt van een grote keten. Al vanaf het begin zijn er dingen gebeurd die eigenlijk niet mogen, maar die alle medewerkers accepteren onder het mom 'anders lig je eruit, voor jou tien anderen'. Zo heeft ze bijvoorbeeld haar inwerkuren niet betaald gekregen, en wordt wel eens opgeroepen voor 2 uur en krijgt er dan ook maar 2 betaald.
Inmiddels werkt ze er bijna een half jaar en heeft nog geen schriftelijk contract (haar vriendin, die er langer werkt, ook niet). Ze werkt ca 6-12 uur per week (voor een all-in loon) en krijgt salarisstroken.
Wat zijn de gevolgen van het ontbreken van een schriftelijke arbeidsovereenkomst? Stel dat ze ziek wordt, krijgt ze dan betaald?
Ik mag me zelf nergens mee bemoeien dus doe dat ook niet, maar ben toch wel benieuwd naar haar rechten. Vroeger werkten we gewoon hele dagen in de supermarkt, maar tegenwoordig worden kinderen alleen gevraagd voor de drukke uren, alles om de kosten te drukken.
Alle reacties Link kopieren
Als je dochter opgeroepen wordt voor minder dan 3 uur is de werkgever verplicht om 3 uur uit te betalen. Ook haar inwerkuren zouden betaald moeten worden.

Vanzelfsprekend kan ze deze gemiste inkomsten opeisen. Het gevolg is dan wel dat ze niet meer opgeroepen wordt en haar baan kwijt is. Als het mijn dochter was zou ik haar adviseren om naar ander werk te gaan zoeken en haar achterstallige loon op te eisen.

Heeft zij nog mailtjes of appjes waarin de uren staan waarvoor zij opgeroepen is? Ook de inwerkuren?

Ik weet niet wat voor rechten zij heeft zonder contract, dat zou je moeten navragen bij het Juridisch loket.
Alle reacties Link kopieren
Op salarisstrook moet staat ook uitdienstteding datum dus op zulke manier weet je ook voor welke periode is die aangegaan en daar moet ook stan min uren per periode of 0.Als ze heeft minder dan 15 uur per maand ze moeten per oproep minste 3 uur betalen.Verderd niet schrijftelijke hebben van een contract betekt dat allebei kanten kunnen niet beroep doen op afgesproken afspraken (proeftijd of een andere beding).
Alle reacties Link kopieren
Hoi Minke, er is sprake van arbeid, loon en gezag dus ook al is er geen contract dan is er wel een arbeidsverhouding. Als ze ziek wordt zal zal ze dus ook betaald moeten worden voor het gemiddelde aantal uren dat ze per week werkt.

Ik zou me overigens wel zorgen maken hierover, is ze wel verzekerd daar?
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
felice71 schreef:
07-12-2017 09:40
Hoi Minke, er is sprake van arbeid, loon en gezag dus ook al is er geen contract dan is er wel een arbeidsverhouding. Als ze ziek wordt zal zal ze dus ook betaald moeten worden voor het gemiddelde aantal uren dat ze per week werkt.

Ik zou me overigens wel zorgen maken hierover, is ze wel verzekerd daar?
Ik ga er vanuit van wel, het is een grote keten. Er worden geen inhoudingen gedaan op het salaris maar dat is omdat ze amper 2000 euro per jaar verdient. Ik zal eens vragen of ik een loonstrook kan zien. Ze is niet zo mededeelzaam omdat ze kost wat het kost wil voorkomen dat ik me ermee ga bemoeien :-)
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 07-12-2017 09:46
12.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
felice71 schreef:
07-12-2017 09:40
Hoi Minke, er is sprake van arbeid, loon en gezag dus ook al is er geen contract dan is er wel een arbeidsverhouding. Als ze ziek wordt zal zal ze dus ook betaald moeten worden voor het gemiddelde aantal uren dat ze per week werkt.

Ik zou me overigens wel zorgen maken hierover, is ze wel verzekerd daar?
dit inderdaad.
veensteker schreef:
07-12-2017 09:38
Als je dochter opgeroepen wordt voor minder dan 3 uur is de werkgever verplicht om 3 uur uit te betalen. Ook haar inwerkuren zouden betaald moeten worden.

Vanzelfsprekend kan ze deze gemiste inkomsten opeisen. Het gevolg is dan wel dat ze niet meer opgeroepen wordt en haar baan kwijt is. Als het mijn dochter was zou ik haar adviseren om naar ander werk te gaan zoeken en haar achterstallige loon op te eisen.

Heeft zij nog mailtjes of appjes waarin de uren staan waarvoor zij opgeroepen is? Ook de inwerkuren?

Ik weet niet wat voor rechten zij heeft zonder contract, dat zou je moeten navragen bij het Juridisch loket.
Dit.

Of heb jij of zij een rechtsbijsandverzekering? Daar anders eens vragen wat er wel en niet mag.
Ik lees een K.. werkgever en zou haar adviseren om een andere baan te zoeken en dan voor haar rechten op te komen. Ook 18 jarigen mag je nog helpen en dit valt ook onder het opvoeden. 18 is nog jong.
We hebben een rechtsbijstandsverzekering. Het is nu ook niet heel erg dringend, die tien uurtjes inwerken zijn te overzien (al is het belachelijk), maar ze was laatst grieperig en toen vroeg ik me af of ze wel betaald zou krijgen als ze ziek zou worden. Of stel dat ze niet meer opgeroepen wordt als ze te duur wordt, heeft ze dan recht op iets? Ik las nl ook ergens dat je een contract voor onbepaalde tijd hebt als er niets anders schriftelijk is afgesproken.
Ze heeft nu mondeling afgesproken dat ze een contract heeft voor 0-12 uur. Dat was de voorwaarde om een all-in loon te mogen betalen (dus incl vakantiegeld en -dagen). Op zondag krijgt ze 200% dus dat is ook fijn (en lijkt het al op een 'echt' grotemensensalaris).
Alle reacties Link kopieren
Zonder contract weet je niet waar ze recht op heeft, dat contract is dus wel erg belangrijk.

Als ze niet wordt opgeroepen heeft ze volgens mij pech, ze heeft geen recht op uren met dit contract.

Als ze ziek is heeft ze recht op loondoorbetaling voor de uren dat ze ingeplant stond. Dus zou ze maandag tot woensdag werken en ze wordt dinsdag ziek dan krijgt ze dinsdag en woensdag doorbetaald. Soms is in een contract opgenomen dat er (maximaal 2) wachtdagen zijn en dan krijgt ze dus ook niet doorbetaald op dinsdag en woensdag. Belangrijk dus om een contract te hebben. Als ze niet stond ingeroosterd en ze wordt ziek dan krijgt ze ook niet doorbetaald.

Echt heel waardeloos hoor die supermarkten. Als je te 'moeilijk' gaat doen en zo gek bent je rechten op te eisen dan lig je eruit, voor jou tien andere.. Ze zou anoniem een melding kunnen doen bij de inspectie SZW. https://www.fnv.nl/mijn-vraag/arbeidsom ... andigheden
Difficulty is inevitable, drama is a choice.
Alle reacties Link kopieren
Geen contract is vooral heel ongunstig voor de werkgever. Als je 13 weken hebt gewerkt, dan kun je een beroep doen op het bestaan van een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd voor de uren die je gemiddeld hebt gewerkt. Dus stel dat zij 13 weken gemiddeld 10 uur per week werkt, dan heeft ze recht op een vast contract voor 10 uur per week. De werkgever heeft namelijk geen contract dat aantoont dat hier sprake is van een oproepcontract, en de werkgever heeft ook geen contract dat aantoont dat de overeenkomst tijdelijk zou zijn. De werknemer daarentegen heeft wel loonstroken die bewijzen dat er sprake is geweest van werk en hoeveel werk!

Daarnaast zijn er ook tal van andere zaken waar de werkgever geen beroep op doen. Wachtdagen bij ziekte? Dat moet in het contract staan, anders mag het niet. Tenzij het in de CAO staat, maar dan moet de werkgever aan kunnen tonen dat de werknemer daarvan op de hoogte is. En dat wordt dan weer erg lastig, zo zonder contract waarin een CAO van toepassing is verklaard.

Kortom, de rechtspositie van jouw dochter wordt juist verstrekt door de nalatigheid van deze werkgever!
Alle reacties Link kopieren
Weet je heel zeker dat er geen contract is? De meeste supermarkten hebben zo'n standaard-formuliertje dat werknemers moeten invullen: naam, adres, bsn-nummer en een handtekening. Maar die telt wel als contract. Dat ze geen kopie mee naar huis heeft gekregen is dan haar eigen probleem als ze wel getekend heeft voor ontvangen, lezen en akkoord gaan met cao en contractbepalingen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
07-12-2017 11:33
Weet je heel zeker dat er geen contract is? De meeste supermarkten hebben zo'n standaard-formuliertje dat werknemers moeten invullen: naam, adres, bsn-nummer en een handtekening. Maar die telt wel als contract. Dat ze geen kopie mee naar huis heeft gekregen is dan haar eigen probleem als ze wel getekend heeft voor ontvangen, lezen en akkoord gaan met cao en contractbepalingen.
Dat weet ik niet. Ze heeft wel een reglement ontvangen dus ik zal nog eens vragen of ze echt niets heeft ondertekend. Ik had haar gezegd dat ze contracten altijd eerst mee naar huis moest nemen om samen door te lezen, maar helaas doen ze niet altijd wat je wilt :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk niet waarom ze dit pikt en niet op zoek gaat naar een andere baan. Op 18-jarige leeftijd ben je ontzettend gewild. Toen ik op diezelfde leeftijd begon met het werken in een winkel en de eigenaar zijn eigen regels niet nakwam en schold, ben ik opgestapt en vond ik zo een betere werkgever.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
07-12-2017 12:03
Dat weet ik niet. Ze heeft wel een reglement ontvangen dus ik zal nog eens vragen of ze echt niets heeft ondertekend. Ik had haar gezegd dat ze contracten altijd eerst mee naar huis moest nemen om samen door te lezen, maar helaas doen ze niet altijd wat je wilt :-)
Om een contract mee naar huis te nemen moet je het wel herkennen als een contract. As ze een reglement zoet, waar NAW gegevens ingevuld moeten worden, kan ik me voorstellen dat dit niet als contract herkent wordt.
Alle reacties Link kopieren
Als ze geen vast rooster heeft, dan wordt ze met een 0-urencontract ook niet doorbetaald bij ziekte. Immers gaat haar baas haar natuurlijk niet oproepen als hij weet dat ze ziek is.

Maar dit is natuurlijk een kutwerkgever waar je zo kort mogelijk moet blijven zitten. Je kunt hoog en laag gaan springen dat het niet mag wat hij doet, maar uiteindelijk moet je bedenken of je voor die paar misgelopen uren a 4 euro per uur het de moeite waard vind om alle tijd, moeite, frustratie en geld in een rechtszaak te gaan stoppen.
Mooi moment om je dochter te leren dat er zoiets als het juridisch loket bestaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven