Werk & Studie alle pijlers

Dag

11-12-2017 15:21 57 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie ervan als iemand een mailtje begint met "Dag Naam," ervoor?

Wat voor bijklank heeft dat voor jullie, of heeft dat helemaal geen bijklank?

Ik schrijf altijd "Beste," en naar vrienden "Hoi" maar nooit "Dag" als aanhef. Voor mij heeft het een vreemde bijklank die ik niet echt kan uitleggen. Misschien een beetje onvriendelijk ofzo? Het zou minder formeel moeten zijn dan Beste maar het komt bij mij toch afstandelijker over.

Laatst stuurde ik een mailtje naar een heel lieve collega met "Beste" en toen antwoordde ze met "Dag" en toen raakte ik een beejte in de war omdat ik weet dat zij het sowieso niet onvriendelijk bedoelde :biggrin:
Alle reacties Link kopieren
Ik denk daar helemaal niks van. Zelfde als Hi, hoi, he, etc.
Alle reacties Link kopieren
Minder formeel dan Beste dus dan maar niet minder aardig?
Voor mij klinkt 'Dag' minder formeel dan 'Beste' maar minder joviaal dan 'Hoi'. Ik vind 'beste' juist wat koeltjes klinken, tenzij ik de persoon helemaal niet ken.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar een beetje waar je je druk over maakt. :).

Ik begin mn mails wel vaker met 'dag', en ik verstuur er zo'n 50 per dag, puur zakelijk.

Bij klanten die ik wat beter ken, schrijf ik wel vaker 'dag', al krijg ik ook vaak van hen een mail met 'hi kleineschnitzel', dat vind ik persoonlijk dan weer 'n beetje gek. 'Beste' of 'Geachte' past nog het beste dan. 'Dag' alleen bij klanten die 'k een beetje ken. Puur situatie afhankelijk dus :).
Riding a racebike is an art - a thing that you do because you feel something inside.
Persoonlijk vind ik 'dag spuit-elf' vriendelijker klinken dan 'beste spuit-elf'.
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig heel gebruikelijk.

Wat ik pas stom vind is, hallo.

Geachte vind ik echt ouderwets.

En beste vind ik juist, mmmm, ik mag je niet, beetje afstandelijk.

Zakelijk gebruik ik goedemorgen, goedemiddag. Bevalt mij het beste :P
Lijkt me een prima begin.
Alle reacties Link kopieren
Beste klinkt mij wat denigrerend.
'Dag' vind ik een beetje 'Dag lieve kinderen' klinken. Maar ik heb ook wel eens een algemene mail gestuurd (adreswijziging oid) met als aanhef 'Beste,' naar familie vrienden en collega's en toen waren mijn schoonouders over de flos want 'Beste,' is onvriendelijk :confused:
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niets mis met 'Dag'. Ik gebruik het zelf ook weleens, maar net aan wie ik de mail richt. Ik gebruik ook 'Hallo', 'Hoi', 'Beste', 'Goedemorgen' enz.

Een vriendin van mij begint mails altijd met 'Eey'. Dat vind ik op één of andere manier storend, beetje aso ofzo. Weet niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een mail beginnen met "dag" echt heel erg raar. Ik zeg dag als ik een winkel uitloop of zo.
Hallo vind ik veel logischer, of hoi. Of haai, maar dat is dan meer grappig bedoeld.
Beste of geachte aan mensen die ik nog niet eerder gemail heb.
Degenen van wie ik een 'dag' krijg, die moeten altijd iets van me :-D

Verder staat dag voor mij synoniem aan hallo. Verder geen bijklank. Woon in het noorden voor als het iets uitmaakt, daar zeggen we ook do en moi (moj)
Alle reacties Link kopieren
Goedendag of dag. 's nachts groet ik met goedenacht of nacht.
Ik mail de hele dag door voor mijn werk. Ik let dus echt niet op de aanhef.

De eerste mail begint meestal met "goedemorgen/middag/avond -NAAM-", of als ik heel druk ben "Dag -NAAM-".

De correspondentie die volgt hebben zelfs geen aanhef en lijkt eerder op chatten :proud:. Dat zijn vaak geen collega's, maar wel mensen die ik dagelijks mail/bel.
Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet denken want heb er nooit over na gedacht.
Ik begin eigenlijk altijd met een Hoi, Hallo, Beste of Geachte.
Alle reacties Link kopieren
Niks mis mee. Gebruik zelf vaak 'Beste' of 'Hi' (die laatste naar collega's of mensen die ik vaker heb gesproken.
Vind 'Dag' niet afstandelijk oid overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit een leidinggevende gehad die standaard begon met LS

Heb serieus moeten googelen wat dat betekende en ben het ook weer vergeten.
Benbits schreef:
11-12-2017 16:02
Ik heb ooit een leidinggevende gehad die standaard begon met LS

Heb serieus moeten googelen wat dat betekende en ben het ook weer vergeten.
Lieve Schat?
Je kan natuurlijk het negatief interpreteren of er gewoon niet zo bij stil staan.
Ik vind het prima kunnen. Beter dan hoi.
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:06
Lieve Schat?
Lectori salutem.

Ik mag toch wel hopen dat je iig weet waar het voor staat.
anoniem_359707 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:11
0.30% gewijzigd
Voor mij is dat afhankelijk van de setting. Naar collega’s prima. Naar werkrelaties is dat in mijn baan te informeel. Naar familie en vrienden is het altijd prima, hoewel ik het zelf niet schrijf.
Moiren’ schreef:
11-12-2017 16:10
Lector salutem.

Ik mag toch wel hopen dat je iig weet waar het voor staat.
Ik dacht dat het Lectori salutem was.

Dit is trouwens hopeloos verouderd en ik heb het in de praktijk nog nooit gezien dus ik mag hopen dat jij mensen hun intellectueel vermogen niet gaat inschatten op basis van dit weetje.
anoniem_356232 wijzigde dit bericht op 11-12-2017 16:17
32.98% gewijzigd
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:11
Ik dacht dat het Lectori salutem was.
Ja klopt, verbeterde het net. Ik heb een haatverhouding met mijn iPad.
Alle reacties Link kopieren
Bearnaise schreef:
11-12-2017 16:06
Lieve Schat?
Hahahahah nee dat was het zeker niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven