Werk & Studie alle pijlers

Werkervaringsplek -> kennismakingsgesprek

11-12-2017 21:22 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag,

ik heb op eigen initiatief gevraagd bij een gemeente of er mogelijkheden waren tot een junior leer functie of werkervaringsplek.
Nu heb ik dus een kennismakingsgesprek (ze hebben al een cv en motivatiebrief gekregen) en ik heb eigenlijk geen flauw idee hoe ik dit moet aanpakken. En als ik online check dan lees ik vooral verhalen over hoe slecht het is en dat men vooral misbruik maakt van starters die geen baan kunnen vinden.

Ik zit ook in zo'n positie. Ben werkloos en wil de ervaring hebben voor verdere mogelijkheden (dit weten ze) aangezien ik overal afgewezen ben omdat ik de nodige ervaring mis. Nu twijfel ik dus een beetje over wat het verstandigst is voor mij. Als zij een betaalde mogelijkheid hebben dan zou het super zijn maar de kans is groot dat er praktisch geen vergoeding tegenover staat. Dat laatste is prima maar dan zou ik bij wijze van voor minder uren gaan zodat ik wel kan werken voor mijn geld.

Maar wat zou jij doen? Of heeft iemand tips hoe ik het het best kan aanpakken. Ervaringen waar ik op moet letten.
Alle reacties Link kopieren
Dus je vraagt om iets, en op voorhand vind je het al misbruik als je krijgt wat je vraagt?

Ingewikkeld.
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
11-12-2017 21:29
Dus je vraagt om iets, en op voorhand vind je het al misbruik als je krijgt wat je vraagt?

Ingewikkeld.

Oh jammer dat het zo overkomt.

Ik vraag idd naar de mogelijkheden bij hen en kreeg te horen dat ik op een kennismaking gesprek kon komen. Heel fijn.
Probeer mij in te lezen over de mogelijkheden qua functies maar ook naar wat normaal is op een werkervaringsplek. Als ik nu google zie ik meer negatieve dan positieve aspecten. Lees zelfs van bedrijven die het niet meer (mogen/willen) aanbieden.

Dus vraag ik het hier nog even. Wellicht hebben andere tips?
Alle reacties Link kopieren
Maar naar wat voor tips ben je dan op zoek?
Alle reacties Link kopieren
Negeer LeesMee maar, TO. Die reageert wel vaker vreemd.

Ik heb helaas geen tips/ervaringen voor je maar ik wil je veel succes wensen :)
groetjes, slagtandje
Alle reacties Link kopieren
Ik had een beetje het zelfde gevoel als LeesMee. Jij vraagt of er werkervaringsplekken zijn en nu je langs mag komen, twijfel je of dit verstandig is. Ik zou in ieder geval nadenken over wat je zelf wel/niet zou willen voor je dat gesprek ingaat. Dan kun je tijdens dat gesprek ook gericht vragen stellen.
Alle reacties Link kopieren
slagtandje schreef:
11-12-2017 21:41
Negeer LeesMee maar, TO. Die reageert wel vaker vreemd.

Ik heb helaas geen tips/ervaringen voor je maar ik wil je veel succes wensen :)
En bedankt. Maar negeer me maar ja, als het te moeilijk is om gewoon te lezen zonder meteen met gemakzuchtige oordeeltjes te strooien.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek wat te doen als er een mooie betaalde baan langs komt. Dan wil je niet aan je nietbetaalde baantje vast zitten.
Bespreek wat de inhoud gaat zijn, zodat het uitdagend voor jou is en je ook echt wat leert. Ipv dat je alle rotklusjes mag doen als gratis medewerker. Bedenk dus ook zelf welke leerdoelen je wil halen en bespreek of ze daaraan kunnen voldoen.
Bespreek hoeveel uren zij je verwachten en wat jij ziet zitten. Jij mag daarin best sturend zijn, want je gaat (bijna) gratis werk voor hen doen. En ook wat de duur is van je ervaringsplek.
Bespreek of je mag solliciteren op de interne vacatures.
Bespreek of je degelijk wordt ingewerkt en begeleid en hoe dan. Liever niet dat ze je zomaar loslaten, maar dat je feedback krijgt zodat je kan groeien.
En of je bij meerdere collega's en meerdere afdelingen mee kan werken. Je wil immers brede ervaring op doen.
En tenslotte, bespreek de (onkosten)vergoeding.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-12-2017 21:44
Ik had een beetje het zelfde gevoel als LeesMee. Jij vraagt of er werkervaringsplekken zijn en nu je langs mag komen, twijfel je of dit verstandig is. Ik zou in ieder geval nadenken over wat je zelf wel/niet zou willen voor je dat gesprek ingaat. Dan kun je tijdens dat gesprek ook gericht vragen stellen.
Ben jij vast ook raar. Zullen we een groepje beginnen?
Alle reacties Link kopieren
LeesMee schreef:
11-12-2017 21:45
En bedankt. Maar negeer me maar ja, als het te moeilijk is om gewoon te lezen zonder meteen met gemakzuchtige oordeeltjes te strooien.
Leuk onderschrift :thumbsup: Zet je er nog wel even "-slagtandje" bij?


@chocolol: Jij reageert niet raar hoor, ik lees je graag :)
groetjes, slagtandje
Alle reacties Link kopieren
Sorry voor het off-topic gaan trouwens TO :)
groetjes, slagtandje
Alle reacties Link kopieren
slagtandje schreef:
11-12-2017 21:51
Leuk onderschrift :thumbsup: Zet je er nog wel even "-slagtandje" bij?


@chocolol: Jij reageert niet raar hoor, ik lees je graag :)
Fascinerend, die zelfingenomenheid.
Alle reacties Link kopieren
slagtandje schreef:
11-12-2017 21:51
@chocolol: Jij reageert niet raar hoor, ik lees je graag :)

:yes:
Alle reacties Link kopieren
Noteer in elk geval de vragen die jij wilt stellen.
En als zij geen vergoeding geven, dan geef je aan dat je bijvoorbeeld 2 of 2.5 dag beschikbaar bent, zodat je voor de rest een baan kunt zoeken die wel geld oplevert. Als jij eenmaal die ervaring hebt, dan vraagt niemand je hoeveel uur je bij gemeente X hebt gewerkt.

Op zich vind ik het een goede manier om ervaring op te doen, maar je hoort inderdaad ook vervelende verhalen. Het positieve is dat dit niet op verzoek van hen gebeurt maar op je eigen verzoek. Maak in elk geval goede afspraken.

Succes.
Alle reacties Link kopieren
Voor een echte WEP wanneer je in een uitkering zit moet de werkgever een indiensttredingsintentie tekenen. Het is dus de bedoeling dat je aansluitend wordt aangenomen tenzij er grote bezwaren zijn.
Daarnaast kan een WEP eigenlijk alleen wanneer je in een uitkering zit en zit er ook een max termijn aan verbonden van 2-3 maanden.

Zomaar mensen zonder uitkering voor niets laten werken in arbeid die normaliter betaald is mag in veel gevallen juridisch gezien niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
11-12-2017 21:44
Ik had een beetje het zelfde gevoel als LeesMee. Jij vraagt of er werkervaringsplekken zijn en nu je langs mag komen, twijfel je of dit verstandig is. Ik zou in ieder geval nadenken over wat je zelf wel/niet zou willen voor je dat gesprek ingaat. Dan kun je tijdens dat gesprek ook gericht vragen stellen.
Bedankt voor de reactie.
Daar ben ik idd mee bezig. Als er de mogelijkheid is voor een betaalde functie dan weet ik waar op te letten, maar omdat de kans groot is dat het er alleen een mogelijkheid is tot een werkervaringsplek ben ik niet helemaal zeker wat ik kan verwachten. Daarom ook de vraag naar tips of op/aanmerkingen waarover ik kan nadenken en eventueel naar kan vragen.
Alle reacties Link kopieren
Nijntje* schreef:
11-12-2017 21:46
Bespreek wat te doen als er een mooie betaalde baan langs komt. Dan wil je niet aan je nietbetaalde baantje vast zitten.
Bespreek wat de inhoud gaat zijn, zodat het uitdagend voor jou is en je ook echt wat leert. Ipv dat je alle rotklusjes mag doen als gratis medewerker. Bedenk dus ook zelf welke leerdoelen je wil halen en bespreek of ze daaraan kunnen voldoen.
Bespreek hoeveel uren zij je verwachten en wat jij ziet zitten. Jij mag daarin best sturend zijn, want je gaat (bijna) gratis werk voor hen doen. En ook wat de duur is van je ervaringsplek.
Bespreek of je mag solliciteren op de interne vacatures.
Bespreek of je degelijk wordt ingewerkt en begeleid en hoe dan. Liever niet dat ze je zomaar loslaten, maar dat je feedback krijgt zodat je kan groeien.
En of je bij meerdere collega's en meerdere afdelingen mee kan werken. Je wil immers brede ervaring op doen.
En tenslotte, bespreek de (onkosten)vergoeding.
Dag Nijntje, bedankt voor je reactie.
Ik zie idd wat puntjes waar ik niet zo snel aan gedacht had. (leerdoelen/feedback) Aangezien er geen opleiding aan vastzit ben ik helemaal vergeten om gebruik te maken van mijn stage-kennis.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
11-12-2017 22:43
Noteer in elk geval de vragen die jij wilt stellen.
En als zij geen vergoeding geven, dan geef je aan dat je bijvoorbeeld 2 of 2.5 dag beschikbaar bent, zodat je voor de rest een baan kunt zoeken die wel geld oplevert. Als jij eenmaal die ervaring hebt, dan vraagt niemand je hoeveel uur je bij gemeente X hebt gewerkt.

Op zich vind ik het een goede manier om ervaring op te doen, maar je hoort inderdaad ook vervelende verhalen. Het positieve is dat dit niet op verzoek van hen gebeurt maar op je eigen verzoek. Maak in elk geval goede afspraken.

Succes.
Ik heb wel eens afwijzingen nagebeld en dan geven ze aan als opmerking of tip : Ga voor een stage oid of doe tenminste een jaar ervaring op bij een gemeente of overheidsinstelling. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dit om fulltime ging, daarom voel ik denk ik een beetje de stress om de hoeveelheid uren. Maar het moet gaan om kwaliteit (dus wat je leert) en niet hoelang je ergens zit. Bedankt voor deze inzicht.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-12-2017 03:54
Voor een echte WEP wanneer je in een uitkering zit moet de werkgever een indiensttredingsintentie tekenen. Het is dus de bedoeling dat je aansluitend wordt aangenomen tenzij er grote bezwaren zijn.
Daarnaast kan een WEP eigenlijk alleen wanneer je in een uitkering zit en zit er ook een max termijn aan verbonden van 2-3 maanden.

Zomaar mensen zonder uitkering voor niets laten werken in arbeid die normaliter betaald is mag in veel gevallen juridisch gezien niet.

Zonder uitkering hier.
Maar ik lees dat het vooral gaat om het leeraspect die zij dan moeten bieden (begeleiding/leerplan/verantwoordelijkheden etc) zodat het een soort 'stage' is anders is het idd werk en mag het juridisch niet . Maar ik ga dit wel even opschrijven en kijken hoe zij hier tegenaan kijken.

Bedankt voor je reactie.
Alle reacties Link kopieren
Geen ervaring met een wep, maar wel in mijn laatste jaar een facultatieve stage gedaan bij een gemeente.
Van tevoren afgesproken:
- 10 uur per week (8 op kantoor en 2 thuis)
- 6 maanden
- een afgebakende opdracht met evaluatie en beoordeling na 6 maanden
- onkostenvergoeding voor parkeren
- elke twee weken voortgangsgesprekje met begeleider.


Ik heb er veel aan gehad!
Alle reacties Link kopieren
Ja maar dan heet het een stage.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-12-2017 03:54
Voor een echte WEP wanneer je in een uitkering zit moet de werkgever een indiensttredingsintentie tekenen. Het is dus de bedoeling dat je aansluitend wordt aangenomen tenzij er grote bezwaren zijn.
Daarnaast kan een WEP eigenlijk alleen wanneer je in een uitkering zit en zit er ook een max termijn aan verbonden van 2-3 maanden.

Zomaar mensen zonder uitkering voor niets laten werken in arbeid die normaliter betaald is mag in veel gevallen juridisch gezien niet.
Vanuit de WW mag je, mits met toestemming van het UWV natuurlijk, maximaal 3 maanden stage lopen met behoud van uitkering. Bij hetzelfde bedrijf tenminste, daarna mag je bij een ander bedrijf weer stage lopen. Dat heet natuurlijk niet WEP, maar aangezien deze stage niet gekoppeld hoeft te zijn aan een opleiding zie ik niet veel verschil. Het doel is alleen 'het opdoen van ervaring' en er moet zelfs van tevoren een contract zijn opgesteld dat dit niet leidt tot een baan bij dit bedrijf. Natuurlijk moet je hiermee ook geen plaats opvullen van een betaalde baan.
Ik heb met deze constructie 6 maanden willen werken naast een zelf betaalde opleiding, maar kreeg geen toestemming. Dit kon alleen met een door het UWV betaalde opleiding, daarom heb ik via een scholingsvoucher aanvullend een stukje hbo gedaan om aan die 6 maanden te komen. Op de arbeidsmarkt krijg ik nu terug dat ook die 6 maanden erg kort is, vandaar dat ik erover nadenk om een plek te zoeken om daar 3 maanden ervaring aan toe te voegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven