Werk & Studie alle pijlers

Studeren aan de Open Universiteit

03-01-2018 13:03 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om een studie te gaan volgen aan de Open Universiteit (richting Onderwijskunde). Heeft iemand ervaringen met de OU en specifiek het schakelprogramma en de master Onderwijskunde of Pedagogiek?

Ik zou o.a. graag willen weten hoe het cursusmateriaal is, de combinatie werk/privé en de kwaliteit van de docenten. Ook ben ik benieuwd hoe het is om op afstand te studeren (ik heb alleen aan een reguliere universiteit gestudeerd).
Alle reacties Link kopieren
ik studeer aan de OU, wel een andere richting. Ik ben wel bijna klaar en er is nog al het een en ander veranderd in de afgelopen 2 jaar. Met name is er meer begeleiding en minder flexibiliteit ontstaan. Dus het hangt af van wat je prettig vindt. Ik had wel de discipline om thuis te studeren en zelf tentamendata in te plannen en eigen deadlines op te stellen. Ik heb ook vrij inflexibel werk, dus een gewone uni was echt geen optie
Nu is er iets meer structuur aangebracht bij de OU, maar dan moet je dus wel mee kunnen in het tempo van de OU.
Voor de gewone vakken vond ik het op afstand studeren heel goed te doen, sommige vakken heb je wel bijeenkomsten voor en dan is het ook leuk om andere mensen te spreken. Soms mis ik wel eens gewoon met andere studenten over de studie kletsen.
Er zijn allemaal faceboekgroepen van alle studierichtingen, dus misschien is het handig om die op te zoeken en daar je vraag te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even met je mee. Ben ook wel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in september gestart met een studie bij de OU en val dus in het nieuwe, strakkere studieschema. Maar ook daarbinnen heb je weer de mogelijkheid om je tempo aan te passen.
Ik werk niet, dus ik kan niets zeggen over de combinatie van werk en studie.
Ik vind het cursusmateriaal en de online studie-omgeving erg duidelijk en prettig.
Ik heb nog maar 1 docent gezien en daar ben ik niet zo tevreden over, maar ik zie de beste man nog 1x, dus daar trek ik me niet zo veel van aan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in september begonnen met het schakelprogramma Onderwijskunde.
Het cursusmateriaal is mijn inziens prima, je krijgt alles of thuisgestuurd of kunt er online bij. Ik vind het handig dat je gewoon een totaalprijs betaalt, er komen dus nauwelijks onverwachte kosten bij.
De uren die er per vak voor staan kloppen bij mij wel aardig. Ik maak die uren zeker wel. Daarnaast werk ik 20 uur en heb ik een gezin met twee kinderen op de basisschool.
Docenten, hmm, die zie je niet heel veel. Net als Solomio heb ik pas 1 docent gezien en ook daar ben ik niet zo heel tevreden over. Maar alle bijeenkomsten zijn tot nu toe ook digitaal mogelijk en die docenten waren prima!

Wat wil je nog meer weten?

Of het iets voor jou is hangt vooral af van jouw discipline. Dat heb je nu eenmaal wel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Oh en waar ik het meest verbaasd over was, was het contact dat je met medestudenten hebt. Dat valt me alles mee, ik had me ingesteld op een heel individueel traject. Maar met facebookgroepen, appgroepen, een pagina op OU.nl waar je vragen kunt stellen en contacten die daarnaast zich ontwikkelen ervaar ik dat nu heel anders. Ik heb mijn tentamen met anderen geleerd en dat heeft me zeker geholpen.
Alle reacties Link kopieren
Heel flauwe vraag, maar kun je het materiaal vanaf de online leeromgeving ook gewoon uitprinten (soms kan dat niet met het format of is het beveiligd) ? Ik leer vele malen beter vanaf een boek dan vanaf een scherm.

Ik heb mijn master gedaan naast een 32-urige werkweek, dus discipline lijkt me niet het probleem. Wel merk ik dat ik niet erg lekker thuis studeer (of schrijf), dus daar zal ik nog een oplossing voor moeten vinden. Ik ging altijd in de UB zitten, maar die heeft de OU natuurlijk niet.
Alle reacties Link kopieren
ja je kunt het materiaal gewoon uitprinten is mijn ervaring.
Ik ben ook niet altijd even goed in thuis studeren, ik ga gewoon naar de stadsbibliotheek of in de coffee company zitten. En de OU heeft ook studiecentra, volgens mij kun je daar ook gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Nog een vraag: hoe zijn de toetsvormen verdeeld? Is het veel stampwerk (tentamens) of juist meer opdrachten maken?
Als je nog in een universiteitsstad woont kun je daar gewoon in de UB gaan zitten. Als het erg druk is mag je wel vaak alleen in een algemene studiezaal.
Alle reacties Link kopieren
Toetsvormen zijn inderdaad verdeeld, maar het schakeljaar is wel vooral tentamens. De vakken van het schakeljaar zijn dit jaar:
Over instructie, onderwijs en leren: tentamen met open vragen
Literatuurstudie: verslag
Inleiding data analyse: tentamen met tweekeuze vragen
Wetenschapsfilosofie: tentamen met meerkeuze vragen
Onderzoekspracticum experimenteel onderzoek: verslag en tentamen met meerkeuzevragen
En dan is er nog één vak statistiek, waarbij ik niet weet hoe de toetsing is.
Alle reacties Link kopieren
Ik beschik over een WO-bachelor en -master, dus Wetenschapsfilosofie zou ik niet hoeven doen (aldus de site, en ik heb dat vak inderdaad ook al gehad tijdens mijn bachelor). Dank je voor de info!
Alle reacties Link kopieren
Misschien een domme vraag maar wat kun je straks doen met een afgeronde studie onderwijskunde of pedagogie? Ik vraag het puur uit interesse omdat ik ook inspiratie zoek. Ik zie op de website ook cultuurgeschiedenis. Lijkt me wel interessant, pedagogiek trouwens ook maar ik vraag me af of ik er ook iets mee kan. Nou hoeft dat voor mij niet perse omdat ik al een studie heb, maar zou het wel leuk vinden als ik 2 beroepen zou hebben.
Alle reacties Link kopieren
O.a. onderwijsmethodes ontwikkelen. Ik werk ook in het onderwijs (niet als docent) dus zo'n studie is ook een goede aanvulling op mijn CV.

Je tweede optie is ook erg leuk, dat heb ik namelijk gestudeerd. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ja ik heb een goede kennis die aan de OU studeert. Mijn mening tot nu toe: zeer gestructureerd, up to date, werk wordt relatief snel nagekeken, duidelijk en inhoudelijk diepgaand. Tot nu toe lijkt het beter dan mijn eigen reguliere studie via een hogeschool! Aanrader dus! Je moet wel zelfstandig zijn, maar als je contact onderhoud met anderen moet het te doen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, aanvraag toegang tot schakelprogramma gedaan ( bijna zeker dat dat gewoon lukt)
en hoop in februari te starten.

Hoe betalen jullie de studie?
Heb naar llk gekeken maar na studie moet ik dan best hoog maandbedrag gaan betalen...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik ga in februari starten met de studie Rechtswetenschappen. Fantastisch toch dat ik als 50 plusser nog kan beginnen met een studie?

Daarnaast fulltime werk en een beginnende puber.

Wat ik tot nu toe gezien heb, is goed. Strakke schema's en duidelijke omschrijving van wat je moet doen en wanneer dat klaar moet zijn.

Ik vind het tot nu toe goed gestructureerd aangeboden die lesstof. Was ook verbaasd over de snelheid waarmee ik studiemateriaal toegezonden kreeg.

Ik ben benieuwd naar mijn mede studenten. Begin februari ga ik ze zien in Utrecht op een algemene startbijeenkomst.
Veni, vidi, vagina.
Hij kwam en zag dat het kut was
Alle reacties Link kopieren
jua schreef:
13-01-2018 16:01
Ik lees even mee, aanvraag toegang tot schakelprogramma gedaan ( bijna zeker dat dat gewoon lukt)
en hoop in februari te starten.

Hoe betalen jullie de studie?
Heb naar llk gekeken maar na studie moet ik dan best hoog maandbedrag gaan betalen...
Ik heb het LLLK, anders zou ik het niet kunnen betalen. Terugbetalen zal in mijn geval niet zo veel zijn, omdat ze dan naar je inkomen kijken en ik een laag inkomen heb.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
OU vind ik ook heel goed. Ik studeer er nu ook.

Verder kan je het financieren door;

1. Levenslangleren beurs - Zie hiervoor DUO
2. Mocht je docent zijn (of iemand die dit leest) kun je wellicht een lerarenbeurs krijgen.
3. Via de Belastingdienst. Met een drempelwaarden van meer dan 250 euro. Maar daar zit je al snel op, kun je naargelang hoeveel je verdient tussen de 34,-52% terugkrijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees met name over verplichte startbijeenkomsten en kwartielen. Ook veel klachten daarover. Zo felxibel ziet het er niet (meer) uit.
Alle reacties Link kopieren
Flashy schreef:
14-01-2018 12:29
Ik lees met name over verplichte startbijeenkomsten en kwartielen. Ook veel klachten daarover. Zo felxibel ziet het er niet (meer) uit.
Er zijn verplichte startdata, maar ik heb tot nu toe nog geen verplichte bijeenkomsten gehad, wel facultatieve.
En sommige tentamens moeten in een bepaalde periode voor de eerste keer gemaakt worden, maar ik hoorde dat je daar ook weer uitstel voor kunt aanvragen.
Het is idd minder flexibel geworden. Volgens de OU omdat studenten aangaven daar behoefte aan te hebben.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik was toevallig ook aan het kijken. Ik vind het nog behoorlijk ingewikkeld allemaal haha.
@Flashy zo ingewikkeld is het allemaal niet. Hoe verder je er in je studie bent, hoe meer je het gaat snappen :-D En je kunt altijd bellen/mailen voor meer informatie.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
13-01-2018 20:14
Ik heb het LLLK, anders zou ik het niet kunnen betalen. Terugbetalen zal in mijn geval niet zo veel zijn, omdat ze dan naar je inkomen kijken en ik een laag inkomen heb.
Mij inkomen is ook laag maar ze nemen dan mijn man zijn inkomen ook nee.
Leuk dat ze steeds die 15 jaar noemen maar met maandbedrag waar wij op uit komen is het in ruim 2 jaar al afgelost.
Maandbedrag is vrij hoog .

Terug via de belastingdienst ga ik verder uitzoeken
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vooral zie is dat versnellen ontmoedigt wordt.
Ik kijk naar algemene cultuurwetenschap.
Stel je begint in februari met de oriëntatiecursus, dan moet je ook meteen met kunstgeschiedenis 1 beginnen, doe je dat niet, kun je pas volgend jaar februari daar mee beginnen (en daarna pas met kunstgeschiedenis 2 die variabel start). Beide propedeuse vakken, dus je loopt al vertraging op voor je begonnen bent.
Want wie begint er nu meteen met een derde vak? Je moet er toch eerst ook inkomen en dergelijke. Die verplichten startmomenten zien er vooral ontzettend onhandig uit. Verdwijnt hiermee niet juist het flexibele karakter?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven