Werk & Studie alle pijlers

Ontslag staande voet; geen salaris?

10-01-2018 08:42 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vraag voor mijn minderjarige broertje met bijbaan, want ik kom er even niet uit.

15-jarige heeft in de kerstvakantie gewerkt als afwasser/uitloper (gerechten naar tafels brengen) met een oproepbasiscontract.

Na de kerstvakantie is hij op staande voet ontslagen. In de kerstdrukte wilde een tafel afrekenen, maar broertje had geen beschikking over een digitale sleutel waarmee je kassahandelingen kunt verrichten. In de hectiek heeft hij het geld in zijn schort gestoken met de bedoeling dit aan het einde van de avond aan zijn LG te geven, die de kassa kan openen.

Als broertje thuiskomt rond 23u thuis komt staan er 10 gemiste oproepen en een whatsapp; er mist geld uit de kassa. Broertje verteld direct wat er is gebeurd en stelt voor het geld ook gelijk weer te komen brengen. Dat was niet nodig. Kon de volgende dag. De whatsapp conversatie waarin broertje alles uitlegt en zich verontschuldigt plus de reactie van de werkgever dat het niet erg is en hij de volgende dag kan langskomen heb ik gezien.

De volgende dag wordt hij geconfronteerd met de diefstal, er zijn camerabeelden en hij wordt ontslagen terwijl hij het geld netjes en direct op tafel legt, uitlegt hoe het is gebeurd en zijn excuses maakt.

Broertje weet niet hoe te handelen en gaat akkoord met ontbinding oproepcontract. Er wordt niet gerept over de uitbetaling van zijn uren (ruim 30 uur).

Nu zijn we 2 weken verder en hij hoort niks meer van werkgever, maar krijgt ook geen uitbetaling van zijn uren. Geen loonstrook. Niks.
Hij durft zelf geen contact op te nemen omdat werkgever heeft gedreigd met aangifte als broertje niet akkoord ging met ontslag. En met een aangifte is hij bang dat hij een strafblad krijgt.

Ondanks dat ik de gang van zaken echt debiel vindt (broertje heeft als minderjarige echt keihard gewerkt en mag zelfs niet later dan 21u werken) snap ik zijn angst en de behoefte om het erbij te laten zitten. Maar aan de andere kant vind ik het echt schofterig.

Mijn broertje is verder gewoon een toffe knul en ik geloof zeker dat hji niks verkeerd heeft gedaan. Daar is hij de jongen niet voor.

Wat kan ik nog doen om hem te helpen?
Alle reacties Link kopieren
1. Er mee leren leven dat hufterige werkgevers bestaan.
2. Alsnog betaling eisen
3. Zelf aangifte doen
4. Arbeidsinspectie en belastingdienst bellen en vertellen dat werkgever hem te laat heeft laten werken en niet correct verloont

Om hoeveel geld gaat het?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Laat werkgever maar aangifte doen. Of dat doen ze niet OF broertje komt er genadig vanaf.
Nu hangt het als (loos)dreigement boven jullie
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend voor je broertje: een flinke levensles voor hem.

Heb je dit al gelezen? https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-ontsl ... -werkgever
Alle reacties Link kopieren
1 x is genoeg
katatondemonaeaytoy wijzigde dit bericht op 10-01-2018 08:59
97.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
10-01-2018 08:49
1. Er mee leren leven dat hufterige werkgevers bestaan.
2. Alsnog betaling eisen
3. Zelf aangifte doen
4. Arbeidsinspectie en belastingdienst bellen en vertellen dat werkgever hem te laat heeft laten werken en niet correct verloont

Om hoeveel geld gaat het?
Ik weet het helaas, maar voor een jongen van 15 is het nogal, tja. Kut. Hij is erg geschrokken.
Het gaat om een schijntje, jeugdloon is -volgens mij- EUR 2,70 per uur. En hij heeft 30 uur gewerkt. Dus misschien rond de EUR 70,- Maar hij heeft er hard voor gewerkt, ook kerstavond.

Hij is bang voor gedoe om een beetje geld, zegt ie.
Maar ik vind het wel een principekwestie.
Het ruikt een klein beetje naar misbruik van een jonge werknemer.
Alle reacties Link kopieren
rafs schreef:
10-01-2018 08:51
Wat vervelend voor je broertje: een flinke levensles voor hem.

Heb je dit al gelezen? https://www.arbeidsrechter.nl/wwz-ontsl ... -werkgever
Ah, duidelijk. Wel balen. Maar werkgever kan dus stellen schade te hebben geleden en dit verrekenen met het salaris. Terwijl hij het direct heeft teruggegeven.
Ik geloof ook niet dat er tussenkomst is geweest van het UWV, broertje zal geen aanspraak op een uitkering maken ofzo.

Mijn broertje is het type dat in zijn vrije tijd met oma bingo't in het bejaardentehuis. Hij is ook echt bang dat aangifte gevolgen heeft voor een VOG oid, mocht hij blijven vrijwilligen bij de bingo enzo.
Ik zou een van de ouders laten bellen en heel duidelijk laten aangeven dat broertje nog achterstallig onderhoud tegoed heeft. Daarnaast zou ik sowieso contact opnemen met de arbeidsinspectie want ook al wordt je op staande voet ontslagen, je dient altijd uitbetaald te worden voor de gewerkte uren. En werkgever heeft zich te houden aan het maximaal aantal uren dat een 15-jarige mag werken. Maar, het zal helaas lastig worden te bewijzen.

Verder vind ik het een raar verhaal, ik ken veel mensen die in de horeca werken maar niemand neemt zijn of haar schort mee naar huis. Maar goed, dat doet er ook niet toe. Werkgever moet gewoon uitbetalen en denkt zich er nu lekker makkelijk vanaf te kunnen maken.
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
10-01-2018 08:58
Ah, duidelijk. Wel balen. Maar werkgever kan dus stellen schade te hebben geleden en dit verrekenen met het salaris. Terwijl hij het direct heeft teruggegeven.
Ik geloof ook niet dat er tussenkomst is geweest van het UWV, broertje zal geen aanspraak op een uitkering maken ofzo.

Mijn broertje is het type dat in zijn vrije tijd met oma bingo't in het bejaardentehuis. Hij is ook echt bang dat aangifte gevolgen heeft voor een VOG oid, mocht hij blijven vrijwilligen bij de bingo enzo.
Ik vind dat de werkgever niet menselijk heeft gehandeld. Je broertje heeft een fout gemaakt en dat ontslag kan ik begrijpen, maar handel het netjes af als werkgever: betaal de uren uit en stamp die jongen niet de grond in. Een nieuwe afwashulp is vast zo gevonden, daar heeft een werkgever niet veel schade van.

Kan het zijn dat dat de betaling nog komt? Wat is daarover afgesproken? Hoe veel tijd zou er normaal overheen gaan?
Alle reacties Link kopieren
1x is genoeg
rafs wijzigde dit bericht op 10-01-2018 09:05
Reden: Dubbele post
97.83% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
KataTonDemonaEaytoy schreef:
10-01-2018 08:54
Ik weet het helaas, maar voor een jongen van 15 is het nogal, tja. Kut. Hij is erg geschrokken.
Het gaat om een schijntje, jeugdloon is -volgens mij- EUR 2,70 per uur. En hij heeft 30 uur gewerkt. Dus misschien rond de EUR 70,- Maar hij heeft er hard voor gewerkt, ook kerstavond.

Hij is bang voor gedoe om een beetje geld, zegt ie.
Maar ik vind het wel een principekwestie.
Het ruikt een klein beetje naar misbruik van een jonge werknemer.
Daar ruikt het zeker naar. Maar er iets aan doen gaat hem energie kosten, het is niet anders (opties 2 en verder). Schandalig, dit soort werkgevers, en goed om daar principieel in te zijn. Maar dat heeft een prijs.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
GinnyJones schreef:
10-01-2018 09:00


Verder vind ik het een raar verhaal, ik ken veel mensen die in de horeca werken maar niemand neemt zijn of haar schort mee naar huis.
Toen ik in de horeca werkte moesten wij alle kleding zelf wassen. Wij namen het dus wel mee naar huis. Is niet zo heel vreemd hoor.
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
10-01-2018 09:00
Ik zou een van de ouders laten bellen en heel duidelijk laten aangeven dat broertje nog achterstallig onderhoud tegoed heeft. Daarnaast zou ik sowieso contact opnemen met de arbeidsinspectie want ook al wordt je op staande voet ontslagen, je dient altijd uitbetaald te worden voor de gewerkte uren. En werkgever heeft zich te houden aan het maximaal aantal uren dat een 15-jarige mag werken. Maar, het zal helaas lastig worden te bewijzen.

Verder vind ik het een raar verhaal, ik ken veel mensen die in de horeca werken maar niemand neemt zijn of haar schort mee naar huis. Maar goed, dat doet er ook niet toe. Werkgever moet gewoon uitbetalen en denkt zich er nu lekker makkelijk vanaf te kunnen maken.
Pa kan nog weleens explosief reageren op dit soort dingen, vandaar dat ik de eerste persoon ben aan wie broertje het verhaal doet. We schelen ook 25 jaar, dus ik ken hem als mijn broekzak. Weet ook wat voor jongen het is.
De schorten en polo's moest broertje thuis laten wassen, dus ook dat is voor mij niet raar.

Het is gewoon jammer dat dit zijn eerste werkervaring is.
Werkgever zal heus geen aangifte doen. Dan krijgt hij namelijk de arbeidsinspectie op zijn dak. Een 15jarige mag niet bedienen in een horecagelegenheid waar alcohol wordt geschonken. Daarnaast heeft de werkgever zich niet aan de arbeidstijden gehouden. Ik zou dus zeker zijn loon opeisen.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd vreemd dat je ouders je broertje dit werk laten doen.
Alle reacties Link kopieren
Een van je ouders erachter zetten. Ik wilde mijn loon wel hebben, tis altijd al aanpoten in de horeca dus dat beetje geld wat hij verdiend heeft daar heeft hij recht op. En een 15 jarige mag die al wel met geld omgaan?
Eerlijk? Kut situatie, kut werkgever etc. etc. Absoluut waar. Maar die 70 euro zou mij de strijd en ellende niet waard zijn. Als ouders/zus zijnde zou ik broertje een geldbedrag gelijk aan het loon geven en de zaak laten rusten. Broertje stimuleren te zoeken naar een beter bijbaantje.
Alle reacties Link kopieren
Kun jij met hem langsgaan?
En dan wel je verhaal klaar hebben natuurlijk.

Succes, rot voor je broertje. Wel een les.
Jullie staan sterker dan de werkgever, want hij heeft meer gedonder als blijkt dat hij een 15-jarige in zijn zaak liet werken, en ook nog eens na 9 uur. Ik zou het geld opeisen, desnoods gaat hij naar het restaurant en neemt ie een volwassene mee.
Alle reacties Link kopieren
Die man/vrouw overtreed de wet:

Zij mogen (hulp)werkzaamheden in de horeca uitvoeren. Zoals helpen bij het bedienen in een kantine of restaurant. Als er alcohol wordt geschonken, mag een kind van 15 jaar daar niet werken. Dit staat in de Drank - en Horecawet. De gemeenten zien daarop toe. Hebt u vragen hierover? Neem dan contact op met uw gemeente.

Verboden werkzaamheden 15-jarigen
Kinderen van 15 jaar mogen niet:

werken in een fabriek;
werken met of in de omgeving van machines;
werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
achter de kassa werken;
vrachtwagens laden of lossen;
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerp ... -jaar-doen
.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 09:28
99.72% gewijzigd
.
anoniem_283719 wijzigde dit bericht op 10-01-2018 09:28
98.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra schreef:
10-01-2018 09:11
Werkgever zal heus geen aangifte doen. Dan krijgt hij namelijk de arbeidsinspectie op zijn dak. Een 15jarige mag niet bedienen in een horecagelegenheid waar alcohol wordt geschonken. Daarnaast heeft de werkgever zich niet aan de arbeidstijden gehouden. Ik zou dus zeker zijn loon opeisen.

Daarnaast vind ik het eerlijk gezegd vreemd dat je ouders je broertje dit werk laten doen.

Wat een dom verwijt naar de ouders, slaat helemaal nergens op. Die jongen vindt het leuk om zon baantje te doen, zou ik ook willen op die leeftijd. Ik werkte zelfs al vanaf mijn 14e. Dus klets geen onzin.

Het eerste deel wat je zegt daar hebben ze tenminste wat aan.
TO je moet achter dat geld aan. En dan nog, laat ze maar aangifte doen. Als je broertje gewoon de waarheid verteld komt het altijd goed, geloof ik in.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou samen langsgaan en vragen om resterend loon. En wanneer je bot vangt zou ik fijntjes even refereren aan de gehanteerde werktijden.
.
Rechtsbijstand inschakelen. Ik zou het zeker niet laten zitten bij zo'n hufterige werkgever.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven