Werk & Studie alle pijlers

Ik maak veel fouten

10-01-2018 20:24 157 berichten
Ik zit in zak en as.

Zojuist kreeg ik een woedende mail van mijn baas. Blijkbaar heb ik een factuur naar een verkeerde klant gestuurd. :-( Niet ok! Maar normaal gesproken excuseer je je en zet je dat de volgende dag recht en klaar. Maar dit is voor mij de druppel.

Ik zit te huilen als een idioot. :cry: Ik weet niet meer wat ik nog meer kan doen om fouten te voorkomen. Ik doe zo ontzettend mijn best want ik vind deze baan echt heel leuk.

Vanaf het begin was er al een gebrek aan vertrouwen in mij en had ik het idee dat ik nauwlettend in de gaten werd gehouden. Elk foutje werd door mijn collega gemeld bij mijn baas. Ook zaken die niet eens fout waren werden toch als fout aangegeven. Mijn collega loopt ook voortdurend te zuchten als ze ziet dat ik mijn werk niet op haar manier doe. Al is die manier gewoon prima. Op alles krijg ik commentaar. Redenen genoeg dus om op mijn tellen te passen. Ik wil mij zo graag bewijzen!

Fouten zijn niet eerder een probleem geweest bij vorige werkgevers dus ik herken dit totaal niet bij mezelf. Ik denk dus ook niet dat dit aan mijn intelligentie (of het gebrek daaraan) ligt. (Toch??) Mijn zelfvertrouwen is gezakt naar 0 en ik twijfel aan alles wat ik doe. Ik "corrigeer" nu zelfs dingen die juist waren. Vandaar de misser met de factuur. Dus ik maak wel degelijk fouten, hoe hard ik ook probeer om ze te vermijden. :frusty:

Ik werk systematisch, netjes en gestructureerd. Daar kan het dus niet aan liggen denk ik. De fouten die ik maak zijn eerder "denkfouten" zeg maar.

Het is zeker niet zo dat ik teveel werk heb. Ik ben zelfs vragende partij voor meer werk want ik heb simpelweg te weinig werk. Mijn baas weet dat maar mijn collega weigert om werk af te staan. (Weet hij ook) Ik overweeg een cursus te gaan doen om andere afdelingen te ondersteunen. Maar als ik dit beetje werk nog niet eens foutloos kan...

Morgen zal ik vast en zeker op het matje geroepen worden. Maar wat kan ik doen om te voorkomen dat ik nog meer fouten maak?? Graag tips! Ik wil mijn baan niet kwijt.

Ik ben een beetje bang om te gaan morgen... :sigh:
Alle reacties Link kopieren
Misschien toch iets meer naar je collega luisteren hoe die het aanpakt?

Je collega om hulp vragen.

Zaken dubbel checken. Soms door iemand anders.

En verder niet denken dat je alles al weet. Zolang je je beseft dat jij ook nog moet leren ongeacht je leeftijd kom je vast een stuk verder. En daarnaast heb ik liever een collega die om hulp vraagt dan een collega die fouten blijft maken.

En verder morgen bij je baas jouw verantwoordelijkheid pakken. Niet met allerlei excuses komen of roepen dat het wel mee valt en dat het nooit meer gebeurd.
Vertel om te beginnen eens wat je hier schrijft aan je werkgever.
Maak je echt wel veel fouten? Is het niet je collega die dat ervan maakt?

(moet nu offline, maar ik vraag het me af!)
francieneke schreef:
10-01-2018 20:31
Maak je echt wel veel fouten? Is het niet je collega die dat ervan maakt?

(moet nu offline, maar ik vraag het me af!)
Ik weet het niet meer.. :-( net voor nieuwjaar heb ik nog een "fout" moeten "rechtzetten". Ik moest toen uitleggen aan mijn baas dat wat mijn collega bij hem rapporteerde als "fout" juist gewoon extra werk was van mij om het een andere dienst gemakkelijker te maken iets voor ons uit te voeren. Ik deed daarbij dus niet mijn werk (wat inderdaad anders moest). Klinkt vaag maar kan geen verdere details geven wegens herkenbaarheid.

Ik kreeg net een mail dat er morgen inderdaad een gesprek volgt. :cry:

Uiteraard ga ik geen smoesjes verzinnen. Ik heb ook gewoon gezegd dat dit inderdaad mijn fout is.
Ben je zeker dat je je job aankunt? Het is niet omdat de taken niet supermoeilijk zijn, dat je de stress of coördinatie (van veel dingen tegelijk) aankan.

Speelt er iets in je privéleven waardoor je misschien minder geconcentreerd bent op het werk?

En wil je daar eigenlijk zelf blijven werken zo? Het klinkt niet als een leuke werksfeer.
Alle reacties Link kopieren
Wat een ontzettend vervelend gevoel moet dat voor je zijn.
Ik zou inderdaad ook met je werkgever praten en precies vertellen hoe je je voelt. Dat kan een werkgever alleen maar waarderen want je zegt zelf dat je gemotiveerd bent en er graag werkt. Wie weet kan hij met een goede oplossing komen of in ieder geval je zelfvertrouwen weer wat terug geven.
Alle reacties Link kopieren
Bizar wel vervelend het kan zijn dat je last van faalangst heb waardoor je fouten maakt. Ik had dit op school door een bepaalde docent die was vrij dominant kreeg black outs door bang om fouten te maken. Ik kreeg telkens onvoldoendes en presteerde niet goed meer. Nu ga ik in een andere groep proberen. Wellicht is deze job het toch niet..
Alle reacties Link kopieren
Bah wat een rotgevoel :hug:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Zet voor jezelf even duidelijk op papier wat er speelt en hoe het loopt op je werk.
Neem dat morgen mee als leidraad en houvast in het gesprek
Probeer het daarna van je af te zetten , ja dat is moeilijk maar je kan er nu niets meer aan veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Soms match je niet goed . Dat wil niet zeggen dat er iets mis is met jou of het bedrijf maar de combinatie loopt gewoon niet lekker.
Ik heb 2 maanden gewerkt bij een bedrijf waar ik expres verkeerd werd ingewerkt door een collega from hell en ook gewezen werd op 'fouten' op het niveau kleuterschool.
Het voelde gewoon niet goed daar..
Gelukkig weet ik zelf dat ik goed ben in wat ik doe en ook wat mijn valkuilen zijn dus we hebben afscheid van elkaar genomen.

Gelukkig werk ik nu bij een bedrijf waar je eens een fout mag maken zonder dat je 'op het matje' moet verschijnen.
Iedereen maakt fouten.

Jouw collega klinkt in ieder geval niet leuk. Ik zou eens verder gaan kijken...
janena wijzigde dit bericht op 10-01-2018 21:10
0.15% gewijzigd
Live long and prosper
Alle reacties Link kopieren
Fouten maken we allemaal. Echt allemaal. Is cliché maar waar. Volgens mij twijfel je zo erg doordat er vanaf het begin geen vertrouwen is. Misschien ben je zelfs overgekwalificeerd als ik lees hoe jij juist slimme oplossingen wil bedenken en om meer werk vraagt. Jouw collega reageert nogal vijandig op jou. Dat is onprofessioneel, daar mag je wat van zeggen. Staat los van fouten die jij maakt. Ik ben er een voorstander van als jij met de borst vooruit naar je werk gaat, en staat voor wat je doet en excuus maakt voor je fouten, zonder drama, shit happens. En als het dan niet werkt, omdat ze jou niet zien voor wie je bent, of omdat het misschien niet bij je past, accepteer dit en ga opzoek naar iets anders. Succes en een dikke knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Ik herken deze situatie heel erg. Jaren geleden werkte ik in een bedrijf waar ik ook veel fouten maakte. Ik begreep er niks van, ik was toch niet dom?! Nu achteraf zie ik in dat ik fouten maakte omdat ik het gevoel had dat ik op mijn tenen moest lopen. Dat maakte mij zo zenuwachtig dat ik gewoon niet meer helder kon nadenken. EN achteraf bleek dat een van die collega’s (diegene die mij altijd op mn fouten wees) mij er in probeerde te luizen. Zij gaf mij werk dat eigenlijk van haar was. Als ik vroeg wat ik ermee moest doen zei ze: dat heb ik je allang een keer uitgelegd! Maar later bleek zij zelf niks te snappen van die taken en dus schoof ze het op mij af. Zo leek ik de domme die niks begrijpt. Ik heb haar hier 1 x op betrapt maar denk dat ze dit vaker heeft gedaan...heel sneu om een persoon die nieuw is op het werk zo gek te maken...misschien overkomt dit jou nu ook? Al ben ik bang dat het misschien te laat is om er iets mee te doen.

Maar wees blij als je ontslagen word. Was het beste wat mij was overkomen tenminste. Anders was ik doorgegaan tot een burn out, want ik wilde mij ook heel graag bewijzen dat ik t kan. Hierna had ik al snel een baan gevonden waar wel vertrouwen was in mij en waar ik mijzelf kon ontplooien.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil overigens niet zeggen dat je ontslagen word..maar bereid je mentaal vast voor dat het zo kan gaan. Dan komt het niet aan als een klap, en anders kan het alleen maar meevallen. Bedenk voor jezelf ook of je hier nog wel wilt werken. Soms is het beste om zelf de controle te pakken en een keus te maken dan dit aan een ander over te laten. Is beter voor je zelfvertrouwen.
Waarom was er vanaf het begin een gebrek aan vertrouwen?
En hoeveel fouten maak je eigenlijk? Bij de eerste of tweede fout zou ik het raar vinden als de baas woedend is.
Ik heb er eens over nagedacht en ik maak 1x per maand een noemenswaardige misser. Geloof ik. Want zoals gezegd worden er heel vaak dingen in mijn schoenen geschoven waarvan ik achteraf kan aantonen dat het niet mijn fout is of gewoon helemaal niet fout is. Het probleem is alleen dat het makkelijker en sneller is om gewoon te knikken en sorry te zeggen dan het te gaan uitzoeken.

Maandag heb ik een afspraak gemaakt voor loopbaanbegeleiding (België). Vorige week is er iets gebeurd tussen mij en mijn collega waardoor ik besloot dat er iets moest veranderen. Toen hoopte ik in eerste instantie dat dat binnen deze job kon maar ik ben bang dat ik onder ogen moet zien dat ik niet in dit team pas. Dat gaat echt niet zomaar veranderen.

Mijn baas is trouwens woest omdat hij een buitenproportionele email van de klant kreeg, onmiddellijk gevolgd door een al even woedend telefoontje. Die mail heb ik ook gelezen. Ik kan de boze reactie van mijn baas dus wel plaatsen. Feit blijft wel dat klant stevig overdreef. Er worden dagelijks facturen verkeerd gestuurd in de wereld. Maar toch. Het is fout. En daar ging het om.
Alle reacties Link kopieren
Bearnaise schreef:
10-01-2018 23:20
Ik heb er eens over nagedacht en ik maak 1x per maand een noemenswaardige misser. Geloof ik. Want zoals gezegd worden er heel vaak dingen in mijn schoenen geschoven waarvan ik achteraf kan aantonen dat het niet mijn fout is of gewoon helemaal niet fout is. Het probleem is alleen dat het makkelijker en sneller is om gewoon te knikken en sorry te zeggen dan het te gaan uitzoeken.

Maandag heb ik een afspraak gemaakt voor loopbaanbegeleiding (België). Vorige week is er iets gebeurd tussen mij en mijn collega waardoor ik besloot dat er iets moest veranderen. Toen hoopte ik in eerste instantie dat dat binnen deze job kon maar ik ben bang dat ik onder ogen moet zien dat ik niet in dit team pas. Dat gaat echt niet zomaar veranderen.

Mijn baas is trouwens woest omdat hij een buitenproportionele email van de klant kreeg, onmiddellijk gevolgd door een al even woedend telefoontje. Die mail heb ik ook gelezen. Ik kan de boze reactie van mijn baas dus wel plaatsen. Feit blijft wel dat klant stevig overdreef. Er worden dagelijks facturen verkeerd gestuurd in de wereld. Maar toch. Het is fout. En daar ging het om.
Goedzo meid, houd de eer aan jezelf. Je verdient een baan waar je vertrouwen krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Je mag straks best voor jezelf opkomen he. Deze baan ga je niet lang houden maar loop dan met een opgeheven hoofd het pand uit. Er zijn genoeg bedrijven waar je wel past namelijk...

Mijn persoonlijke gevoel is dat die collega de boel aan het saboteren is, bang voor zijn of haar baan?
Live long and prosper
Zou niet mogen Janena. Ze werkt er al 7 jaar en doet haar baan prima. Ze is alleen niet echt een grote fan van verandering om het zacht uit te drukken. Bij elke aanpassing laat ze duidelijk van zich horen. Mijn voorganger zat hier al 20 jaar. :-)

Big shoes to fill.

Thx voor de lieve reacties allemaal! Dat gaat mij morgen helpen.
Het gesprek met mijn vader hielp ook. Die kent de voorgeschiedenis ook een beetje. Ik heb al mijn onzekerheden op tafel gegooid en hij herinnerde mij eraan dat mijn vorige werkgever mij na 1 jaar opslag had gegeven zonder dat ik daar vragende partij voor was. Simpelweg omdat ze zo tevreden waren over mij en als stimulans om zo verder te blijven werken. Dat was wel bijzonder. :-$ ik toon nu dezelfde en misschien zelfs meer inzet. Meer kan ik echt niet doen vrees ik.

Nu proberen verder te slapen. Moe kan je niet stevig in je schoenen staan. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Succes straks :heart:
Don't waste your time or time will waste you.
Dankje! Ik hoop dat mijn baas er meteen aan begint straks en niet wacht tot vanavond.
Bearnaise schreef:
11-01-2018 06:42
Dankje! Ik hoop dat mijn baas er meteen aan begint straks en niet wacht tot vanavond.
Dat hoop ik ook! Succes en sterkte straks!
Alle reacties Link kopieren
To ik heb op mijn werk ook een collega die al vanaf dag 1 achterlijk doet zegt nooit wat tegen me negeert goedemorgen kan niet en doet altijd geiriteerd het ligt toch echt bij haar en ik negeer het ook gewoon soms kun je dat beter doen we hoeven niets samen te doen.

Ik wens je sterkte vandaag en kom voor je zelf op toi toi!
Klinkt vervelend zeg. Ik weet natuurlijk de situatie verder niet daar maar jouw collega klinkt echt niet leuk. Ik heb ook ooit ergens gewerkt waar m'n zelfvertrouwen echt tot een dieptepunt ging. Er werd constant op me gelet en alles wat ik deed was niet op de juiste manier. Zelfs als er ergens 2 nietjes in zaten ipv 1 kreeg ik op m'n flikker. Wat was ik blij dat ik na een half jaar ontslag kon nemen en een andere baan had. Ik werk hier nu 10 jaar en maak zo vaak fouten. Meestal fouten die ik zelf wel kan corrigeren of die niet heel erg zijn maar ik heb bijvoorbeeld ook wel eens een factuur naar een klant gestuurd met 2 nullen te veel dus die kreeg een factuur van circa 100.000 euro ipv 1000 euro. Maar hij kon er wel om lachen geloof ik. Ik vind het dan ook overdreven van die klant die woedend was bij jou. En van jouw baas ook en raar dat hij jou op je vrije avond hierover mailt.
Veel succes vandaag!
Succes vandaag laat je niet kisten !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven