Werk & Studie alle pijlers

Wat moet ik bij de bedrijfsarts gaan verwachten?

11-01-2018 09:45 31 berichten
Hoi,

Stresssss. Want wat moet ik volgende week bij de bedrijfsarts gaan verwachten. Wie kan mij geruststellen en aangeven wat ik ongeveer kan gaan verwachten. Maar ook wat ik beter wel en niet kan zeggen tegen de bedrijfsarts.

Concreet de kenmerken:
Studies: 1 HBO in techniek, 1 HBO onderwijsbevoegdheid
Werkervaring: 4 jaar
Baan: onderwijs
Laatste positieve beoordeling: november 2017
Klachten: Depressief
Therapie: zeer veel

Liefst OP niet quoten, want heel misschien verwijder ik een paar hele persoonlijke kenmerken over een paar uur.

13.09 Een paar persoonlijke kenmerken verwijderd.

Alvast bedankt.

Wo 17 jan 14.37

Update:

Ik ben bij de bedrijfsarts geweest. Heel fijn gesprek. Van tevoren goed uitgewerkt waar ik last van had, en hoe dat mij belemmerde in mn werk, en wat ik nu gedaan had om daaraan te gaan werken.

Dus nogmaals hartelijk voor al jullie goede adviezen en opbeurende woorden.

De komende 3 maanden geen les geven, les voorbereiden, toets maken of in gesprek met een mentorleerling voor mij. De komende 3 maanden ga ik knetter hard met mijzelf aan het werk. In de hoop dat ik weer gezond mag worden.
anoniem_313379 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 14:38
Reden: Update
50.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pfoe lastig zeg. Over de bedrijfsarts kan ik weinig zeggen, geen idee. Het belangrijkste is voor jou om gezond te worden. Zeg niet zomaar je contract op (of iets ondertekenen). Wel kan je met een bedrijfsarts kijken of dit inderdaad iets is voor je. Een baan in het onderwijs is gewoon best wel stressvol. Sterkte en beterschap.
Gewoon eerlijk zijn en alle hulp aanpakken die je kunt vinden, je hebt het duidelijk nodig.
Alle reacties Link kopieren
Met de bedrijfsarts heb je een gesprek over je ziekte en alles wat je nu doet om weer beter te worden.
De bedrijfsarts beoordeelt dan in hoeverre jij op dit moment in staat bent om je eigen functie uit te voeren, uberhaupt op dit moment al in staat bent om te werken en of wellicht reintergratie in een andere functie beter is.

Bedrijfsarts stelt op basis van jullie een gesprek een advies op aan je werkgever.
Arts heeft geheimhoudingsplicht en mag dus alleen een algemeen advies aan je werkgever schrijven en in dat advies niet specifiek beschrijven wat jou mankeert.

Zou wel, gezien de vaststellingsovereenkomst die je al is aangeboden ook hulp zoeken op het arbeidsrechtelijke vlak. Schakel je vakbond of rechtsbijstand in.
groenebroek wijzigde dit bericht op 11-01-2018 09:55
4.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De bedrijfsarts heeft een geheimhoudingsplicht. Het verhaal dat je daar doet, blijft tussen jullie. Wel wordt alles 'vertaald' naar beperkingen in je werk. Je depressie zal dan iets worden als: beperkingen in persoonlijk en sociaal functioneren. De automutilatie valt daar gewoon onder, die zal echt niet apart benoemd worden.
Je kan nu gelijk al je wensen voor tweede spoor (andere werk) aangeven, maar normaal komt dat pas later aan de orde. Volgens de wet poortwachter moet er namelijk eerst worden ingezet op terugkeer in eigen werk, dan ander werk bij je werkgever en dan pas komt dat andere werk extern aan bod. Maar goed, als spoor 1 (eigen werkgever dus) nu al uitgesloten kan worden, kan je sneller doorstappen. Hierin is niet alleen jouw wens doorslaggevend, maar er moet gekeken worden naar de haalbaarheid, de snelste weg naar weer werken. Met deze gegevens lijkt dit bij jou wel aan de orde, maar de bedrijfsarts beslist hierover.

PS: stuur even een pb als ik hierin iets moet weghalen. Ik heb een privacygevoelige term herhaald in dit bericht, die moet ook weg als hij hem uit het eerste bericht verwijderd.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er vaak om dat je het zo brengt dat je het enorm moeilijk hebt met de situatie maar dat je wel wil dat er een oplossing komt.
Dit laatste is voor de bedrijfsarts belangrijk want dan zo je overkomen alsof
je je best doet op het herstel en weer terug in dienst te treden.

Ik zou niet beginnen over jouw voorkeur voor een andere baan o.d.
want zo een bedrijfsarts kan dit dan gooien op werkweigering ipv. dat je echt niet in staat bent om te werken.
“I am rarely bored alone; I am often bored in groups and crowds."
Allereerst :hug: Je hebt behoorlijk wat op je bordje liggen.

Lijkt me een nare werkgever en werksfeer als ik dit zo lees. Een positieve beoordeling en dan na een paar dagen na ziekmelding een vaststellingsovereenkomst aangeboden krijgen vind ik bizar. Ze bieden het jou aan als de makkelijkste weg, het is echter voor hen de makkelijkste en goedkoopste weg.

Ik zou open kaart spelen bij de ARBO. Je bent al in therapie, je hebt je redenen om ziek te zijn en deze kan je adviseren hoe nu verder.
Daarnaast zou ik juridisch advies vragen en, als je idd weg wil, aan tafel (eventueel met jurist / mediator) met de werkgever en onderhandelen. Je kunt dan ook inzetten op een outplacement traject.
Maar in principe kan/mag je dus aan de bedrijfsarts aangeven dat ik misschien denk dat dit niet de functie is voor mij.

Ik wil wel heel graag weer wat doen/aan het werk. Ik wil echt niet 100% afgekeurd worden hoor. Maar ergens ben ik bang dat de bedrijfsarts ook gaat aansturen op een vaststellingsovereenkomst, en dan heb ik helemaal niets meer.
Alle reacties Link kopieren
Oh, en vaststellingsovereenkomst is als je ziek bent een absolute no-go! Je ontzegt jezelf daarmee alle hulp waar je recht op hebt, inclusief een ziektewetuitkering. Laat je werkgever je maar ondersteunen bij je re-integratie, bij deze werkgever of juist ergens anders. Het kan zelfs zijn dat je een stukje scholing vergoed krijgt naar een nieuw beroep.
Alle reacties Link kopieren
Als eerste: sterkte...dat klinkt allemaal niet fijn.

Ten tweede: de bedrijfsarts is ook maar een mens. Je kan echt wel met ze praten, hoe eerlijker jij bent, hoe beter zij voor jou kunnen inschatten wat het juiste advies gaat worden.
Ze mogen medische gegevens niet doorgeven aan de werkgever, dus ik zou wel zo open en eerlijk mogelijk praten over jouw leven en moeilijkheden.

De werkgever krijgt alleen hele summiere terugkoppeling. "Werknemer is beschikbaar voor halve dagen werk, krijgt al de juiste begeleiding."

Jouw werkgever mag jou niet ontslaan. Een vaststellingsovereenkomst mag, maar daar zou ik wel echt een derde naar laten kijken.
Overweeg wat jouw beste keus is.
Houd daarbij rekening dat, als je moet re-integreren, dat je toch echt ook je inzet moet tonen. Als jij liever helemaal niet meer bij de werkgever wil werken is dat normaal reden om een nieuwe baan te zoeken en ontslag te nemen.
Niet om te hopen op een tweede spoor re-integratie.
(en 2e spoor gaat pas in na het eerste ziekte jaar, met reintegratiepogingen bij werkgever zelf, want dat heeft altijd de voorkeur in principe. Tenzij er een (heftig) arbeidsconflict ligt)
Alle reacties Link kopieren
Bedrijfsartsen zijn in mijn ervaring net mensen en veel vriendelijker en meer op de hand van de werknemer dan ik verwachtte.
Je bent onder behandeling, intensief, dus zij kunnen je weinig maken. Je hoeft details niet perse te vertellen, maar je bedrijfsarts mag deze ook zeker niet doorspelen naar je werkgever. De bedrijfsarts zal mogelijk informatie bij je behandelaar opvragen, vraag je behandelaar of jij de brief die uitgaat naar de bedrijfsarts kan inzien (Zou altijd moeten met je toestemming) en dat je bepaalde dingen eruit wil houden.
Qua vaststellingsovereenkomst: het klinkt niet verstandig dit nu te tekenen omdat je nu niet in staat bent ander werk te doen. Als je lid bent van een vakbond of een rechtsbijstandsverzekering hebt, vraag daar advies. Maar het meest simpel is voorlopig in de ziektewet te blijven, concentreren op beter worden en dan pas over een nieuwe carrière gaan denken. Je werkgever moet je hierbij ook gaan helpen, dmv het tweede spoor als reïntegratie in je huidige functie of bedrijf niet kan.

Heel veel strekte en succes! Je hebt een hoop rechten als werknemer en lijkt deze ook nodig te hebben in je situatie.
anoniem_353578 wijzigde dit bericht op 11-01-2018 10:05
9.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Martje2801 schreef:
11-01-2018 09:56
Maar in principe kan/mag je dus aan de bedrijfsarts aangeven dat ik misschien denk dat dit niet de functie is voor mij.

Ik wil wel heel graag weer wat doen/aan het werk. Ik wil echt niet 100% afgekeurd worden hoor. Maar ergens ben ik bang dat de bedrijfsarts ook gaat aansturen op een vaststellingsovereenkomst, en dan heb ik helemaal niets meer.
Een professionele bedrijfsarts gaat zeker niet aansturen op een vaststellingsovereenkomst! Een goed werkgever moet je afraden om ontslag te nemen of een vaststellingsovereenkomst te tekenen, juist omdat je dan je rechten opgeeft. Dat weet die bedrijfsarts en het is dus zeer onethisch om dit als advies te geven.
Je kan aan de bedrijfsarts heel goed aangeven dat je bang bent dat dit niet meer het beroep voor je is, maar laat je werkwillendheid wel merken. Vraag bijvoorbeeld of je vrijwilligerswerk mag doen, zodra je je daartoe in staat voelt. Vraag, als je je twijfel over dit beroep uitspreekt, hoe het dan moet? Want je bent toch niet afgeschreven? Op deze manier snapt die arts echt wel dat jij wil, maar niet meer alles kan, en met name je oude werk niet.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn al goede adviezen gegeven, maar nog even deze (is al eerder genoemd): het tekenen van een vaststellingsovereenkomst tijdens ziekte zal door UWV worden gezien als een benadelingshandeling. In principe zou de werkgever namelijk tijdens jouw ziekte moeten zorgen voor jouw inkomen, maar als je vrijwillig uit dienst gaat, geldt dit natuurlijk niet meer. Je kunt dan ook niet aankloppen bij UWV voor WW, want als gevolg van je eigen handelen kun je geen beroep meer doen op Ziektewet.
Dank jullie wel voor alle reacties tot nu toe :)
Irma3110 schreef:
11-01-2018 10:02
Een professionele bedrijfsarts gaat zeker niet aansturen op een vaststellingsovereenkomst! Een goed werkgever moet je afraden om ontslag te nemen of een vaststellingsovereenkomst te tekenen, juist omdat je dan je rechten opgeeft. Dat weet die bedrijfsarts en het is dus zeer onethisch om dit als advies te geven.
Je kan aan de bedrijfsarts heel goed aangeven dat je bang bent dat dit niet meer het beroep voor je is, maar laat je werkwillendheid wel merken. Vraag bijvoorbeeld of je vrijwilligerswerk mag doen, zodra je je daartoe in staat voelt. Vraag, als je je twijfel over dit beroep uitspreekt, hoe het dan moet? Want je bent toch niet afgeschreven? Op deze manier snapt die arts echt wel dat jij wil, maar niet meer alles kan, en met name je oude werk niet.
Dat is een goede. Want zo zou ik het wel weer willen oppakken. Iets in de vorm van eerst rustig beginnen met bijles aan een of enkele leerlingen. Want ik ben nu gewoon enorm bang als ik nu voor 28 leerlingen ga staan mijn stress binnen no-time weer door het plafond vliegt.
Alle reacties Link kopieren
s-a-r-kast schreef:
11-01-2018 09:58
Jouw werkgever mag jou niet ontslaan. Een vaststellingsovereenkomst mag, maar daar zou ik wel echt een derde naar laten kijken.
Overweeg wat jouw beste keus is.
Houd daarbij rekening dat, als je moet re-integreren, dat je toch echt ook je inzet moet tonen. Als jij liever helemaal niet meer bij de werkgever wil werken is dat normaal reden om een nieuwe baan te zoeken en ontslag te nemen.
Niet om te hopen op een tweede spoor re-integratie.
(en 2e spoor gaat pas in na het eerste ziekte jaar, met reintegratiepogingen bij werkgever zelf, want dat heeft altijd de voorkeur in principe. Tenzij er een (heftig) arbeidsconflict ligt)
Dat van ontslag nemen ben ik niet met je eens. Het huidige werk kan niet meer om medische redenen, dus is de werkgever verplicht te helpen richting ander werk. Natuurlijk is het wel netjes om nu al zelf te gaan solliciteren, maar dan moet je daartoe wel in staat zijn. Die tweedespoor re-integratie heb je gewoon recht op en dat gaat in zodra vast staat dat eerstespoor niet meer mogelijk is, dus als echt vast staat dat je gezondheid niet voldoende gaat verbeteren. Dat kan al op dag 1 zijn. Stel dat je 1 arm verliest, dan zit werk als kapper er niet meer in, maar veel andere beroepen kunnen wel al heel snel. Dan gaat na het eerste herstel die tweedespoorverplichting gelijk in en hoeft niemand af te wachten tot die ene datum.
Alle reacties Link kopieren
Die bijles zou natuurlijk kunnen op je eigen school. Maar gezien de situatie die je beschrijft, kan ik me voorstellen dat je je bij een andere school/in een andere situatie eerder voldoende op je gemak voelt om dit te kunnen oppakken. Bespreek dit! Hoe langer je wacht met beginnen, hoe moeilijker het vaak wordt, maar die oude omgeving kan natuurlijk een drempel zijn. Neem dan even de omweg van een andere omgeving om jezelf die stress te besparen.
Alle reacties Link kopieren
Ik was eerst ook bang voor de bedrijfsarts en durfde en wilde daar niet open zijn over mijn problemen. Ik durfde hem niet te vertrouwen. Dat heeft het proces niet echt makkelijker gemaakt. Als je eerlijk bent over je depressie en automutilatie kan hij ook veel beter inschatten over wat je nodig hebt en in hoeverre je kunt werken. Je schrijft dat je 4 keer in de week behandeling hebt. Dat is veel, geeft aan dat je ziekte ernstig is, een bedrijfsarts zal dan al vlug zeggen dat je niet beschikbaar bent voor re-integratie.
Denk je dat je ontevreden bent over werk door je psychische problemen of heb je al die jaren al het gevoel dat dit werk niet het goede werk voor je is. Is een lastige vraag maar hou in de gaten dat deze gedachten en gevoelens ook het gevolg kunnen zijn van je depressie. Zeker omdat het thuis ook niet goed gaat.
Mijn advies zal zijn om niet te snel akkoord te zijn met een vaststellingsovereenkomst. Dat je 4 keer in de week behandeling krijgt zegt wel wat over de ernst van je problemen. Met een vaststellingsovereenkomst kom je hooguit in de ww. Dat is niet handig als je ziek bent.
Sowieso nooit een vaststellingsovereenkomst tekenen voordat je er iemand naar hebt naar laten kijken die er verstand van heeft. Dat kan bij de vakbond, soms juridisch loket, rechtsbijstand, er zijn ook advocaten die gratis inloopspreekuren houden waar je hiernaar kunt laten kijken.

Een bedrijfsarts gaat niet over een vaststellingsovereenkomst. Een bedrijfsarts die hoort dat jij zoveel behandeling krijgt zal je waarschijnlijk niet het advies geven om zo'n overeenkomst te tekenen. Ook al twijfel je over het werk. Een bedrijfsarts mag wel als hij denkt dat je wel gezond bent en gewoon kunt werken dat ook doorgeven, dan zal hij inderdaad zeggen dat er een ander probleem is en je met je werkgever rond de tafel moet om dat op te lossen, bv, door een vaststellingsovereenkomst. Ik denk niet dat je bedrijfsarts gaat zeggen dat jij gezond bent. Als hij dat toch zegt, kun je hem vragen informatie op te vragen bij je behandelaren (ggz?)
Ik denk trouwens wel dat er verschillende bedrijfsartsen zijn en dat je wel een beetje geluk moet hebben in wie je treft maar het zijn wel artsen die naar jouw welzijn moeten kijken. Ik blijf het lastig vinden dat de bedrijfsarts toch ingehuurd wordt door je werkgever. Ik vind dat een heel dubbel iets maar heb me daar wel enigszins overheen gezet inmiddels.

Als ik mijn bericht moet weghalen of aanpassen hoor ik het graag. Ik wil je best meer vertellen over mijn ervaringen maar dan in pb. Ook vanwege privacy.
Alle reacties Link kopieren
o ja, je mag bij je bedrijfsarts ook aangeven wat je hoort over hoe je collega's over je praten. Dat geeft hem ook een beeld over wat verstandig kan zijn voor re-integratie in een later stadium (kan soms ook op een andere locatie/afdeling enz.). Ik denk dat re-integratie nu echt nog niet aan de orde is hoor.
duizel wijzigde dit bericht op 14-01-2018 23:59
Reden: Privacy
42.35% gewijzigd
@duizel, ik stuur je even een pb met betrekking tot jouw ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je ook adviseren om open te zijn bij de bedrijfsarts. Geef gewoon eerlijk aan wat jouw ziektebeeld is en wat je nu al doet aan je herstel. Dat is namelijk niet niks!

Voor wat betreft reintegratie bij je huidige werkgever zou ik alleen duidelijk aangeven dat je twijfelt aan de mogelijkheden voor de toekomst. De baan zelf (werkdruk), de omstandigheden (het geroddel) en de manier waarop de werkgever met jou omgaat (aanbod overeenkomst) zorgen voor veel (extra) stress. Op dit moment ben jij m.i. mentaal helemaal niet in staat om een weloverwogen beslissing te nemen, maar het geeft wel stress en zorgen mbt de toekomst.

Daarnaast geef ik je in overweging hoe realistisch het is om nu al te denken aan reintegratie, terwijl een groot deel van jouw tijd wordt opgeslokt door therapie. Ik kan me zo voorstellen dat je vooralsnog mentaal helemaal geen ruimte over houdt voor reintegratie. Een nieuwe functie en omgeving vraagt extra energie, die je m.i. beter in je herstel kunt investeren.
Wat betreft de vaststellingsovereenkomst: het is juridisch niet verstandig van je werkgever dat ze daarmee gekomen zijn binnen een paar dagen na je ziekmelding. Heb je rechtsbijstand? Schakel die dan alsjeblieft direct in voor dit stuk. Zeker niet tekenen.
Wees open tegen de bedrijfsarts over wat je wel of niet kunt nu. Mocht je niet kunnen terugkeren in je huidige functie, dan moet je werkgever je een tweede spoor traject aanbieden, om een functie elders te zoeken (dus bijv loopbaancoaching, hulp bij solliciteren, etc).
Alle reacties Link kopieren
pb teruggestuurd
Alle reacties Link kopieren
Ik weet trouwens niet of je het weet maar je mag iemand meenemen naar de bedrijfsarts. Om te steunen, mee te luisteren of zelfs mee te praten.
Update:

Ik ben bij de bedrijfsarts geweest. Heel fijn gesprek. Van tevoren goed uitgewerkt waar ik last van had, en hoe dat mij belemmerde in mn werk, en wat ik nu gedaan had om daaraan te gaan werken.

Dus nogmaals hartelijk voor al jullie goede adviezen en opbeurende woorden.

De komende 3 maanden geen les geven, les voorbereiden, toets maken of in gesprek met een mentorleerling voor mij. De komende 3 maanden ga ik knetter hard met mijzelf aan het werk. In de hoop dat ik weer gezond mag worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven