Werk & Studie alle pijlers

Vragen aan stewardessen

12-01-2018 09:40 42 berichten
Ik weet dat er vroeger een topic was van cabin attendants, maar dat is volgens mij lang geleden. Vorige week heb ik weer gevlogen, als passagier, en ik wilde eigenlijk wat vragen aan mensen die beroepsmatig vliegen.
Zijn jullie wel eens bang tijdens een vlucht? Hoe kun je ontspannen blijven tijdens het opstijgen als je weet dat je daarna weer uren op 10 km hoogte bent, overgeleverd aan het gezonde verstand van de piloot en andere piloten die ook in de lucht zijn? Weten jullie altijd wat er aan de hand is als een vliegtuig ineens lager gaat vliegen, of als ineens de motoren een ander geluid maken dan het monotone gebrom, en maak je je daar dan zorgen over?
Misschien hoort dit eigenlijk bij psyche omdat ik zo'n passagier ben die in tranen is tijdens het opstijgen, en tijdens de hele vlucht alert is op vreemde geluiden en bewegingen. En ook altijd het cabinepersoneel observeert of ze nog blijven lachen. Laatste vlucht hadden we een dame die de hele rijd chagrijnig keek, dat vind ik dan best wel verontrustend (al kan het net zo goed te maken hebben met de vertraging waardoor ze drie uur later dan gepland thuis was).
Ik ben geen stewardess maar ik vermoed dat ze er gewoon niet bij stilstaan (net als ik als passagier)

De kans dat iets misgaat is zo klein. Het dagelijks verkeer brengt je in tig keer meer gevaar.

Ik begrijp soms ook niet waarom mensen die vliegangst hebben zo makkelijk in een auto stappen.
Alle reacties Link kopieren
Er loopt alweer een tijdje een topic over vliegen, waarin je vragen kan stellen aan een piloot: reizen/ask-the-captain/list_messages/390737. Inmiddels zijn er meerdere piloten en stewardessen die in dat topic vragen beantwoorden, en zijn er al een aantal vragen voorbijgekomen over vliegangst en 'rare geluiden'. Misschien dat je wat aan dat topic hebt?
Ik denk vooral dat het je eigen angst is die zo spreekt. Ik vlieg eigenlijk zelden, met het oogpunt op duurzaamheid, maar ik ben nooit bang geweest. Ik sta er niet eens bij stil dat er wat kan gebeuren. En als het zo is, so be it.
Je bent niet overgeleverd aan het gezond verstand van de piloot en de andere piloten in de lucht. Ooit van de automatische piloot gehoord?
Alle reacties Link kopieren
Maud27 schreef:
12-01-2018 10:01


Ik begrijp soms ook niet waarom mensen die vliegangst hebben zo makkelijk in een auto stappen.
Ja zo kan je aan iedere angst een tegenhanger hanger. Mensen die bang zijn voor spinnen en niet bang zijn voor honden. Spinnen, in Nederland doen niks honden kunnen bijten.
Alle reacties Link kopieren
ben geen stewardess (n net zo´n vliegangsthaas als jij), maar ik denk aan de ene kant, dat ze de geluiden gewoon niet meer horen. Zoals je thuis ook niet elke keer rechtop zit, als de koelkast begint te brommen.
En aan de andere kan, omdat zij niet angstig zijn (anders kies je dat beroep niet) ook niet gefixeerd zijn op geluidjes.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
12-01-2018 10:10
Je bent niet overgeleverd aan het gezond verstand van de piloot en de andere piloten in de lucht. Ooit van de automatische piloot gehoord?
Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.

Per jaar vliegen er ongeveer 1.825.000.000 mensen. Daar kwamen er in 2017 dus 0 bij om.


Ter vergelijking, in Nederland komen ruim 600 mensen per jaar om in het verkeer. En dan zijn wij maar met 17 miljoen in totaal...
Als je bang bent om te vliegen, zou je dus in ieder geval niet buiten moeten komen en al helemaal niet in een auto moeten rijden. Het stukje van en naar de luchthaven is veel gevaarlijker dan de vlucht.
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 10:14
Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.

O echt, denk je daar aan? Dat geldt dan ook voor een buschauffeur. Of een treinmachinist. Of hell, je partner die ineens kan doorslaan.
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 10:14
Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.
En dat was een uitzondering. Het percentage vluchten dat wel goed gaat ligt bijna bij de 100%.
Overigens is de oplossing reuzemakkelijk: gewoon niet meer vliegen. Vindt het milieu ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vlieg niet meer, maar ben jaren werkzaam geweest als purser.

De piloten zijn gewoon met hun werk bezig, willen aan het eind vd werkdag ook gewoon naar huis. De cockpit wordt regelmatig gecheckt en je staat er verder niet bij stil.
De geluiden ken en herken je allemaal en als er een ongewoon geluid is of beweging dan voel of hoor je dat en dan wordt het aan de cockpit gemeld.
Ik ben weleens bang geweest, maar dat was in een bijzondere situatie.
Als je bang bent moet je dit gewoon melden aan het cabinepersoneel, ze houden je dan extra in de gaten en stellen je gerust. Geloof me, er zijn veel mensen bang om te vliegen.
Cum non tum age
Stampertje12 schreef:
12-01-2018 10:17
Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.

Per jaar vliegen er ongeveer 1.825.000.000 mensen. Daar kwamen er in 2017 dus 0 bij om.


Ter vergelijking, in Nederland komen ruim 600 mensen per jaar om in het verkeer. En dan zijn wij maar met 17 miljoen in totaal...
Als je bang bent om te vliegen, zou je dus in ieder geval niet buiten moeten komen en al helemaal niet in een auto moeten rijden. Het stukje van en naar de luchthaven is veel gevaarlijker dan de vlucht.
Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
MinkeDeWit schreef:
12-01-2018 10:24
Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
Hoe heb jij zelf invloed op een vrachtwagen die je van de weg veegt? Of een auto die achterop klapt omdat hij niet zag dat er een file begint?
Lady_Vintage schreef:
12-01-2018 10:29
Hoe heb jij zelf invloed op een vrachtwagen die je van de weg veegt? Of een auto die achterop klapt omdat hij niet zag dat er een file begint?
Nee, maar ik let altijd goed op vrachtwagens en ga er niet vrijwillig tussen rijden. Een paar jaar geleden is er een auto met 70 achterop geklapt, terwijl ik stil stond in de file. Dat was een heftige ervaring, en ik let dus altijd goed op achterop komend verkeer. Maar zelfs zo'n klap hoeft niet fataal te zijn, zo blijkt, terwijl dat met een vliegtuig wel zo is.
Maar goed, het lullige van angsten is dat ze vaak niet reëel zijn. In bussen en treinen heb ik nergens last van, terwijl daar toch ook wel eens wat fout gaat.
Maud27 schreef:
12-01-2018 10:01
Ik ben geen stewardess maar ik vermoed dat ze er gewoon niet bij stilstaan.

Hier een reactie van een stewardess. Met gequote stukje tekst doe je ons echt zwaar tekort. Veiligheid is iets wat door een ieder van ons heel serieus wordt genomen en we krijgen uitgebreide training op dit gebied.

Dus nee, er 'niet bij stilstaan' klopt niet. We staan er heel bewust bij stil, iedere vlucht weer. Met de gehele bemanning bespreken we voor iedere vlucht een aantal veiligheidsituaties, om zo de kennis van elkaar te testen, om elkaar scherp te houden en om bij te blijven. Daarnaast krijgen we ieder jaar meerdere trainingen op veiligheidsgebied.

Aan boord zijn we scherp. We zijn alert en horen en zien alles, meer dan menig passagier denkt. Als we iets zien of horen wat afwijkt, bespreken we dat met elkaar. Niet alleen met betrekking tot het vliegtuig, maar ook onze passagiers.

Veiligheid speelt dus altijd mee. We hebben echter ook een eindeloos vertrouwen in elkaar, in de piloten en in het vliegtuig. Angst is er gewoon niet bij.

Als je weer eens vliegt de volgende keer, schroom dan alsjeblieft niet om je vragen en/of angsten kenbaar te maken! We helpen je graag, echt :lol: Als een passagier me laat weten een beetje nerveus te zijn om te vliegen, doe ik er echt alles aan om diegene gerust te stellen. En ik weet dat mijn collega's ook zo zijn, dus spreek ons gewoon eens aan als je vragen hebt :-]
anoniem_64a07e9384330 wijzigde dit bericht op 12-01-2018 10:36
0.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
12-01-2018 10:19
O echt, denk je daar aan? Dat geldt dan ook voor een buschauffeur. Of een treinmachinist. Of hell, je partner die ineens kan doorslaan.
Joh! Maar de automatische piloot deed niks verder, om in te grijpen of whatever. Je bent juist wel compleet overgeleverd aan de piloot :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren
JulienClerc schreef:
12-01-2018 10:20
En dat was een uitzondering. Het percentage vluchten dat wel goed gaat ligt bijna bij de 100%.
Natuurlijk, het is de meest veilige manier van reizen. Uitzondering of niet, er kan altijd wat misgaan.
Alle reacties Link kopieren
Stampertje12 schreef:
12-01-2018 10:17
Gemiddeld komt er ongeveer 1 persoon om het leven per 10.000.000 vluchten. In 2017 kwam er zelfs niemand om het leven bij commerciële vluchten.
Behalve het vliegtuig in costa Rica...
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 10:35
Joh! Maar de automatische piloot deed niks verder, om in te grijpen of whatever. Je bent juist wel compleet overgeleverd aan de piloot :mrgreen:

Ik bedoelde dus dat de automatische piloot het meeste werk doet.
MinkeDeWit schreef:
12-01-2018 10:34
Nee, maar ik let altijd goed op vrachtwagens en ga er niet vrijwillig tussen rijden. Een paar jaar geleden is er een auto met 70 achterop geklapt, terwijl ik stil stond in de file. Dat was een heftige ervaring, en ik let dus altijd goed op achterop komend verkeer.
Hier had je dus geen invloed op.

Eigenlijk ben je overal overgeleverd aan iedereens gezond verstand. Helpt dat? :proud:
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
12-01-2018 10:46
Ik bedoelde dus dat de automatische piloot het meeste werk doet.
Oh oke, dat kan.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-01-2018 10:24
Ik ken de statistieken, maar dat stelt me niet echt gerust. Als dat vliegtuig neer gaat zijn er in een klap 250 mensen dood, met de auto hooguit een stuk of vijf. Plus dat ik er zelf invloed op heb.
Zijn er in 2017 geen vliegtuigen neergestort?
Geen commerciële verkeersvliegtuigen. Wel militaire (bijvoorbeeld een Birmees vliegtuig), maar het is met die toestellen altijd de vraag hoe goed ze zijn onderhouden en aan welke regels zij zich hielden. Er gelden voor die vliegtuigen andere regels dan voor verkeersvliegtuigen. Ook zijn er wel ongelukken geweest met kleine particuliere vliegtuigjes. Van die Cessna's met een of twee personen erin. Dat is natuurlijk totaal andere categorie vliegen en die vliegtuigen zijn erg gevoelig voor slecht weer en de mate van onderhoud die een particuliere eigenaar erin steekt.

Maar dit geeft maar aan dat dus wereldwijd, inclusief alle rare landen die vage oude toestellen hebben, er heel veilig wordt gevlogen. De huidige generatie vliegtuigen (waarvan de oudste zo'n 30 jaar geleden zijn opgeleverd) zijn verschrikkelijk veilig en dat wordt alleen maar beter. Immers: als een vliegtuig met techniek van 30 jaar geleden al zonder crashes kan vliegen, kun je nagaan hoe met drie decennia aan meer kennis en strengere regels er gebouwd wordt!

Hoeveel invloed heb je zelf in de auto? Vraag je dat maar eens af. In de auto heb je geen systeem dat je automatisch waarschuwt als een andere auto in jouw buurt rijdt zodat je kunt ingrijpen. In de auto heb je geen communicatiemiddelen naar iedere auto die om je heen rijdt. In de auto zit er niemand in een toren die jouw rijplan controleert en zorgt dat je voldoende afstand houdt. In de auto heb je te maken met weggebruikers die 30, 40, 50 of 60 jaar geleden voor het laatst instructie of les hebben gehad en daarna nooit meer.
Bedenk zelf maar even hoeveel invloed je hebt als passagier, of zelfs als bestuurder, in een auto. Heel weinig...
Alle reacties Link kopieren
winkelfanaat schreef:
12-01-2018 10:14
Nou ik kan me een piloot herinneren die psychisch, laten we zeggen 'onstabiel' was. Heeft heel wat mensenlevens gekost.
En dat heeft direct geleid tot nieuwe regels waarmee dat vrijwel onmogelijk is geworden. Dat is een groot verschil tussen de luchtvaart en bijvoorbeeld de auto-industrie. Als daar een bejaarde spook gaat rijden en 3 mensen met zich meeneemt het graf in, wordt niet verplicht gesteld dat bejaarden vaker rijtesten moeten doen of altijd met een bijrijder moeten rijden. Dan zegt men: ach, kan gebeuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven