Werk & Studie alle pijlers

Verlies nemen of werk van maken?

12-01-2018 17:17 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij voorbaat sorry voor het lange verhaal maar hoop op wat tips / advies..

Ik werk sinds ongeveer 6 jaar bij een multinational, dit bedrijf heeft een vestiging in Amsterdam die ik hier voor het gemak X noem.
De eerste 3.5 jaar heb ik werkzaamheden voor X uitgevoerd. Hierna werd mij een internationale functie aangeboden, en ik ging rapporteren aan het hoofdkantoor. Ik kreeg een nieuw arbeidscontract, nog steeds bij X. Arbeidsvoorwaarden en vestigingsbeleid van X bleven op mij van toepassing, heb ik ook moeten ondertekenen. Ook werk ik nog steeds vanuit locatie X, betaalt X mijn salaris wat ze vervolgens doorbelasten aan het hoofdkantoor. Echter de werkzaamheden die ik doe zijn niet direct voor X, maar voor het hoofdkantoor.
Van de +/- 400 medewerkers zijn een directe collega (die 6 jaar geleden tegelijk met mij begonnen is) en ik de enige medewerkers in deze constructie.

Nu heeft X een bonusbeleid, vastgelegd in het vestigingsbeleid, die luidt dat 'aan elke werknemer met een contract bij X eenmaal per jaar een winstdelingsbonus wordt uitgekeerd'. Toen ik nog werkzaamheden voor X uitvoerde kreeg ik deze bonus standaard elk jaar. Halverwege het vierde jaar zijn ik en collega van functie veranderd. Aan het einde van het vierde jaar ontving ik nog steeds de volledige bonus.
Tot een jaar geleden, waarop ik en collega niets ontvingen. Collega, met wie ik gewend was dit soort dingen te bespreken, was er een beetje onverschillig onder, zei dat we er waarschijnlijk geen recht meer op hadden omdat we immers geen werkzaamheden voor X uitvoeren, en dus ook niet aan de winst bijdragen.
Ik heb dit toen (informeel) met een bevriende collega op de finance afdeling besproken, die vertelde dat wij deze bonus inderdaad niet meer kregen omdat we geen werkzaamheden voor X meer uitvoeren. Ik heb toen besloten er geen werk van te maken, omdat ik niet inhalig wilde overkomen. Ik dacht dat we gewoon geluk hadden gehad het jaar ervoor nog wel de volledige bonus ontvangen te hebben.

Nu vroeg mijn collega mij deze week of ik dit jaar de bonus nog had ontvangen. Ik antwoordde dat dit niet het geval was en dat ik dit ook niet verwacht had, want vorig jaar ook niet ontvangen. Tot mijn verbazing zei mijn collega dat hij het er vorig jaar niet bij heeft laten zitten, hij is naar de HR afdeling gestapt die hem vervolgens naar de directie hebben doorverwezen. Tegen de directie heeft hij gezegd heeft dat niemand hem ooit verteld heeft dat hij die bonus niet meer zou ontvangen en dat hij er recht op zou hebben volgens het vestigingsbeleid. Vervolgens is de totale bonus alsnog aan hem uitgekeerd.
Overigens heeft hij het dit jaar niet ontvangen, en vertelde hij dat er vorig jaar toen hij het gesprek aanging ook niets gezegd is over hoe en of dit voortaan geregeld zou worden.

Nu vind ik het een beetje lullig van die collega dat hij dat nu pas vertelt, maar goed, het was natuurlijk mijn eigen keus om het destijds niet aan te kaarten.
Wel vind ik het raar dat X blijkbaar onderscheid maakt, en de bedrijfsregels wel op mijn collega toepast maar niet op mij.

Ik twijfel nu wat ik hiermee moet, of ik hier überhaupt iets mee moet. Collega heeft dit jaar de bonus ook niet gekregen, dus kan dat niet als aanleiding gebruiken om het gesprek aan te gaan. Een jaar later nog om een bonus gaan vragen die ik niet gekregen heb vind ik ook een beetje apart overkomen, dus ik neig ernaar om hier een les uit te trekken en mijn verlies te nemen.
Het gaat echter niet om een paar tientjes, maar om ruim een half maandsalaris. Ook voelt het niet helemaal eerlijk dat mijn collega het wel heeft ontvangen, aangezien het niet om een individuele bonus gaat, maar om een bedrijfsbrede bonus.
Daarnaast heb ik een half jaar geleden een nieuwe manager gekregen, en omdat ik wel vaker tussen wal en schip val als het op rechten en plichten aankomt (omdat ik een contract heb bij X maar niet voor X werk), heeft deze manager mij destijds gezegd expliciet bij HR te hebben verzocht om mij als medewerker van X te beschouwen, en de bijbehoren rechten en plichten op mij van toepassing te laten zijn.
Vraag me daarom af of het niet de moeite waard is er toch een gesprek aan te wagen.

Wat denken jullie?
natuurlijk
Dus de situatie verandert dit jaar weer in je voordeel?

Lullig trouwens dat die collega het je niet verteld heeft. Niet collegiaal.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ik een andere manager heb gekregen, die bij HR aangegeven heeft dat alles waar vestiging X collega's recht op hebben ook op mij van toepassing moet zijn, had ik min of meer wel verwacht de bonus dit jaar te krijgen (de bonus wordt normaal gesproken berekend over het afgelopen jaar en in januari uitgekeerd). Manager heeft overigens de X bonus niet expliciet benoemd, weet ook niet of hij zich bewust is van het bestaan daarvan. Hij praatte meer in algemene zin.
Echter heb het dit jaar dus niet gekregen en verwacht dit in de toekomst ook niet zonder meer te krijgen.

Vind het ook niet erg collegiaal van mijn collega, we hadden altijd een erg goede band en trokken erg naar elkaar toe omdat we de enige twee in het bedrijf zijn die in deze positie zitten. Als de situatie omgekeerd was had ik het hem zeker verteld, maar misschien heeft de directie hem wel gevraagd het stil te houden.
Het gaat dus om 2x een half maandsalaris. Ga er achteraan, niets inhalig aan: het is een direct gevolg van de constructie die je werkgever zelf heeft gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Indegloria schreef:
12-01-2018 17:32

Vind het ook niet erg collegiaal van mijn collega, we hadden altijd een erg goede band en trokken erg naar elkaar toe omdat we de enige twee in het bedrijf zijn die in deze positie zitten. Als de situatie omgekeerd was had ik het hem zeker verteld, maar misschien heeft de directie hem wel gevraagd het stil te houden.
Ik zou je collega ook eens vragen waarom het niet in hem/haar is opgekomen om deze informatie al eerder met jou te delen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!
Zouden jullie een email naar manager sturen, of naar HR / directie stappen?
Ik neig zelf naar manager, aangezien hij degene was die het belang onderstreept heeft van gelijke behandeling als andere X medewerkers.

De voornaamste reden dat ik het inhalig vond was dat ik zelf ook een bonus regeling heb, als onderdeel van mijn contract (prestatie gerelateerd). Echter had ik ook een prestatie gerelateerde bonus toen ik nog voor X werkte, en had dit geen invloed op de winstdelingsbonus.
Je bent echt veel te bescheiden. Dat je collega vorig jaar de bonus alsnog heeft gekregen maakt duidelijk dat je er gewoon recht op hebt. Ik zou het aangeven bij manager: dat je dit bemerkt hebt, meent recht te hebben op die bonus, dit dus gaat opnemen met HR. Houd zelf die controle, kom voor jezelf op en verwacht niet dat iemand anders het voor je gaat oplossen (leidt enkel tot teleurstelling).

Wedden dat je collega binnenkort opnieuw bij HR / directie aan de bel trekt?
Dus niet melden via je manager, maar melden zodat hij ervan op de hoogte is en zelf bij HR een claim neerleggen voor de bonus.
Alle reacties Link kopieren
Heeeeel veel tekst, verhaal over collegiaal gedrag, en iets waar je evident recht op hebt masr laten zitten en vervolgens niet eten asn wie vriendelijk te vragen.

Vrouw, toevallig?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Werk van maken. Ik heb een soortgelijk akkefietje gehad; was door een vorige manager enaaid mbt promotie. Heb ik bij nieuwe manager aangegeven en toen hebben we er samen werk van gemaakt. Geld binnen. Goed gevoel.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat melden bij HR geen zin heeft, die hebben vorig jaar mijn collega ook gelijk doorgestuurd naar de directie (aldus collega..).

@JollyRider, ja ben een vrouw, goed gegokt ;)
Normaal ben ik niet op mijn mondje gevallen, heb meerdere malen salarisverhoging gevraagd en gekregen, maar voel me nu gewoon dom omdat ik er natuurlijk vorig jaar iets van had moeten zeggen.
JollyRider schreef:
12-01-2018 17:51
Heeeeel veel tekst, verhaal over collegiaal gedrag, en iets waar je evident recht op hebt masr laten zitten en vervolgens niet eten asn wie vriendelijk te vragen.

Vrouw, toevallig?
Precies dit. Dat je hier überhaupt over nadenkt! (Om het niet te doen dus)
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
12-01-2018 17:51
Heeeeel veel tekst, verhaal over collegiaal gedrag, en iets waar je evident recht op hebt masr laten zitten en vervolgens niet eten asn wie vriendelijk te vragen.

Vrouw, toevallig?
Hahaha ja ik wou al net zeggen dat dit een mooi voorbeeld is waarom vrouwen minder betaald krijgen.
Vaak hebben ze de ballen niet hun recht te halen of voelen ze zich te inhalig.

TO, wat zei je manager toe je opmerkte dat je je bonus niet gehad had?
Ja natuurlijk en vermeerderd met wettelijke rente. Hey als je zogenaamd inhalig zou zijn, doe het dan ook meteen goed ;-)

En verder vind ik het niet oncollegiaal. Collegialiteit gaat volgens mij niet verder dan elkaar beetje helpen met werk, je salaris is je eigen verantwoordelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Heb het nog niet met mijn manager besproken. Ben de komende twee weken niet op kantoor vanwege zakenreizen, dus het zal via email of telefoon afgehandeld moeten worden, of ik moet nog een paar weken wachten.

Ik vind het persoonlijk wel oncollegiaal, gezien de band die collega en ik hadden. Toen we bijvoorbeeld allebei voor een internationale functie gingen hebben we ook contract, salaris en onderhandelingsmogelijkheden besproken. Natuurlijk verwacht ik niet van hem dat hij het voor mij gaat regelen, maar het had wel fijn geweest als hij na ons gesprek er nog even op was teruggekomen en gezegd had dat de bonus hem alsnog was uitbetaald.
Ik vind dat je ontzettend moeilijk doet en er allerlei dingen aan verbind die totaal niet ter zake doen.
Alle reacties Link kopieren
zeeuwsmeisje1981 schreef:
12-01-2018 18:48
Ik vind dat je ontzettend moeilijk doet en er allerlei dingen aan verbind die totaal niet ter zake doen.
Ja, hier heb je wel gelijk in, heb af en toe de neiging tot over-analyseren ;)

Bedankt allemaal voor de reacties, ik heb besloten om het aan te kaarten.
Ik zal nog wel laten weten wat de uitkomst is.
Goed zo! En niet terugkrabbelen he.
Wat ontzettend lullig van die collega zeg!
Dit is juist iets wat ik in dezelfde situatie samen aangegaan was, omdat jullie in hetzelfde schuitje zitten.
Succes iig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven