Werk & Studie alle pijlers

Vastlopen tijdens baan

15-01-2018 11:48 26 berichten
Momenteel heb ik geen werk, maar in de toekomst zou ik wel graag weer aan het werk gaan. Alleen ben ik op zoek naar tips over in welke branche ik dan het beste op mijn plek zou zijn. Ik zit namelijk te denken aan een omscholing. Ik heb een HBO diploma, maar in het werkgebied waar ik dan in terecht kom zit ik niet op mijn plaats

Mijn probleem is eigenlijk dat ik tijdens elke baan waar ik mee begin vastloop. Ik begin altijd vol enthousiasme en goede moed, maar gaandeweg loopt het altijd mis. Nu heb ik een paar maanden geleden een diagnostisch traject doorlopen om te bekijken waar het aan ligt dat ik zowel op het werk als privé vastloop en hier kwam uit dat ik een dwangmatige persoonlijkheidsstoornis heb, wat eigenlijk het beste samen te vatten is als extreem perfectionisme.

Hoe je dat dan merkt bij mij (in een werksituatie):
* Ik heb veel moeite met beoordeeld worden; ik ben al heel kritisch op mezelf en als ik dan ook nog eens van anderen te horen krijg wat ik fout doe dan sla ik helemaal op slot.
* Ik heb moeite met veranderingen op het werk, vooral als ik zie dat die veranderingen ervoor zorgen dat dingen slechter gaan lopen / het niet in het voordeel is van het bedrijf / de klant enz.
* Ik vind het lastig om te werken met targets, zeker als die targets op meerdere gebieden zitten en elkaar 'bijten', bijvoorbeeld: gesprekken mogen maar 5 minuten duren, maar je moet in die tijd wel 10 dingen benoemd hebben én een verkoop hebben geregeld
* Ik heb moeite met afspraken die worden gemaakt en niet worden nagekomen

Daar staat dan weer tegenover:
* Ik ben punctueel en hou me aan afspraken die zijn gemaakt
* Ik onthou meer dan gemiddeld
* Ik zal er nooit met de pet naar gooien en ben heel loyaal naar mijn werkgever
* Ik ben altijd bereid om mee te denken en kritisch te kijken naar processen binnen een bedrijf, met het doel om dingen te verbeteren
* Ik ben goed in lijstjes, planningen etc
* Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en ben altijd geneigd om zelfs nog meer te willen weten en dit dan in mijn vrije tijd uit te gaan zoeken

Bij welke beroepen zouden mijn goede kanten nou echt pluspunten zijn, zonder dat mijn valkuilen teveel een rol zullen spelen? Heeft iemand tips?? Zelf weet ik het niet echt meer eigenlijk, heb al meerdere dingen geprobeerd, maar zoals ik dus al zei: ik loop elke keer vast.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je voor jezelf hebt onderzocht/laten onderzoeken waar de pijnpunten zitten. Ik denk alleen niet dat er een beroep is dat precies aansluit bij jouw positieve en negatieve punten.

Misschien moet je gaan onderzoeken waarom je 'negatieve' punten zoveel invloed hebben op je werk en welzijn? Zodra je dit weet kun je hiermee aan de slag en een negatief punt ombuigen in iets positiefs. Je zult nu eenmaal overal beoordeeld worden, alle bedrijven ondergaan veranderingen en moeten targets halen en overal zul je mensen tegenkomen die zich niet aan de afspraken houden. Daar ontkom je niet aan.
Alle reacties Link kopieren
Is het een optie om te gaan kijken naar een traject rondom jobcoaching? Waarbij je, evt eerst met vrijwilligerswerk, kunt werken aan je valkuilen?
@Snowdogs: ik sta sowieso op de wachtlijst voor therapie, dus dan ga ik aan die punten werken. Alleen ik dacht: misschien kan ik alvast iets van een opleiding gaan volgen in de tussentijd. Want dat thuiszitten is ook niet echt bevorderlijk :-$

Het is wel heel dubbel want soms denk ik ook juist dat ik misschien maar gewoon niet meer moet gaan werken, omdat het zoveel stress geefft. En mijn man staat daar ook achter, maarja... Ik wil niet afhankelijk zijn van mijn man, stel dat hij wegvalt dan moet ik mezelf ook kunnen bedruipen. Maar als ik dan denk aan al die irritatie en stress die het voor mij met zich meebrengt als mensen zich niet aan hun afspraken houden, dan denk ik wel: pffh, ik zit er niet op te wachten om dat weer mee te maken. :roll:
Celaena_Aelin schreef:
15-01-2018 12:00
Is het een optie om te gaan kijken naar een traject rondom jobcoaching? Waarbij je, evt eerst met vrijwilligerswerk, kunt werken aan je valkuilen?
Ja, daar zat ik ook aan te denken, alleen weet ik niet of het echt iets is waar zij me mee zouden kunnen helpen
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
15-01-2018 12:04
@Snowdogs: ik sta sowieso op de wachtlijst voor therapie, dus dan ga ik aan die punten werken. Alleen ik dacht: misschien kan ik alvast iets van een opleiding gaan volgen in de tussentijd. Want dat thuiszitten is ook niet echt bevorderlijk :-$

Het is wel heel dubbel want soms denk ik ook juist dat ik misschien maar gewoon niet meer moet gaan werken, omdat het zoveel stress geefft. En mijn man staat daar ook achter, maarja... Ik wil niet afhankelijk zijn van mijn man, stel dat hij wegvalt dan moet ik mezelf ook kunnen bedruipen. Maar als ik dan denk aan al die irritatie en stress die het voor mij met zich meebrengt als mensen zich niet aan hun afspraken houden, dan denk ik wel: pffh, ik zit er niet op te wachten om dat weer mee te maken. :roll:
Natuurlijk ga je weer lekker aan het werk!
Collega's en bedrijven gaan zich niet rondom jouw persoonlijkheid vormen, maar jij kunt wel leren om sommige dingen los te laten en bepaalde zaken op een andere manier te benaderen. Zodra je dat geleerd hebt komt het vast wel goed. Je hebt al een grote stap gezet door het te erkennen en er wat aan te gaan doen. Het is niet alleen maar negatief!
Nou, 'weer lekker aan het werk' dat weet ik niet hoor. Ik heb nog nooit 'lekker gewerkt' helaas. Ja, misschien de eerste weken tijdens de inwerkperiode. Maar echt voor langere tijd ergens op mijn plek zitten, dat helaas nog nooit meegemaakt :-(
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je de valkuilen die je noemt nooit kan ontwijken, die komen in ieder bedrijf voor (behalve targets, die dan niet overal). Of je nu aan de telefoon bij een klantenservice zit of als je als manager ergens zit.

Jou grootste valkuil ben je vooral zelf denk ik, jij bent punctueel en houdt je aan afspraken en daarom verwacht je onbewust wellicht ook wel van andere. Terwijl zij dat niet zo belangrijk vinden. In je therapie zou je dan kunnen werken aan handvaten van hoe je hiermee om moet gaan of hoe je dingen los moet laten waar je geen invloed op uit kan oefenen.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Alle reacties Link kopieren
In wat voor regeling zit je nu? (WW, ZW, bijstand, WIA?)

Ik zou eerder denken aan een coachend traject op het gebied van persoonlijke effectiviteit/zelfvertrouwen en oriëntatie op bedrijf, sectoren en beroepen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
15-01-2018 12:06
Ja, daar zat ik ook aan te denken, alleen weet ik niet of het echt iets is waar zij me mee zouden kunnen helpen
O jawel hoor!

Om een voorbeeld te geven: mijn jobcoach is bij de 'heftige' gesprekken rondom mijn functioneren. Zij bereid dat gesprek met mij voor, we doen het samen en ze bespreekt het na. Ook ik kan namelijk feedback/kritiek als enorm zwaar oppakken, en zij helpt me dan om dat te relativeren.

Ga gewoon eens praten met een jobcoach, dan kom je er vanzelf achtervolg dat je kan helpen of niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk ook dat het erg lastig wordt om werk te vinden waarin jouw "valkuilen" een ondergeschikte rol spelen. De meeste van deze punten kom je werkelijk in elke werksituatie tegen.

Ik denk echter wel dat therapie (en eventueel ook coaching) hierin ontzettend veel voor jou kan betekenen. Veel van de valkuilen gaan namelijk over jouw eigen denkpatronen, en die kun je leren zelf te beïnvloeden zodat je er in de praktijk (veel) minder last van krijgt.
viva-amber schreef:
15-01-2018 12:48
In wat voor regeling zit je nu? (WW, ZW, bijstand, WIA?)

Ik zou eerder denken aan een coachend traject op het gebied van persoonlijke effectiviteit/zelfvertrouwen en oriëntatie op bedrijf, sectoren en beroepen.

Ik zat in de WW en heb nu sidns kort een ZW uitkering. Waar ik graag zo snel mogelijk uit wil omdat ik me een enorme aansteller voel en het gevoel heb dat ik er geen recht op heb ofzo. Terwijl ik toch echt flink ben vastgelopen. En ergens weet ik dat ook wel, maar mijn gevoel wil er niet in mee dat het echt nodig is om eerst aan mijn problemen te werken. Dus dat geeft ook een hoop stress allemaal
Alle reacties Link kopieren
Ik lees punten die op elke werkvloer van toepassing zijn. Als je daaraan nooit hebt gewerkt, is het niet heel verwonderlijk dat je bij al je vorige werkgevers nooit op je plek zat.

De allereerste keer dat ik flinke kritiek kreeg, dat was lang geleden op een creatieve opleiding, kan ik mij nog goed herinneren. Ik had gejankt. Het was hard, maar ik heb ervan geleerd: dat het niet persoonlijk is bedoeld, maar constructief, dat je ervan kan leren, en jezelf kan veranderen of verbeteren.

En ja, ik ben ook een perfectionist, hou ook van lijstjes, en hou ook niet van plotselinge veranderingen als ik op een ander project ben gefocussed. Ik heb ermee leren leven dat het soms niet kan zoals ik wil, dat ik soms niet alles af krijg van mijn lijstjes, en dat er regelmatig dringende zaken tussendoor komen.

Leer ermee omgaan, want je gaat jezelf anders op elke werkvloer tegenkomen.
Bumba1985 schreef:
15-01-2018 13:10
Ik zat in de WW en heb nu sidns kort een ZW uitkering. Waar ik graag zo snel mogelijk uit wil omdat ik me een enorme aansteller voel en het gevoel heb dat ik er geen recht op heb ofzo. Terwijl ik toch echt flink ben vastgelopen. En ergens weet ik dat ook wel, maar mijn gevoel wil er niet in mee dat het echt nodig is om eerst aan mijn problemen te werken. Dus dat geeft ook een hoop stress allemaal

Jammer dat je daar zo gestresst door raakt, door je eigen gedachten dat je er geen recht op zou hebben en door het gevoel over aan je problemen werken. Ik zou het echt stap voor stap doen. Je hebt gewoon recht op die ZW en benut die tijd dan om aan jezelf en de problemen waar je tegenaan loopt te werken. Dan kun je daarna evt met een jobcoach kijken naar een geschikte baan.
Alle reacties Link kopieren
Wat jij wil is gewoon niet haalbaar.

Het leven bestaat uit veranderingen en doelen moeten toch ook op een bepaald moment gehaald worden.

Jij, net als een ieder ander normaal mens, kan niet alles goed doen. We maken allemaal fouten of weten nog niet precies hoe iets moet. Feedback krijgen hoort erbij. Zo leer je. Je kan niet nu alles al weten.

Sla jij zelf ook op slot wanneer je jezelf een negatieve feedback en kritiek geeft?

Je zegt dat je loyaal bent naar je werkgever, maar wanneer deze vindt dat er zaken moeten veranderen of anders gedaan worden of in een bepaald tijdsbestek, dan ben je toch niet zo loyaal.

Ga eerst aan deze issues werken en in therapie. Want tijdens een opleiding ga je tegen dezelfde problemen aanlopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hallo Bumba, dit alles is voor mij wel wat herkenbaar. Zou ik je later een PB mogen sturen?
Alle reacties Link kopieren
Je zou kunt kunnen opnemen met het UWV en aan de procesbegeleider vragen of je voor een traject Fit naar werk in aanmerking komt gericht op persoonlijk effectiviteit en beroepenorientatie. De procesbegeleider gaat dan met jou in gesprek of verwijst je door naar de verzekeringsarts/arbeidsdeskundige.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
@Hamerhaai: hm, zo heb ik er nog nooit over nagedacht. inderdaad bij veranderingen heb ik moeite om loyaal te zijn naar het werk. Maar dat is meer vanuit een gevoel dat ik graag wil dat het goed (blijft) gaan dan vanuit een bewuste drang om te rebelleren.

@Eend1993: je mag me PBen, ik hoop dat de PB functie het weer doet!

@Viva-amber: ik zal het na gaan vragen, bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Bumba, je hebt PB
Eend1993: helaas gaat het vaak mis bij mij met PBtjes sturen, ik ontvang ze tegenwoordig niet meer :( Maar ik zal jou een PB sturen met mijn email adres erin...
Alle reacties Link kopieren
In een HBO functie word je vaak meer aangestuurd dan in een universitaire functie. Vaak geldt; hoe hoger de opleiding, hoe meer je zelf kunt bepalen.

Als ik je verbeterpunten lees, vind ik je vooral te perfectionistisch en enigszins dwingend in het opleggen van jouw visie op anderen.
Jij doet je uiterste perfectionistische best, maar anderen.. die geven kritiek die jij niet kunt verdragen, stellen geen goede deadlines èn komen ook hun afspraken nog eens niet na! Dus eigenlijk zijn de verbeterpunten die jij noemt vooral gericht op anderen.

Probeer je te realiseren dat anderen ook hun waarheid hebben en mogen hebben. Zij doen dit (waarschijnlijk) niet om jou te pesten, maar omdat ze echt een andere visie hebben. Probeer je daar is in te verplaatsen, je kunt er erg veel van leren.
Alle reacties Link kopieren
'Je zegt dat je loyaal bent naar je werkgever, maar wanneer deze vindt dat er zaken moeten veranderen of anders gedaan worden of in een bepaald tijdsbestek, dan ben je toch niet zo loyaal'


Eens. Je lijkt alleen loyaal te zijn, zolang de dingen gaan zoals jij vindt dat ze moeten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Je stelt je niet aan! Maak gebruik van de mogelijkheden die er zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik herken je probleem in lichtere mate en het is een hele worsteling zoiets. Ik denk dat je op zoek moet naar werk waar je zo autonoom mogelijk in kunt zijn (naast dat je zeker ook moet gaan werken aan hier mee om leren gaan, want de wereld past zich helaas niet aan jou aan...). kun je niet iets voor jezelf beginnen?
Alle reacties Link kopieren
Bumba1985 schreef:
18-01-2018 08:36
Eend1993: helaas gaat het vaak mis bij mij met PBtjes sturen, ik ontvang ze tegenwoordig niet meer :( Maar ik zal jou een PB sturen met mijn email adres erin...
Heb je hem al verstuurd ondertussen? Ik heb nog niets ontvangen. In ieder geval, helaas krijg je geen melding als je PB hebt. Je moet gewoon lukraak op het envelopje klikken rechtsboven en kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven