Werk & Studie alle pijlers

Switchen van MBO-V naar Doktersassistente

17-01-2018 01:05 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Ik zit al een hele tijd erover te twijfelen om te switchen van MBO-Verpleegkundige naar doktersassistente.
Alleen zit ik inmiddels al best ver in de opleiding (in mijn 3e leerjaar van de 4).
De onregelmatige werktijden, werkdruk etc doet voor mij gewoon de das om.
En ik snap dat er mensen zijn die zeggen: “hoe komt het dat je er nu pas mee komt?”. Dat kan ik begrijpen, is ook stom van mij, maar ik dacht heel vaak dat het maar een fase was; “dat gaat wel weer over”.

Nu wil ik toch eens de mening van andere horen.
Want ik zit zelf nogal met het feit, dat ik de keuze pas zo laat in deze opleiding maak (i.v.m. Kosten).
Alleen een opleiding afmaken waar ik nu al mijn twijfels bij heb voor nog anderhalf jaar vind ik ook een beetje twijfelachtig.

Wat zegt de rest?
1. Verpleegkundige opleiding afmaken en daarna voor doktersassistente gaan?
2. Nu nog stoppen met de verpleegkundige opleiding en voor doktersassistente gaan?

Ik hoor het graag van iedereen!

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Eerst; wat rot dat je zo twijfelt.

Wat maakt dat werken als doktersassistente leuker lijkt, los van werktijden en werkdruk?

Er zijn natuurlijk verschillende werkplekken waar je met je verpleegkunde diploma aan de slag kunt, waar de werkdruk wisselt en van strikte kantoortijden tot deels onregelmatig tot super onregelmatig werkt. In alleen al het ziekenhuis kun je denken aan dagopname, voorbereiding opname, talloze poliklinieken, dialyse, studentenbegeleider, etc. Doorgroeien naar een ander soort functie in de zorg lijkt me met een diploma verpleegkunde makkelijker dan als doktersassistente. Daarnaast thuiszorg, revalidatiecentrum, verpleeghuis, gehandicaptenzorg in allerlei settingen.

Ik zou kiezen deze opleiding af te maken en daarna te zoeken naar een werkplek die je leuk vindt, afhankelijk van je antwoord op mijn vraag in de tweede zin.
Alle reacties Link kopieren
Nu je al in je derde jaar zit zou ik deze opleiding gewoon afmaken, zo zonde als je dat niet doet.
Je kan dan altijd nog besluiten om een opleiding te gaan doen eventueel in deeltijd.
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik de opleiding afmaken. Als je je diploma behaald hebt krijg je waarschijnlijk vrijstellingen voor de opleiding doktersassistente.
Je moet dit wel even navragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overleggen met mentor/decaan enzo. Mijn dochter doet een opleiding waarbij het eerste jaar zo breed is dat ze vanaf daar nog kunnen overstappen zonder tijdverlies. Verpleegkunde en doktersassistente liggen (in mijn ogen ;-D ) zo dicht bij elkaar dat er voor jou misschien best mogelijkheden zijn daarin. Ofwel overstappen ofwel afmaken en verkort de opleiding voor assistente.

Mocht dat allemaal niet kunnen, dan zou ik het afmaken en daarna alsnog die andere opleiding doen. Maar een diploma is meer dan een papiertje dat vermeldt dat je bepaalde dingen kunt. Het toont daarnaast inzet. Iedereen kan een opleiding volgen, maar niet iedereen haalt het diploma.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik snap je helemaal.
Ik wilde destijds verpleegkundige worden maar wist dat de onregelmatigheid niet bij mij paste, ik werd da.

Bij ons stroomden er in het 2e jaar destijds een leerling in die verpleegkunde had gedaan, ze kreeg een verkort traject aangeboden.
Je kunt eens kijken of jij hier ook voor in aanmerking komt.

Succes met je keuze.
Ik zou absoluut de mbo-v af maken! Je hebt dan een goede brede basis om op verder te gaan! Waarschijnlijk kun je na het halen van je diploma verpleegkunde de opleiding doktersassistente versneld doorlopen en dan heb je zelfs beide diploma's!
Alle reacties Link kopieren
Hartelijk bedankt allemaal voor de reacties, dit heeft mij goed geholpen!

Dankjewel! :heart:
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij kun je met je verpleegkunde diploma gewoon solliciteren als doktersassistente.

Succes, TO.
minnimouse schreef:
18-01-2018 10:17
Volgens mij kun je met je verpleegkunde diploma gewoon solliciteren als doktersassistente.

Succes, TO.
Dat lijkt mij ook. Voor doktersassistente is een diploma niet eens verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er voor kiezen om je opleiding af te maken, zeker als je die verder wel leuk vindt.
Bij het zoeken naar een baan kun je dan kijken naar mogelijkheden om regelmatig te werken en wat minder werkdruk te hebben.

Succes TO, zowel met je opleiding als de keuzes die je gaat maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven