Werk & Studie alle pijlers

Solliciteren met WIA, melden of niet?

17-01-2018 09:57 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op dit moment aan het solliciteren voor een Duale HBO opleiding. Dit betekend dat ik in dienst kom van een werkgever die mijn opleiding betaald en mij ook salaris/vergoeding geeft.
Ik ben 10 jaar geleden gedeeltelijk afgekeurd en ontvang daarom een loonaanvullende uitkering. Op dit moment heb ik werk waar ik ongeveer minimum loon verdien. Daardoor heb ik nog steeds recht op loonaanvulling omdat ik mijn oude baan van 10 jaar geleden om redenen niet meer kan uitvoeren.
Het werk wat ik nu graag wil gaan doen heeft niets te maken met mijn oude werk of mijn huidige werk. Mijn 'beperkingen' zullen in het toekomstige werk ook geen hindernis zijn. Graag kom ik met deze HBO opleiding weer volledig op eigen benen te staan en heb ik de loonaanvullende uitkering niet meer nodig.
Allemaal prima, ik ben flink aan het solliciteren, nu is er een organisatie waar ik graag wil werken die mij vraagt een sollicitatieformulier in te vullen.
Daar staat de directe vraag: "Ontvangt u op dit moment een uitkering (WAO, WIA, Wajong)"
Ik wil liever niet dat de werkgever dat nu al weet, en ik ben ook niet verplicht het te vertellen.
Ik ben bang dat het mijn kansen verkleint, dat men denkt dat er iets 'mis' is met mij. Al weet ik dat het ook voordelen voor de werkgever kan opleveren.
Wat zouden jullie doen? en als je 'ja' antwoord, zal ik het dan toelichten? (daar is in het formulier geen ruimte voor gemaakt)

Even een stukje van de UWV website:

"Wat vertel ik over mijn WGA-uitkering?

Heeft u een sollicitatie? Dan hoeft u een werkgever niet te vertellen dat u een WGA-uitkering heeft. Het kan wel. Een voordeel om het wel te vertellen is dat er financiële voordelen zijn voor de werkgever als hij u aanneemt. Hiermee zijn de financiële risico’s voor hem kleiner. Uw arbeidsdeskundige kan u helpen bij de keuze of u het wel of niet wil vertellen.

Bent u aangenomen? Dan moet u volgens de wet na 2 maanden wel vertellen dat u een WIA-uitkering heeft, maar alleen als de werkgever daarom vraagt. U hoeft niet te vertellen welke ziekte u heeft (gehad)."

Alvast bedankt!
Ik zou het niet zeggen, ik heb slechte ervaringen namelijk met het wel zeggen.
Toen ben ik niet aangenomen en er werd later ook in vertrouwen gezegd dat ik er geknipt voor was maar dat ze het toch niet aandurfden. Terwijl ik al jaren in een zelfde functie werkte zonder ooit een dag uitval vanwege die afkeuring.

Dus ik zou niks zeggen.
Je bent bang dat mensen gaan denken dat er iets mis met je is. Dat is toch ook zo? Je hoeft je niet voor je uitkering te schamen, maar het melden vind ik niet meer dan normaal.
Ik zou het onacceptabel vinden als werkgever als je dit zou verzwijgen.
Wees gewoon eerlijk, daar kom je het verst mee.
Een beperking hoeft helemaal geen belemmering te zijn. Door het te verzwijgen komt het over alsof je je ervoor schaamt en er niet goed mee kunt omgaan.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je al liegen voordat je überhaupt aangenomen bent? Je zou bij mij je eerste minpunten te pakken hebben als ik er als werkgever achter kwam.
Nee niet zeggen. Ze mogen dat weer vragen als je proeftijd voorbij is, dan zou ik er wel eerlijk over zijn.

En ik zou me dan ook niet emotioneel laten manipuleren ofzo, dat ze dan zeggen: Je bent niet eerlijk geweest.
Gewoon voet bij stuk houden: Dat hoeft ook niet.
En als ze doorzeuren (netjes natuurlijk) in de aanval: Dat je het niet netjes vindt van een werkgever om er op dat moment al naar te vragen, ipv na de proeftijd.
Alle reacties Link kopieren
@sinnombre: er is niets mis met mij, ik kan alleen mijn baan van destijds niet meer uitvoeren. Dus voor DIE baan is er als je het zo bekijkt iets mis met mij.
Ik schaam me er ook niet voor maar vind het geen relevante informatie voor mijn toekomstige baan, en ik ben bang dat het toch tegen me gaat werken zoals Inkie zegt. Maar gewoon de vraag negeren in het formulier is natuurlijk ook geen optie. Ik zou ook zeker niet liegen en 'nee' zeggen. Maar de vraag dan open laten.
Koffielepel schreef:
17-01-2018 10:09
Waarom zou je al liegen voordat je überhaupt aangenomen bent? Je zou bij mij je eerste minpunten te pakken hebben als ik er als werkgever achter kwam.
Bij mij zou je er zelfs uitgedonderd worden. Liegbeesten worden niet geaccepteerd. Ik vind het zelfs een vorm van oplichting dat wat TO van plan is.
Alle reacties Link kopieren
Koffielepel schreef:
17-01-2018 10:09
Waarom zou je al liegen voordat je überhaupt aangenomen bent? Je zou bij mij je eerste minpunten te pakken hebben als ik er als werkgever achter kwam.
De werkgever mag er gewoon niet eens naar vragen, of laat ik het zo zeggen: ik hoef daarop geen antwoord te geven, dat is een regel. Dus dan ben ik niet aan het liegen, maar geef ik die informatie niet. Ik zou dus nooit zeggen: nee ik krijg geen WIA, maar wel: "daar geef ik geen antwoord op" , al weet de werkgever dan al genoeg natuurlijk :P
Alle reacties Link kopieren
Lastig. Je hoeft het niet te vertellen maar nu wordt het zo rechtstreeks gevraagd. Stel nu dat je wordt aangenomen en er later bekend wordt dat je een wga uitkering hebt. Dan heb je dus gelogen. Is ook niet fijn natuurlijk. Je zou het uwv kunnen bellen voor advies.
Ik weet het niet zo goed. Zit zelf ook in de wia en ben werkzoekend dus ga meelezen. Voor nu ga ik voor eerlijk zijn met uitleg maar met twijfel.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
17-01-2018 10:14
Bij mij zou je er zelfs uitgedonderd worden. Liegbeesten worden niet geaccepteerd. Ik vind het zelfs een vorm van oplichting dat wat TO van plan is.
Dat is geen oplichting hoor. Dat is gewoon geen informatie waar een werkgever de eerste twee maanden nog geen recht op heeft.
hangmat wijzigde dit bericht op 17-01-2018 10:18
1.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
x
hangmat wijzigde dit bericht op 17-01-2018 10:17
Reden: dubbel
0.00% gewijzigd
Wettelijk is vastgelegd dat de werkgever pas na het einde van de proeftijd in algemene termen mag vragen of de nieuwe werknemer bij eventuele uitval wegens ziekte op deze polis een beroep kan doen voor een ziektegelduitkering.

Dit zeggen ze bij autoriteit persoonsgegevens.
Lees dat nog maar eens door
sinnombre schreef:
17-01-2018 10:14
Bij mij zou je er zelfs uitgedonderd worden. Liegbeesten worden niet geaccepteerd. Ik vind het zelfs een vorm van oplichting dat wat TO van plan is.
anoniem_337063 wijzigde dit bericht op 17-01-2018 10:19
Reden: er was al door iemand anders gereageerd
6.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank je Sam1968, hoe denk je dat ik nu moet reageren op de rechtstreekse vraag in het sollicitatieformulier? Open laten dan?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je verplicht het te zeggen. Omdat als jij ziek wordt de werkgever zijn/haar verzekering het niet dekt. De werkgever krijgt dan compensatie via uwv.

Je bent ook verplicht het te melden bij het uwv.
Pffff..
Moeilijk..
Ik zou misschien jokken. En dus eventueel na de proeftijd in de aanval OF alvast een hele wazige domme gezichtsuitdrukking oefenen en een reden waardoor je de vraag helemaal anders begrepen had.

De werkgever waar ik werkzaam was (in de zorg) vroeg dit echt pas keurig na de proeftijd en zo hoort het.
Misschien gaat er een baan aan je neus voorbij die je anders gekregen zou hebben. Zie Inky hierboven.
Bovendien: Mocht je ziek worden (waar we niet vanuit gaan) ga je het gewoon melden. Dan krijgt de werkgever de vergoeding.

Je snijdt jezelf in de vingers als je eerlijk bent misschien.
En de werkgever heeft eigenlijk geen noemenswaardig nadeel als je oneerlijk bent, toch?
Misschien heeft iemand je wel perongeluk een verouderd sollicitantenformulier gestuurd zelfs.
Alle reacties Link kopieren
De werkgever moet dus de kans krijgen zich anders te laten verzekeren.
Gele_Suikerspin schreef:
17-01-2018 10:28
Volgens mij ben je verplicht het te zeggen. Omdat als jij ziek wordt de werkgever zijn/haar verzekering het niet dekt. De werkgever krijgt dan compensatie via uwv.

Je bent ook verplicht het te melden bij het uwv.
Hierboven staat toch hoe het werkt?
Na twee maanden moet je het zeggen.
Als je proeftijd om is.
Alle reacties Link kopieren
Het nadeel voor de werkgever is dat zijn verzekering ziekte niet dekt. Ja hij krijgt dan gedeeltelijk loonkosten via uwv, maar niet alles en alle hulp trajecten, casemanager, bedrijfsarts etc worden niet vergoed.
Alle reacties Link kopieren
sam1968 schreef:
17-01-2018 10:30
Hierboven staat toch hoe het werkt?
Na twee maanden moet je het zeggen.
Als je proeftijd om is.
Ik ben het daar dus niet mee eens.

Nou fijn, heb je 2 maanden proef gedraait. Vlieg je er alsnog uit.

Zonde van iedereens tijd.
Alle reacties Link kopieren
Gele_Suikerspin schreef:
17-01-2018 10:29
De werkgever moet dus de kans krijgen zich anders te laten verzekeren.
nee dat klopt niet hoor, de werkgever loopt juist weinig risico omdat ik bij ziekte terugval in de wia uitkering.
Gele_Suikerspin schreef:
17-01-2018 10:33
Ik ben het daar dus niet mee eens.

Nou fijn, heb je 2 maanden proef gedraait. Vlieg je er alsnog uit.

Zonde van iedereens tijd.
Dat moet je tegen de rechter zeggen, ik ben het daar dus niet mee eens. Dan gaat hij of zij denk ik glimlachen.
Op grond waarvan zou je er na 2 maanden uitvliegen?
Gele_Suikerspin schreef:
17-01-2018 10:32
Het nadeel voor de werkgever is dat zijn verzekering ziekte niet dekt. Ja hij krijgt dan gedeeltelijk loonkosten via uwv, maar niet alles en alle hulp trajecten, casemanager, bedrijfsarts etc worden niet vergoed.
Dit laatste weet ik niet maar dan nog, er is ook nog zoiets als ondernemersrisico natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het UWV gebeld. Ze zegt dat ik niet verplicht ben om antwoord te geven op de vraag. Als ik wel antwoord geef ben ik verder geen enkele uitleg verschuldigd aan de nieuwe werkgever.
Hmmm. irritant dit.
Ik kan natuurlijk ook doen alsof ik dat sollicitatieformulier nooit gezien heb en gewoon een mooie brief met mn cv sturen :)
Hangmat schreef:
17-01-2018 10:40
Ik heb het UWV gebeld. Ze zegt dat ik niet verplicht ben om antwoord te geven op de vraag. Als ik wel antwoord geef ben ik verder geen enkele uitleg verschuldigd aan de nieuwe werkgever.
Hmmm. irritant dit.
Ik kan natuurlijk ook doen alsof ik dat sollicitatieformulier nooit gezien heb en gewoon een mooie brief met mn cv sturen :)
Oh, heb je dat nog niet gedaan?
Zou ik dat inderdaad doen!
Slim!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven