Werk & Studie alle pijlers

Voel me niet op mijn plek

17-01-2018 23:11 12 berichten
Hallo allemaal,

Ben benieuwd naar jullie mening. Ik voel me op het moment niet op mijn plek op mijn werk. Ik ben intern doorgegroeid naar mijn huidige werkplek. Ik deed eerst vooral uitvoerend en inhoudelijk werk en ben nu projectmanager. Dit leek mij een mooie job. Maar ik merk dat het me toch niet zo ligt. Ik vind het moeilijk om projecten op te starten en overzicht te krijgen wat er moet gebeuren. Redelijk essentieel voor een goede projectmanager. Ik zit er nu een paar maanden en merk dat ik geen energie krijg van mijn werk. Zal ik nog moeten wennen en het nog een kans moeten geven? Of kan ik beter wat anders gaan doen? Het voelt zo als falen als ik zou stoppen...
Alle reacties Link kopieren
Mijn persoonlijke ervaring: projectmanagers die dat worden vanuit doorgroei uit een inhoudelijke functie zijn vrij normaal, maar het is geen voor de hand liggende keuze. Projectmanagement is een vak, en echt een ander vak dan dat van de inhoudelijken.

Ik heb mijn carrière ooit aan de wilgen gehangen, omdat ik alleen hogerop kon door projectmanager te worden, en daarna mocht ik in het business development. Maar ik ben van de inhoud, en werd vrij verdrietig van het carriere-perspectief. Via een omweg gewoon zzp-er op de inhoud geworden. Beste keus ooit.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Een projectmanager moet er voor zorgen dat anderen aan het werk zijn, veel communiceren, beïnvloeden (bijvoorbeeld de eeuwige discussie lijnwerkzaamheden-projectwerkzaamheden voeren).

Als jij meer van de inhoud bent, is projectmanager misschien niet iets waar je gelukkig van wordt.

De projectmanagers die ik ken, zijn over het algemeen niet erg aardig. (Sorry.) Ze zijn vooral heel dwingend en commanderend.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang doe je deze nieuwe functie nu? Ik denk dat je na n maand of vier wel n beeld hebt van of n functie bij je past of niet... je moet er natuurlijk even inkomen, even wennen. Maar na vier maanden weet je t eigenlijk wel.
Ga voor jezelf na of er leerpotentieel is op dit vlak. Daarmee bedoel ik...kun jij én wil jij je verdiepen en groeien in kennis en vaardigheden in deze?
Wanneer dat zo is kun je overwegen aan te kaarten dat een opleiding/cursus/training ofwel theoretisch ofwel on the job/praktisch ofwel beiden jouw input en output positief zal beïnvloeden. Zo laat je je huidige twijfels buiten beeld van werkgever en staat de toekomst nog niet vast voor wat betreft je keuze.

Wanneer je dat niet ziet zitten kaart het aan. Beter werk doen waarbij je je prettig voelt dan werk waarin je ongelukkig bent. Voor alle partijen beter.
Ik zou het wel wat langer proberen dan 4 maanden. Als je intern bent doorgegroeid kun je misschien via je werk een opleiding doen waardoor je meer handvaten krijgt je werk goed te doen.
Zelf heb ik mooie dingen kunnen doen, kijk er met plezier op terug. Maar toch terug de uitvoering in gegaan.
Hou de vrijheid dat financieel te kunnen.
Of je wil blijven zitten op het project manager of niet is aan jouw.

Ik wil alleen meegeven dat er in ons bedrijf verschillende mensen uit zichzelf een trap terug gedaan hebben vanuit hun promotie meestal om dat hen toch niet lag. Deze mensen hebben binnen onze organisatie juist veel pluimen en complimenten gekregen. Vanuit de organisatie wordt aangeven dat je er niet gelukkig in bent als moedig gezien.
Nu is bij ons het moto ook dat je werk moet doen waar je goed in bent.

Veel succes
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
18-01-2018 06:43
Ik zou het wel wat langer proberen dan 4 maanden. Als je intern bent doorgegroeid kun je misschien via je werk een opleiding doen waardoor je meer handvaten krijgt je werk goed te doen.
Zelf heb ik mooie dingen kunnen doen, kijk er met plezier op terug. Maar toch terug de uitvoering in gegaan.
Hou de vrijheid dat financieel te kunnen.
Dit. Vooral omdat je zegt dat nu stoppen voelt als falen.
Spreek met jezelf een tijd af en haal eruit wat erin zit. Daarna weet je zelf wat je het beste kunt doen.

Heb je de optie terug te kunnen naar je inhoudelijke functie?
Het leven is een zure bom.
Alle reacties Link kopieren
Het Peter-principle: men groeit door tot het niveau van incompetentie.

Wie het lef heeft zet dan een stap terug
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dank voor de adviezen. Ik vind het lastig. Om me heen zie ik op de afdeling collega’s die het werk allemaal moeiteloos lijken te doen. En ik kom er niet lekker in. En ik vraag me ook af of ik het wel leuk vind. Als ik kijk naar de projecten die gedraaid worden vind ik heel veel niet interessant. Ik ben ook bang dat ik het echt niet kan en af ga. Het dilemma is dus een beetje: ga ik er veel energie in steken om het toch te proberen? Of stop ik ermee omdat het toch niet bij me past. Alleen stoppen omdat ik bang ben dat ik het niet kan voelt slecht. Maar ik vraag me ook af of ik het überhaupt leuk genoeg vind...
Terug naar de oude functie kan niet zondermeer. Als er een vacature is zou het kunnen. Maar er moet wel een openstaande plek zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat is een goede project manager?

Voor het werk in je eerdere functie heb je waarschijnlijk een opleiding gevolgd.
Project management is een professie. Mensen onderschatten dat wel eens en denken dat het iets is wat je er makkelijk naast kan doen en / of zonder problemen kan doorgroeien. Zo gek is het dus niet dat je moeite hebt met bepaalde dingen, zeker niet na zo'n korte tijd.

Blijkbaar ziet je huidige werkgever wel potentie in je, anders had je deze baan niet gekregen. Zoals jezelf ook aangeeft die andere collega's die 'het werk moeiteloos lijken te doen'. Laat je niet misleiden!

Wat je kan doen is met je leidinggevende overleggen of er scholingsmogelijkheden zijn. Het project management leek je immers een mooie job. Misschien ben jij niet zo van het plannen (gelukkig heb je daar allerlei tools voor) maar heb je juist weer andere kwaliteiten die in het project management van pas komen. Elke werknemer, dus ook project manager heeft zijn/haar eigen sterke en minder sterke punten. Focus je in deze op jezelf: wat heb jij nodig (van jezelf en je werkgever) om je te kunnen ontwikkelen tot een 'goede' project manager?

Daarnaast kan ik je aanraden om te praten met collega's die in een soortgelijke functie zitten (ervaren / minder ervaren / die het moeiteloos lijken te doen) om te horen hoe zij bepaalde zaken aanpakken (delen van best practices). Daar heeft iedereen wat aan!

Gooi de handdoek niet te snel in de ring; het is een mooi vak waar je je eigen weg in moet vinden. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven