Werk & Studie alle pijlers

Wat te doen met deze situatie?

18-01-2018 22:38 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben starter op de arbeidsmarkt. En voel me soms best onzeker.

Een voorbeeld:

Een ervaren collega vraagt aan mij of ik een taak van haar wil overnemen bij een externe opdrachtgever. Ik voel mij echter niet comfortabel bij die opdracht en dat realiseer ik mij pas later nadat ik vol enthousiasme JA heb gezegd. Ik heb het gevoel ook geen ander antwoord dan JA te kunnen geven want ik wil mezelf bewijzen en laten zien dat ik geweldig goed ben en eigenlijk alles al heel goed kan. Nee zeggen voelt als falen. Maar een ander stemmetje in mijn hoofd zegt: je kan toch eerlijk aangeven als iets niet helemaal goed voelt om zo samen tot een oplossing te komen. Toch durf ik dat niet want wat moeten die collega’s dan wel niet van mij denken, dan ben ik die baan toch helemaal niet waard :(

Wat vinden jullie, ik blijf er over piekeren..
Waarom wilde zij van die taak af? Had ze het te druk? Vond ze de opdracht zelf niet leuk/interessant/vulmaarin?

Voor je 'ja' zegt, zeg je eerst: bedankt voor je aanbod. Ik ga er even over denken. Ik kom er uiterlijk morgen op terug.

Dan heb je jezelf bedenktijd gegeven. En als het niet goed voelt, ga je terug, zo gauw je eruit bent en zeg je; bedankt voor je aanbod maar ik heb besloten om het niet te doen. Bedankt dat je aan me dacht.

En dan ben je prima voor jezelf opgekomen.
Looking, ik heb aan de andere kant gestaan, de kant van de opdrachtgever.

Wij werden opgescheept met een starter die door haar bedrijf in het diepe werd gegooid, want dat was goed voor haar ontwikkeling.
We moesten wel het volle pond betalen.
Uiteindelijk is die starter gebleven voor de klus. Maar nu de klus is afgelopen, gaan we dat bedrijf niet meer inhuren voor een volgende klus.

Mijn advies: geef bij je bedrijf aan dat je het belangrijk vindt om kwaliteit aan de klant te leveren en dat je de klus daarom graag als duo wil doen.
Je collega heeft er ook belang bij dat er goed werk wordt afgeleverd (ga ik vanuit) dus het lijkt me handiger dat je het aangeeft ipv onzeker aan de slag gaat. Dikke kans dat het je gewoon goed af gaat en het meer faalangst/onzekerheid is (anders was je vast niet gevraagd), maar als het niet goed voelt zou ik het aankaarten. Ik zeg altijd tegen nieuwe collega's dat ik liever heb dat ze vol zekerheid aangeven dat ze iets níet willen doen dan dat ze 1 keer iets onzeker wél gaan doen. Als zijn de directe gevolgen op ons werk wellicht wat groter (denk aan fysiek letsel) dus niet helemaal vergelijkbaar, maar het gaat om het afleveren van goed werk.
Als ik iemand inwerk heb ik liever dat diegene tijdig aangeeft dat hij iets niet aandurft dan dat het compleet mis gaat. Aan de andere kant, juist van fouten maken en die zelf oplossen word je beter (vertelde mijn leidinggevende me gisteren). Dus ik zou de opdracht niet terug geven, maar de collega vragen op afstand mee te kijken omdat je dit nog nooit gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel lastig om nee te zeggen. Zeker als je net begonnen bent. Geef anders aan dat je graag wat begeleiding zou willen hebben. Daar is niks mis mee. We hebben allemaal moeten leren en daar zou gewoon begrip voor moeten zijn toch. En wie weet kan je het de volgende keer wel zelf aan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven