Werk & Studie alle pijlers

2 studies HBO/WO en stage

19-01-2018 17:33 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Momenteel doe ik een WO studie binnen de faculteit der Maatschappij en Gedragswetenschappen. Super tof en leuk. Studie gaat dit jaar goed (geen herkansingen of onvoldoendes). Nog iets meer dan een jaar en ik ben daarmee klaar. Jaren geleden toen ik een WO studie wilde doen heb ik de overstap gemaakt middels een HBO propedeuse, destijds heb ik 90 EC behaald. Ik vond dat een erg leuke studie maar wilde ook graag naar de uni en meer theoretische kennis opdoen.

Met mijn huidige WO studie zijn momenteel niet super veel banen te vinden. En omdat ik mijn vorige HBO studie zo leuk vond heb ik besloten, omdat deze studie sinds kort als flexibel deeltijdonderwijs wordt aangeboden (versnellen, en eigen tempo binnen een hogeschool, dus geen LOI constructie) om deze opnieuw op te pakken. Ik betaal immers geen dubbel collegegeld. Voor die HBO studie moet ik stage lopen, gemiddeld 12 tot 16 u.p.w. Ook zijn de onderwijsdagen 6 per half jaar niet verplicht.

Maar bedrijven die stagiaires aannemen willen graag minimaal 20 tot 32 uur per week, het liefst onder kantooruren, een stagiaire. Iets met: goedkope kracht. Dat kan ik niet bieden, ook omdat ik per maand of per 2 maanden een iets ander rooster heb. Ik kan wel in alle vakanties (zomer 5 a 6 weken) full-time stagelopen, om te compenseren, en in de avonden en weekenden stage lopen. Dat zou namelijk ook mogelijk moeten zijn in deze branche/sector.

Ik heb nu vrij vlot, binnen 2 weken na het versturen van een sollicitatiebrief 2 stage sollicitatiegesprekken gehad. Maar beide keren was mijn rooster en uren een probleem. Terwijl ik dus gemiddeld tussen de 16 en 40 uur p.w. stage kan lopen afhankelijk van de afdeling waar ze mij gaan plaatsen (weekenddiensten en avonddiensten). Ook hoor ik binnen 5 minuten na binnenkomst bij de gesprekken dat 2 studies en een stage in hun optiek toch wel te veel is... Maar dat is toch iets wat ik bepaal? Ik vraag mij dan af waarom ik toch wordt uitgenodigd.

Heeft iemand hier ervaring mee? Hoe te reageren op al die twijfels vanuit hun kant, naast het aangeven dat ik goed kan plannen, extra uren kan draaien buiten stageperioden zoals de vakanties, gemotiveerd ben en weinig contactonderwijs heb op de uni en HBO instelling?

Aanvulling*: Ik heb geen megadruk sociaal of studentenleven, geen extra functies en of sporten die ik beoefen, geen bijbaan.
anoniem_318847 wijzigde dit bericht op 19-01-2018 17:35
Reden: aanvulling
2.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lastig zeg dat je nu hier tegenaan loopt, terwijl je toch eigenlijk dese ambities alleen maar toe kan juichen lijkt mij?
Ik volgde naast mijn HBO studie en stage ook een WO opleiding; dit is nooit een probleem geweest. Misschien ook omdat ik altijd duidelijk ben geweest dat mijn stage op plek 1 zou komen en mijn WO studie hier, indien nodig, voor zou wijken. Ik had gelukkig steeds flexibele stages. Misschien kun je eens rondvragen binnen de opleiding welke bedrijven erom bekend staan flexibel te zijn?
Alle reacties Link kopieren
Je lijkt bijna verontwaardigd dat bedrijven je vooral tijdens kantoortijden willen hebben, maar ik vind dat helemaal niet gek. Ik wil niet eens medewerkers voor maar 16 uur, laat staan een stagair. En zelf in branches waar dat gebruikelijker is, vragen ze flexibiliteit van jouw kant. Jij zegt eigenlijk: ik kan de meeste weken 16 uur, bepaalde, door mij vastgestelde weken wil ik wel full time komen, en dan ook nog graag buiten kantoortijden. Daarmee ben jij dus heel weinig flexibel, maar vraag je wel extreem veel van hun kant.

Soms kan niet alles tegelijk, dan zul je moeten kiezen. Ik werk veel met studenten geneeskunde, en tijdens hun coschappen is het simpelweg lastig om er (veel) bij te werken. Hun rooster ligt behoorlijk vast, en ondanks dat de zorg een 24 uur bedrijf is en ze wel wat diensten hebben, kunnen ze niet kiezen om met name s avonds of in de weekenden te werken. Want hoeveel we dan wel open en actief zijn, is het werk anders, en leten ze niet voldoende als ze dat te veel doen. Dat betekent voor verreweg de meesten dus dat ze tijdelijk moeten stoppen met bijbaan en moeten gaan lenen. Misschien moet jij ook tijdelijk stoppen met een van je studies als je alles af wilt maken. Soms kan helaas niet alles tegelijk.
(Overigens begrijp ik dan weer niet het bezwaar twee studies én een stage. Die stage hoort toch bij een van die studies, en komt er niet bovenop?)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-01-2018 18:54
Je lijkt bijna verontwaardigd dat bedrijven je vooral tijdens kantoortijden willen hebben, maar ik vind dat helemaal niet gek. Ik wil niet eens medewerkers voor maar 16 uur, laat staan een stagair. En zelf in branches waar dat gebruikelijker is, vragen ze flexibiliteit van jouw kant. Jij zegt eigenlijk: ik kan de meeste weken 16 uur, bepaalde, door mij vastgestelde weken wil ik wel full time komen, en dan ook nog graag buiten kantoortijden. Daarmee ben jij dus heel weinig flexibel, maar vraag je wel extreem veel van hun kant.

Soms kan niet alles tegelijk, dan zul je moeten kiezen. Ik werk veel met studenten geneeskunde, en tijdens hun coschappen is het simpelweg lastig om er (veel) bij te werken. Hun rooster ligt behoorlijk vast, en ondanks dat de zorg een 24 uur bedrijf is en ze wel wat diensten hebben, kunnen ze niet kiezen om met name s avonds of in de weekenden te werken. Want hoeveel we dan wel open en actief zijn, is het werk anders, en leten ze niet voldoende als ze dat te veel doen. Dat betekent voor verreweg de meesten dus dat ze tijdelijk moeten stoppen met bijbaan en moeten gaan lenen. Misschien moet jij ook tijdelijk stoppen met een van je studies als je alles af wilt maken. Soms kan helaas niet alles tegelijk.
(Overigens begrijp ik dan weer niet het bezwaar twee studies én een stage. Die stage hoort toch bij een van die studies, en komt er niet bovenop?)
Thanks voor je feedback. Ik vind mijzelf niet per se weinig flexibel. Ik heb een planning gemaakt tot en met eind augustus. De eerste 5 weken zou ik inderdaad maar 16 uur binnen kantoortijden kunnen werken, maar met de uren buiten kantoortijden gewoon 40. De 9 weken die daarop volgen kan ik 24 uur per week onder kantoortijden werken/stage lopen, en 40 met de uren dus die buiten kantoortijden vallen. En de resterende 14 weken tot aan eind augustus gewoon fulltime. Terwijl mijn studie maar 12 tot 16 uur per week stage van mij verlangt. Er zijn genoeg medewerkers die niet graag buiten kantoortijden werken i.v.m. kinderen, en dus ook met hun leidinggevende daar afspraken over hebben gemaakt. Ik kan voorafgaand aan de start van de stage aangeven dat dit voor mij geen enkel probleem vormt.

Je schrijft 'ik wil niet eens een medewerker voor 16 uur, laat staan een stagiaire'. Wat maakt voor jou het verschil? Waarom al helemaal niet voor een stagiaire? Bovendien is bij mijn studie de zomerperiode geen stage-periode, maar ik heb aangegeven tegen een stage-tarief gewoon te kunnen werken indien ze dat wensen. Dat geeft ook een mate van continuïteit. Ik geef toe dat ik door 2 studies minder flexibel ben, maar dit is niet omdat ik dat niet wil. Er zijn gewoon verplichte werkgroepen. Bepaalde colleges kan ik zonder problemen missen.

Ik ben niet per se verontwaardigd, ik probeer het gewoon te begrijpen. En indien mogelijk daar iets mee te doen.

Je laatste vraag over 2 studies en een stage, tja er zijn studies die geen stage verlangen van een student. Mijn studie zou incl stage maximaal 20 uur p.w. moeten vragen, omdat het deeltijd is. Waarbij ik bereid ben dus veel meer uren te maken om het bedrijf waarvoor ik ga stagelopen tegemoet te komen.
Alle reacties Link kopieren
pip-321 schreef:
19-01-2018 17:46
Lastig zeg dat je nu hier tegenaan loopt, terwijl je toch eigenlijk dese ambities alleen maar toe kan juichen lijkt mij?
Ik volgde naast mijn HBO studie en stage ook een WO opleiding; dit is nooit een probleem geweest. Misschien ook omdat ik altijd duidelijk ben geweest dat mijn stage op plek 1 zou komen en mijn WO studie hier, indien nodig, voor zou wijken. Ik had gelukkig steeds flexibele stages. Misschien kun je eens rondvragen binnen de opleiding welke bedrijven erom bekend staan flexibel te zijn?
Thanks Pip voor je reactie. Wat voor flexibele stages had jij? De opleiding is helaas redelijk uit de buurt, en mogelijk hebben zij geen connecties met bedrijven in mijn regio. Maar ik kan het altijd proberen natuurlijk, mocht ik niets vinden.
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
19-01-2018 19:18
Thanks voor je feedback. Ik vind mijzelf niet per se weinig flexibel. Ik heb een planning gemaakt tot en met eind augustus. De eerste 5 weken zou ik inderdaad maar 16 uur binnen kantoortijden kunnen werken, maar met de uren buiten kantoortijden gewoon 40. De 9 weken die daarop volgen kan ik 24 uur per week onder kantoortijden werken/stage lopen, en 40 met de uren dus die buiten kantoortijden vallen. En de resterende 14 weken tot aan eind augustus gewoon fulltime. Terwijl mijn studie maar 12 tot 16 uur per week stage van mij verlangt. Er zijn genoeg medewerkers die niet graag buiten kantoortijden werken i.v.m. kinderen, en dus ook met hun leidinggevende daar afspraken over hebben gemaakt. Ik kan voorafgaand aan de start van de stage aangeven dat dit voor mij geen enkel probleem vormt.

Je schrijft 'ik wil niet eens een medewerker voor 16 uur, laat staan een stagiaire'. Wat maakt voor jou het verschil? Waarom al helemaal niet voor een stagiaire? Bovendien is bij mijn studie de zomerperiode geen stage-periode, maar ik heb aangegeven tegen een stage-tarief gewoon te kunnen werken indien ze dat wensen. Dat geeft ook een mate van continuïteit. Ik geef toe dat ik door 2 studies minder flexibel ben, maar dit is niet omdat ik dat niet wil. Er zijn gewoon verplichte werkgroepen. Bepaalde colleges kan ik zonder problemen missen.

Ik ben niet per se verontwaardigd, ik probeer het gewoon te begrijpen. En indien mogelijk daar iets mee te doen.

Je laatste vraag over 2 studies en een stage, tja er zijn studies die geen stage verlangen van een student. Mijn studie zou incl stage maximaal 20 uur p.w. moeten vragen, omdat het deeltijd is. Waarbij ik bereid ben dus veel meer uren te maken om het bedrijf waarvoor ik ga stagelopen tegemoet te komen.
Tja, en jouw hele opsomming van dan en dan kan ik zoveel uur, dan en dan zoveel enz is precies wat ik bedoel. Dan moet een bedrijf in zijn planning dus enorm rekening houden met jou, en daar hebben ze meestal geen zin in.

Ik wil geen medewerkers voor 16 uur, omdat de effectieve tijd dan veel te weinig wordt. Door de aard van het werk moet er een behoorlijke overdracht plaatsvinden, en op 16 uur is dat relatief te veel. Bij een stagair is dat nog erger, omdat die sowieso al minder effectieve uren heeft omdat er ook begeleiding, verslaglegging etc bij komt. Dat geeft niet, daar is het een stagair voor, maar feitelijk werkt iemand dan maar een paar uur per week, en daarvoor is het me te veel gedoe.

Je kunt dat allemaal heel onredelijk vinden, maar grote kans dat jouw potentiële stagebegeleiders er ook zo tegenaan kijken.
Alle reacties Link kopieren
Je doet nogal een aanname dat men minstens 32 uur wil vanwege "goedkope kracht". Ik weet niet in welke branche je zoekt, maar bij ons staat een stagiaire altijd boventallig dus geen sprake van "goedkope kracht".
De reden van het minimale aantal uren, is dat je met minder dan 32 uur te weinig aanwezig bent om het vak goed te kunnen leren. Bovendien heb je vaak 1 stagebegeleider, en als jij alleen maar op afwijkende uren aanwezig kunt zijn kan dat een probleem zijn in de begeleiding. Bij ons draai je namelijk zoveel mogelijk hetzelfde rooster als je begeleider.
Tot slot heb ik persoonlijk slechte ervaringen met stagiaires die alleen bepaalde uren kunnen draaien. Daardoor mis je steeds bepaalde diensten die wel belangrijk kunnen zijn om een volledig beeld van het werk te krijgen, en is er geen flexibiliteit van de kant van de stagiair.

Kortom: probeer het ook van de andere kant te bekijken en ga niet van negatieve bedoelingen uit.
prinses30 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 03:02
Reden: typo
0.21% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Wat voor HBO opleiding doe je als ik veagen mag? Misschien kijk je namelijk in de verkeerde hoek
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
RaveMeisje schreef:
20-01-2018 03:52
Hoi hoi,

Wat voor HBO opleiding doe je als ik veagen mag? Misschien kijk je namelijk in de verkeerde hoek
Hoe bedoel je in de verkeerde hoek kijken? Ik zeg liever niet welke HBO opleiding ik doe, i.v.m. herkenning. Het is in ieder geval niet verpleegkunde/zorg.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
20-01-2018 03:01
Je doet nogal een aanname dat men minstens 32 uur wil vanwege "goedkope kracht". Ik weet niet in welke branche je zoekt, maar bij ons staat een stagiaire altijd boventallig dus geen sprake van "goedkope kracht".
De reden van het minimale aantal uren, is dat je met minder dan 32 uur te weinig aanwezig bent om het vak goed te kunnen leren. Bovendien heb je vaak 1 stagebegeleider, en als jij alleen maar op afwijkende uren aanwezig kunt zijn kan dat een probleem zijn in de begeleiding. Bij ons draai je namelijk zoveel mogelijk hetzelfde rooster als je begeleider.
Tot slot heb ik persoonlijk slechte ervaringen met stagiaires die alleen bepaalde uren kunnen draaien. Daardoor mis je steeds bepaalde diensten die wel belangrijk kunnen zijn om een volledig beeld van het werk te krijgen, en is er geen flexibiliteit van de kant van de stagiair.

Kortom: probeer het ook van de andere kant te bekijken en ga niet van negatieve bedoelingen uit.
Nouja, het idee van 'goedkope kracht' is wellicht wat misplaatst dan. Al is het wel iets wat ik vaker heb gehoord van anderen, zowel stagiaires en bedrijven. Die 32 uur die nodig is om het vak goed te kunnen leren kan ik mij in vinden. Dat zou meest ideaal zijn. En dat mijn rooster gelijk zou worden als mijn stage-begeleidster had ik mij niet gerealiseerd. Mijn eerdere stage ervaringen, daarbij werkte ik in een team en sprak ik mijn stagebegeleidster maar 1 a 2 uur maximaal per week en dat ging dan vaak om toetsopdrachten. Verder waren mijn werkzaamheden veel verdeeld samen met de andere collega's. Van de 10 collega's deed ik minimaal met 3 mensen apart van de anderen een project. Als de een er niet was kon ik met de andere collega verder. Bij nog een andere stage had ik maar 1 collega en dat was mijn begeleidster, zij was er dus altijd. Al waren dat geen weekend stages. In die vorige stages waren mijn (voltijd studie) schooldagen 2 vaste dagen in de week, dat belangrijke overleggen op donderdagochtend waren en ik daar niet bij kon zijn vanwege mijn studie was toen geen probleem.

Misschien kom ik door mijn eerdere stage-ervaringen dus wat naïef over, met betrekking tot hoeveel uur per week, voortgang, begeleiding en ervaring op doen.

Maar wat ik dus niet begrijp is dat in mijn brief en CV heel duidelijk staat dat ik 2 studies doe, ook welke studies, en het minimaal aantal uur dat ik moet stage-lopen (12 tot 16 u.p.w.). Als dat een probleem vormt, waarom word ik dan toch uitgenodigd voor een gesprek? Dat is dan toch zonde voor ieder z'n tijd, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste ben ik wel een beetje met je eens. Als ik bij voorbaat weet dat ik iemand niet kan helpen, zeg ik dat meteen.
Het kan natuurlijk wel dat het niet voor iedereen duidelijk is hoeveel tijd je studies je nu kosten. Als iemand bij mij stage wil komen lopen en zegt dat hij relevante studie X doet, ga ik ervan uit dat er ruimte in het programma is om de stage te doen. Nooit aannemen dat iemand 'zelf wel snapt'. Je hebt dus nog twee opties: duidelijker zijn in je brief (met risisco dan je uberhaupt niet uitgenodigd wordt) of accepteren dat je een paar keer voor niks op komt draven.
Ik denk dat de stage-aanbieders wel een punt hebben. Ik heb ook veel moeite gehad met het vinden van een stage die mij past, onder andere door mijn rooster. En ik heb een veel, veel flexibeler rooster dan jij :P .

Voor een stage-aanbieder kost het veel tijd en geld om een stagiair aan te nemen en te begeleiden volgens mij. Zeker als je in het begin net aan 16 uur kan komen kan ik me voorstellen dat ze dat niet zo zien zitten. Je moet in het begin het meest leren, maar dan kan jij juist het minst. Is het geen optie om je stage iets uit te stellen en pas in de tijd te beginnen dat je wel die 24 / 32 uur per week stage kan lopen? Dat scheelt wellicht nogal wat problemen.

Daarnaast, zij nemen een behoorlijke gok als jij twee studies doet. Je kan het zo te horen goed combineren, maar dat weet een stage-aanbieder niet. Die moet je maar op je woord geloven. Wellicht dat je daar ook wat duidelijker in kan zijn? Agenda / cijferlijsten of iets dergelijks meenemen naar het gesprek? Ik kan me voorstellen dat het voor hen een grotere gok is dan normaal, voor hetzelfde geld nemen ze je wel aan, en loop je bij die 16 uur per week ook nog eens te zuchten dat je eigenlijk ook tentamens hebt of iets dergelijks ;-D , daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Grey schreef:
20-01-2018 19:29
Ik denk dat de stage-aanbieders wel een punt hebben. Ik heb ook veel moeite gehad met het vinden van een stage die mij past, onder andere door mijn rooster. En ik heb een veel, veel flexibeler rooster dan jij :P .

Voor een stage-aanbieder kost het veel tijd en geld om een stagiair aan te nemen en te begeleiden volgens mij. Zeker als je in het begin net aan 16 uur kan komen kan ik me voorstellen dat ze dat niet zo zien zitten. Je moet in het begin het meest leren, maar dan kan jij juist het minst. Is het geen optie om je stage iets uit te stellen en pas in de tijd te beginnen dat je wel die 24 / 32 uur per week stage kan lopen? Dat scheelt wellicht nogal wat problemen.

Daarnaast, zij nemen een behoorlijke gok als jij twee studies doet. Je kan het zo te horen goed combineren, maar dat weet een stage-aanbieder niet. Die moet je maar op je woord geloven. Wellicht dat je daar ook wat duidelijker in kan zijn? Agenda / cijferlijsten of iets dergelijks meenemen naar het gesprek? Ik kan me voorstellen dat het voor hen een grotere gok is dan normaal, voor hetzelfde geld nemen ze je wel aan, en loop je bij die 16 uur per week ook nog eens te zuchten dat je eigenlijk ook tentamens hebt of iets dergelijks ;-D , daar zou ik ook niet op zitten te wachten.
Ja, dat uitstellen tot over 1,5 maand zat ik ook aan te denken en ga ik ook aanbieden als die 16 uur per week voor te weinig blijkt te zijn. Ik had een planning gemaakt voor de komende 30 weken, en die meegenomen naar de gesprekken. Al was daar haast geen tijd voor daar naar te kijken, en ze leken ook niet heel erg geinteresseerd daarin. Zelfs niet toen ik vroeg of ze mijn planning wilden houden om nog eens te bekijken. Ik had mijn eerdere diploma's en cijferlijsten ook meegenomen naar de gesprekken, was ook geen tijd voor. De bedrijven waren vooral zelf aan het woord. Ik mocht nog net 4 vragen stellen... toen werd ik geattendeerd op de andere afspraken die voor die dag nog ingepland stonden, en dat het gesprek afgerond moest worden. Ik heb al gekeken naar de mogelijkheden om enkele vakken van mijn WO studie, die niet verplicht zijn te laten vallen, om toch structureel aan die 24 uur te komen. En of een derdejaarsminor WO te laten vallen en die na mijn bachelor als pre-master te volgen in deeltijd. Dat is allemaal bespreekbaar, maar dan moet een bedrijf wel welwillend zijn om dat aan te horen of daarvoor open te staan.
Toen ik in een van de gesprekken aangaf dat ik sommige colleges online kan kijken, als ik dat met een docent bespreek (worden namelijk allemaal digitaal opgenomen) en dus op die momenten niet naar de faculteit hoef reageerden ze ook terughoudend: 'Oh dat willen we niet hoor, je studie gaat voor'. Tja...
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
20-01-2018 13:33
Maar wat ik dus niet begrijp is dat in mijn brief en CV heel duidelijk staat dat ik 2 studies doe, ook welke studies, en het minimaal aantal uur dat ik moet stage-lopen (12 tot 16 u.p.w.). Als dat een probleem vormt, waarom word ik dan toch uitgenodigd voor een gesprek? Dat is dan toch zonde voor ieder z'n tijd, lijkt mij.
Daar heb je zeker een punt. Bij mijn werkgever was het zo dat P&O de potentiële stagiaires uitnodigde en aan ons toewees, en wij deden dan een kennismakingsgesprek. Daar kan het dus voorkomen dat P&O denkt dat het wel oké is maar dat de eventuele begeleider het niet ziet zitten. Ik heb ook net te vaak een stagiaire het voordeel van de twijfel gegund, mijn tijd en energie erin geïnvesteerd en vervolgens daar spijt van gekregen. Ik vind het leuk om mensen te begeleiden en het vak te leren, en voor mij is het voldoende als iemand zijn best doet. Maar helaas is dat vaker niet dan wel het geval (en dan praat ik over een hbo-opleiding). Stage is helaas vaak geen prioriteit voor studenten.

En zo komt jouw eisenpakket ook een beetje over. Het moet allemaal op jouw voorwaarden. Ik zou daar als werkgever ook voor bedanken, tenzij je mij echt overtuigd van je motivatie.
Ik zou in je brief niet alleen een minimaal aantal stage uren noemen, maar ook een maximum. En misschien heb je meer succes om een geschikte plek te vinden via via/netwerken.
Een planning meenemen is leuk en aardig, maar wie zegt dat je je eraan houdt? Bovendien gebeuren er nou eenmaal dingen die niet in je planning staan opgenomen. Ik bedoelde dingen waaruit blijkt dat je het de afgelopen periode allemaal goed hebt weten te combineren. Maar goed, ook daarbij is het zo dat in het verleden behaalde resultaten geen garanties geven voor de toekomst.

Verder; voor mijn studies zijn stages gewoon heel schaars. Als er vacatures zijn komen daar vaak echt heel erg veel reacties op. Dan ben je, hoe kut ook, gewoon te veel moeite voor een stage-instelling :P , want voor jou met eisen aan je werktijden kunnen ze ook iemand nemen die dat niet heeft en flexibel is.
Alle reacties Link kopieren
Je eisenpakket is gewoon te ingewikkeld. Stagebedrijven willen niet te veel moeite doen en zeker weten dat je stage op dat moment prioriteit nr 1 is. Je kunt dus beter minimaal 24 -32 uur beschikbaar zijn binnen kantoortijden. Als je eenmaal ergens ingewerkt bent kun je gemakkelijker je uren verschuiven naar s avonds of in het weekend. Een sollicitatiecommissie heeft niet veel tijd voor een gesprek, zeker niet voor een stagiaire dus neem niet teveel lijsten en planningen mee, ik zou er helemaal kriegel van worden. Maak een simpel, overzichtelijk voorstel wat je in 3 minuten kunt uitleggen en focus de rest van het gesprek op wat je juist te bieden hebt, je meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren
prinses30 schreef:
20-01-2018 20:00
Daar heb je zeker een punt. Bij mijn werkgever was het zo dat P&O de potentiële stagiaires uitnodigde en aan ons toewees, en wij deden dan een kennismakingsgesprek. Daar kan het dus voorkomen dat P&O denkt dat het wel oké is maar dat de eventuele begeleider het niet ziet zitten. Ik heb ook net te vaak een stagiaire het voordeel van de twijfel gegund, mijn tijd en energie erin geïnvesteerd en vervolgens daar spijt van gekregen. Ik vind het leuk om mensen te begeleiden en het vak te leren, en voor mij is het voldoende als iemand zijn best doet. Maar helaas is dat vaker niet dan wel het geval (en dan praat ik over een hbo-opleiding). Stage is helaas vaak geen prioriteit voor studenten.

En zo komt jouw eisenpakket ook een beetje over. Het moet allemaal op jouw voorwaarden. Ik zou daar als werkgever ook voor bedanken, tenzij je mij echt overtuigd van je motivatie.
Ik zou in je brief niet alleen een minimaal aantal stage uren noemen, maar ook een maximum. En misschien heb je meer succes om een geschikte plek te vinden via via/netwerken.
Jammer dat mijn 'eisenpakket' zo overkomt. Dat is dus niet de intentie. Mijn intentie is om zo veel mogelijk uren in mijn stage te steken, ook als daar andere dingen voor moeten wijken. Het enige wat ik niet ga doen is mijn WO studie opgeven waarin ik al veel punten heb behaald. Dat zou gewoon dom zijn. Daarnaast denk ik dat een WO studie ook voor een bedrijf een toegevoegde waarde kan zijn. Jammer dat je zo negatief bent over stagiaires die je eerder hebt begeleidt, en hoe zij vaker niet dan wel hun best doen. Je toon komt ook heel negatief over ' het moet allemaal op jouw voorwaarden'. Wat is allemaal? Dat ik enkele weken niet full-time inzetbaar ben?

Hoe moet ik een werkgever overtuigen van mijn motivatie:, als een uitgewerkte planning meenemen als vervelend wordt beschouwd, het letterlijk benoemen dat ik enorm gemotiveerd ben en sta te popelen om hard aan de slag te gaan, het aangeven dat ik mijn uiterste best doe om stage te lopen terwijl ik eigenlijk les hoor te hebben... Daarnaast breng ik eerdere stage-ervaring mee uit het HBO en uit het MBO maar heb een WO opleidingsniveau en academische kennis in huis.

Bovendien ligt het niet altijd aan de niet zo gemotiveerde stagiaire... tijdens een eerdere stage werden allerlei toezeggingen gedaan qua taken en werkzaamheden maar die kregen de stagiaires (meerdere) uiteindelijk niet waardoor we dagen achtereen, maanden achtereen ons aan het vervelen waren. Uit nood zijn we zelf maar allerlei projecten gaan opzetten die totaal niet bij de stage hoorde, die trouwens heel succesvol bleken en waar naderhand veel vraag naar was. Zo kan het ook. Of stage-begeleiders die hun administratie niet op orde hebben, en niks hebben gedigitaliseerd waardoor stagiaires in bergen papier van 50 cm hoog of meer moeten graven naar info om zelf iets te kunnen gaan doen...
Alle reacties Link kopieren
Maar als je vanuit je opleiding 16 uur per week stage moet lopen, waarom zou je daar dan 40 van maken?!

Ik zou tegen bedrijven zeggen: 'ik moet 2 dagen in de week stagelopen'.

Klaar. Dan hoef je ook niet zo moeilijk te doen met roosters.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
koosje-87 schreef:
20-01-2018 20:44
Jammer dat mijn 'eisenpakket' zo overkomt. Dat is dus niet de intentie. Mijn intentie is om zo veel mogelijk uren in mijn stage te steken, ook als daar andere dingen voor moeten wijken. Het enige wat ik niet ga doen is mijn WO studie opgeven waarin ik al veel punten heb behaald. Dat zou gewoon dom zijn. Daarnaast denk ik dat een WO studie ook voor een bedrijf een toegevoegde waarde kan zijn. Jammer dat je zo negatief bent over stagiaires die je eerder hebt begeleidt, en hoe zij vaker niet dan wel hun best doen. Je toon komt ook heel negatief over ' het moet allemaal op jouw voorwaarden'. Wat is allemaal? Dat ik enkele weken niet full-time inzetbaar ben?

Hoe moet ik een werkgever overtuigen van mijn motivatie:, als een uitgewerkte planning meenemen als vervelend wordt beschouwd, het letterlijk benoemen dat ik enorm gemotiveerd ben en sta te popelen om hard aan de slag te gaan, het aangeven dat ik mijn uiterste best doe om stage te lopen terwijl ik eigenlijk les hoor te hebben... Daarnaast breng ik eerdere stage-ervaring mee uit het HBO en uit het MBO maar heb een WO opleidingsniveau en academische kennis in huis.

Bovendien ligt het niet altijd aan de niet zo gemotiveerde stagiaire... tijdens een eerdere stage werden allerlei toezeggingen gedaan qua taken en werkzaamheden maar die kregen de stagiaires (meerdere) uiteindelijk niet waardoor we dagen achtereen, maanden achtereen ons aan het vervelen waren. Uit nood zijn we zelf maar allerlei projecten gaan opzetten die totaal niet bij de stage hoorde, die trouwens heel succesvol bleken en waar naderhand veel vraag naar was. Zo kan het ook. Of stage-begeleiders die hun administratie niet op orde hebben, en niks hebben gedigitaliseerd waardoor stagiaires in bergen papier van 50 cm hoog of meer moeten graven naar info om zelf iets te kunnen gaan doen...
Ik probeer je de andere kant ook uit te leggen, en wat tips mee te geven. Niet negatief bedoeld hoor.
ik ben ook zeker niet negatief over alle stagiaires die ik heb begeleid. Ik heb hele leuke en goede voorbij zien komen, maar helaas heeft de meerderheid niet echt een werkmentaliteit. Klagen dat ze iedere dag om 9 uur moeten beginnen (really?!), klagen dat het allemaal zo vermoeiend is om 32 uur aanwezig te zijn, stageverslagen niet of te laat inleveren. Ik deel dit met je om uit te leggen waarom je als werkgever soms wat voorzichtiger wordt om je tijd en energie te investeren. Zodat je hopelijk ook wat mer begrip voor die kant op kunt brengen en wellicht kunt zorgen dat je juist op dat gebied een goede indruk achter laat.

Ik neem meteen van je aan dat ook stagebegeleiders steken laten vallen. Ongetwijfeld. Maar de realiteit is dat jij je aan hen aan zult moeten passen, en niet andersom. Ik denk dat je ook gewoon pech hebt gehad met je gesprek. Omdat je geen 'standaard' stagiaire bent gaf ik je de tip om te netwerken en zo een stageplek te bemachtigen. Als je eerst jezelf kunt laten zien en een goede indruk achterlaat, acht ik de kans groter dat een bedrijf flexibel wil zijn.

Ik zou ook zeker je WO studie niet laten vallen.
Wij hebben een collega via een uitzendbureau en die draait gewoon de ene week meer uren dan de andere week. We zien haar wel als een echte collega, maar er zijn periodes dat ze er minder is. Het is natuurlijk geen heel hoogstaand werk wat ze doet, maar toch wel een aantal leuke klussen en projecten.
koosje-87 schreef:
19-01-2018 19:18
Thanks voor je feedback. Ik vind mijzelf niet per se weinig flexibel. Ik heb een planning gemaakt tot en met eind augustus. De eerste 5 weken zou ik inderdaad maar 16 uur binnen kantoortijden kunnen werken, maar met de uren buiten kantoortijden gewoon 40. De 9 weken die daarop volgen kan ik 24 uur per week onder kantoortijden werken/stage lopen, en 40 met de uren dus die buiten kantoortijden vallen. En de resterende 14 weken tot aan eind augustus gewoon fulltime. Terwijl mijn studie maar 12 tot 16 uur per week stage van mij verlangt. Er zijn genoeg medewerkers die niet graag buiten kantoortijden werken i.v.m. kinderen, en dus ook met hun leidinggevende daar afspraken over hebben gemaakt. Ik kan voorafgaand aan de start van de stage aangeven dat dit voor mij geen enkel probleem vormt.

Je schrijft 'ik wil niet eens een medewerker voor 16 uur, laat staan een stagiaire'. Wat maakt voor jou het verschil? Waarom al helemaal niet voor een stagiaire? Bovendien is bij mijn studie de zomerperiode geen stage-periode, maar ik heb aangegeven tegen een stage-tarief gewoon te kunnen werken indien ze dat wensen. Dat geeft ook een mate van continuïteit. Ik geef toe dat ik door 2 studies minder flexibel ben, maar dit is niet omdat ik dat niet wil. Er zijn gewoon verplichte werkgroepen. Bepaalde colleges kan ik zonder problemen missen.

Ik ben niet per se verontwaardigd, ik probeer het gewoon te begrijpen. En indien mogelijk daar iets mee te doen.

Je laatste vraag over 2 studies en een stage, tja er zijn studies die geen stage verlangen van een student. Mijn studie zou incl stage maximaal 20 uur p.w. moeten vragen, omdat het deeltijd is. Waarbij ik bereid ben dus veel meer uren te maken om het bedrijf waarvoor ik ga stagelopen tegemoet te komen.
Maar wat voor kantoorsetting is het dan waar je het merendeel van je uren buiten kantoortijden denkt te kunnen doen?

Ik snap wel wat Nausica bedoelt, een stagiaire heeft vaak een ondersteunende rol, en die moet er juist wel zo veel mogelijk zijn. Bovendien kun je een stagiair niet aan zijn lot overlaten, er moet iemand zijn om begeleiding te geven en te sturen. Een ervaren medewerker heeft dat niet nodig en kan dus makkelijker minder uur werken.

Bij veel banen gaat het niet zo zeer om de uren die je draait, maar meer dat je weet wanneer iemand er is. Er is niets zo vervelend als niet weten wanneer iemand er wel of niet zal zijn. En dan kun je met je leidinggevende een jaarplanning hebben, voor de rest van het bedrijf is dat allemaal niet bij te houden. Out of offices met teksten als ik werk ma-di-do en de oneven vrijdagen zijn gewoon erg verwarrend en dan kies je er eerder voor om iets met een ander te doen. Juist van een stagiair wordt verwacht dat die als eerste binnen is en als laatste vertrekt bij wijze van spreken. Andere constructies bouw je op naarmate je ergens langer werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik deed WO en wilde graag stage lopen, maar daar was de studie niet op ingericht. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de stage, met een half jaar uitloop van studie.

Ik denk dat je te veel van je stagebegeleider verwacht. Sowieso leest bijna niemand heel goed sollicitatiebrieven (ik althans niet, ook niet van mijn stagiaires). Dus het zou goed kunnen dat ze over jouw voorstel heen lezen, of over het aantal uren dat je minimaal stage moet lopen.

Daarnaast is het soms echt niet bij te houden wat voor constructie iemand bedenkt. Ik heb bijvoorbeeld een collega die om de week op woensdag vrij is en doorgaans heb ik op dinsdag geen idee of ze de dag erna wel of niet komt. Dat levert verder geen problemen op. Maar bij stagiairs zou ik er op voorhand al geen zin in hebben. Wat voor jou heel logisch lijkt, is voor je stagebedrijf gewoon een hoop gedoe.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven