Werk & Studie alle pijlers

ervaring met het relatiebeding / nieuwe baan bij klant

19-01-2018 23:39 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Wie kan me tips geven?

Ik werk al 12 jaar voor het zelfde bedrijf (het is mijn 2e baan). Ik voel me al wat langer niet helemaal meer op mijn plek door de nodige veranderingen. Ik heb al een tijdje een onstuimig gevoel in mijn buik, maar sinds een paar maanden is dit flink verergerd en is het kwartje gevallen dat dit door het werk (stress en werkdruk komt). We zijn een paar maanden terug in een reorganisatie terecht gekomen en hierdoor zijn een aantal collega's waar we een goede band mee hadden plotseling ontslagen. We hebben er een collega voor terug gekregen waar we absoluut niet mee overweg kunnen. Daarbuiten zijn er nog de nodige dingen gebeurd waar ik niet echt verder op in kan gaan. Zowel het bedrijf is na 12 jaar erg veranderd, maar ik natuurlijk ook..... Kortom: ik ben toe aan iets nieuws....nieuwe werkomgeving, nieuwe collega's, nieuwe contacten....
Toen ik het besluit had genomen eens om me heen te gaan kijken, kwam ik een superleuke vacature tegen in mijn eigen woonplaats. Dit bedrijf ken ik al, omdat dit een (kleine) klant is van het bedrijf waar ik nu werk.
Door de reorganisatie vond ik het niet slim om op mijn werk open kaart te spelen en aan te geven dat ik wilde gaan kijken of deze vacature wat voor mij is. Ik wil uiteraard geen risico lopen mijn baan te verliezen zonder hier een leuke nieuwe baan voor in de plaats te hebben. Voor hetzelfde geld vinden ze mij niet geschikt voor de functie of verdient het te weinig....
Ik heb inmiddels 2 hele leuke gesprekken gehad....en ze hebben me gebeld dat ze me willen verwelkomen in hun team. Yeah! Ze gaan me deze week een aanbod doen.
Ik ben natuurlijk superblij. Het is een heel leuk bedrijf die ook heel goed is voor de werknemers, een leuke verfrissende functie, ik kan op de fiets naar mijn werk (mijn huidige werk is 15 minuten met de auto...ook niet veel...maar toch, op de fiets is beter voor mijn gezondheid) en daarbuiten ga ik er hoogstwaarschijnlijk in salaris goed op vooruit.
Nu het probleem..... Het betreft dus een klant van mjjn huidige werkgever. En officieel valt dit dus onder het relatiebeding (staat ook echt zo in mijn contract vermeld helaas). Nu is de functie die ik heb en die ik ga uitvoeren bij de nieuwe werkgever geen belangrijke of hoge functie. Ik ga geen salesfunctie bekleden en kan dus ook geen klanten meenemen. Ik heb ook geen hogere management functie. Ik ben nu logistiek / customer service medewerker en ga bij de nieuwe werkgever ook op de customer service afdeling werken en dan hoofdzakelijk voor Export en Intercompany (een totaal andere markt dus).
Het bedrijf waar ik nu werk levert halffabrikaten en het nieuwe bedrijf eindproducten. 1 van onze halffabrikaten wordt in 1 eindproduct van de nieuwe werkgever verwerkt. Verder verkoopt de nieuwe werkgever totaal andere producten...ze zitten dus ook niet in dezelfde vijver van klanten.

Wie is er ook bij een relatie gaan werken en had een relatiebeding? Volgens mij is dit redelijk standaard in contracten (ik weet dat het vanaf 2015 niet meer zomaar mag, maar mijn contract dateert uit 2008).
Op welk moment zal ik bij mijn huidige werkgever het verzoek indienen mij vrij te stellen van het relatiebeding? Op zich heb ik een goede werkverhouding met mijn baas en ergens denk ik wel dat hij mij deze nieuwe kans gunt....aan de andere kant....je kunt het nooit zeker weten en het laatste wat ik wil is met bonje vertrekken of deze leuke nieuwe baan door mijn neus geboord te zien worden. Of aangeklaagd worden ivm het overtreden van het relatiebeding :(.
Ik krijg maandag of dinsdag het financiële plaatje inclusief arbeidsvoorwaarden te horen van de nieuwe werkgever. Ik wil bij hun wel aangeven dat er sprake is van een relatiebeding, maar dat ik daar aangezien mijn functie geen problemen mee verwacht. Dn ben ik daar in ieder geval wel eerlijk over geweest.
Een bedrijf moet, zo heb ik het begrepen, wel zwaarwegende belangen hebben / schade lijden om je geen toestemming te verlenen. Dus wat is nu de kans dat ik geen toestemming krijg? Ze zullen het misschien niet leuk vinden dat ik vertrek, maar buiten een krappere bezetting zullen ze hier geen enkele schade aan lijden.
Hoe zal ik het aanpakken? Wachten tot ik mijn aanbod / eenzijdig getekend contract binnen heb en daarna het gesprek met mijn huidige werkgever aangaan en toestemming vragen te vertrekken? Uiteraard in goed overleg voor wat betreft mijn opzegtermijn.

Pffff.....ben aan de ene kant zo blij met mijn 'waarschijnlijk nieuwe baan', maar het relatiebeding maalt zo door mijn hoofd dat ik er slecht van slaap. Voel me zelfs soort van schuldi tegenover mijn hudige werkgever.....
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet benaderd door je nieuwe werkgever maar bent gewoon een reguliere sollicitatieproces ingegaan.
De nieuwe werkgever heeft je niet aangenomen omdat hij jouw kennis wilt benutten die je opgedaan hebt bij je oude werkgever.
Al met al handelt iedereen hier te goeder trouw.

Er moet wel heel wat frictie zijn wil een werkgever gebruik maken van het relatiebeding in een arbeidsovereenkomst.
Het kan zeker weerstand tot gevolg hebben en zelfs een vertrek ' via de achterdeur' maar zoals jij je positie omschrijft zal je oude werkgever er geen werk van maken.

Uiteraard ga je liever door de voordeur weg en ik geloof dat dit prima moet kunnen.
Ik zou tijdig opzeggen dus niet tot het laatste moment wachten omdat je er tegenop ziet, dus nadat je je nieuwe contract getekend hebt gelijk het gesprek aangaan met je oude werkgever.
Wanneer je het uitlegt zoals je hierboven beschrijft voorzie ik geen probleem met de achtergrond van je vertrek.
Al kan ik natuurlijk niet de emotionele staat van je werkgever inschatten... :)

Succes!
Dit is niet het einde. Het is zelfs niet het begin van het einde. Maar misschien is dit het einde van het begin.
naar mijn weten valt onder een relatiebeding alleen het meenemen van klanten van je huidige werkgever naar je nieuwe werkgever en kun je met een dergelijk beding gewoon bij de concurrent gaan werken. Oh, en gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Alle reacties Link kopieren
Je bent niet verplicht om te zeggen waar je gaat werken. Ik zie geen probleem
Saai maar spannend
bagagewagen schreef:
20-01-2018 02:30
Je bent niet verplicht om te zeggen waar je gaat werken. Ik zie geen probleem
Dat heeft er niets mee te maken. Als je contractueel hebt afgesproken om iets wel of niet te doen, dan kan het contractbreuk zijn, ook al heb je niets verteld.
Lemon_tree schreef:
20-01-2018 00:29
naar mijn weten valt onder een relatiebeding alleen het meenemen van klanten van je huidige werkgever naar je nieuwe werkgever en kun je met een dergelijk beding gewoon bij de concurrent gaan werken. Oh, en gefeliciteerd met je nieuwe baan!

Dit. Het is geen concurrentiebeding, dus het zou geen probleem moeten zijn als je bij dat bedrijf gaat werken. Zolang je maar geen (anderelklanten meeneemt.
Is het een relatiebeding of een concurrentiebeding? Ik zou het wel even goed uitzoeken want de boetes zijn niet mals!
Alle reacties Link kopieren
Lemon_tree schreef:
20-01-2018 00:29
naar mijn weten valt onder een relatiebeding alleen het meenemen van klanten van je huidige werkgever naar je nieuwe werkgever en kun je met een dergelijk beding gewoon bij de concurrent gaan werken. Oh, en gefeliciteerd met je nieuwe baan!
Kan, maar hoeft niet er mag ook in staan dat je voor bepaalde klanten niet mag werken.

TO kan het beste haar rechtsbijstand inschakelen, als ze geen verzekeraar heeft dan kan je bij de grote partijen tegenwoordig ook per casus betalen. De gevolgen van bedingen in een arbeidscontract moet je echt door een jurist laten toetsen.

Meestal staat er in een relatiebeding wel een voorwaarde dat deze pas ingaat als je zonder toestemming van de werkgever ergens gaat werken. Krijg je wel toestemming dan is er niks aan de hand, dus open kaart spelen kan beter werken dan stiekem vertrekken.

Er zijn veel mensen die beweren dat bedingen in arbeidscontracten vaak niet geldig zijn en dat ze zo door een rechter van tafel worden geveegd. In de praktijk valt dat best wel tegen en ik ken mensen waarbij de ex-werkgever tienduizenden soms zelfs tonnen kwam claimen.

Vooraf juridisch advies inwinnen kan zoveel ellende schelen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
.
Alle reacties Link kopieren
Dankjulliewel voor de adviezen!! Volgens de rechtsbijstand moet ik inderdaad toestemming vragen aan mijn werkgever.
Ik ga dus morgen met hem maar eens een gesprekje aan. Volgens mij mag hij alleen weigeren bij zwaarwegende bedrijfsbelangen / risico's en dat is bij mij niet van toepassing. Ik ga er vanuit dat hij dus niet anders kan dan mij dus die toestemming verschaffen.....
Ben benieuwd; vind het wel spannend! Ben niet zo goed in dit soort gesprekken 🤗.....
ik denk dat het ook wel belangrijk is of je huidige werkgever hierdoor minder werk krijgt bij deze klant.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt allemaal van verschillende dingen af. Een werkgever zal minder snel akkoord gaan als jij bijvoorbeeld direct verantwoordelijke accountmanager voor die relatie bent. Dan is er gewoon grote kans op belangenverstrengeling. Aan de andere kant, als er al jarenlang een contract is tussen beide bedrijven, dan is het ook niet logisch om belangenverstrengeling te vermoeden.

Het is wat anders als jij een klant binnenhaalt en dan daar een jaar later bij aan de slag gaat. Dan is namelijk de vraag: heb je iets aan die klant beloofd in ruil voor deze baan....

Dat laatste wil je voorkomen.

Uiteindelijk is er ook nog iets als een non-concurrentiebeding, dat laat ik altijd uit mijn contracten halen.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat ik bij deze klant aan het werk zou gaan, zou mijn huidige werkgever geen verlies opleveren. Deze klant blijft klant.... Ik neem geen klanten mee. Zo'n positie heb ik helemaal niet. Het enige waar ze naar mijn idee over kunnen vallen is de bezetting. Ze heben ivm de reorganisatie net 2 mensen ontslagen. Maar ik vind niet dat dit mijn probleem zou moeten zijn / worden.
Alle reacties Link kopieren
petra2707 schreef:
21-01-2018 20:55
Het feit dat ik bij deze klant aan het werk zou gaan, zou mijn huidige werkgever geen verlies opleveren. Deze klant blijft klant.... Ik neem geen klanten mee. Zo'n positie heb ik helemaal niet. Het enige waar ze naar mijn idee over kunnen vallen is de bezetting. Ze heben ivm de reorganisatie net 2 mensen ontslagen. Maar ik vind niet dat dit mijn probleem zou moeten zijn / worden.
Nee, dat zou geen issue moeten zijn. Maar het gaat dus niet alleen om verlies, het gaat er ook om dat jij die klant niet onlangs hebt aangebracht of verantwoordelijk bent voor die klant.
petra2707 schreef:
21-01-2018 20:55
Het feit dat ik bij deze klant aan het werk zou gaan, zou mijn huidige werkgever geen verlies opleveren. Deze klant blijft klant.... Ik neem geen klanten mee. Zo'n positie heb ik helemaal niet. Het enige waar ze naar mijn idee over kunnen vallen is de bezetting. Ze heben ivm de reorganisatie net 2 mensen ontslagen. Maar ik vind niet dat dit mijn probleem zou moeten zijn / worden.
Wel eerst zorgen dat je contract bij nieuwe werkgever rond is onder voorbehoud dat oude werkgever akkoord gaat.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag akkoord gekregen van werkgever mbt relatiebeding.
Ook een mooi aanbod van de 'nieuwe werkgever'.
Voor 99,9% rond. De laatste puntjes nog op de i.

Bedankt voor de adviezen hier!
petra2707 schreef:
22-01-2018 23:36
Vandaag akkoord gekregen van werkgever mbt relatiebeding.
Ook een mooi aanbod van de 'nieuwe werkgever'.
Voor 99,9% rond. De laatste puntjes nog op de i.

Bedankt voor de adviezen hier!

Yes! Gefeliciteerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven