Werk & Studie alle pijlers

Concurrentiebeding

20-01-2018 08:22 29 berichten
Sinds een tijdje ben ik op zoek naar een andere baan. Nu is het zo dat in mijn contract staat dat ik niet 'zonder schriftelijke toestemming werk mag verrichten dat in meer of mindere vorm concurrerend is met mijn huidige werkzaamheden'. Als je dit heel strikt opvat, betekent dit dat ik het vak waarvoor ik ben opgeleid niet meer mag uitvoeren.
Mijn werkgever is erg wispelturig, een van de redenen waarom ik weg wil. Ik heb dus geen idee of hij mij hier aan zal willen houden. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met zo'n concurrentiebeding en die weten of ik het succesvol aan zou kunnen vechten als dat nodig is?
Als je een goede relatie heb met je baas wordt het meestal niet zo zwaar genomen. Bij mijn huidige werkgever ging een collega aan de andere kant van het land (maar nog altijd onze regio) hetzelfde werk doen in dezelfde sector. Dat trok wel even de aandacht aangezien ze had gezegd iets anders te gaan doen. Maar uiteindelijk wordt het hier geaccepteerd (of iig er wordt niets mee gedaan).

Ik weet niet wat voor werk je doet maar een andere regio, sector of doelgroep maakt het verschil ook al hé.

Het concurrectiebeging gaat over hun vaarwater, je mag best dezelfde funcie in een ander jasje invullen.
Alle reacties Link kopieren
Als het goed is staat er ook een bepaalde straal bij, binnen welke km's van het bedrijf je niet mag werken. Dit kunnen ze nooit op deze manier doen, dit zal een rechter ook afkeuren. Jouw belang als werknemer om je inkomen te genereren zijn dan altijd belangrijker dan belangen van de werkgever. Zeker als het maar zo slecht gespecificeerd is. Officieel mag hij het niet weigeren als hij niet hele zwaarwegende bedrijfsbelangen heeft bij een overstap van jou.
Ik heb voor nu geen tip, maar wel voor het contract voor de volgende keer.

Echt goed lezen hoe dat soort voorwaarden geformuleerd worden.

Wij hebben regelmatig zinnen laten verwijderen uit contracten. Je krijgt zo'n standaard ding voor je neus waar ze alles inzetten om later gezeur te vermijden. Maar vaak zijn de voorwaarden helemaal niet logisch of toepasbaar op iedereen.

Als jij door de voorwaarde je vak niet meer kan uitoefenen had je daar in discussie over moeten gaan voor dat je iets tekent.

Zijn de voorwaarden gespecificeerd, zoals bijvoorbeeld PR7 schrijft, dan kan je waarschijnlijk gewoon solliciteren op een soortgelijke baan.
PietjePuk_WeetIkVeel schreef:
20-01-2018 08:22
Nu is het zo dat in mijn contract staat dat ik niet 'zonder schriftelijke toestemming werk mag verrichten dat in meer of mindere vorm concurrerend is met mijn huidige werkzaamheden'.

Weet je zeker dat dit over een volgende baan gaat? Zoals ik het lees kan het ook slaan op een tweede baan naast je huidige. Dar zou je geen last meer van hebben als je ontslag neemt.
Alle reacties Link kopieren
Laat de bedingen in je huidige arbeidscontract nakijken door een jurist. Een concurrentiebeding moet wel aan een aantal eisen voldoen. Vooraf advies inwinnen is beter dan achteraf op kosten gejaagd worden omdat je een rechtszaak aan je broek hebt.

Bij bedingen is het sleutelwoord vaak toestemming, zorg dat je zo goed mogelijk uit elkaar gaat.

En teken nooit meer een concurrentiebeding
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Laat het beding checken. Kan ook een papieren tijger zijn.

Een vriend van mij is kok. Één van zijn werkgevers had een standaard beding in zijn contract opgenomen waar eigenlijk in stond dat hij nooit meer mocht koken, of überhaupt had mogen koken (ooit), ook niet thuis, of in de buurt mocht komen van een restaurant in heel Nederland. Op straffe van 25 000€.

We hebben er hard om gelachen, die onzin.

Wat hierboven al wordt genoemd: het belang van de werkgever en de werknemer worden uiteindelijk tegen elkaar afgewogen door de rechter. Als jij nou hele specifieke kennis bij je baas hebt opgedaan en die kennis voor je komende baas erg waardevol is, is het dus mogelijk een ander verhaal.
Tr0tter schreef:
20-01-2018 08:38
Weet je zeker dat dit over een volgende baan gaat? Zoals ik het lees kan het ook slaan op een tweede baan naast je huidige. Dar zou je geen last meer van hebben als je ontslag neemt.
Ja, dat weet ik zeker. Enige voorwaarde die genoemd wordt, is dat dit beding geldig is tot een jaar na uitdiensttreding.

Verder zijn er geen voorwaarden opgenomen wat betreft straal, sector, etc.

En ik zal zeker nooit meer zomaar een contract met zo'n voorwaarde tekenen, ik heb mijn lesje geleerd!
.
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 09:32
99.80% gewijzigd
Speel anders gewoon open kaart zodra je contract rond hebt met nieuwe werkgever en vraag toestemming van huidige werkgever.

Als het toch allemaal rommelt valt er qua sfeer weinig te verliezen. Gaat huidige werkgever niet akkoord, dan blijf je dus in dienst. Dan kunnen ze je er niet de volgende maand zomaar uitgooien. En wat betreft de nieuwe baan die dan niet door zou gaan, vervelend, maar je kunt in proeftijd ook altijd opzeggen, dus dat is altijd een risico.

Maar tenzij je een hele strategische/commerciële/marketing functie hebt of krijgt, laten werkgevers je meestal wel gaan hoor.
Alle reacties Link kopieren
Een incorrect geformuleerd concurrentiebeding is per definitie een ongeldig beding. En dat is sowieso het geval als er geen paal en perk (sector, afstand, etc.) aan de toepasbaarheid wordt gesteld.

Als werknemer kun je zo’n beding dus gerust tekenen, want het heeft geen enkele juridische waarde. Des te nauwkeuriger het wordt omschreven, des te groter de kans dat een rechter het wel van toepassing verklaard. Ik zou er dus nooit over in discussie gaan om dat te laten specificeren, want daar heb je alleen jezelf mee, omdat het de geldigheid vergroot.

TO hoeft zich dus geen zorgen te maken en kan gewoon een andere baan gaan zoeken.

Dat gezegd hebbende is er ook nog zoiets als “goed werknemerschap” en op basis daarvan mag een werkgever wel degelijk, en zelfs zonder concurrentiebeding, van werknemers verwachten dat zij niet de directe concurrentie aangaan. Wanneer daar sprake van is, is afhankelijk van de situatie, en bij twijfel kun je het best even navraag doen bij een jurist voordat je een mogelijk concurrerende baan aanneemt.
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij zit met ongeveer hetzelfde probleem. Haar contract is niet verlengd en ze is dus buiten haar eigen schuld werkeloos geworden. Ook zij had dus een contract met een beding erin. Naar mijn mening hoort dat beding niet meer te gelden als de werkgever het contract beëindigt maar anderen zeggen weer dat het ook dan gewoon geldig is. Wat is het nou?
Creativity is intelligence having fun
Kirby schreef:
20-01-2018 10:05
Een kennis van mij zit met ongeveer hetzelfde probleem. Haar contract is niet verlengd en ze is dus buiten haar eigen schuld werkeloos geworden. Ook zij had dus een contract met een beding erin. Naar mijn mening hoort dat beding niet meer te gelden als de werkgever het contract beëindigt maar anderen zeggen weer dat het ook dan gewoon geldig is. Wat is het nou?
Het zal vast niet overal hetzelfde zijn, maar bij bijvoorbeeld KPN hebben ze vrij strenge concurrentiebedingen, maar als je eruit vliegt, vervalt dat daar. Ik weet niet of dar wettelijk is, of dat KPN dat doet om de ontslagrondes wat dragelijker te maken.

Overigens dacht ik dat je sinds een aantal jaar geen concurrentiebeding mocht hebben bij een contract voor bepaalde tijd. Maar dat weet ik niet zeker.
anoniem_350483 wijzigde dit bericht op 20-01-2018 10:17
9.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als de werkgever niet meewerkt kan alleen een rechter het beding matigen en het is niet te zeggen of de rechtbank dit doet.
Alle reacties Link kopieren
Als ik zo'n strict concurrentiebeding tegen kom, waarbij het mij onmogelijk wordt gemaakt om mijn beroep uit te oefenen bij toekomstige werkgevers in het gehele land of continent, ook al is dat compleet onwettig, dan laat ik ze dat wijzigen.

Het is ook nooit voorgekomen dat een werkgever dat weigerde te wijzigen.

Ik laat dat liever wijzigen voordat ik teken, ook al was het onwettig, zodat ik achteraf niet met de juridische rompslomp en bijbehorende kosten zit om mijn gelijk te behalen.
Kirby schreef:
20-01-2018 10:05
Een kennis van mij zit met ongeveer hetzelfde probleem. Haar contract is niet verlengd en ze is dus buiten haar eigen schuld werkeloos geworden. Ook zij had dus een contract met een beding erin. Naar mijn mening hoort dat beding niet meer te gelden als de werkgever het contract beëindigt maar anderen zeggen weer dat het ook dan gewoon geldig is. Wat is het nou?
Sinds 2015 mogen er geen concurentiebedingen meer in een tijdelijk contract worden opgenomen omdat een werknemer dan dubbel nadeel daarvan ondervind als het contract niet verlengd wordt.

Alleen als het concurrentiebeding zeer goed onderbouwd is mag het geloof ik weer wel.
Alle reacties Link kopieren
Gate_Keeper schreef:
20-01-2018 11:17
Sinds 2015 mogen er geen concurentiebedingen meer in een tijdelijk contract worden opgenomen omdat een werknemer dan dubbel nadeel daarvan ondervind als het contract niet verlengd wordt.

Alleen als het concurrentiebeding zeer goed onderbouwd is mag het geloof ik weer wel.
Klopt, het mag wel als dat objectief rechtvaardigbaar is, en het beding in verhouding staat tot de overeenkomst. Een medewerker een contract voor 6 weken geven met 3 jaar beding, gaat dus niet werken. Een medewerker met een jaarcontract een beding geven voor 3 maanden maakt meer kans, mits die medewerker direct in contact staat met klanten of over concurrentiegevoelige bedrijfsinformatie beschikt.
Alle reacties Link kopieren
Dank allemaal, ik ga het doorgeven aan mijn kennisje, ze maakt zich nogal zorgen want dit werk is het enige wat ze ooit gedaan heeft en diploma's voor wat anders heeft ze niet.
Creativity is intelligence having fun
.
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 09:33
99.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-01-2018 09:59
Een incorrect geformuleerd concurrentiebeding is per definitie een ongeldig beding. En dat is sowieso het geval als er geen paal en perk (sector, afstand, etc.) aan de toepasbaarheid wordt gesteld.

Als werknemer kun je zo’n beding dus gerust tekenen, want het heeft geen enkele juridische waarde. Des te nauwkeuriger het wordt omschreven, des te groter de kans dat een rechter het wel van toepassing verklaard. Ik zou er dus nooit over in discussie gaan om dat te laten specificeren, want daar heb je alleen jezelf mee, omdat het de geldigheid vergroot.

TO hoeft zich dus geen zorgen te maken en kan gewoon een andere baan gaan zoeken.

Dat gezegd hebbende is er ook nog zoiets als “goed werknemerschap” en op basis daarvan mag een werkgever wel degelijk, en zelfs zonder concurrentiebeding, van werknemers verwachten dat zij niet de directe concurrentie aangaan. Wanneer daar sprake van is, is afhankelijk van de situatie, en bij twijfel kun je het best even navraag doen bij een jurist voordat je een mogelijk concurrerende baan aanneemt.
Ieder ondertekend contract heeft juridische betekenis en zomaar stellen dat je gerust kan tekenen en zonder consequenties kan vertrekken is echt te kort door de bocht. Als je door een werkgever aan een concurrentiebeding wordt gehouden dan zul je of moeten onderhandelen of een gang naar de rechter maken als je er niet uitkomt.


In principe ben je gehouden aan een ondertekend beding en rechters schuiven een concurrentiebeding ook niet zomaar van tafel. Sommige bedingen worden nietig verklaard maar er zijn er genoeg die alsnog worden gematigd of omzet worden in een relatiebeding. Een rechter weegt de belangen van beide partijen af, dat kan in je voordeel of in je nadeel zijn. Uiteindelijk kan alleen de rechter bepalen of je gehouden bent aan een concurrentiebeding en dan zit je dus wel middenin een juridische procedure. Of je daar nou op zit te wachten als je net met een nieuwe baan bent begonnen?

Daarom is het verstandiger om vooraf juridisch advies in te winnen en niet gewoon te denken dat het wel los zal lopen.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Dank voor jullie reacties. Ik heb bij twee partijen juridisch advies ingewonnen en beide partijen zeggen iets anders. Dat heeft niet eens met de inhoud van het beding te maken.

Het beding staat in een tijdelijk contract. Dit contract is daarna twee keer mondeling verlengd, één keer voor een jaar, daarna voor onbepaalde tijd. De ene jurist zegt dat het beding niet geldig is omdat het tegenwoordig niet meer in tijdelijke contracten mag staan én omdat er nu geen geldige getekende arbeidsovereenkomst is. De ander zegt dat mondeling instemmen met verlenging betekent dat je akkoord gaat met alle punten.
Over wie er gelijk heeft zijn ze bij de rechtsbijstand nog niet uit. Daarom komen ze nog niet aan toe om inhoudelijk naar het beding te kijken. Vandaar dat ik hier vroeg of mensen daar ervaring mee hebben, om mij om daar nu al op voor te kunnen bereiden mocht mijn arbeidsovereenkomst ook zonder getekende actuele versie geldig zijn.
LizBakker schreef:
20-01-2018 09:38
Speel anders gewoon open kaart zodra je contract rond hebt met nieuwe werkgever en vraag toestemming van huidige werkgever.

Als het toch allemaal rommelt valt er qua sfeer weinig te verliezen. Gaat huidige werkgever niet akkoord, dan blijf je dus in dienst. Dan kunnen ze je er niet de volgende maand zomaar uitgooien. En wat betreft de nieuwe baan die dan niet door zou gaan, vervelend, maar je kunt in proeftijd ook altijd opzeggen, dus dat is altijd een risico.

Maar tenzij je een hele strategische/commerciële/marketing functie hebt of krijgt, laten werkgevers je meestal wel gaan hoor.
Of je neemt een advocaat in de arm
LizBakker schreef:
20-01-2018 10:13

Overigens dacht ik dat je sinds een aantal jaar geen concurrentiebeding mocht hebben bij een contract voor bepaalde tijd. Maar dat weet ik niet zeker.
Concurrentiebeding in tijdelijk contract
Een concurrentiebeding kan vanaf 1 januari 2015 in beginsel alleen nog maar worden overeengekomen in een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. In een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd kan vanaf 1 januari 2015 alleen nog een concurrentiebeding opgenomen worden als uit de bij het concurrentiebeding opgenomen schriftelijke motivering van de werkgever blijkt dat het concurrentiebeding noodzakelijk is vanwege zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen
.
.
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 09:34
99.79% gewijzigd
Het feit dat 2 juridische partijen verschillende dingen zeggen geeft al aan dan het niet zo simpel is als vaak gedacht.

Er zijn ook gevallen waar een werknemer de gok waagde omdat hij/zij het beding onredelijk vond. Maar dat het rechter de werkgever in het gelijk stelde. Dan kun je dus betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven