Werk & Studie alle pijlers

Advies nodig studie alleenstaande moeder

21-01-2018 20:29 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag lieve Dames (en eventuele heren)

Ik ben een jonge, net gescheiden, alleenstaande moeder met een baby van 8 maanden en door persoonlijke omstandigheden momenteel nog in de bijstand.

Ik heb de wens in de toekomst te studeren om een beter leven voor mij en mijn dochter te creëren en omdat ik studeren leuk vind. Omdat ik een hele jonge dochter heb en een heel klein netwerk kan ik nu (nog’) geen studie doen. Ik heb al een vmbo diploma en een mbo 3 diploma. Ik zou heel graag in de toekomst hbo verpleegkundige willen doen dmv werken en leren. Echter ik voldoe nu nog niet aan de toelatingseisen voor die opleiding. Daarvoor moet ik mbo 4 of havo diploma hebben. Omdat ik geen mbo 4 opleiding kan doen voorlopig ivm de kleine zou ik graag havo willen doen omdat ik hiervoor in principe geen stage ed hoef te lopen dus dit gewoon thuis kan doen en daarmee straks wanneer de tijd daar is meteen naar hbo kan. Maar het is zo duur. €114 per maand. Dat kan ik niet betalen toch probeer ik een manier te vinden dat toch te realiseren maar ik blijf met mijn gedachten en ideeen in een vicieuze circel hangen. Daarom leg ik jullie deze vraag voor in de hoop tips, ideeën en mogelijkheden te bekijken waar ik nog niet aan gedacht heb. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Liefs
Alle reacties Link kopieren
Je zit in de bijstand zeg je. Heb je dit al met de gemeente besproken? Misschien kunnen zij je ondersteunen, aangezien je met een opleiding waarschijnlijk uiteindelijk de bijstand uit kan.

Succes.
“Blijven ontwikkelen met het levenlanglerenkrediet
Nieuwsbericht | 08-06-2017 | 10:00

Vanaf 8 juni is het voor iedereen tot 55 jaar mogelijk om zich met het levenlanglerenkrediet te blijven ontwikkelen. Met ingang van studiejaar 2017 – 2018 kan iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering geld lenen om collegegeld of lesgeld te betalen: het levenlanglerenkrediet. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden hun les- of collegegeld lenen als zij een opleiding in het mbo of het hoger onderwijs volgen.

Juist in deze tijd, met een snel veranderende arbeidsmarkt, is er behoefte aan een voortdurende bij- en omscholing. Minister Bussemaker vindt het belangrijk dat deze mogelijkheden niet stoppen na de studietijd: 'Het is van groot belang dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen om zo de veranderingen in hun eigen baan bij te houden of om makkelijker van de ene baan naar de andere baan te kunnen overstappen. Met het levenlanglerenkrediet is dit voor iedereen mogelijk.'

De hoogte van het levenlanglerenkrediet hangt af van de hoogte van het collegegeld of lesgeld dat de student moet betalen. Men kan het krediet aanvragen voor de duur van een opleiding. Voor het levenlanglerenkrediet geldt dezelfde rente die studenten met recht op studiefinanciering hebben. Als het recht op levenlanglerenkrediet stopt, begint men 1 januari van het daaropvolgende jaar met terugbetalen. De rente staat dan telkens voor 5 jaar vast. De lening moet in 15 jaar terugbetaald worden. Hoeveel per maand terugbetaald moet worden, is inkomensafhankelijk. ”


Oftewel, je kunt het lenen en later als je werk hebt terug gaan betalen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-01-2018 20:30
Je zit in de bijstand zeg je. Heb je dit al met de gemeente besproken? Misschien kunnen zij je ondersteunen, aangezien je met een opleiding waarschijnlijk uiteindelijk de bijstand uit kan.

Succes.
Zeker alleen de gemeente geeft zelf aan dat zij alleen kunnen ondersteunen bij een beroepsgerichte mbo opleiding
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
21-01-2018 20:32
“Blijven ontwikkelen met het levenlanglerenkrediet
Nieuwsbericht | 08-06-2017 | 10:00

Vanaf 8 juni is het voor iedereen tot 55 jaar mogelijk om zich met het levenlanglerenkrediet te blijven ontwikkelen. Met ingang van studiejaar 2017 – 2018 kan iedereen tot 55 jaar die geen recht meer heeft op studiefinanciering geld lenen om collegegeld of lesgeld te betalen: het levenlanglerenkrediet. Zij kunnen dan tegen gunstige voorwaarden hun les- of collegegeld lenen als zij een opleiding in het mbo of het hoger onderwijs volgen.

Juist in deze tijd, met een snel veranderende arbeidsmarkt, is er behoefte aan een voortdurende bij- en omscholing. Minister Bussemaker vindt het belangrijk dat deze mogelijkheden niet stoppen na de studietijd: 'Het is van groot belang dat iedereen zich kan blijven ontwikkelen om zo de veranderingen in hun eigen baan bij te houden of om makkelijker van de ene baan naar de andere baan te kunnen overstappen. Met het levenlanglerenkrediet is dit voor iedereen mogelijk.'

De hoogte van het levenlanglerenkrediet hangt af van de hoogte van het collegegeld of lesgeld dat de student moet betalen. Men kan het krediet aanvragen voor de duur van een opleiding. Voor het levenlanglerenkrediet geldt dezelfde rente die studenten met recht op studiefinanciering hebben. Als het recht op levenlanglerenkrediet stopt, begint men 1 januari van het daaropvolgende jaar met terugbetalen. De rente staat dan telkens voor 5 jaar vast. De lening moet in 15 jaar terugbetaald worden. Hoeveel per maand terugbetaald moet worden, is inkomensafhankelijk. ”


Oftewel, je kunt het lenen en later als je werk hebt terug gaan betalen.

Een hele goede tip. Alleen ben ik er (hoe goed de voorwaarden ook zijn) er een beetje huiverig voor een lening af te sluiten. Want hoe je het ook went of keert, het zal toch terug moeten en ik ben nu juist zo blij net schulden af te zijn. Maar ik ga mij er zeker in verdiepen
Ga met de gemeente in gesprek over de opleidingsmogelijkheden. Zeker niet zonder hun toestemming zelf wat gaan doen!
Alle reacties Link kopieren
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:36
Zeker alleen de gemeente geeft zelf aan dat zij alleen kunnen ondersteunen bij een beroepsgerichte mbo opleiding
Zou je dan geen beroepsopleiding via NCOI/LOI/of iets dergelijks kunnen volgen?
Capabel heeft ook mogelijkheden. Is een 1-jarige opleiding. Daar heb ik ooit eens een mbo 4 diploma gehaald in 1 jaar omdat ik snel naar het hbo wilde en geen mbo 4 diploma had.

En Orangetree heeft het over het Leven Lang Leren Krediet. Is ook een goeie tip!
sorry, verkeerd gelezen.
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:36
Zeker alleen de gemeente geeft zelf aan dat zij alleen kunnen ondersteunen bij een beroepsgerichte mbo opleiding
Kan je kindje dan niet naar de kinderopvang? Ik dacht dat je hiervoor ook kinderopvangtoeslag kan krijgen (?)
Je moet het niet als schuld zien (de rente is extreem laag die je moet betalen) maar als een investering in jezelf en je dochter, voor een leven lang zorgenloos kunnen leven
Alle reacties Link kopieren
Als je de verpleging in wil; er zijn genoeg verzorgingstehuizen/kraaminstellingen en ziekenhuizen die BBL plaatsen hebben (werken/leren). Ook op mbo niveau. Dus daar zou je ook gewoon op kunnen solliciteren. Dan wordt je opleiding voor je betaald en krijg je vaak een leerlingensalaris.
Hou er wel rekening mee dat in de zorg werken betekent dat je onregelmatig werkt, dus dan zul je sowieso iets moeten regelen voor je kindje.
Alle reacties Link kopieren
KeaAlpine schreef:
21-01-2018 20:39
Kan je kindje dan niet naar de kinderopvang? Ik dacht dat je hiervoor ook kinderopvangtoeslag kan krijgen (?)
Ja. En dat zal een flinke toelage zijn in dit geval.
Alle reacties Link kopieren
Orangetree schreef:
21-01-2018 20:40
Je moet het niet als schuld zien (de rente is extreem laag die je moet betalen) maar als een investering in jezelf en je dochter, voor een leven lang zorgenloos kunnen leven
Daar heb je zeker een punt. Ik lees echter op de site van duo dat voor mensen jonger dan 30 jaar het krediet alleen aan te vragen is voor een hbo of universitaire studie. Maar ik moet nu eerst iets gaan doen om een startkwalificatie te krijgen voor het hbo.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
21-01-2018 20:42
Als je de verpleging in wil; er zijn genoeg verzorgingstehuizen/kraaminstellingen en ziekenhuizen die BBL plaatsen hebben (werken/leren). Ook op mbo niveau. Dus daar zou je ook gewoon op kunnen solliciteren. Dan wordt je opleiding voor je betaald en krijg je vaak een leerlingensalaris.
Hou er wel rekening mee dat in de zorg werken betekent dat je onregelmatig werkt, dus dan zul je sowieso iets moeten regelen voor je kindje.
Klopt dat zou een mooie mogelijkheid zijn alleen ken ik heel veel dames die mbo 4 verpleegkundige hebben gedaan en zij zeggen allen spijt te hebben niet een hbo studie te hebben gedaan omdat daar veel en veel meer vraag naar is. Zeker Fin ziekenhuizen
Alle reacties Link kopieren
Het is krap maar als je je volledig uitkering krijgt en je kindje is nog zo jong dan zou dat moeten kunnen.
Je krijgt huurtoeslag en betaald dus ongeveer 300 aan huur, zeg 125 aan glw en je krijgt kinderbijstand. Met een beetje zuinig leven zou je die 100 per maand op moeten kunnen hoesten. Straks krijg je je vakantie reservering en die zou dan ook voor 3 a 4 maanden studie kosten moeten kunnen dekken.
Als je kindje straks groter is ben je duurder uit aan van alles Nu ben je nog goedkoop uit aan kleertjes, veelal gratis op te halen, het eet nog niet veel en luiers van kruidvat zijn prima.
Alle reacties Link kopieren
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:45
Klopt dat zou een mooie mogelijkheid zijn alleen ken ik heel veel dames die mbo 4 verpleegkundige hebben gedaan en zij zeggen allen spijt te hebben niet een hbo studie te hebben gedaan omdat daar veel en veel meer vraag naar is. Zeker Fin ziekenhuizen
Je kunt toch ook eerst mbo4 doen en daarna doorstromen naar hbo? Dat duurt misschien langer, maar dan is de overgang qua niveau niet zo groot.

Ik kan me zo voorstellen dat er nogal een niveauverschil zit in wat er van je verwacht wordt op het hbo als je niveau 3 gewend bent namelijk.
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:45
Klopt dat zou een mooie mogelijkheid zijn alleen ken ik heel veel dames die mbo 4 verpleegkundige hebben gedaan en zij zeggen allen spijt te hebben niet een hbo studie te hebben gedaan omdat daar veel en veel meer vraag naar is. Zeker Fin ziekenhuizen

Je kan natuurlijk ook doorstuderen na de mbo4. Vaak bieden werkgevers die mogelijkheid intern en dus betaald. Ik vind dat je de eisen nu erg hoog stelt, zeker als je nu indebijstand zit.
Alle reacties Link kopieren
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:45
Klopt dat zou een mooie mogelijkheid zijn alleen ken ik heel veel dames die mbo 4 verpleegkundige hebben gedaan en zij zeggen allen spijt te hebben niet een hbo studie te hebben gedaan omdat daar veel en veel meer vraag naar is. Zeker Fin ziekenhuizen
Je moet ergens beginnen hè. Zoveel keus heb je niet.

Begin in ieder geval met werk zoeken. Je krijgt als alleenstaande ouder voldoende kinderopvangtoeslag om dat goed mogelijk te maken.

Vanuit een baan geef je jezelf een jaar om goed uit te zoeken wat je wilt en kunt, met eventueel verder studeren. Geloof me, alles gaat beter en lijkt makkelijker vanuit een positie waarin je werkt, je eigen inkomen hebt, je opvang hebt voor je kind.

Je bent hartstikke jong, stap uit die bijstand en geef jezelf een kans. Hoe langer je daarin blijft, hoe kleiner je kansen worden. Zowel in je hoofd, als in de buitenwereld.
Alle reacties Link kopieren
Als je eerst mbo-v bbl doet (mogelijk nog verkort als je niveau 3 opleiding ook in de zorg is?) Kun je daarna in 2,5 jaar je hbo-v halen, mogelijk ook duaal en dus meteen met salaris. Alleenstaand in de zorg en klein netwerk lijkt me overigens op elke leeftijd (van kind) lastig ivm onregelmatigheid, eventuele ziekte van kind etc. Er zijn altijd mensen van je afhankelijk en je kunt niet thuiswerken oid.
mrlm wijzigde dit bericht op 21-01-2018 20:59
1.38% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carrieretijger site zegt:

Quote: Met een havo-, vwo- of mbo 4-diploma word je toegelaten tot het hbo. Ben je 21 jaar of ouder en voldoe je niet aan de vooropleidingseisen, dan kun je deelnemen aan het colloquium doctum, ook wel de 21+-toets. Als je slaagt voor dit toelatingsexamen, mag je alsnog aan de studie beginnen.

Als je je goed voorbereid op die toelatingstoets kost je dat weinig geld (je zal wat dingen moeten kopen, bijvoorbeeld eindexamenboekjes, daar heb ik bijvoorbeeld mijn HAVO op gehaald) en je zal wat zelfvertrouwen moeten hebben/durf.
De gemeente kan je ondersteunen bij een beroepsopleiding
Er is kinderopvang met kinderopvangtoeslag. Kinderopvangtoeslag kun je ook ontvangen als je HAVO doet.
Wat doet vader aan opvang en/of kinderalimentatie?

Als je MBO-4 hebt kun je daar altijd op terugvallen voor werk (met HAVO niet) óf doorstromen naar het HBO op een gegeven moment.

Ohja de 21+ toets is ook een optie!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb overigens zelf ook de overstap gemaakt van MBO 3 (VIG) naar HBO-V en het is echt veel meer stof, verdieping en gaat veel sneller. De anatomie die ik gehad heb in 1,5 jaar VIG is bij de HBO-V in 8 weken behandeld.. ook bijvoorbeed medisch rekenen (struikelblok voor veel klasgenoten op mbo) gaat 10 keer zo snel..
Eerst mbo, als je het niveau aan kan kan je altijd nog hbo doen. Tenslotte lukt dat niet iedereen.

Volgens mij kan je als je een mbo opleiding doet financiële ondersteuning van de gemeente of het UWV oid krijgen.
Je hebt vast een jobcoach, vraag het daar na.
Alle reacties Link kopieren
Kan je geen toelatingstest doen? (18+) Ik heb nooit mijn havo afgerond en ben zo toch op het HBO gekomen.
Alle reacties Link kopieren
missy1992 schreef:
21-01-2018 20:44
Daar heb je zeker een punt. Ik lees echter op de site van duo dat voor mensen jonger dan 30 jaar het krediet alleen aan te vragen is voor een hbo of universitaire studie. Maar ik moet nu eerst iets gaan doen om een startkwalificatie te krijgen voor het hbo.
Waarom doe je geen 21+ toelatingsexamen ?
Be stronger than your strongest excuse

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven