Werk & Studie alle pijlers

2x aangenomen voor een baan, hoe pak je dat dan aan?

23-01-2018 18:14 16 berichten
Heb morgen een sollicitatie gesprek bij bedrijf A. voor maximaal 22 uur (geen uitbreiding mogelijk) en ik heb nog een sollicitatie lopen bij bedrijf B. wat een fulltime functie betreft. Zijn 2 totaal verschillende banen en ik vind 22 uur eigenlijk te weinig maar het is iets dus als ik die baan krijg wil ik hem aannemen. Maar wat als bedrijf B. uiteindelijk ook een baan aanbied terwijl ik net aan het werk ben bij bedrijf A.?

Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hebben jullie dat aangepakt? Vind het lastig om er puur zakelijk naar te kijken op de een of andere manier.
Wanneer verwacht je een aanbod van bedrijf B?
Weet ik niet, mijn sollicitatie brief is gisteren verstuurd maar weet wel dat ze staan te springen om personeel. Dat maakt het ook zo lastig vind ik want wellicht wordt het niks bij bedrijf B. en bij bedrijf A. zoeken ze per direct mensen.
Alle reacties Link kopieren
Als je nog bij bedrijf A in je proeftijd zit - mochten ze aan een proeftijd doen - mag je volgens mij zonder opzegtermijn stoppen. Maar je kunt bij bedrijf B, als dat je voorkeur heeft, natuurlijk wel aangeven dat je ook met een ander bedrijf in gesprek bent en dat je gelet daarop graag zo snel mogelijk iets hoort. Duurt in de praktijk vaak toch wel even voor je van aanbod naar een arbeidscontract bent hoor, dus wellicht is er helemaal geen probleem.
Ik denk dat de tijd het zal leren. Je kunt best een paar dagen denken over een aanbod, maar geen 2 weken. Wat voor baan gaat het om?
De eerste baan is in de zorg en de andere baan is productiewerk.

Beide niet de baan die ik echt wil uiteindelijk maar daar is op het moment heel moeilijk aan te komen en mijn ww loopt bijna af.
Ik zou de gok gewoon nemen. Als je bij beide wordt aangenomen ga je kiezen wat je het leukste vindt en één van de twee weer afzeggen. Misschien zit je nog in je proeftijd bij de één en maakt dat het makkelijker. Misschien kun je het tweede bedrijf al tijdens de sollicitatieprocedure melden dat je bij bedrijf één gaat werken. Misschien wordt je bij beide bedrijven niet aangenomen, dat kan helaas ook nog.

Eerst was ik ook altijd benauwd om meerdere dingen tegelijk te hebben lopen. Maar nadat ik meerdere keren beide banen niet kreeg werd ik daar steeds makkelijker in.

Succes ermee.
Toch iemand die het herkent, fijn :) Ik ga sowieso bij bedrijf A. melden dat ik nog een sollicitatie heb lopen als men daar om vraagt.
closednote schreef:
23-01-2018 19:53
Toch iemand die het herkent, fijn :) Ik ga sowieso bij bedrijf A. melden dat ik nog een sollicitatie heb lopen als men daar om vraagt.
Dat deed ik dus na een tijdje niet meer hoor. Ik gokte gewoon echt op twee banen. Zodra men weet dat er nog iets loopt, kiezen ze misschien voor een ander.
Ik heb dit ook een paar keer gehad, het is afhankelijk van waar je zit in het proces hoe je dit aanpakt. Bij mij was het steeds op het punt dat ik bij één bedrijf was aangenomen en er liepen gesprekken nog bij het andere bedrijf. Hier was is dus gewoon open over bij beide bedrijven. Ook bij de bedrijven waar nog gesprekken liepen, want ik wilde het eerste bedrijf niet eindeloos laten wachten. Als je echt al aan het werk bent bij het ene bedrijf is het wat lastiger, maar je mag gewoon weg in je proeftijd.
Bedrijf B. is niks geworden maar heb nu wel een gesprek over 1 week met bedrijf C. die vandaag belde. Van bedrijf A. heb ik nog steeds niet concreet gehoord of ik aangenomen ben maar ze vroegen vandaag wel of ik referenties kon opgeven.

Ik vraag me af wat ik het beste kan doen. Als bedrijf A. mij volgende week een contract aanbied aangeven dat ik nog een gesprek heb met bedrijf C.? Ben een beetje bang dat het dan helemaal over gaat en ik die baan kan vergeten. Qua uren is bedrijf C. beter dan bedrijf A. Kan ze eventueel combineren maar dat wordt moeilijk.

Ik weet niet of ik bij bedrijf A. een proeftijd heb want het zal dan gaan om een contract voor een bepaalde tijd wat eventueel omgezet gaat worden naar een vast contract.
Gewoon doorgaan met allebei, en kijken waar iets concreets uit komt. Hier kun je wat info over proeftijd vinden. http://hetarbeidsrechtadvocatenkantoor. ... reenkomst/
Als je een contract van de een hebt ontvangen, en je bent nog in gesprek met de ander, zou ik het contract pas tekenen zodra je weet wat de ander gaat bieden.
Ja ik was ook van plan om niks te tekenen voordat ik duidelijkheid heb m.b.t bedrijf C. maar ik ben dus bang dat ik dan het risico loop dat bedrijf A. mijn contract intrekt als ze me aan willen nemen en als bedrijf C. dan ook niks wordt heb ik nog niks.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat zelf ook in deze situatie. Ik had eerst een gesprek bij bedrijf A, toen wist ik nog niet dat ik bij bedrijf B ook uitgenodigd zou worden voor een gesprek. Voor B had ik een lichte voorkeur, maar dat hing er ook vanaf hoe de klik was met de mensen bij B. Aantal uur en salaris vergelijkbaar.

De positieve uitslag van bedrijf A kreeg ik een week voor het gesprek bij bedrijf B. Ik ben er gewoon open in geweest: bij B heb ik direct laten weten dat ik ergens anders ben aangenomen, en daarom snel na het gesprek zou willen weten wat de uitslag is zodat ik daar evt mijn beslissing op kon baseren (dat bleek te kunnen: na een week zou ik de uitslag horen). Vervolgens heb ik A laten weten dat ik nog een gesprek had bij B, daarvan op datum X de uitslag kreeg en uiterlijk een dag later zou laten weten wat ik zou doen, zodat zij ook wisten waar ze aan toe waren. Zo is het uiteindelijk ook gegaan, en heb ik gekozen voor B.
Een beetje spannend was het wel, alhoewel B ook wel meer interesse in mij leek te hebben doordat ze wisten dat ze mij bij A ook wilden hebben.
Dus je had bedrijf A. niet van te voren verteld dat je een week later een gesprek had met bedrijf B.?

Heb bedrijf C. helemaal niet verteld dat ik nog een andere optie heb omdat ik nog niet weet hoe dat uit gaat pakken. Ga er vanuit dat mijn referenties gewoon positief zijn maar geen idee hoeveel tijd ze dan nog nodig hebben om te kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Klopt. Op het moment dat ik gesprek bij bedrijf A had, had ik wel al gesolliciteerd bij bedrijf B, maar was ik nog niet voor een gesprek uitgenodigd. Dat gebeurde vlak daarna pas.

Ik denk niet dat ik zonder een contract (of 2e gesprek) aangeboden te krijgen de andere partij al op de hoogte zou brengen: de kans is immers best groot dat je niet wordt aangenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven