Werk & Studie alle pijlers

Ongeluk als meerijder, weer instappen bij collega?

24-01-2018 00:44 71 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn broer zijn collega is terwijl hij een 'oranje lichtje' zag op een donkere 80 km weg tegen een vrachtwagen aangeklapt die achteruit stond in te parkeren. (Deze stond op alle twee de weghelften op dat moment.)
Er is niet geremd, wel gezegd dat hij een oranje lichtje zag en dat hij niet wist of het van af of naar hem toe ging.
Vlak voor de impact vloekte de bestuurder (trapte dus niet op de rem) en botsten ze met 80 km/uur tegen de vrachtwagen aan.
Mijn broer was op dat moment bijrijder, en heeft er gebroken lichaamsdelen aan overgehouden, en gelukkig niet meer dan dat.

Dezelfde bestuurder heeft minder dan 3 maanden geleden al een appje binnen gekregen van een collega dat ze niet meer mee wou rijden omdat ze vond dat hij onvoorzichtig reedt.
En heeft de afgelopen maand ook een bekeuring gekregen voor te hard rijden.

Wat vinden jullie hier nou van?

Ben ik te opgefokt nu als alles in mij schreeuwt: Nee nooit weer bij hem in gaan zitten?
Mij zou het niet zoveel uitmaken.
Wat vindt je broer?
Ik zou er nooit meer instappen. Zou geen moment meer ontspannen zitten.
Idd niet meer mee rijden. Je kan fouten maken of pech hebben, maar als een andere collega ook niet meer wil mee rijden dan vind ik dat wel wat zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Bruise: Hij weet niet of het veilig is.
Hij weet niet of hij geblunderd heeft, of dat het een 'foutje' is.
Zoals hij het zelf zegt: als hij dat had geweten, had hij er geen probleem van gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Hamsterweken post_id=28064184 time=1516752192 user_id=354742]
:-[


Sorry, ben zelf ook nogal van slag.
Alle reacties Link kopieren
Hoe zou hij dit kunnen regelen met betrekking tot zijn werk dan?

Er zijn niet veel mensen die daar bestuurder zijn, of dat op kunnen vangen.

iemand enig idee hoe erover te beginnen dat hij liever niet meer met hem meerijdt?
Als hij gebroken lichaamsdelen heeft zal hij voorlopig nog niet gaan werken.
En dan kan hij na zijn herstel altijd zeggen, ik rij niet met jou mee, jij bent een gevaar op de weg.
Een donkere 80 km weg met een achteruit inparkerende vrachtwagen?
Ligt vast aan mij maar ik kan me er niets bij voorstellen.
Hamsterweken schreef:
24-01-2018 01:24
Wat is dat nou voor raars? Hij kan toch wel een mening vormen over iemands rijstijl?





Het gaat om kilometers onder werktijd? Naar werkgever gaan en zeggen: "ik voel me niet veilig bij X in de auto [insert argumenten + bewijs], hoe gaan we dat oplossen?"

Werkgever is verantwoordelijk voor veilige werkomstandigheden, nietwaar? Hij neemt maar iemand in dienst die wel kan rijden, laat een of meer werknemers hun rijbewijs halen, of installeert een boordcomputer of dashcam om het rijgedrag van wegpiraatcollega te monitoren :loveit:
Zoals jij de onverantwoorde rijstijl van die collega beschrijft zou ik in ieder geval pertinent weigeren om nog ooit met hem mee te rijden. Als je broer zelf een rijbewijs heeft moet hij een auto van zijn werkgever eisen zodat hij zelf kan rijden en anderen met hem kunnen meerijden.
Waarom zou zijn werkgever voor vervoer moeten zorgen? Elke dag stappen honderdduizenden mensen in de auto, trein, bus of op de fiets en moeten maar zien hoe ze op hun werk komen als het een keer stormt. Vaak zonder reisvergoeding ook nog.

Moet wel lachen bij het idee om heel gewichtig naar een werkgever te stappen, hem te vertellen dat hij niet meer durft mee te rijden met een collega en daarom een rijbewijs én auto wil hebben. Van de zaak. Pronto. :bonk:

Enneh.. is je broer zelf niet oud en wijs genoeg om te beslissen bij wie hij in de auto stapt? Wie weet bij wie hij instapt in het weekend als hij met vrienden op stap gaat. Niet jouw probleem al is het lief dat je zo bezorgd bent.
Waarom kan hij niet met de fiets, scooter tot hij zelf een auto heeft? Of OV.
Precies, ze verteld niet veel hoeft ook niet.

Ik ga ervanuit dat broer oud en wijs genoeg is en dat allemaal prima zelf op kan lossen... Zou ze hem altijd vergezellen om hem voor ongelukken te behoeden?
Dat denk ik niet. Lief van haar zo bezorgd nogmaals maar zijn probleem en eigen beslissing.
Als broer niet meer mee wil/durft rijden, moet ie zelf maar met de auto gaan. Dit is wellicht n geval van carpooling waarbij je broer nog niet zelf over eigen vervoer beschikt?
Hamsterweken schreef:
24-01-2018 01:24
Wat is dat nou voor raars? Hij kan toch wel een mening vormen over iemands rijstijl?

Wellicht is broertje extra vaag omdat hij niet eerlijk wil zijn.

Ik heb zoiets gelijks meegemaakt tijdens stage in een werkbus. Collega reed zonder te kijken links af een T-splitsing op. We werden geramd door een oranje vrachtwagen van rechts. Ik kreeg een flinke klap. Collega liet dat koud.

Ik ben niet meer ingestapt. Collega’s contract werd niet verlengt.
Een bekeuring voor te hard rijden heb je ook al met 2 kilometer te hard hoor :cat: dus dat zegt niets.
Ik vind het nogal zwaar overdreven, zelf geen auto te onderhouden hebben maar wel veel kritiek ;-)
Alle reacties Link kopieren
Erg vreemd dat je op een 80 km weg een vrachtwagen tegenkomt die achteruit inparkeert. Ik zou ook wel eens willen weten waar die 80 km weg is die überhaupt parkeerplekken langs de weg heeft.
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-01-2018 06:40
Een bekeuring voor te hard rijden heb je ook al met 2 kilometer te hard hoor :cat: dus dat zegt niets.
Ik vind het nogal zwaar overdreven, zelf geen auto te onderhouden hebben maar wel veel kritiek ;-)
2 km kan niet. er is altijd nog aftrek van km. dan rij je dus meer km te hard. 2 km plus de km die in die marge vallen.
Stel je mag 50. je krijgt een boete voor 2 km. aftrek is 5 km. dan rij je dus 57 km. niet 52.

Maar ik zou melding maken bij de baas en zeker niet meer meerijden met die collega
Don't cry, buy a bag and move on.
truusperenat schreef:
24-01-2018 06:57
Erg vreemd dat je op een 80 km weg een vrachtwagen tegenkomt die achteruit inparkeert. Ik zou ook wel eens willen weten waar die 80 km weg is die überhaupt parkeerplekken langs de weg heeft.

Het hoeft geen parkeerplek te zijn. Het kan ook dat ie achteruit een andere kruisende weg in parkeert. Of een erf van een boerderij op.

Bij mij komen meerdere 80km wegen op waar dit een mogelijkheid is.
Zal ongetwijfeld een boerenerf zijn geweest waar de vrachtwagen in wilde rijden. Heeft broer ook niet gezien dat het een vrachtwagen was?
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch helemaal aan je broer....
Alle reacties Link kopieren
Jij kunt opgefokt zijn en alles kan schreeuwen maar jouw broer is degene die wel of niet meer instapt,
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
truusperenat schreef:
24-01-2018 06:57
Erg vreemd dat je op een 80 km weg een vrachtwagen tegenkomt die achteruit inparkeert. Ik zou ook wel eens willen weten waar die 80 km weg is die überhaupt parkeerplekken langs de weg heeft.
Waarom is dat vreemd?
Ik woon langs een 80 km weg, met vakken én vrachtwagens die wel eens ergens achteruit inrijden.

Vreemd vind ik dat collega niets heeft gezien behave 1 oranje lichtje, en vervolgens gewoon vol gas die vrachtwagen inboort.
Ik zou er zelf niet meer instappen, maar dat is omdat ik dat doodeng zou vinden.
Als je broer dat ook niet meer wil zal hij ander vervoer moeten gaan regelen.
Vlak voor de impact vloekte de bestuurder

Waarom vloekte hij?
Alle reacties Link kopieren
Nepalese33 schreef:
24-01-2018 06:40
Een bekeuring voor te hard rijden heb je ook al met 2 kilometer te hard hoor
Dat is niet waar.
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven