Werk & Studie alle pijlers

Wanneer ben je financieel onafhankelijk?

24-01-2018 18:50 1221 berichten
Dit vroeg ik mij af n.a.v. de wederom opgelaaide discussie over parttime werkende vrouwen.

Hoeveel moet je netto verdienen om financieel onafhankelijk te zijn? En wat zou er op tegen kunnen zijn om parttime te werken als je dit bedrag ook verdient met minder dan 40 uur werk?
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me dat dit afhangt van je lasten en hoeveel luxe je wenst. Ik zit met 40 uur boven modaal dus ik zou me parttime kunnen redden, wil alleen meer luxe.
Een alleenstaande met bijstand kan van 900 euro leven. Dus als je dat hebt is t goed.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch voor iedereen anders. Ik werk parttime en ben volledig financieel onafhankelijk. Kan 2x per jaar op vakantie en daarnaast sparen. Ik hoef niet ieder dubbeltje om te draaien en kan dingen doen die ik leuk vind, maar kan niet zomaar met geld smijten.
Ik werk 32 uur en red het daar prima mee.( 1380 euro)(geen huurtoeslag en geen zorgtoeslag) het is geen vetpot,maar ook geen armoe troef. Ik vind vrije tijd belangrijker dan veel geld verdienen.
Pluisi schreef:
24-01-2018 18:56
Een alleenstaande met bijstand kan van 900 euro leven. Dus als je dat hebt is t goed.
Wauw respect voor mensen die dit kunnen.
Ik ben financieel onafhankelijk ook al werk ik niet.

Maar goed, moet je perse financieel afhankelijk zijn? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en al onze inkomsten ect. gaan gewoon op één hoop, naar één zichtrekening en één spaarrekening, en wij praten niet in 'mijn geld' of 'jouw geld'. We hebben en doen alles samen en hebben beide evenveel zeggenschap.
Wij zijn gewoon één gezin!
Pluisi schreef:
24-01-2018 18:56
Een alleenstaande met bijstand kan van 900 euro leven. Dus als je dat hebt is t goed.
Daar komt nog huurtoeslag en zorgtoeslag bovenop. Dus dan kom je uit op 1250 euro ongeveer.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind mezelf financieel onafhankelijk.
Elke euro die binnen komt heb ik zelf verdient en elke rekening betaal ik zelf.
Internagelaktisch
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2018 18:58
Ik ben financieel onafhankelijk ook al werk ik niet.

Maar goed, moet je perse financieel afhankelijk zijn? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en al onze inkomsten ect. gaan gewoon op één hoop, naar één zichtrekening en één spaarrekening, en wij praten niet in 'mijn geld' of 'jouw geld'. We hebben en doen alles samen en hebben beide evenveel zeggenschap.
Wij zijn gewoon één gezin!
Dat zie ik dus niet als onafhankelijk.
LAgirl82 schreef:
24-01-2018 18:58
Ik ben financieel onafhankelijk ook al werk ik niet.

Maar goed, moet je perse financieel afhankelijk zijn? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en al onze inkomsten ect. gaan gewoon op één hoop, naar één zichtrekening en één spaarrekening, en wij praten niet in 'mijn geld' of 'jouw geld'. We hebben en doen alles samen en hebben beide evenveel zeggenschap.
Wij zijn gewoon één gezin!
Hoe dan? kan je jezelf ook redden als je alleen komt te staan?
Is natuurlijk iets anders als je single bent.
Lady49 schreef:
24-01-2018 19:00
Hoe dan? kan je jezelf ook redden als je alleen komt te staan?

Ja hoor, prima! :)
Alle reacties Link kopieren
In het nieuwsbericht rondom de SCP-publicatie (die de discussie deed oplaaien) las ik inderdaad het bedrag van 920 euro per maand als norm voor zelfstandigheid. Ik vond het laag, maar het is kennelijk de gehanteerde norm.
Ik zou vooral vlot willen kunnen leven én daarnaast willen kunnen sparen.
Zowel voor mezelf, als voor eventueel aanwezige kinderen hun toekomst.

En wel zo kunnen leven dat ik tegen 't eind van de maand niet leef op boterhammen met choco of bij elke grote rekening moet beginnen stressen.

Als dat lukt met 4/5de ... ook goed.
Maar meestal schiet dat sparen er dan nogal bij in.
LAgirl82 schreef:
24-01-2018 18:58
Ik ben financieel onafhankelijk ook al werk ik niet.

Maar goed, moet je perse financieel afhankelijk zijn? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en al onze inkomsten ect. gaan gewoon op één hoop, naar één zichtrekening en één spaarrekening, en wij praten niet in 'mijn geld' of 'jouw geld'. We hebben en doen alles samen en hebben beide evenveel zeggenschap.
Wij zijn gewoon één gezin!
De realiteit is helaas wel dat het nog steeds de vrouwen zijn die na een scheiding regelmatig een armoedeval maken, terwijl mannen er juist op vooruit gaan.

Dus ja, nu ben je een gezin, maar het is wel slim om een plan b te maken voor het geval dat.
Lorelai schreef:
24-01-2018 19:01
In het nieuwsbericht rondom de SCP-publicatie (die de discussie deed oplaaien) las ik inderdaad het bedrag van 920 euro per maand als norm voor zelfstandigheid. Ik vond het laag, maar het is kennelijk de gehanteerde norm.
Dan vind ik de cijfers over het aantal financieel onafhankelijke vrouwen nog schokkender
Maaique schreef:
24-01-2018 18:59
Ik vind mezelf financieel onafhankelijk.
Elke euro die binnen komt heb ik zelf verdient en elke rekening betaal ik zelf.
Dus iedereen die samenwoont en kosten deelt is financieel afhankelijk? Of bedoel je het zo niet?
anoniem_360289 wijzigde dit bericht op 24-01-2018 19:07
0.34% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
24-01-2018 19:00
Ja hoor, prima! :)
Je bent heel rijk?
Koffielepel schreef:
24-01-2018 19:00
Dat zie ik dus niet als onafhankelijk.

Dat mag jij vinden. Maar dan is mijn man ook afhankelijk van mij?
Feit is dat ik zijn geld niet nodig heb, het komt gewoon binnen bij ons, op onze hoop.
Ik zit met part time bovenmodaal gelukkig. Ik heb geen kinderen of zo maar ik werk part time om dat dat me beter past.

Maar volgens mij bekijkt men het met name of je aan de bijstandsnorm vol doet zeg maar. Dat is denk ik de officiele norm om te bepalen of iemand wel of niet financieel zelfstandig is.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-01-2018 18:58
Ik ben financieel onafhankelijk ook al werk ik niet.

Maar goed, moet je perse financieel afhankelijk zijn? Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen en al onze inkomsten ect. gaan gewoon op één hoop, naar één zichtrekening en één spaarrekening, en wij praten niet in 'mijn geld' of 'jouw geld'. We hebben en doen alles samen en hebben beide evenveel zeggenschap.
Wij zijn gewoon één gezin!
Wij doen het ook zo met het verschil dat we beiden een inkomen hebben waar we alleen ook van zouden kunnen leven. Het gezin zijn heb je niet alleen in de hand. En dan sta je daar je hand op te houden zonder cv en zonder inkomen. Voor mij is dat een doembeeld.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Hier geen plan B. We doen gewoon niet aan scheiden. Dat hebben we beloofd toen we trouwden: tot de dood ons scheidt.
Mn man en ik zeggen altijd tegen elkaar: wie wil ons nu nog hebben? :rofl:
Pluisi schreef:
24-01-2018 18:56
Een alleenstaande met bijstand kan van 900 euro leven. Dus als je dat hebt is t goed.

Geloof niet dat ik dat zou redden.
Alle reacties Link kopieren
Als je in de huur/hypotheek/ vaste lasten en in levensonderhoud kan voorzien en dan is het aan jou wat je hieraan wil uitgeven.
Ik ben volledig financieel onafhankelijk, altijd geweest en zal er alles aan doen om te zo te houden. Ik ben graag afhankelijk van anderen (niemand kan het alleen) maar nooit financieel. Ik ben dus zo'n meid die zich doelgericht en bewust op haar eigen toekomst heeft voorbereid.
enn wijzigde dit bericht op 24-01-2018 19:15
68.79% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven