Werk & Studie alle pijlers

Twijfel tussen universiteiten

26-01-2018 17:00 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai ik heb een vraag aan jullie want ik ben pas gestopt met mijn studie rechtsgeleerdheid op het Erasmus te Rotterdam. Ik ging namelijk het jaar waarschijnlijk niet halen en ik vind dat de school niet bij me past. Ik ben namelijk wat meer op zoekt naar een school waar je wat meer op een "middelbare school"manier les krijgt, dus ik bedoel dat je niet maar 2x per week effe 2 uurtjes een werkgroep doet op school en de rest thuis. Ik zou liever gewoon 5 dagen per week klassikaal les hebben. Maar weten jullie een universiteit die daar het meest mee overeenkomt? Ik wil graag rechtsgeleerdheid blijven doen, maar deze manier van lesgeven paste gewoon echt niet bij mij. Dus ik hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen over andere uni's die lesgeven in rechtsgeleerdheid en wat dan bijvoorbeeld je rooster is? En opzich heb ik geen probleem met werkgroepen, maar ik vind veel ondersteuning door een leraar vooral fijn.
Alle reacties Link kopieren
Uhh, universiteit verwacht juist meer zelfstandigheid...
Ik ben alleen bekend met VU, UVA, Leiden en Groningen en daar is het toch echt allemaal hetzelfde verhaal: weinig contacturen, veel zelf doen.

Als je graag een meer schoolse opzet wil, zal je toch echt naar het hbo moeten kijken, vrees ik.
Alle reacties Link kopieren
Mijn rechtenstudie is alweer even geleden. Maar het is toch juist het kenmerk van een academische studie zoals rechten (bij bijv. geneeskunde ligt dat weer anders vanwege de praktijlessen) dat je wat meer zelfstandig de stof tot je neemt? Als je bij een studie als rechten 5 dagen per week ondersteuning van een docent nodig hebt, dan is het niveau misschien gewoon te hoog voor je?
Winter is coming...
HBO Rechten in Leiden wellicht?
Nee hoor, ook een HBO kent weinig contacturen. De tijd van je middelbare school is voorbij. Gek dat je daarin niet voorgelicht bent. Hier hoor ik niet anders op de open dagen. Je moet het zelf gaan oppakken!
Het zal afhankelijk zijn van het vak. Mijn dochter studeert in Leiden en heeft toch wel 15-20 contacturen (incl werkcolleges).
Alle reacties Link kopieren
Klinkt inderdaad alsof je meer past op het hbo wat betreft manier van lesgeven.
Alle reacties Link kopieren
Peach0909 schreef:
26-01-2018 17:07
Klinkt inderdaad alsof je meer past op het hbo wat betreft manier van lesgeven.
Dit! Gewoon doen wat goed voelt, to. Mijn huisgenoot destijds had hetzelfde gevoel op de uni, en heeft een toptijd gehad op het hbo. Later alsnog een universitaire master gedaan, kan dus nog als je dat graag zou willen uiteindelijk.
‘Het Erasmus’ :P zo praten scholieren over hun school :). Het is de universiteit dus als je al wil afkorten zou je ook de Erasmus moeten zeggen. Ook verderop heb je het over dat de school niet bij je past.
Universiteit is geen school. Je zult veel zelf moeten doen, of anders eens bij een hbo-opleiding kijken.

Toevoeging: ook bij hbo moet je natuurlijk veel zelf doen maar je krijgt wel wat meer sturing iha.
anoniem_306851 wijzigde dit bericht op 26-01-2018 17:10
13.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Weinig contacturen is kenmerkend voor rechten op de universiteit.
HBO is schoolser, al blijft rechten een studie met veel zelfstudie.
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
26-01-2018 17:08
‘Het Erasmus’ :P zo praten scholieren over hun school :). Het is de universiteit dus als je al wil afkorten zou je ook de Erasmus moeten zeggen. Ook verderop heb je het over dat de school niet bij je past.
Universiteit is geen school. Je zult veel zelf moeten doen, of anders eens bij een hbo-opleiding kijken.
Dit viel me ook al op ja. Een universiteit is geen school, er zijn daar geen leraren maar docenten en hoogleraren en je hebt geen les, maar college. Maar goed, ik ben een taalnerd...
Winter is coming...
Pffff, mn dochter zit op de uni en zegt gewoon, ik ga naar school en ik heb les.
Wel weinig uren inderdaad, ze zit meest thuis.
Alle reacties Link kopieren
Het feit dat ik minder contacturen zou hebben als ik een universitaire studie zou gaan volgen heeft juist veel invloed gehad op mijn keuze om te stoppen met mijn hbo-opleiding.

Hoeveel contacturen je hebt op een universiteit hangt veel af van de studie. Voor mijn geesteswetenschappenstudie had ik <10 contacturen per week. Een studie geneeskunde heeft bijv. veel meer uren.

Als je veel klassikale, lange studiedagen wilt hebben, ga dan naar het hbo.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft over school, over contacturen, de middelbare school-methode missen... Ben je niet gewoon nog teveel gehecht aan de middelbare school en nog niet klaar voor een studie? Want je klinkt nog niet volwassen genoeg, niet in de juiste mindset en snapt niet helemaal hoe anders een studie is van school. Niks mis met een tijdje werken zodat je er uiteindelijk meer uit kunt halen wanneer je die mindset en volwassenheid wel meer ontwikkeld hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter had het in het eerste studiejaar ook nog regelmatig over "school" en "huiswerk" Is toch heel erg op haar plek op de uni.

Maar ik vrees dat de richting die jij wil zich inderdaad kenmerkt door weinig contacturen. Misschien een andere studierichting overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eens gaan kijken op een hbo.
Ik ken iemand die ook graag rechten wilde gaan studeren, maar niet toe was aan het vrije op een universiteit. Zij heeft uiteindelijk Management, economie en recht (Mer) gestudeerd aan de Hanzehogeschool in Groningen. Zij had hele dagen les (of werk in groepjes, in elk geval hele dagen op school). Later heeft ze nog een master aan de universiteit gedaan, dus dat kan altijd nog.

Het is geen schande hè. Hbo is niet minder dan universiteit, maar meer een andere vorm van onderwijs. Je moet kiezen wat het beste bij je past.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Alle reacties Link kopieren
Dat noemen ze hbo en wil je het nog schoolser dan mbo
Koffiehagedis schreef:
26-01-2018 17:35
Je schrijft over school, over contacturen, de middelbare school-methode missen... Ben je niet gewoon nog teveel gehecht aan de middelbare school en nog niet klaar voor een studie? Want je klinkt nog niet volwassen genoeg, niet in de juiste mindset en snapt niet helemaal hoe anders een studie is van school. Niks mis met een tijdje werken zodat je er uiteindelijk meer uit kunt halen wanneer je die mindset en volwassenheid wel meer ontwikkeld hebt.
Wat een flauwekul. Ik ben al meer dan 25 jaar voor de wet volwassen en heb nog steeds liever les in hapklare brokken i.p.v. zelf alles moeten uitzoeken. Heeft niets met volwassenheid of intelligentie te maken, maar is puur je aard en manier van leren.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt af van je opleiding, maar rechtsgeleerdheid heeft altijd weinig contacturen.
Ik zou ook naar HBO gaan kijken aangezien je zelf ook al aangeeft dat je het niveau niet aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Een heel andere richting, maar ik had in Wageningen wel 30-35 contact uren per week. Er zijn ook gamma studies daar, met ook veel contacturen. Misschien is dat iets voor je.
Naar Belgie gaan, daar zijn opleidingen vaak veel schoolser dan hier.
Is er niet gewoon wat hulp te krijgen op een universiteit om te leren hoe dat eigenlijk moet, studeren? Misschien een professioneel iemand die daarmee bezig is of een maatjesproject ofzo? TO is vast niet de enige met dit probleem.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-01-2018 22:09
Naar Belgie gaan, daar zijn opleidingen vaak veel schoolser dan hier.
Klopt helemaal, maar ze doceren daar geen NL recht natuurlijk...
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
26-01-2018 21:58
Wat een flauwekul. Ik ben al meer dan 25 jaar voor de wet volwassen en heb nog steeds liever les in hapklare brokken i.p.v. zelf alles moeten uitzoeken. Heeft niets met volwassenheid of intelligentie te maken, maar is puur je aard en manier van leren.
Ja, want dat is het enige dat ik zeg natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven