Werk & Studie alle pijlers

Voorganger is terug bij het bedrijf.

28-01-2018 13:09 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in een situatie waar ik niet uitkom. Sinds 1,5 jaar werk ik bij een kleine non-profit organisatie. Het is het bedrijfje van een echtpaar. Ik ben in de plaats gekomen van een dame die carrière wilde maken en binnen dit bedrijf kon niet wat ze graag wilde. Ze heeft daar 4 jaar gewerkt. Toen ik daar begon heb ik een enorme administratieve puinhoop aangetroffen. Ik ben maanden bezig geweest om de boel op orde te krijgen. Achteraf bleek ze een soort van eigen toko te runnen en het echtpaar bleek achteraf eigenlijk dat ze haar teveel, in goed vertrouwen, haar gang te hebben laten gegaan. Er waren nauwelijks werkbeschrijvingen en de overdracht was nihil. Nog steeds komen er lijken uit de kast. Een aantal weken geleden deelde het echtpaar mede dat deze voormalig collega terug zou komen in een heel andere functie. Bij het bedrijf waar ze destijds naar toe is gegaan wilde het niet lukken waarna ze voor zichzelf is begonnen als ZZP-er. Voor de goede orde, destijds heeft ze me ontzettend leuk welkom geheten want het is een leuk mens. Ze heeft er echt voor gezorgd dat ik me na een paar dagen ontzettend op m’n plek voelde. Nu is ze terug, als ZZP-er (met een opdracht wat verder niets met het bedrijf te maken heeft) voor twee dagen in de week met een hoop bombarie.

En eerlijk, ik stoor me mateloos. Als ik bv met mijn directe collega iets overleg dan bemoeit ze zich ermee, met hoe zij dat altijd aanpakte. Ze is erg bijdehand en zegt b.v. als je naar de keuken gaat neem dat kopje even mee. Of, ik zie dat het papier bijna op is, heb je dat al besteld? Of ze pakt, zonder het te vragen, gewoon spullen uit mijn bureaula. Ze heeft een eigen werkplek in 1 van onze vergaderkamers. Iedere keer als ze daar gewerkt heeft laat ze een rommel achter. Kruimels op de tafel, lege kopjes en allerlei papieren, wat ik dan op moet ruimen. Ik heb het een paar keer aangekeken en nu ben ik het zat. Omdat ik in een klein team werk wil ik het goed aanpakken want we zijn altijd zuinig op de onderlinge sfeer. Hebben jullie tips voor me?
mentosje wijzigde dit bericht op 15-05-2018 15:44
0.56% gewijzigd
En je hebt nooit medegedeeld wat voor puinhoop jij aangetroffen hebt? Ik denk dat je dan een beetje je eigen glazen hebt ingegooid.
Als ze dingen zegt over jouw werk en hoe zij dat destijds deed, zou ik toch eens aangeven dat jij het nu doet, dat zij nu een andere taak heeft, en dat ze jouw werk dus aan jou mag overlaten.
En wat betreft de puinhoop die ze achterlaat, daar moet je net zo bijdehand over worden als zij is mbt een kopje meenemen naar de keuken. Dus voor ze vertrekt even vragen of zij de boel wel even opruimt voor ze gaat.
Ik lees over twee mensen die het beste voor hebben met het bedrijf, maar het ieder op een totaal andere manier aanpakken. Jij bent conscientieus, ordelijk en georganiseerd. Zij is totaal het tegenovergestelde.

Het slechte nieuws: jullie gaan elkaar niet veranderen. Jij haar niet en zij jou niet. Ga je dit toch proberen dat zal dit ontaarden in een strijd die alleen verliezers kent.

Het goede nieuws: als je het gezamenlijke doel voor ogen houdt zou je best nog wel eens een goede oplossing kunnen bedenken. Door gebruik te gaan maken van elkaars kwaliteiten, in plaats van elkaar op minpunten aan te vallen. Ik gok dat zij heel goed is in het leggen van contacten, het in beweging brengen van mensen, en dat soort zaken waarvoor een bepaalde "energie" nodig is.

Mijn advies: Ga zo snel mogelijk een goed gesprek aan waarbij je alles op tafel gooit. Ga zoeken naar waarin je elkaar kunt versterken. Niet waarin je elkaar kunt afbreken.Begin geen loopgravenoorlog of veenbrand. En betrek je leidinggevende hier in.
Alle reacties Link kopieren
ElizabethThatcher schreef:
28-01-2018 13:14
En je hebt nooit medegedeeld wat voor puinhoop jij aangetroffen hebt? Ik denk dat je dan een beetje je eigen glazen hebt ingegooid.
? Waar maak je dat op uit dat ik dat nooit heb medegedeeld? :?:
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:27
Ga je dit toch proberen dan zal dit ontaarden in een strijd die alleen verliezers kent.

Mijn advies: Ga zo snel mogelijk een goed gesprek aan waarbij je alles op tafel gooit. Ga zoeken naar waarin je elkaar kunt versterken. Niet waarin je elkaar kunt afbreken.Begin geen loopgravenoorlog of veenbrand. En betrek je leidinggevende hierin.
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mentosje schreef:
28-01-2018 13:30
? Waar maak je dat op uit dat ik dat nooit heb medegedeeld? :?:

Dan wegen haar kwaliteiten kennelijk toch op tegen die lijken uit de kast. Anders zou ze nooit opnieuw zijn aangenomen.
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:27
Ik lees over twee mensen die het beste voor hebben met het bedrijf, maar het ieder op een totaal andere manier aanpakken. Jij bent conscientieus, ordelijk en georganiseerd. Zij is totaal het tegenovergestelde.

Het slechte nieuws: jullie gaan elkaar niet veranderen. Jij haar niet en zij jou niet. Ga je dit toch proberen dat zal dit ontaarden in een strijd die alleen verliezers kent.

Het goede nieuws: als je het gezamenlijke doel voor ogen houdt zou je best nog wel eens een goede oplossing kunnen bedenken. Door gebruik te gaan maken van elkaars kwaliteiten, in plaats van elkaar op minpunten aan te vallen. Ik gok dat zij heel goed is in het leggen van contacten, het in beweging brengen van mensen, en dat soort zaken waarvoor een bepaalde "energie" nodig is.

Mijn advies: Ga zo snel mogelijk een goed gesprek aan waarbij je alles op tafel gooit. Ga zoeken naar waarin je elkaar kunt versterken. Niet waarin je elkaar kunt afbreken.Begin geen loopgravenoorlog of veenbrand. En betrek je leidinggevende hier in.
Mooie post! Jij zou een goede mediator zijn.
Alle reacties Link kopieren
Zij is niet terug om haar plek te heroveren, zij is terug omdat haar kracht naast die van jou een winnend team zal kunnen gaan vormen. Daarom hebben de eigenaars haar weer in dienst genomen lijkt me?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Dank :-)
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:27
Ik lees over twee mensen die het beste voor hebben met het bedrijf, maar het ieder op een totaal andere manier aanpakken. Jij bent conscientieus, ordelijk en georganiseerd. Zij is totaal het tegenovergestelde.

Het slechte nieuws: jullie gaan elkaar niet veranderen. Jij haar niet en zij jou niet. Ga je dit toch proberen dat zal dit ontaarden in een strijd die alleen verliezers kent.

Het goede nieuws: als je het gezamenlijke doel voor ogen houdt zou je best nog wel eens een goede oplossing kunnen bedenken. Door gebruik te gaan maken van elkaars kwaliteiten, in plaats van elkaar op minpunten aan te vallen. Ik gok dat zij heel goed is in het leggen van contacten, het in beweging brengen van mensen, en dat soort zaken waarvoor een bepaalde "energie" nodig is.

Mijn advies: Ga zo snel mogelijk een goed gesprek aan waarbij je alles op tafel gooit. Ga zoeken naar waarin je elkaar kunt versterken. Niet waarin je elkaar kunt afbreken.Begin geen loopgravenoorlog of veenbrand. En betrek je leidinggevende hier in.
Zij is ZZP-er en heeft een project opdracht gekregen die totaal niets met mijn werk te maken heeft. Dus er zijn geen enkele raakvlakken waarin wij elkaar zouden kunnen versterken. Het lijkt wel of ze zich niet realiseert dat we inmiddels drie jaar verder zijn en dat er in die tussentijd heel wat verandert is en dat ik er nu ben. En sec gezien, ze is ZZP-er dus een soort gast van het bedrijf. Ze is geen medewerker of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
28-01-2018 13:18
Als ze dingen zegt over jouw werk en hoe zij dat destijds deed, zou ik toch eens aangeven dat jij het nu doet, dat zij nu een andere taak heeft, en dat ze jouw werk dus aan jou mag overlaten.
En wat betreft de puinhoop die ze achterlaat, daar moet je net zo bijdehand over worden als zij is mbt een kopje meenemen naar de keuken. Dus voor ze vertrekt even vragen of zij de boel wel even opruimt voor ze gaat.
Dat is duidelijk en kan prima zonder lading lijkt mij.
Er is maar 1 oplossing en dat is bespreekbaar maken.
Ga het gesprek met haar aan, vertel dat je haar als persoon waardeert, en haar manier van werken vele malen minder. Geef aan wat je stoort en wat je van haar verwacht. Geef duidelijk je grenzen aan en pak haar aan op de manier waarop ze jou aanpakt.
Na dit gesprek zouden mijn reacties heel simpel worden:
"ik deed het zo..." => " Dat weet ik, en omdat dat niet werkte doe ik het anders"
"neem even het kopje mee..." => "Ik zet de mijne er wel bij, vandaag is het jouw beurt. Oh en denk je er vandaag ook aan om je zooi op de werkplek op te ruimen?"
Zoiets.

Maar goed, ik ben snel klaar met mensen die dit soort gedrag vertonen. Zeker nadat wel heel duidelijk is dat ze zelf niet de professionele vaardigheden hebben om te doen wat ik doe. Feedback en kritiek neem ik serieus. Wat jij beschrijft absoluut niet.

Aanvulling: Ik schrijf het nu hard op hoor, ik pak her IRL wel heel tactisch aan. Ik pas er nl. voor om het een strijd te maken.
Wat Enn zegt: jullie zijn er beiden voor het realiseren van bedrijfsdoelstellingen. Hou die voor ogen!
anoniem_331193 wijzigde dit bericht op 28-01-2018 13:39
11.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed echt dat jij je geïntimideerd voelt door haar aanwezigheid, ga in gesprek met haar en leg uit wat jij voor jouw verantwoordelijkheden anders zou willen zien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:32
Dan wegen haar kwaliteiten kennelijk toch op tegen die lijken uit de kast. Anders zou ze nooit opnieuw zijn aangenomen.
In een andere rol wat totaal niets met haar voormalige werkzaamheden te maken heeft.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
28-01-2018 13:37
Feedback en kritiek neem ik serieus. Wat jij beschrijft absoluut niet.
Eens maar dat geldt dan ook voor wat TO erbij ervaart en beschrijft.
Niet handig en constructief.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
28-01-2018 13:34
Zij is niet terug om haar plek te heroveren, zij is terug omdat haar kracht naast die van jou een winnend team zal kunnen gaan vormen. Daarom hebben de eigenaars haar weer in dienst genomen lijkt me?
Exact! En daar heb ik ook geen enkele moeite mee. Als dat lukt bewonder ik dat alleen maar. Maar dat neemt niet weg dat het voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft dat zij bemoeienissen toont tov mijn werk.
Alle reacties Link kopieren
Mentosje schreef:
28-01-2018 13:37
In een andere rol wat totaal niets met haar voormalige werkzaamheden te maken heeft.
Dan nóg, ga in overleg, geef aan en bespreek jouw verantwoordelijkheden en dat jij die zelf kunt managen.
Feedback is prima maar niet bemoeien.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Mentosje schreef:
28-01-2018 13:39
Exact! En daar heb ik ook geen enkele moeite mee. Als dat lukt bewonder ik dat alleen maar. Maar dat neemt niet weg dat het voor mij geen enkele toegevoegde waarde heeft dat zij bemoeienissen toont tov mijn werk.
Als het geen toegevoegde waarde heeft, zet dan in om haar te begeleiden van bemoeienis naar gezonde interesse.
Jij bent degene die er last van heeft, jij bent dus de sleutel tot de oplossing. Waarschijnlijk heeft zij geen enkel probleem ermee.
En je geeft aan "als het lukt...", dat is geen rocket science hoor. Zo moeilijk is het niet. Vanuit oprechtheid een gesprek voeren, zonder beschuldiging en met het oog op werkbare oplossingen.
Dat ze opnieuw wordt aangenomen wil zeggen dat jouw leidinggevende nog steeds vertrouwen in haar heeft. Eerst in haar oude functie, nu in haar nieuwe functie. Het maakt dus niet uit dat ze ander werk doet, het vertrouwen is er. En dat komt dus ergens vandaan.

Ik vind het veelzeggend dat je haar als gast beschouwt van het bedrijf. Ze is je collega, en jij dient haar zo te zien. Haar contract gaat je niets aan, dat is een zaak tussen haar en je leidinggevende.

Eens met Enn, ik heb het idee dat er een diepere motivatie zit onder je frustraties. En misschien is die primair niet eens op je collega gericht. Voel je je niet gewaardeerd voor je puinruim-werkzaamheden of iets in die richting?
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
28-01-2018 13:37
Ik vermoed echt dat jij je geïntimideerd voelt door haar aanwezigheid, ga in gesprek met haar en leg uit wat jij voor jouw verantwoordelijkheden anders zou willen zien.
Ik voel me echt niet geïntimideerd, eerlijk niet. Ik vind het alleen bizar dat het lijkt dat ze terug is gekomen met het idee dat er in drie jaar niets veranderd is en dat ze diezelfde positie denkt te hebben als drie jaar geleden. :|
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:43
Dat ze opnieuw wordt aangenomen wil zeggen dat jouw leidinggevende nog steeds vertrouwen in haar heeft. Eerst in haar oude functie, nu in haar nieuwe functie. Het maakt dus niet uit dat ze ander werk doet, het vertrouwen is er. En dat komt dus ergens vandaan.

Ik vind het veelzeggend dat je haar als gast beschouwt van het bedrijf. Ze is je collega, en jij dient haar zo te zien. Haar contract gaat je niets aan, dat is een zaak tussen haar en je leidinggevende.

Eens met Enn, ik heb het idee dat er een diepere motivatie zit onder je frustraties. En misschien is die primair niet eens op je collega gericht. Voel je je niet gewaardeerd voor je puinruim-werkzaamheden of iets in die richting?
Ze huurt twee keer in de week een vergaderkamer. Haar werkzaamheden hebben niets met het bedrijf te maken. Vandaar dat ik het dus ook gast noem. En wat de rest betreft, dat puinruimen heeft er zeker mee te maken dat ik er niet op zit te wachten dat zij zich, na drie jaar, met tips en tricks komt. Dat geef ik eerlijk toe. Die had ik liever drie jaar geleden gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het maar gekke adviezen allemaal, eerlijk gezegd. Ik zie ZZP-ers die een specifieke opdracht komen doen echt niet als collega's, dat zijn ze ook niet. En die hoeven mij dus echt niet te vertellen hoe ik mijn werk zou moeten doen. Ik zie het al voor me zeg, dat de externe accountant of koerier dat zou doen.

Dat deze vrouw ooit werknemer is geweest in dezelfde baan als TO maakt haar rol nu niet ineens anders dan die accountant.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
28-01-2018 13:40
Dan nóg, ga in overleg, geef aan en bespreek jouw verantwoordelijkheden en dat jij die zelf kunt managen.
Feedback is prima maar niet bemoeien.
Ik ben eruit. De enige manier is om in gesprek te gaan, wat ik ook ga doen. Ik twijfel alleen nog wel om mijn leidinggevende erbij te betrekken. Is dat niet beter om te doen als we er samen toch niet uitkomen? Of dat ik vantevoren aangeef met haar in gesprek te willen zodat mijn leidinggevende iedergeval op de hoogte is?
Alle reacties Link kopieren
Dymphnatam schreef:
28-01-2018 13:43
Dat ze opnieuw wordt aangenomen wil zeggen dat jouw leidinggevende nog steeds vertrouwen in haar heeft. Eerst in haar oude functie, nu in haar nieuwe functie. Het maakt dus niet uit dat ze ander werk doet, het vertrouwen is er. En dat komt dus ergens vandaan.

Ik vind het veelzeggend dat je haar als gast beschouwt van het bedrijf. Ze is je collega, en jij dient haar zo te zien. Haar contract gaat je niets aan, dat is een zaak tussen haar en je leidinggevende.
@TO: veel mensen richten een (ooit) nieuwe werkplek in op basis van (intern) afgeven op de 'fouten' van een voorganger en daarna passen zij vanuit eigen kracht aanpak/beleid aan.Dat is menselijk gedrag want zekerheden (dus basis) moeten worden opgebouwd in een nieuwe baan. En niets is makkelijker en menselijker om het werk van een voorganger hiervoor te gebruiken. Zeker als ze ook daadwerkelijk niet meer in het bedrijf werkzaam zijn. Ik zie dit gedrag terug in alle beroepsgroepen die ik ken( bijv een wasmachine monteur zegt altijd dat een voorganger het niet juist heeft gerepareerd).

Het feit dat jouw voorganger nu terug is gevraagd bij het bedrijf zegt dus niets over haar 'fouten' en alles over haar krachten. Aan jou om die krachten ook te gaan zien en je daardoor niet uit jouw eigen krachten te laten zetten door een strijd aan te gaan. Een voor jou (zelf) ooit 'gedeelde vijand' heeft het pand weer betreden en zij is geen 'vijand' maar komt kennis, opbouw en handen delen om zo met het hele team de professionele opdrachten binnen te slepen en de gedeelde professionele doelen te bereiken.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven