Werk & Studie alle pijlers

Omgaan met lastige klas

29-01-2018 23:35 72 berichten
Ik loop nu mijn LIO-stage van de lerarenopleiding middelbare school. Een van mijn klassen (een tweede klas) loopt helemaal niet lekker. Ik slaag er vrijwel niet in om de klas stil te krijgen. Ik heb van allerlei trucjes geprobeerd (sussen, brede gebaren, namen noemen, wachten), maar niets lijkt te werken. Ofwel ik kom niet boven het kabaal uit ofwel ze negeren me of gaan juist expres opmerkingen maken. Straf geven is lastig omdat het er zoveel tegelijk zijn (en iedereen natuurlijk naar elkaar wijst) en als ik groepje A waarschuw begint groepje B weer (en andersom).

In de les probeer ik nu vooral te voorkomen dat het echt uit de hand loopt, maar het gaat van kwaad tot erger. Pas had iemand spullen van mijn bureau gepakt en werden deze blijkbaar steeds doorgegeven terwijl ik probeerde erachter te komen wie het had. Gelukkig lag het 'opeens' weer terug op zijn plek.

Ik zit met de handen in het haar en voel me steeds machtelozer. Ik heb het gevoel dat ze me niet serieus nemen en dat het daarom alles wat ik zeg of probeer bij voorbaat al mislukt. Ik probeerde laatst het gesprek aan te gaan met de klas, maar dat loopt eigenlijk vast op hetzelfde probleem.

Heeft iemand misschien tips voor wat ik nu nog kan doen? Ik begin steeds meer te twijfelen of dit beroep bij me past, terwijl eerdere stages prima liepen.
Deathmetal lekker hard over de speakers. Is het zo stil.
Pak eens een paar telefoontjes af en stamp er flink op. Uit het raam gooien is ook een optie.
SallySpectra schreef:
29-01-2018 23:41
Pak eens een paar telefoontjes af en stamp er flink op. Uit het raam gooien is ook een optie.
Of stomp ze op de bek.
Poep op je bureau.
Sluit ze op in het lokaal.

Zal vast goed helpen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom stoppen, de vorige stages gingen toch wel goed?
Heb je het al met collega's besproken, vooral met degene die er altijd les geeft.
Ben bang dat het ook niet helpt als je ze zelf een uur negeert en ze dan de volgende dag een toets geeft,: ja dat zouden jullie geleerd hebben als je gisteren geluisterd had, dus ga je gang over 3 kwartier moet het klaar zijn ( in een film werkt het meestal wel, daar worden de leerlingen dan meteen de beste klas van het district)
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Waarom stoppen?
Je kan onwijs veel leren van, door en met deze klas.

Welk vak geef je?
Moiren’ schreef:
29-01-2018 23:36
Deathmetal lekker hard over de speakers. Is het zo stil.
Ik wilde net voorstellen de conciërge met de kettingzaag naast het lokaal te zetten. :hamer:
Alle reacties Link kopieren
Ze nemen je ook niet serieus, niets mis mee verder maar wel de waarheid.
Ga direct in overleg met een ervaren collega en laat hem/haar met jou meekijken, vraag om coaching en begeleiding met als doel: leren van iemand die jou de pedagogische kant van lesgeven kan leren/ laten zien.
enn wijzigde dit bericht op 29-01-2018 23:55
2.17% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Heeft je begeleider geen tips gegeven?
ElizabethThatcher schreef:
29-01-2018 23:54
Ik wilde net voorstellen de conciërge met de kettingzaag naast het lokaal te zetten. :hamer:
O, die is ook erg leuk :rofl:
Wel nog 1 tip: kies voor een aanpak en blijf consequent. Uiteindelijk blijven pubers ook gewoon kinderen die gebaat zijn bij duidelijkheid en grenzen.
ElizabethThatcher schreef:
29-01-2018 23:57
Wel nog 1 tip: kies voor een aanpak en blijf consequent. Uiteindelijk blijven pubers ook gewoon kinderen die gebaat zijn bij duidelijkheid en grenzen.
Toevoeging: kies iets dat bij je past en neem niet het trucje van een ander over.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je deze klas nu? Ik heb ook weleens zoiets meegemaakt met een tweede klas. Die testen je uit en nemen je inderdaad totaal niet serieus.
Ik weet niet meer precies wat ik toen deed eigenlijk. Stug m'n eigen koers varen, denk ik. Ik overhoorde sowieso iedere les het huiswerk bij 1 iemand. Die moest een soort so'tje maken op het bord. Kon ie een 10 mee verdienen, maar ook een dikke 1. Zo was er tenminste enigszins motivatie om af en toe eens een boek open te slaan.
Ik heb weleens huilend in de lerarenkamer gezeten, maar na een paar weken ging het ineens beter. Toen waren ze klaar met uittesten waarschijnlijk.
Overigens, je loopt stage. Ik neem aan dat je een aanspreekpunt hebt binnen de school. Laat hem of haar eens een les bijwonen. Niet als agent, maar als feedback voor jezelf. Gebruik je stage om veel te leren! En hou vol :winkie:.
Moiren’ schreef:
29-01-2018 23:58
Toevoeging: kies iets dat bij je past en neem niet het trucje van een ander over.
Ook dit ja. Prikken ze zo doorheen. Maar ja, dat is al gebeurd.
Hoe krijgt de eigenlijke leerkracht ze stil / rustig?

Is het geen "algemene" probleemklas waarbij minstens de helft van de leerkrachten hier tegenaan loopt?

Groepswerk?
Ze beladen met extra - onverwachte - testen?
Presentatie-opdrachten?
De 2 of 3 grootste kabaalmakers er een kwartier uit sturen?
Met vaste plaatsen werken die JIJ bepaalt?
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_362499 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 00:03
Reden: Dubbel
99.77% gewijzigd
En lees je in in het verschil tussen macht en gezag, beheren en beheersen en groepsdynamiek.
Uit echte boeken, geen internetsites.
Caviaatje22 schreef:
29-01-2018 23:35


Heeft iemand misschien tips voor wat ik nu nog kan doen?
andere opleiding?

grapje

geef een leeropdracht
laat alle leerlingen het noteren, herhaal het nog een keer.

de volgende les maak je er een SO van.

dit heeft een lange tijd geleden bij de klas waar ik in zat gewerkt.

succes!
anoniem_352904 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 00:15
40.70% gewijzigd
ouwewijsneus schreef:
30-01-2018 00:10
andere opleiding?
Als jou iets niet in 1x lukt stop je er ook mee?
Moiren’ schreef:
30-01-2018 00:12
Als jou iets niet in 1x lukt stop je er ook mee?
per ongeluk te snel geplaatst
Ik zou juist eens niet gaan werken vanuit repressie, ook al is dat binnen het onderwijs een zeer veel gebruikte tool.

Wat motiveert jou?
Bij mij is het betrokkenheid, een vonk die de aandacht trekt, enz. Zoek uit wat dat voor jouw leerlingen is.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor les geef je? Is het een les wat jij heel leuk vind om te geven of niet heel erg?
Ik merk namelijk bij mijzelf dat ik het meest leer van docenten die uitstralen dat ze het vak wat ze geven zelf ook echt leuk vinden. Zo had ik een docent die een aantal vakken wel goed gaf, maar ik zag een heel andere man staan toen hij een vak gaf waar echt zijn passie zat.

Dus wat ik eigenlijk bedoel te zeggen, wat straal je uit?
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Zelfde vragen als mel.nl. Welk niveau geef je les? Geef je vooral theoretisch of praktijk en gebruik je werkvormen?
De middelbare... In mijn klas zaten ook van die probleem kinderen waardoor we door sommige leerkrachten echt als probleemklas werden gezien en werd er gewoon gezegd van: "Als jullie nu niet stil zijn dan stop ik met de les!" waarbij ik en nog een andere klasgenootjes dus boos werden omdat de leraar niks deed tegen de klasgenoten waar wij last van hadden en dus nu ook maar even de dupe werden en geen les kregen. Na een tijdje werd er dus gezegd: "Als je niet stil kan zijn of geen zin hebt in deze les ben je vrij om te gaan maar dan zet ik je wel op afwezig." In het begin gingen de probleem kinderen dan ook daadwerkelijk totdat ze na een paar keer door hadden dat het toch niet zo slim was.

Kortom als je een idee hebt welke leerlingen een probleem vormen kun je ze gewoon vragen te vertrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zat als kind ook in zo'n onmogelijke klas. Bij de ene leraar waren wij als engeltjes terwijl bij andere lessen de leraar huilend de klas uit rende. Het is een kwestie van het gezag dat de leraar uitstraalde. Er zaten flinke pestkoppen bij die het heerlijk vonden om de leraar tot het uiterste te drijven :-|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven