Werk & Studie alle pijlers

Houding werkgever tov overlijden naaste

30-01-2018 16:10 179 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste,

Graag verneem ik jullie (objectieve) mening over onderstaande situatie.

Enige tijd geleden is de vader van mijn partner, vrij onverwachts en op jonge leeftijd (60) overleden.
Zijn ziektebed heeft slechts 1,5 week geduurd.

Na enkele dagen ziektebed (3 of 4) bleek de situatie vrij uitzichtloos en heeft mijn partner zich gemeld bij haar werkgever met de mededeling dat ze er graag voor haar vader wilde zijn (ze is het enige familielid). Ze heeft zich niet ziek gemeld. Haar werkgever had aangegeven hier begrip voor te hebben en heeft dit toegelaten. Verder is nergens over gesproken.

Na zijn overlijden is mijn partner nog 2 weken thuis geweest (in totaliteit iets langer dan 3 weken). Aangezien ze enig kind is er er verder geen partner was hebben deze weken vooral in het teken gestaan van het regelen van een uitvaart, het opruimen van een appartement en enorm veel administratie. De echte verwerking is nog niet eens begonnen.

Mijn partner werkt voor een grote organisatie, echter bestaat haar dependance uit 15 medewerker.

Ikzelf werk voor een kleine onderneming met ongeveer 50 medewerkers.

Direct na zijn overlijden gaf mijn werkgever te kennen dat ik me nu op mijn thuissituatie moest focussen, en dat ik er voor mijn partner moest zijn. Ik kreeg betaald verlof en hoefde geen dagen in te leveren. Tijdens de begrafenis waren zowel de directie als enkele van mijn collega’s aanwezig en niet heel lang daarna omvingen wij een groot boeket bloemen met een persoonlijke kaart. Dit werd en wordt enorm gewaardeerd.

In schril contrast staat de houding van de werkgever van mijn partner. Niemand van deze organisatie heeft zijn of haar gezicht laten zien tijdens de uitvaart en er werd geen bloemetje gestuurd. Slechts 1.5 week na zijn overlijden ontvingen wij een simpele medelevenkaart, met de woorden ‘veel sterkte’.

(Enkele van de directe collega’s hebben wel persoonlijk contact opgenomen)

Nu mijn partner weer aan het werk is gegaan, heeft haar leidinggevende medegedeeld dat de dagen dat ze afwezig is geweest waarschijnlijk worden verrekend met haar verlofsaldo. (Buiten de 2 standaard dagen die officieel zijn opgenomen in de cao).

Nu zet dit alles bij mijn partner kwaad bloed. Haar laatste officiële beoordeling was zeer goed en ze word hierin betiteld als een echte teamplayer, ze is nooit ziek en heeft absoluut hart voor de zaak.

Ik weet dat ik zelf voor een zeer menselijke en betrokken organisatie werk dus ik vind het lastig om in te schatten hoe het binnen een grote organisatie geregeld is met dit soort vervelende situaties, echter is mijn eigen mening dat deze organisatie gigantisch de bal laat vallen. Wat vinden jullie? (Men pretendeert overigens zeer betrokken te zijn bij haar medewerkers).
Alle reacties Link kopieren
Als mijn werkgever dit zou doen, was het snel afgelopen met de 'even doorgaan in de pauzes en half uurtje vroeger beginnen als er een collega ziek is'. Maar ik schat mijn werkgever in zoals je eigen werkgever het heeft gedaan, ik denk dus niet dat ik verlofuren zou moeten inleveren.
Creativity is intelligence having fun
Er is een cao aanwezig lees ik. Dan staat er vast in hoeveel dagen men krijgt van de zaak. Ik vraag mij dan ook af waarom jou partner kwaad is. Is dit meer omdat jij betaald verlof kreeg of iets anders?
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn man zou alleen de afdeling reageren, plus de directeur van de eigen fabriek. We praten dan over een organisatie van zo´n 6000 mensen, een fabriek met ongeveer 400 medewerkers en een afdeling van pakweg 20 mensen.

De organisatie waar ik zelf werk, daarvan zou de directeur een kaartje (laten) sturen, de regiomanager zou bellen en de directe collega´s sturen een bloemetje en appen wekelijks. Bedrijf van 200 medewerkers, onderverdeeld in drie regio´s, eigen team zijn zes mensen.

Met andere woorden; ik geef jouw partner groot gelijk als het gaat om de reacties.

Of we betaald verlof krijgen durf ik niet te zeggen.
ceylon wijzigde dit bericht op 30-01-2018 16:21
6.96% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Kunnen de dagen tot aan zijn dood niet als zorgverlof worden verrekend? Er was immers geen andere familie om dat te doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een hork van een werkgever.
Volgens mij heeft ze ook recht op calamiteiten en kortdurend zorgverlof. Ben wel benieuwd wat er precies in de CAO staat, de afspraken daarin zijn geldend.

Toen het erg slecht ging met mijn moeder heb ik 2 dagen zorgverlof gekregen, daarna verlof tm de dag van de begrafenis. Ik kreeg een lieve kaart van mijn team en een kaart van het management.
felice71 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 16:44
33.10% gewijzigd
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de hele toestand rond de vrije dagen bij overlijden van iemand die zo dichtbij staat niet getuigen van erg veel medeleven.
Zelf zijn wij daar hier makkelijker mee.

Aanwezigheid op de begrafenis zou ik echter totaal niet verwachten en zou eerlijk gezegd ook niet in mij opkomen. Tenzij ik een warme band met een collega zou hebben buiten het werk om.
Follow your heart, but take your brain with you....
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend dat er zo weinig medeleven is. Hier zijn een collega en mijn LG op de begrafenis geweest. Toen mijn moeder palliatieve zorg kreeg heb ik 2 dagen betaald zorgverlof gehad. Daarna werden het gewoon vakantie dagen ( zorg cao hier krijgt iedereen per kalenderjaar 4 of 5 extra dagen in een verlofmandje voor rouw/trouw enzovoort)

Twee weken betaald verlof, ik denk dat iedereen wel kan snappen dat dat niet haalbaar is voor werkgevers, had je partner toch ook wel kunnen begrijpen
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er weinig werkgevers zijn waar je onbetaald verlof krijgt omdat de vader van je partner overlijdt.

Jij hebt dus een heel erg coulante werkgever.

Ik vind het wel vreemd dat je partner denk dat ze meer dan 3 weken weg kan blijven zonder dat het haar verlof kost.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk voor een groot bedrijf en bij ons is het ook gebruikelijk dat je gewoon vakantie opneemt voor dit soort dinge n, buiten de wettelijken dagen om.

Ik zou van mij leidinggevende een kaartje krijgen en er zouden wat collega's op eigen initiatief iets doen denk ik. Meer niet hoor.

Zorgverlof krijg je niet wanneer iemand in het ziekenhuis ligt dus in zo n geval gaat die vlieger ook niet op.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 4 dagen gekregen. Is dat niet wettelijk als je de uitvaart regelt?
Verder heb ik na twee weken gebeld dat ik nog meer vakantie wilde opnemen en dat was geen probleem. Het kosten dus wel vakantiedagen.
Maar het gaat natuurlijk ook om hoe het ging. Ik heb wel een kaart gehad en bloemen geloof ik en ze kwamen op de uitvaart.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
30-01-2018 16:33
Ik vind het wel vreemd dat je partner denk dat ze meer dan 3 weken weg kan blijven zonder dat het haar verlof kost.
Dit dus....
Alle reacties Link kopieren
Persoonlijk zou ik het heel raar vinden als mijn werkgever op de condoleance/begrafenis van mijn ouder zou komen. In mijn omgeving was/is dat ook niet gewoon en ik vind het ook raar.
Maar waar ik nu werk gebeurd dat wel heel vaak en wordt dat als normaal gezien. Dat collega's naar de condoleance gaan van familie van een collega, of dat er een behoorlijke delegatie gaat als een klant is overleden. o_o

Een kaartje of iets dergelijks als iemand dicht bij een werknemer/collega overlijdt vind ik zelf erg attent. Maar het ligt denk ik heel erg aan de onderlinge verhoudingen of het gebeurd. Zoals vermeld, bij mijn huidige werkgever wordt er dan een adres rondgemaild, waar je op eigen initiatief iets kunt sturen. Nogmaals, bij vorige werkgevers niet meegemaakt.

Ik zie er ook niets geks in, dat de meeste opgenomen vrije dagen gewoon verlofdagen zijn. Ik weet niet of er nog sprake had kunnen zijn van bijzonder verlof waar ze recht op had kunnen hebben?

Hetgeen dat jouw werkgever heeft gedaan is heel genereus, maar zeker niet standaard of normaal.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
sugarmiss schreef:
30-01-2018 16:33
Ik denk dat er weinig werkgevers zijn waar je onbetaald verlof krijgt omdat de vader van je partner overlijdt.

Jij hebt dus een heel erg coulante werkgever.

Ik vind het wel vreemd dat je partner denk dat ze meer dan 3 weken weg kan blijven zonder dat het haar verlof kost.
Dit. Ik lees niks geks wat verlof betreft. Sta eerder te kijken van jouw werkgever (in positieve zin).
Het medeleven had wel wat meer mogen zijn misschien.
Alle reacties Link kopieren
Opvallend vind ik ook dat je schrijft in de OP dat je vrouw zich niet ziek heeft gemeld. Dat klopt toch ook, ze was niet ziek. Waarom komt dit dan bij jullie op? Ze had zorgverlof moeten aanvragen. En de werkgever had daar op kunnen wijzen. Maar ziek melden als je niet ziek bent kan sowieso niet.

3 weken betaald thuis zitten kost de wg ook enorm veel geld als dat voor meer werknemers gaat gelden. Snap wel dat dat vanuit de wg niet uit kan.
Is het niet normaal dat je van dag van overlijden tot aan de begrafenis gewoon verlof krijgt. En als een bedrijf echt met je meeleeft dan kunnen ze ook wel snappen dat je gelijk na een begrafenis niet 1,2,3 weer normaal kunt werken, zeker als het om je vader of moeder gaat. Vindt het getuigen va. Weinig respect.
Werk is iets zakelijks, dus ik vind het niet raar dat je vriendin vrije dagen moet opnemen hiervoor. Hoe naar de situatie ook is voor haar.
Ik weet niet hoe het zit met zorg- of calamiteitenverlof, daar zou ze nog naar kunnen kijken.

Maar je kunt niet verwachten dat het bedrijf uit medeleven zomaar vrije dagen gaat weggeven. Hoe moet je dat dan zien? Het overlijden van een vader is erg genoeg voor 3 weken verlof? Hoeveel krijg je dan als er wel een partner geweest zou zijn? Of als vader wel een langer ziekbed heeft gehad? Daar kun je natuurlijk helemaal geen regels op maken, daarom is er een CAO.
Wel jammer dat er binnen een relatief kleine dependance zo weinig medeleven komt.
Alle reacties Link kopieren
Kijk even wat er in de cao staat over zorgverlof. Dat zou ik het meest logisch vinden.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons krijg je 2 dagen verlof bij overlijden van 1 van de ouders, maar als je degene bent die de begrafenis regelt krijgt je t/m de dag van de begrafenis verlof.
Volgens mij is dat een veel voorkomende regel, heeft je partner al nagekeken of deze uitzondering voor haar ook van toepassing is?

En de dagen voor overlijden zouden hier (in overleg) wel op zorgverlof gezet worden, beetje afhankelijk van de hoeveelheid zorg die op degene terecht komt. Maar in geval van een enig kind zou 1,5 week best kunnen.
Is je partner al in overleg geweest of (een deel van) deze dagen als zorgverlof kunnen gelden.

De tijd na de begrafenis zou hier wel voor eigen rekening zijn.
Ik zou het raar en ook niet fijn vinden wanneer de directie en collega's op de uitvaart van een van mijn familieleden zou verschijnen.
Hier doodnormaal.

Als je extra wil thuisblijven bij zo'n geval is het hier toch echt overuren of vakantie.
Ze moeten het namelijk voor de loonfiches ergens onder klasseren dat je niet aanwezig was en er geen werk is verricht.

1 dag willen ze nog wel es door de vingers zien en klasseren als "gewerkt" bij gratie en goedkeuren van de baas.
Hele weken niet.

(En jep, uiteraard hebben we ook recht op 2 of 3 dagen verlof bij overlijden.
Maar dan bovendien wel rekening houdend met het percentage dat we werken.
Ik werk 50 %, dus ik heb maar recht op 1 à 1.5 dag.)

Er lijkt mij ook een verschil in interpretatie te zijn tussen "hij heeft goedgekeurd dat ze zou thuisblijven" (bij ons moet vakantie minstens 2 weken van tevoren aangevraagd, tenzij extreem dringende reden zoals dit dus) en "hoe gaan we dit op papier en loonbrief oplossen".
Jullie zijn er maar vanuit gegaan dat de baas die 3 weken afwezigheid zou gaan dekken en betalen. Terwijl hij alleen toestemming heeft gegeven dat ze niet aanwezig moest zijn.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 30-01-2018 17:03
11.28% gewijzigd
Onsjanneke schreef:
30-01-2018 16:57
Bij ons krijg je 2 dagen verlof bij overlijden van 1 van de ouders, maar als je degene bent die de begrafenis regelt krijgt je t/m de dag van de begrafenis verlof.
Volgens mij is dat een veel voorkomende regel, heeft je partner al nagekeken of deze uitzondering voor haar ook van toepassing is?

En de dagen voor overlijden zouden hier (in overleg) wel op zorgverlof gezet worden, beetje afhankelijk van de hoeveelheid zorg die op degene terecht komt. Maar in geval van een enig kind zou 1,5 week best kunnen.
Is je partner al in overleg geweest of (een deel van) deze dagen als zorgverlof kunnen gelden.

De tijd na de begrafenis zou hier wel voor eigen rekening zijn.
En dit.
ik kreeg t/m dag van crematie vrij, daarna ben ik 2 weken voor halve dagen aan het werk gegaan en die hebben wg en ik gedeeld.
Op afscheid waren mijn lg en 2 directe collega's. Van overige collega's kaartjes gekregen.
Alle reacties Link kopieren
TO, jouw werkgever is zeer genereus. Het is zeker niet standaard dat dit allemaal gebeurt bij het overlijden van een schoonouder.

Ik snap je vriendin wel, maar werk is wel zakelijk. Lijkt me onbegonnen werk om iedereen dan weken vrij te geven. Wie betaalt dat? Zeker bij een grote organisatie.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt mij logisch dat ze niet 3 weken afwezig kan zijn zonder dat het verlofdagen kost.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven