Werk & Studie alle pijlers

terugtrekken uit sollicitatieprocedure na keuze

31-01-2018 13:12 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in de laatste fase van mijn studie en ik krijg zeer waarschijnlijk binnenkort de kans om aan relevante (betaalde) projecten mee te werken. Dit lijkt mij een erg mooie kans om relevante werkervaring op te doen, het betaalt goed en het zal sowieso erg uitdagend zijn. Ik ben hierover gisteren pas benaderd en ik had toevallig al een sollicitatie lopen bij een ander bedrijf waarvan ik óók gisteren te horen heb gekregen dat de keuze op mij is gevallen en dat ze mij dus willen aannemen. De functie past perfect bij mijn werkervaring, maar is daardoor geen extreem nuttige aanvulling op mijn CV en mogelijk ook niet erg uitdagend. Het is hoe dan ook een bijbaan die goed bij mij past en dat ik al aangenomen ben biedt natuurlijk een hoop zekerheid, maar ik merk dat mijn motivatie voor deze functie nu verminderd is en als ik inderdaad een relevant project aangeboden krijg vanuit mijn studie wil ik die kans ook absoluut niet laten lopen. Het bedrijf waar ik aangenomen ben zoekt echter iemand waarop ze voor langere tijd op kunnen vertrouwen om deel uit te maken van het team en de projecten.

Het lijkt mij daarom het beste aan te geven dat ik niet meer geïnteresseerd ben in de functie, maar hoe doe ik dit op een nette manier? Ik voel mij er namelijk heel erg naar over dat ze dan alsnog niemand hebben en waarschijnlijk zelfs 2 nieuwe kandidaten moeten zoeken. Tegelijkertijd heb ik even een schop onder mijn kont nodig om de knoop door te hakken, want anders blijf ik maar twijfelen. Alvast bedankt. :)
anoniem_363691 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 21:22
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Houd het kort, houd het zakelijk.
Geen excuses. Geen: " ik vind het rot voor jullie"
Echt hoor, een bedrijf maakt dit vaker mee
Alle reacties Link kopieren
Heb je een proeftijd?

Die andere projecten zij nog niet zeker dus is een keiharde nee niet een beetje voorbarig?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Je bedankt voor de prettige gesprekken die je hebt gevoerd en het aanbod dat je hebt gekregen en dan geef je aan dat je na goed nadenken toch hebt besloten om een functie te zoeken die op langere termijn beter aansluit bij je studie. Dan hoef je nog niet te zeggen dat je al wat anders hebt, dan is het meer een persoonlijke keus.

Ik zou er zelf geen "helaas" of "tot je spijt" en dat soort termen aan toevoegen. Als je een aantal gesprekken hebt gevoerd is het wel netjes om even te bellen in plaats van bijvoorbeeld mailen.

Wat betreft nieuwe kandidaten; veel werkgevers zeggen pas de andere kandidaten af als iemand echt akkoord is gegaan, dus wellicht hebben ze nog iemand op de backburner.
Alle reacties Link kopieren
Bel je contact persoon en geef aan dat je een andere passende aanbieding hebt gekregen.

Keep it simpel! En niet van hun probleem het jouwe maken hoor!
Alle reacties Link kopieren
Precies dat. Zakelijk = geen zakdoekje mee sturen zodat ze kunnen uitsnotteren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Tot nu toe is alle communicatie per mail gegaan en ik heb 1 gesprek gehad (tweede gesprek vonden ze niet meer nodig). Dus bellen hoeft niet per se denk ik. Ik zal het kort en zakelijk houden, maar waarom is dat beter volgens jullie? Kom ik dan niet super on-empathisch over? Dat maakt op zich niet uit voor mij want ik zie ze waarschijnlijk toch nooit meer, maar ik begrijp niet wat zij daaraan hebben.
Alle reacties Link kopieren
OranjeMuis schreef:
31-01-2018 14:19
Tot nu toe is alle communicatie per mail gegaan en ik heb 1 gesprek gehad (tweede gesprek vonden ze niet meer nodig). Dus bellen hoeft niet per se denk ik. Ik zal het kort en zakelijk houden, maar waarom is dat beter volgens jullie? Kom ik dan niet super on-empathisch over? Dat maakt op zich niet uit voor mij want ik zie ze waarschijnlijk toch nooit meer, maar ik begrijp niet wat zij daaraan hebben.
Wat jij empathisch noemt, is al snel over-emotioneel. Maak je geen zorgen, ben zakelijk en laat het gaan :)
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
OranjeMuis schreef:
31-01-2018 14:19
, maar ik begrijp niet wat zij daaraan hebben.
wat hebben zij aan je begrip? Ga je nog van gedachten veranderen ofzo omdat het zo rot voor ze is? ;-)
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
31-01-2018 13:46
Wat betreft nieuwe kandidaten; veel werkgevers zeggen pas de andere kandidaten af als iemand echt akkoord is gegaan, dus wellicht hebben ze nog iemand op de backburner.
Ik hoop het. Ze hadden mij tijdens het gesprek wel gevraagd of ik nog andere sollicataties had lopen en toen ik gezegd van niet, wat toen ook zo was. Pas na het gesprek heb ik contact gehad met de universiteit over die projecten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze gemaild. De knoop is doorgehakt!

Het voelt nog steeds heel dubbel, want ik heb vooralsnog geen enkele garantie gekregen bij de universiteit, maar wel een hoop beloftes dat er veel projecten zijn (meer projecten dan studenten zelfs) en dat mijn contactpersoon een aantal bedrijven voor mij ging bellen om met ze te onderhandelen. Fingers crossed.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
31-01-2018 13:39
Heb je een proeftijd?

Die andere projecten zij nog niet zeker dus is een keiharde nee niet een beetje voorbarig?
Er was wel een maand proeftijd inderdaad. Ik heb ook wel getwijfeld om toch gewoon de baan aan te nemen, maar uiteindelijk kost het mij én hun veel onnodige energie als ik er toch weer snel wegga. Op zich leer ik wel snel nieuwe dingen dus het inwerken hoeft geen groot probleem te zijn, maar het kost mij wel altijd veel moeite voor ik mij ergens een beetje op mijn gemak voel.
Dus je hebt iets opgegeven zonder dat je feitelijk wat anders concreet had. mmm had ik niet gedaan. JE had ook een betere onderhandelingspositie als je de baan aannam, en dan springt naar volgende baan ipv zonder baan iets nieuws aangaan.
Alle reacties Link kopieren
In de proeftijd kun je op elk moment opzeggen zonder reden. Ik hoop dat er projecten doorgaan. MBT werk zou ik niet zomaar iets afzeggen wanneer je nog geen andere toezegging hebt. Een bedrijf stelt zich ten aanzien van kansen ook zakelijk op ondanks eventuele gevolgen voor het personeel.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als er geen projecten doorgaan zou dat jammer zijn voor mijn werkervaring en CV, maar nog steeds geen ramp. Ik heb veel gespaard tijdens mijn vorige baan en ik kan altijd nog bij DUO aankloppen (voor een studielening)... :)

Of misschien zie ik t.z.t. wel ergens anders een interessante vacature, hoewel ik een vacature als deze waarschijnlijk niet snel meer zal tegenkomen.
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
31-01-2018 15:13
JE had ook een betere onderhandelingspositie als je de baan aannam, en dan springt naar volgende baan ipv zonder baan iets nieuws aangaan.
Wat bedoel je daarmee? Zonder huidige baan kan je wel per direct beginnen, dat kan wel een voordeel zijn denk ik. Onderhandelen is ook niet mijn sterkste punt heb ik gemerkt, dit bedrijf bood mij bijna 3 euro per uur (!) minder voor een meer verantwoordelijke functie en ik zou niet weten hoe ik een gesprek daarover zou moeten aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Een proeftijd kun je ook per direct stoppen dus was je met die baan ook per direct beschikbaar. Hoe je kunt onderhandelen is door aan te geven dat je in gesprek bent met een andere werkgever die voor hetzelfde werk een paar euro per uur meer wil betalen. Of dat je eerder al een hoger salaris hebt verdiend voor hetzelfde werk. Of door andere incentives los te peuter ipv geld. Oh als het uurloon ophogen niet lukt zijn er dan eventueel afspraken te maken over betaalde studiedagen, een opleiding, extra vakantie, doorgroei binnen 1 jaar naar hogere functie...etc.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
31-01-2018 15:13
Dus je hebt iets opgegeven zonder dat je feitelijk wat anders concreet had. mmm had ik niet gedaan. JE had ook een betere onderhandelingspositie als je de baan aannam, en dan springt naar volgende baan ipv zonder baan iets nieuws aangaan.
Bange mensen bereiken minder
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
OranjeMuis schreef:
31-01-2018 15:36
Wat bedoel je daarmee? Zonder huidige baan kan je wel per direct beginnen, dat kan wel een voordeel zijn denk ik. Onderhandelen is ook niet mijn sterkste punt heb ik gemerkt, dit bedrijf bood mij bijna 3 euro per uur (!) minder voor een meer verantwoordelijke functie en ik zou niet weten hoe ik een gesprek daarover zou moeten aanpakken.
Hoe je dat aan had moeten pakken? Precies wat je zegt, dat je omdat de functie meer verantwoordelijkheid heeft, een hoger salaris (concreet van tevoren bedacht bedrag) in gedachten had.
OranjeMuis schreef:
31-01-2018 15:36
Wat bedoel je daarmee? Zonder huidige baan kan je wel per direct beginnen, dat kan wel een voordeel zijn denk ik. Onderhandelen is ook niet mijn sterkste punt heb ik gemerkt, dit bedrijf bood mij bijna 3 euro per uur (!) minder voor een meer verantwoordelijke functie en ik zou niet weten hoe ik een gesprek daarover zou moeten aanpakken.
Je onderhandelt altijd bij nieuwe baan, dat je loon hoger is dan huidige, wat viva-amber zegt.
Dus je had, je proeftijd kunnen starten, en dan bij geen andere baan, aan de slag kunnen gaan. Of bij andere baan, overstappen, met onderhandeling hoger salaris dan huidige startsalaris. Zo zorg je voor jezelf, en staat haaks op je op opmerking, dan maar lenen bij duo. Ik zou niet weten waarom dat beter is dan een baan. Daarin verschillen we te veel denk ik.

En als je aangeeft dat je slechte onderhandelaar bent, als je de baan had met je loon, dan had je dit concreet bij andere baan kunnen inzetten. Zeker als je verbaal dit moeilijk kan, en niet durft aan te komen met eigen van te voren bedrag, kan een officieel document je wat steun geven, had je kunnen zeggen, ik heb dit als inkomsten nu, ik wil wel switchen, mits zus en zo etc etc zie contract.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat nou niet zo'n heel slimme zet. Je zegt iets op omdat een ander aanbod leuker is, maar puntje bij paaltje is dat leukere nog niet zeker.
Je had gewoon moeten beginnen bij baan 1 en daar lekker gaan werken. Als die projecten dan inderdaad een keertje aanvangen -wat nogal eens wat haken en ogen heeft in de academische wereld- had je dan kunnen overstappen. Dan was je ook direct interessanter geweest voor die projecten, omdat je immers een baan hebt gehad, de laatste tijd.
Extreem onverstandig dit. Tenzij ik de voortgang van de start van de projecten helemaal verkeerd inschat, en dat inderdaad maar een kwestie van een paar telefoontjes is voordat je kunt gaan beginnen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Eens met NinaNoName en meerderen hierboven,. Je had toch gewoon kunnen starten en als die projecten zouden aanvangen in je proeftijd kunnen weggaan?

Niet handig gedaan dit.
^Ik vond het juist wel knap dat ze zo snel dd knoop doorhakte. Ik ben ook een twijfelaar die graag op safe speelt. Ik zou willen dat ik wat meer gedurfd had op die leeftijd! Komt wel goed, en zo’n gewonere baan vindt ze wel weer indien nodig.
LizBakker schreef:
03-02-2018 12:05
^Ik vond het juist wel knap dat ze zo snel dd knoop doorhakte. Ik ben ook een twijfelaar die graag op safe speelt. Ik zou willen dat ik wat meer gedurfd had op die leeftijd! Komt wel goed, en zo’n gewonere baan vindt ze wel weer indien nodig.
Het gaat niet om safe spelen, het gaat erom dat je zo je positie verbeterd. Als je 'weet' dat baan 2 zo start, en je start vanuit een cao schaal nummer zoveel, dan heb je een onderhandelingspositie om versnelt in hogere schaal door te gaan. TO gaf ook aan, dat ze baalt van 3 euro minder per uur, maar ondermijnt een kans om ook haar eigen startpositie te verbeteren. Los van dat ze niet durft of kan onderhandelen.

Het heeft dus meer met handig zijn, en dat vergt ook lef. Mensen die dit vermijden kun je ook van zeggen, je speelt op safe want je durft iets niet aan te gaan, kort of wellicht langer, met doemscenarios, ipv de mogelijkheden en de kracht ervan in te zien, en ermee te onderhandelen.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
01-02-2018 07:47
Bange mensen bereiken minder
Eens
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven