Werk & Studie alle pijlers

Bang voor geroddel

31-01-2018 22:21 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik zit met het volgende. Ik ben lange tijd ziek geweest op mijn werk. Circa 8 maanden. Ik had geen behoefte om het type ziekte te delen met collega’s omdat dit voor mij nogal gevoelig lag. Het had een psychische oorzaak. Toen ik weer ging reintegreren merkte ik dat ik weinig plezier meer had in mijn werk. Ik ben toen intern om me heen gaan kijken en start binnenkort op een andere functie.
Nu merk ik dat collega’s het idee hebben dat ik destijds ben uitgevallen door een burn out of werkgerelateerde oorzaak. Wat niet zo was. En nu lijkt het net alsof ik die andere functie ga doen omdat ik mijn huidige baan niet aan kon. Ik ben dus bang dat er negatief over mij gepraat wordt achter mijn rug om. Echt een rot gevoel...
Lekker boeie wat ze denken.
Of je vertelt de waarheid of het blijft zo.
Alle reacties Link kopieren
Wacht nou eerst maar even af en vul niet van alles van tevoren al in. Schiet je niks mee op.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Of je vertelt zelf wat er aan de hand is of er wordt even gespeculeerd tot er weer iets anders is wat verser en interessanter is.

Meer smaken zijn er niet.
saartje- wijzigde dit bericht op 31-01-2018 22:25
25.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Of er nou wel of níet gepraat wordt; wat helpt het jou om e hier druk over te maken? Wordt het er minder van (als het al gebeurt)? En je zit om niets bang te maken (als het niet gebeurt).

Conclusie: het kost jou energie en levert je niets op.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
mensen willen graag een verklaring hebben voor waarom je bent uit gevallen of waarom je van functie verandert.

wanneer jij daar geen antwoord op geeft, dan gaan ze dit zelf invullen. is dit roddelen? nee, niet automatisch, gewoon zoeken naar een verklaring.

of je trekt je het niet aan
of je geeft zelf uitleg

maar mensen zullen altijd een mening hebben en deze delen met anderen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Kin omhoog en lekker beginnen in je nieuwe functie. Bij vragen kun je zoveel loslaten als je zelf wil.
Wat jammer trouwens dat er nog steeds zo'n stigma bestaat over psychische gezondheidsproblemen :| .
Alle reacties Link kopieren
Tillif schreef:
31-01-2018 22:30
Wat jammer trouwens dat er nog steeds zo'n stigma bestaat over psychische gezondheidsproblemen :| .
De collega's weten van niets, dus dat stigma zit tot zo ver enkel in haar hoofd dan. Jammer, dat wel ja.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt me niet zoveel uit wat mijn huidige collega’s er van denken. Maar ik zou het vervelend vinden als mijn nieuwe collega’s negatieve dingen zouden horen. Maar misschien maak ik me er ook wel te druk om. Ik heb tijdens reintegreren en ook nu me redelijk afzijdig gehouden tov collega’s. Ik had even genoeg aan mezelf. Moest hard werken om alles wat er gebeurt was een plekje te geven. En dan daarnaast ook nog werken. Dat viel niet mee. Maar doordat ik me afzijdig hield ben ik ook bang dat er wellicht meer geroddeld is/wordt. Zo van, wat doet city raar. Tsja, waarschijnlijk maak ik me er te druk om. Collega’s hebben ook weinig tot niks van zich laten horen toen ik ziek was. Ik wil graag voorkomen dat ik straks met een rotgevoel weg ga. Voordat ik ziek werd heb ik er altijd met plezier gewerkt. Ik was toen ook altijd al wat op mezelf, maar had wel een prima contact verder met collega’s.
AeonOfWinter schreef:
31-01-2018 22:34
De collega's weten van niets, dus dat stigma zit tot zo ver enkel in haar hoofd dan. Jammer, dat wel ja.
Dat bedoel ik. Als je het jezelf al moeilijk maakt....
Alle reacties Link kopieren
Je kunt toch gewoon de waarheid vertellen zonder in detail te treden?
Nou weet je? Als mensen willen roddelen dan doen ze dat. Als jij niet reageert dan is het nieuwtje er snel vanaf en komt er weer een nieuwe roddel over iemand anders.

Mijn moeder zei altijd: als ze over me roddelen, laat ze het dan zo doen dat ik het niet merk. Dan heb ik er ook geen last van ;)
Bij mijn bedrijf zijn er verschillende collega's afwezig geweest met psychische klachten.
En daar werd nooit raar over gedaan. Geen geroddel.
De een heeft een burnout, de ander een depressie. Soms werkgerelateerd, soms meer vanuit de privésituatie.
Een vroegere collega van me is alchoholverslaafd geweest. Zijn teamleider was super-ondersteunend en integer.

Waar jammer dat je collega's weinig van zich lieten horen.
Het kan ook onhandigheid zijn.
Bij een gebroken been weten mensen beter wat ze kunnen zeggen.

Maak je niet zo druk, joh.
Alle reacties Link kopieren
Tillif schreef:
31-01-2018 22:39
Dat bedoel ik. Als je het jezelf al moeilijk maakt....
Ik ben een tijdlang opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Het was nogal heftig allemaal. Een heel verhaal. Ik kan het ook moeilijk vertellen zonder huilen. Zou jij zoiets dan delen met je collega’s? Terwijl je tegelijkertijd weinig tot niets van ze hebt gehoord toen je ziek was.
Associeer jij een burn-out altijd met 'je werk niet aankunnen'? Wat een bijzondere gedachtengang. Als jij zo oordeelt over de ziekte van een ander, snap ik dat je denkt dat ze ook over jou oordelen.
Voor veel mensen is een burn-out gewoon een burn-out. Met vele mogelijke oorzaken, vaak een opeenstapeling. Zegt niets over het werk niet aankunnen. Ik zou in jou geval denken dat het wel prima is dat ze het invullen met een burn-out, als je toch niet wilt zeggen wat het wel was.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
31-01-2018 22:25
Of er nou wel of níet gepraat wordt; wat helpt het jou om e hier druk over te maken? Wordt het er minder van (als het al gebeurt)? En je zit om niets bang te maken (als het niet gebeurt).

Conclusie: het kost jou energie en levert je niets op.
Daar heb je wel gelijk in. Ik merk dat ik sowieso door alles wat er gebeurt is nog niet zo lekker in mijn vel zit. Waarschijnlijk maak ik me er daardoor ook drukker om dan normaal.
City2016 schreef:
31-01-2018 22:49
Ik ben een tijdlang opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Het was nogal heftig allemaal. Een heel verhaal. Ik kan het ook moeilijk vertellen zonder huilen. Zou jij zoiets dan delen met je collega’s? Terwijl je tegelijkertijd weinig tot niets van ze hebt gehoord toen je ziek was.
Wat vervelend voor je :hug: En nee ik zou dat dan ook niet delen hoor. Gaat ze niks aan.
Maar dan kan je miss wel proberen om een beetje een schild op te trekken en je gevoel af te sluiten als het om roddelen gaat?

Je zou iets kunnen zeggen van, ik heb lang kunnen nadenken. En die nieuwe functie geeft me meer uitdagingen dan mijn oude baan. Ik wil me graag verder ontwikkelen/nieuwe dingen leren en daar wordt die mogelijkheid me geboden. Zoiets? Dan leg je de nadruk op groeien, beter worden dan je al was. En niet op wegvluchten omdat je niet zou voldoen ofzo ;)
Alle reacties Link kopieren
City2016 schreef:
31-01-2018 22:49
Ik ben een tijdlang opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Het was nogal heftig allemaal. Een heel verhaal. Ik kan het ook moeilijk vertellen zonder huilen. Zou jij zoiets dan delen met je collega’s? Terwijl je tegelijkertijd weinig tot niets van ze hebt gehoord toen je ziek was.
Je bent niemand iets verplicht he?
Als jij niets wilt vertellen, dan doe je dat niet. Als je dat toch moeilijk vindt, dan zou ik gewoon aangeven dat je een fijne tijd gehad hebt op de afdeling, maar dat je in je afwezigheid o.a. hebt nagedacht wat bij je past en dat het nu tijd is voor een nieuwe uitdaging. Zoiets. Dan vertel je niets, maar zeg je toch veel.

En eerlijk: als een collega 8 maanden uit de running is, dan is het ergens wel logisch dat de belangstelling minder wordt met de tijd. Voor jou is het heel heftig, maar zij gaan 'door met hun leven'. Hoe rot dat ook klinkt of voelt.
Je haalt je echt te veel in je hoofd over allerlei rampscenario's.

Collega's zien jou als degene die de facturen afhandelt (of wat voor werk je ook doet)
en als degene met wie ze samen bij de koffieautomaat staan.

Nee, je hoeft niets te vertellen over de kliniek.
Je bent hun collega.
Je bent daar om je werk te doen.
Je kan vertellen dat je dit jaar op vakantie naar Zeeland gaat
of dat je graag leest
of dat je een cavia hebt
of dat je je ouders hebt geholpen met tuinieren.

Het komt vast wel goed.
Je hebt geen invloed op het gedrag van anderen dus je druk maken kost alleen jou vooral veel energie.

Bij ons wordt alleen geroddeld over uitgevallen teamleden als ze maanden uit de running zijn, maar ondertussen 4 x per jaar op vakantie gaan en dat uitgebreid op facebook zetten. En zich vervolgens exact 28 dagen beter melden en daarna weer uitvallen. Kwestie van gebrek aan integriteit. Zolang je daar geen last van hebt ben je oninteressant roddelvoer dus no worries.
Alle reacties Link kopieren
@labalade en minnimouse: bedankt voor het meedenken, lief van jullie!

Normaal gesproken trek ik me nooit zoveel aan van wat anderen vinden. Maar nu heb ik het er erg moeilijk mee. Ik denk dat ik nog emotioneler ben dan anders door de rot periode die achter me ligt. Zat net weer met tranen in mijn ogen. En dat vind ik dan weer stom van mezelf. Wat kun je het jezelf soms moeilijk maken he?
Ja he. Doen we allemaal wel eens. En dan helpt een dikke knuffel :hug: . En chocola! Heb je dat ergens liggen? :proud:
City2016 schreef:
31-01-2018 22:49
Ik ben een tijdlang opgenomen geweest in een psychiatrische kliniek. Het was nogal heftig allemaal. Een heel verhaal. Ik kan het ook moeilijk vertellen zonder huilen. Zou jij zoiets dan delen met je collega’s? Terwijl je tegelijkertijd weinig tot niets van ze hebt gehoord toen je ziek was.
Nee, ik denk niet dat ik dat zou delen met collega's. Maar het is ook niks om je voor je te schamen. Je bent niemand iets verplicht om meer te vertellen dan je zou willen, het is aan jou.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je een leuke collega bent die haar best doen dan kunnen mensen zelf genoeg op je bouwen en goed met je omgaan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven