Werk & Studie alle pijlers

geef ik te snel op of zet ik te lang door?

01-02-2018 10:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste Viva'ers,

Ik lees al jaren af en toe mee op dit forum. Nu zit ik zelf met een prangende kwestie, en ik wil dit graag
met jullie delen.
7 jaar geleden ben ik begonnen met de opleiding SPH. Eigenlijk heb ik gedurende de opleiding ervaren
dat dit geen beroep voor mij is. Ik ben dan ook eerst gestopt na het eerste jaar (later toch weer begonnen)
en ik heb mijn derdejaars stage de eerste keer afgebroken.
Ik ben nu klaar en heb een baan in de ''lichte'' hulpverlening. Ook nu ervaar ik veel stress (lees: huilbuien
na het werk, wakker liggen van werk, er verschrikkelijk tegen op zien). Ik denk dat ik nú te onzeker en gevoelig
ofzo ben voor dit werk. Aan de andere kant wil ik niet opgeven/ zwak zijn/ falen blablabla.

Anyway. Ik heb besloten dat dit contract van 7 maanden mijn eerste en mijn laatste baan in de hulpverlening
zal zijn, ik heb besloten dat ik het oke vind dat dit niks voor mij is. Alleen, ergens wil ik nú al stoppen met
het werk. Máár, het is natuurlijk een beetje genaaid om na 1,5 maand te vertrekken, en ergens zegt een
stemmetje ook: probeer het nou nog even.

Wat raden jullie mij aan? Wat denken juliie? Geef ik te snel op, of zet ik te lang door?

Groetjes, Le-mon8

Nu stoppen?

Totaal aantal stemmen: 28

Ja (57%)
Nee (32%)
Anders (11%)
Heb je een alternatief? Andere baan of opleiding? Dat lijkt mij belangrijk. Als dat zo is, waarom jezelf kwellen.
Je hebt al heel lang doorgezet, zeven jaar toch. Als dit echt niets voor je is, wees dan eerlijk naar jezelf toe en stop ermee.. Straks haal je na heel veel pijn en moeite je diploma- en dan? Dan heb je een diploma waarmee je alleen in de hulpverlening kunt werken - en dat is nou net wat je niet wilt.
Alle reacties Link kopieren
Hoi waterverf,
Ik heb jarenlange ervaring in de horeca en hbo denk-werkniveau. Bijv. in de kinderopvang, secretaresse of desnoods terug in de horeca zijn wel mogelijkheden, ik kan mij later als ik gespaard heb nog omscholen of in de praktijk andere ervaringen opdoen.
Thanks voor je antwoord, dat is inderdaad ook wat één helft van mij denkt: waarom jezelf zo kwellen.
Alle reacties Link kopieren
@ Rebecca: ik heb mijn diploma al (half jaartje) en werk nu dus al in de hulpverlening.

Alleen, zal ik nu met deze baan nog even doorzetten of ander werk gaan zoeken?
le-mon8 schreef:
01-02-2018 10:52
@ Rebecca: ik heb mijn diploma al (half jaartje) en werk nu dus al in de hulpverlening.

Alleen, zal ik nu met deze baan nog even doorzetten of ander werk gaan zoeken?
Wat zou het je op kunnen leveren om je contract (nog 5,5 maand) af te maken?
Wat zou het je op kunnen leveren als je nu begint met solliciteren op andere functies?

Wat vind je trouwens precies zo erg aan het werk dat je nu doet? Waarom huil je?
Kun je het je veroorloven om verwijtbaar werkloos te zijn en dus nergens recht op te hebben qua WW uitkering? En een boete van de bijstand omdat je verwijtbaar werkloos bent geraakt?

In de hulpverlening kun je alleen maar goed presteren als je zelf goed in je vel zit. Vraag daarom een gesprek aan met je leidinggevende en heb het er samen over.
Alle reacties Link kopieren
Is het geen optie om het proberen vol te blijven houden en ondertussen daarnaast actief opzoek te gaan naar een baan die beter bij je past? En heb je ook al een idee van wat voor soort baan je wel gelukkig zou worden?

En ik ben ook heel benieuwd; wat is het dat je gaat huilen van je werk?
Alle reacties Link kopieren
Het is geen falen als je erkent dat je te gevoelig etc. bent voor dit werk; dat is zelfkennis. Dat heb je geleerd de afgelopen 7 jaar. Lang genoeg doorgezet, zou ik zeggen. Je kunt toch gewoon iets anders gaan zoeken terwijl je nog daar bent? Niks mis mee. Succes!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken zou ik zeggen doorzetten.

Maar cliënten die hulp zoeken hebben er ook recht op dat zd geholpen worden. Hulp zoeken is soms al moeilijk genoeg.

Als ze dan iemand treffen die het werk niet aankan dan hebben ze dus niks aan je.

Ga in gesprek met je leidinggevende om een oplossing te bedenken.
Met oog op je cv en je uitkering zou ik het contract uitdienen. Maar ga inderdaad in gesprek met je leidinggevende.
Doreia schreef:
01-02-2018 11:00
Kun je het je veroorloven om verwijtbaar werkloos te zijn en dus nergens recht op te hebben qua WW uitkering? En een boete van de bijstand omdat je verwijtbaar werkloos bent geraakt?

In de hulpverlening kun je alleen maar goed presteren als je zelf goed in je vel zit. Vraag daarom een gesprek aan met je leidinggevende en heb het er samen over.
Wie heeft het over WW? Ze kan toch ergens anders gaan werken?
Alle reacties Link kopieren
Ik zie geen enkele reden waarom je niet nu zou stoppen. Je hebt niets te bewijzen, dit is niets voor jou en voor je cliënten is het ook fijner als er iemand staat die steviger is op dit moment. Stoppen. (zodra je een andere baan hebt uiteraard)
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk hoef je niet door te zetten. Je hoeft niets te bewijzen.
Heb je al zicht op een andere baan?
LizBakker schreef:
01-02-2018 12:03
Wie heeft het over WW? Ze kan toch ergens anders gaan werken?
Ze wil toch acuut stoppen? heeft ze acuut ook alweer een nieuwe baan?
Alle reacties Link kopieren
Doreia schreef:
01-02-2018 13:08
Ze wil toch acuut stoppen? heeft ze acuut ook alweer een nieuwe baan?
Misschien heeft ze een partner die haar tijdelijk kan onderhouden?
minnimouse schreef:
01-02-2018 13:15
Misschien heeft ze een partner die haar tijdelijk kan onderhouden?
Als TO actief mee zou kletsen hadden we het allang geweten :)
minnimouse schreef:
01-02-2018 13:15
Misschien heeft ze een partner die haar tijdelijk kan onderhouden?
Oh, ik ging er vanuit dat ze dan andere inkomsten had, of een baantje om op terug te vallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, als ik jou was, nu stoppen. Je hebt alleen jezelf ermee als je te lang doorgaat. Je ziet nu al, na 1,5 maand, op tegen je werk. Dat zou je dan nog 5,5 maand vol moeten houden, waarna je waarschijnlijk bij je enkels afknapt.
Daarbij, het werd ook al eerder aangegeven, je cliënten hebben recht op goede zorg. Als jij niet lekker in je vel zit, en goed voor jezelf zorgt, ben je dan in staat om goed voor anderen te zorgen?

Voordat je nu hals over kop iets gaat doen, om maar iets te doen, ga eens bij jezelf te rade wat je écht leuk vind. Waar wordt je blij van als je erover nadenkt? Ik heb bijna 20 jaar geleden voor de verkeerde redenen de opleiding SPH ook gedaan. Nu heb ik daar spijt van als haren op mijn hoofd. Maar ik ben me nu aan het oriënteren op iets waar ik alleen al in gedachten erg blij en vrolijk van wordt. Je bent nooit te oud om te leren!
Alle reacties Link kopieren
Waarom zoek je geen hulp?
Via huisarts naar de psych of speel open kaart op het werk en vraag of je een coach mag of een traject bij een arbeidspsycholoog.

Je hebt gezien je arbeidsovereenkomst bepaalde verantwoordelijkheden waarvoor je niet zomaar weg kunt lopen.

Jezelf neem je in een ander vak ook weer mee.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Beste allemaal,
Thanks voor jullie berichten. Even voor de duidelijkheid: ik zal eerst iets anders zoeken vóór ik deze baan opzeg.
Na het openen van dit topic en het lezen van de reacties (@ elmervrouw, die van jou raakte vooral de juiste snaar) besloot ik op zoek te gaan naar andere baan, en toen ging plots het werken stukke lekkerder... dit is natuurlijk maar één dagje, maar ik kijk het toch nog even een maand aan. In elk geval voel ik de vrijheid om nieuw werk te zoeken!
@viva-amber; je hebt helemaal gelijk dat ik mezelf ook weer in een ander vak meeneem.. ik loop ook bij een psycholoog.

Nou, thanks allemaal! Vraagje als nieuwkomer: is het gebruikelijk om het topic nu te sluiten of open te laten staan voor mensen die over dit onderwerp verder willen praten?
le-mon8 schreef:
02-02-2018 18:34
Beste allemaal,
Nou, thanks allemaal! Vraagje als nieuwkomer: is het gebruikelijk om het topic nu te sluiten of open te laten staan voor mensen die over dit onderwerp verder willen praten?
Het is gebruikelijk om je topic gewoon te laten staan met alles erop en eraan.
Sterker nog: je kan hem niet sluiten. :)

Wilde je nog vertellen waarom je soms zo moet huilen m.b.t. je werk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven