Werk & Studie alle pijlers

LinkedIn / sollicitaties irritaties

03-02-2018 22:03 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een topic om even gal te spuwen (soms best fijn ;-))

Momenteel zoek ik een baan en af en toe zakt de moed me in de schoenen omdat er zoveel gevraagd wordt en er wordt met termen gesmeten waar ik de kriebels van krijg. Ik zoek 'gewoon' een baan, niets bijzonders, maar als ik al die vacatures lees dan lijkt het wel alsof je steeds meer moet zijn en kunnen.

Je moet vooral 'in je kracht staan', een 'passie' hebben voor van-alles-en-nog-wat, je moet jezelf op de gekste manieren presenteren, op LinkedIn kom ik elke dag wel een plaatje van Pippi Langkous tegen ('Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan'), je moet vooral zin hebben in hele weekenden weg met collega's, je moet humor hebben en ga zo maar door.

Soms vragen ze zoveel en lijken ze zoveel te verwachten, dat je al zenuwachtig wordt bij het idee om daar te solliciteren.

Op LinkedIn zie ik regelmatig berichten voorbij komen van mensen die niet willen dat men op hun profiel 'gluurt'. Nu weer iemand die zich afvraagt waarom men dat doet 'het staat zover af van wie ik ben en waar ik in geloof. Kwetsbaarheid als kracht'. Pfff ...

Zo zag ik laatst ook een vacature van een bedrijf dat badkamertegels verkoopt. Ze zochten een administratief medewerker en die moest dan een 'passie' hebben voor badkamertegels. Hoe dan?

Dit topic is niet bedoeld om anderen af te zeiken, maar gewoon om even lekker ons gal te spuwen over sollicitaties en alles daar om heen.

Wie doet er mee?
Ach. Ooit ben ik bijna afgewezen omdat mijn donkere onderstromen voor onrust zouden zorgen en een negatieve invloed zouden hebben op het positieve krachtveld.

Maar ze wilden het wel proberen als ik zou werken aan mezelf.

Niet gedaan dus.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vaak om mij heen hoor; gewoon solliciteren, ook al heb je niet alles wat er gevraagd wordt. Ik ken heel veel mensen die niet de geëiste diploma’s of ervaring hadden, parttime wilden werken maar er werd fulltime gevraagd, en die er allemaal wel door heen zijn gerold. Bedrijven proberen het gewoon, vaak snappen ze zelf ook wel dat er heel weinig kans is dat iemand alles kan/wil wat zij vragen.

Zelf zag ik onlangs een hele mooie vacature maar omdat je niet een normale brief mocht schrijven maar een filmpje moest maken, ben ik afgehaakt.
Mellona schreef:
03-02-2018 22:09
Ach. Ooit ben ik bijna afgewezen omdat mijn donkere onderstromen voor onrust zouden zorgen en een negatieve invloed zouden hebben op het positieve krachtveld.
Wat betekent dat in godesnaam?
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik zie dat soort dingen nooit. Wat een heerlijke sector
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik krijg altijd wel een goed gevoel als ik een vacature lees voor mijn functie. Dat kan ik dus allemaal en doe ik bovengemiddeld goed. Het stelt allemaal niet zoveel voor, die bedrijven willen zichzelf ook interessanter voordoen dan ze zijn.
Ik kom wel eens vacatures tegen voor tijdelijke functies en dan zoeken ze mensen die loyaal zijn naar bedrijf en 'hart voor de zaak' hebben. Hoe kun je nou loyale werknemers met hart voor de zaak 'eisen' als je ze een 0 uren contract aanbied via het uitzendbureau zodat je ze weer makkelijk buiten kan trappen?

En ik zag laatst ook een vacature voor administratief medewerker maar daarnaast was het ook nog je taak om de toiletten en het keukentje schoon te maken, printer problemen oplossen, koffie/thee/lunch verzorgen als er de hele dag vergaderd werd.

En bij een doodnormale functie werd wederom weer om een pasfoto gevraagd, ik doe niet mee aan een vleeskeuring.
Alle reacties Link kopieren
Mellona schreef:
03-02-2018 22:09
omdat mijn donkere onderstromen voor onrust zouden zorgen en een negatieve invloed zouden hebben op het positieve krachtveld.
:rofl:

Een stoker dus.
Gezellige start! Geef je groot gelijk dat je daar niet bent gaan werken.
enn wijzigde dit bericht op 03-02-2018 22:54
2.03% gewijzigd
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En je moet vooral ook erg blij worden van chaos. Niet lekker werken in een goed georganiseerde omgeving, maar opgetogen de uitdaging aan willen gaan als telkens alles in de soep dreigt te lopen.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
03-02-2018 22:50
Ik kom wel eens vacatures tegen voor tijdelijke functies en dan zoeken ze mensen die loyaal zijn naar bedrijf en 'hart voor de zaak' hebben. Hoe kun je nou loyale werknemers met hart voor de zaak 'eisen' als je ze een 0 uren contract aanbied via het uitzendbureau zodat je ze weer makkelijk buiten kan trappen?
:rofl:
Inderdaad!
Alle reacties Link kopieren
parbleumondieu schreef:
03-02-2018 22:54
En je moet vooral ook erg blij worden van chaos. Niet lekker werken in een goed georganiseerde omgeving, maar opgetogen de uitdaging aan willen gaan als telkens alles in de soep dreigt te lopen.
Klopt, je moet vooral een 'teamplayer zijn die het hoofd koel weet te houden'.
Alle reacties Link kopieren
Bah ja en dan die 'hippe' functietitels zoals -strateeg en -king etc. Of de tiltel manager te pas en te onpas gebruiken
Vacatureteksten zijn ideaalplaatjes van een bedrijf. Gewoon solliciteren als je een eind in de richting daarvan komt. Wel reëel blijven :) .
Alle reacties Link kopieren
Bestaat de "spin in het web"ook nog of heeft die intussen afgedaan?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Die term kom ik ook nog regelmatig tegen net zoals "een duizendpoot" of soms "manusje van alles". Ik houd van afwisseling in mijn werk want dat voorkomt sleur en houd het leuk maar waarom zou een administratief medewerkster ook een schoonmaakster en ict-er moeten zijn?!
closednote schreef:
03-02-2018 23:31
Die term kom ik ook nog regelmatig tegen net zoals "een duizendpoot" of soms "manusje van alles". Ik houd van afwisseling in mijn werk want dat voorkomt sleur en houd het leuk maar waarom zou een administratief medewerkster ook een schoonmaakster en ict-er moeten zijn?!
Omdat ze een klein bedrijf zijn zonder ict'er en schoonmaker?
Of omdat de huidige secretaresse dat er ook bij doet?
Of omdat er eigenlijk te weinig werk is om iemand voltijds (of het aantal uren dat de vacature is) volledig op het secretariaat te zetten?

Als je zoiets van tevoren weet, kan je er tenminste wel of niet voor kiezen.
Liever dan dat ze erover zwijgen, je aangenomen wordt en het in je nek gedraaid wordt op je eerste werkdag.

(Ik zou dan zelf overigens wel willen weten hoeveel tijd de huidige ermee kwijt is.
Ik wil best 2 uur per week poetsen in een job van 40 uur.
Ik wil echter niet 2 uur per dag daarmee bezig zijn.)
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 03-02-2018 23:37
11.11% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
03-02-2018 23:31
een administratief medewerkster ook een schoonmaakster en ict-er
Met hart voor de zaak en een 0 uren contract.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Tsja, die teksten worden allemaal beetje van elkaar overgenomen. Heb me daar eerlijk gezegd nog nooit door laten leiden.
Alle reacties Link kopieren
closednote schreef:
03-02-2018 22:50
Ik kom wel eens vacatures tegen voor tijdelijke functies en dan zoeken ze mensen die loyaal zijn naar bedrijf en 'hart voor de zaak' hebben. Hoe kun je nou loyale werknemers met hart voor de zaak 'eisen' als je ze een 0 uren contract aanbied via het uitzendbureau zodat je ze weer makkelijk buiten kan trappen?

En ik zag laatst ook een vacature voor administratief medewerker maar daarnaast was het ook nog je taak om de toiletten en het keukentje schoon te maken, printer problemen oplossen, koffie/thee/lunch verzorgen als er de hele dag vergaderd werd.

En bij een doodnormale functie werd wederom weer om een pasfoto gevraagd, ik doe niet mee aan een vleeskeuring.
Wat is er mis met zo'n functie? Is toch goed dat ze dat in de functieomschrijving zitten? Zou me eerder genaaid voelen als ik daar op de sollicitatie achter kom. Of nog erger: op mijn eerste werkdag.
Ik zou me dan gaan afvragen hoe lang ik daar dan dagelijks mee bezig ben en waarom moet steeds 1 collega de toiletten en keuken schoonhouden? Waarom kan dat niet rouleren onder alle medewerkers?

Misschien rouleert dat ook wel maar bij zo'n tekst denk ik wel eens wat wil je nou? Een schoonmaakster die soms wat administratiefs doet of een administratief medewerkster die ook als schoonmaakster wordt ingezet?
closednote schreef:
04-02-2018 00:07
Ik zou me dan gaan afvragen hoe lang ik daar dan dagelijks mee bezig ben en waarom moet steeds 1 collega de toiletten en keuken schoonhouden? Waarom kan dat niet rouleren onder alle medewerkers?

Misschien rouleert dat ook wel maar bij zo'n tekst denk ik wel eens wat wil je nou? Een schoonmaakster die soms wat administratiefs doet of een administratief medewerkster die ook als schoonmaakster wordt ingezet?
Dat kun je toch vragen? Meestal staat er een telefoonnummer bij. Maar als je passief-agressief gaat bellen is het misschien sowieso niet je functie of bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
03-02-2018 23:27
Bestaat de "spin in het web"ook nog of heeft die intussen afgedaan?
Dat is nu een Caretaker met helicopterview :nut:
JollyRider schreef:
03-02-2018 22:16
Grappig, ik zie dat soort dingen nooit. Wat een heerlijke sector
Ik zie ze wel en vind het heel vermakelijk. Net zoals de comments ;-D

Ik bedoel maar, je druk maken om gluurders op Linked-in? Volgens mij heb je het dan niet zo goed begrepen.

Ik begrijp dus niet dat mensen zich hier aan kunnen ergeren.
Alle reacties Link kopieren
GenieInABottle schreef:
04-02-2018 09:52
Ik zie ze wel en vind het heel vermakelijk. Net zoals de comments ;-D

Ik bedoel maar, je druk maken om gluurders op Linked-in? Volgens mij heb je het dan niet zo goed begrepen.

Ik begrijp dus niet dat mensen zich hier aan kunnen ergeren.
Gluurders op LinkedIn: hoe meer, hoe beter.

Maar al die flauwekul-eisen, die zie ik echt nooit. Ik werk in een oersaaie en degelijke sector. Zonder behoefte aan mensen die een voorwerp meenemen om te laten zien wie ze zijn. Of een sollicitatie volledig in mime te doen
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
04-02-2018 09:59
Gluurders op LinkedIn: hoe meer, hoe beter.

Maar al die flauwekul-eisen, die zie ik echt nooit. Ik werk in een oersaaie en degelijke sector. Zonder behoefte aan mensen die een voorwerp meenemen om te laten zien wie ze zijn. Of een sollicitatie volledig in mime te doen
Eens, als mensen kijken heb je blijkbaar iets...
En de woorden / eisen zijn idd wel afhankelijk van de sector ;-)
Het is eigenlijk juist heel handig, al die woorden. Met een beetje omdenken kun je je wel heel erg makkelijk profileren. En om te filteren: een bedrijf dat zoveel woorden gebruikt die je irriteren, dan past het bedrijf waarschijnlijk niet bij jou!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven