Werk & Studie alle pijlers

Wiens partner heeft ouderschapsverlof opgenomen?

04-02-2018 14:55 83 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van de vele discussies over taakverdeling tussen man en vrouw op dit forum, ben ik nieuwsgierig geworden welke mannen gebruik hebben gemaakt van het wettelijk recht op ouderschapsverlof. Ik begrijp dat het anderhalf kostwinnersmodel nog steeds erg populair is en dat minder werken voor de man vaak nog steeds “not done” is, maar nemen ze dan ook geen ouderschapsverlof op? Ik had 8 jaar geleden veel moeite om mijn man te overtuigen van het nut van ietsje minder werken ten gunste van meer tijd met ons kind. Hij werkt als manager in een door mannen gedomineerde sector en volgens hem deed niemand dat. Gelukkig was er toen net nog een andere vader die ook ouderschapsverlof opnam en toen konden ze het samen aankaarten. Kortom mijn vraag is hoeveel mannen ouderschapsverlof opnemen? En zo nee waarom niet?

Hoeveel uur ouderschapsverlof heeft de mannelijke partner opgenomen na de geboorte van jullie kind?

Totaal aantal stemmen: 75

Mijn partner neemt 4 uur of minder ouderschapsverlof per week op (11%)
Mijn partner neemt 4-8 uur ouderschapsverlof per week op (32%)
Mijn partner neemt 8-12 uur ouderschapsverlof per week op (13%)
Mijn partner neemt 12-16 uur ouderschapsverlof per week op (4%)
Mijn partner heeft geen ouderschapsverlof opgenomen na de geboorte van ons kind (40%)
Alle reacties Link kopieren
Wij beiden niet.
Ja 1 dag in de week. Dus 8 uur. Was geen twijfel over. Dit recht heeft hij dus waarom zou hij er geen gebruik van maken. Hij vind het heel leuk om 1 dag id week thuis te zijn met de kids.

Ikzelf neem 5 uur in de week ouderschapsverlof op.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen ouderschapsverlof ivm wisselen van baan (bij oudste had hij er nog geen recht op, bij jongste was hij een andere baan aan het zoeken). Wel is man een dag minder gaan werken, nu zijn we beide 3 dagen thuis bij de kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Voor mijn man was het:
Na geboorte 1e kind: geen ouderschapsverlof (wel 1 doordeweekse dag thuis met 4 uur thuiswerken)
Na geboorte 2e kind: 4 uur ouderschapsverlof (nog steeds 1 dag thuis maar zonder thuiswerken)
Aantal jaar daarna: 6 uur ouderschapsverlof (nog steeds 1 dag thuis, de 2 extra uur wordt gebruikt om extra vakantiedagen op te bouwen voor in de schoolvakanties)

Het heeft bij hem echt moeten groeien, stapje voor stapje heeft hij ontdekt dat thuis zijn voor de kinderen heel waardevol is en dat het met zijn werk best mogelijk is (al is het nu met van 32 naar 30 uur wel weer een issue of hij het wel redt met het werk binnen de uren proppen).

Ik besef me dat mijn man met 30 uur werken vooruitstrevend is, wat ik eigenlijk best erg vindt want voor vrouwen wordt hetzelfde gezien als normaal tot veel werken. Toen wij beiden 4 uur ouderschapsverlof hadden zeiden veel mensen tegen mij "Goh, wat pittig, zoveel werken!" en tegen mijn man "Wat goed dat je een papadag hebt!" :roll:
Hier beide niet opgenomen. Mijn man is sinds de geboorte van dochter een halve dag minder gaan werken in de week.
Alle reacties Link kopieren
Na de komst van de eerste kon hij het zo regelen dat hij 1 dag thuis kon werken (in de avonduren). Financieel is dat natuurlijk aantrekkelijker en hij vindt en vond dat ook leuk om 's avonds bezig te zijn.

Bij verandering van leidinggevende was thuiswerken geen optie meer en nam hij een dag ouderschapsverlof op.

Toen hij steeds meer dingen moest gaan doen waar hij in eerste instantie niet voor aangenomen was, nam hij 2,5 dag per week ouderschapsverlof op.

En na een jaar gewisseld van baan, waardoor hij nu minder in dienstverband werkt en dus veel flexibeler is.

Met enige flexibiliteit van mijn kant en daarnaast mijn ouders als achtervang werkt dat prima.
]
anoniem_333809 wijzigde dit bericht op 11-04-2018 02:04
0.00% gewijzigd
Wij hebben allebei twee keer ouderschapsverlof opgenomen, 8 uur per week voor een langere periode. Mijn man wilde dit zelf en het is geen discussiepunt geweest tussen ons (wel wanneer we het verlof zouden inzetten en op welke dagen). Na het ouderschapsverlof zijn we (uiteindelijk) allebei in deeltijd gaan werken.
Hier heeft man ook 1 dag van 8 uur. Was zijn eigen idee.
Mijn partner heeft bij de eerste 8 uur per week een jaar lang ovl opgenomen. Daarna 32 uur gaan werken en werkt een dag vanuit huis. Daardoor bij de andere kinderen geen ovl.
Ik heb geen verlof opgenomen na de geboorte van de kinderen. Ik werkte 28/32 uur per week.
Hier beiden ouderschapsverlof opgenomen na de geboorte van dochter.

Man neemt 4 uur op (werkt 36 uur, gaat met 4 uur ouderschapsverlof naar 32 uur) en ik neem 8 uur ouderschapsverlof op ( werk 40 uur en met ouderschapsverlof 32 uur).

Werkt prima, beiden een dag thuis.

En ik denk dat man en ik beiden nooit meer terug gaan naar die 36 of 40 uur. Ik zal op den duur mijn contracturen aan laten passen, man denk ik idem.

Hier was het volledig zijn idee, hij wilde een dag thuis zijn, alleen met kind. En of ik dan een dag of twee dagen thuis wilde zijn, dat kon ik zelf wel bepalen. Het werd 1 dag en ik vind het heerlijk en man geniet van zijn dag alleen met dochter.
Bij alle kids heb ik het opgenomen.

1 dag in de week, 1 jaar lang.

Vond het prachtig. Kan het ieder1 aanraden.
Ik niet, man ook niet.
aatjuhh123 schreef:
04-02-2018 17:03
Bij alle kids heb ik het opgenomen.

1 dag in de week, 1 jaar lang.

Vond het prachtig. Kan het ieder1 aanraden.
Ik vond de eerste 1,5 jaar 2 dagen per week thuis met dochter echt meer dan genoeg. Het liefst was ik toen elke dag het huis ontvlucht, maar goed. Nog een dag erbij hoefde voor mij dus echt niet. En nu nog steeds niet eigenlijk, nu ze naar school gaat. Ik heb 2 dagen van half 9 tot 2 alle tijd voor mezelf en vind dat heerlijk! Maar vind de balans tussen werk en thuis prima zo. Dus je kan het wel iedereen aanraden, maar ik denk dat de mensen die het niet doen daar vast zo hun redenen voor hebben :) niet iedereen vind thuis zitten met een klein kind even fijn natuurlijk. Bij ons is het ook niet voor niks maar bij 1 kind gebleven.
Alle reacties Link kopieren
Man is een dag minder gaan werken en heeft voor beide kinderen een dag (8 uur dus) ouderschapsverlof opgenomen. En daar kwam hij zelf gewoon mee.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft elke vrijdag ouderschapsverlof.
Heeft voor beide kinderen dit 1 jaar kunnen doen.
Helaas loopt het zometeen af.
Vind het echt heel erg jammer.
Mijn man heeft een baan waarmee hij van zondagavond 21u richting werk gaat en pas vrijdag rond 19u thuis is.
Met het ouderschapsverlof kon hij ook eens mee helpen op school en de kinderen brengen en ophalen.
Mijn man heeft destijds voor alle kinderen zijn verlof gebruikt. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar hij nam in een jaar tijd iets van 4 tot 8 uur per week. Hij nam daar geen vaste dagen voor, maar had het zo geregeld dat hij ze vrij kon inzetten, als een soort snipperdagen.
Hij werkte destijds bij de overheid en kreeg er dus een zeer gunstige regeling voor. Het kostte netto niet veel in elk geval.
Bij de geboorte van m’n oudste heb ik m’n arbeidscontract van 40 naar 32 uur teruggeschroefd. 12 jaar geleden nu al.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man heeft 1 dag in de week ouderschapsverlof.

Ik was werkloos kon geen baan vinden voor 24 uur wel voor 32 dus dan moest hij ook een dag thuis zijn. Dat beviel ons zo goed toen ik een andere baan wilde bewust ben gaan zoeken naar een baan voor 32 uur.
Ik heb nog geen kinderen maar partner en ik hebben het er wel eens over dat het fijn zou zijn als hij ook 1 dag per week ouderschapsverlof zou kunnen opnemen, mocht het zover zijn.

Nu vraag ik me af hoe jullie dat financieel hebben gedaan? Er is dan 32 uur per maand minder loon en je geeft aanzienlijk meer uit vanwege het kind.

Ik werk 28 uur en man 40 uur per week.
Mijn zoon heeft 1 dag per week ouderschapsverlof.
Vriendin en hij werken beiden 32 uur. Voor zoon
is die die dag heilig, hij geniet er enorm van.
Mijn man is 1 dag minder gaan werken. Hij werkt nog steeds fulltime, maar is wel een doordeweekse dag vrij en zorgt dan voor zijn kind. Geen ouderschapsverlof.
Alle reacties Link kopieren
Man had ook 1 dag ouderschapsverlof dat daarna omgezet in een contract van 32 uur.
Ik had er geen recht op en werk ongeveer 28 uur per week.
Mijn man heeft nu 8 uur ouderschapsverlof. Begon bij de oudste, is daarna overgestapt op opname overuren. Met de jongste nu weer ouderschapsverlof. En dit bevalt zo goed dat hij dit na einde verlof gaat vasthouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven