Werk & Studie alle pijlers

Vacature blijft online staan na sollicitatie

07-02-2018 20:03 179 berichten
Hoi allemaal,

Drie weken geleden heb ik gesolliciteerd. Binnen 24 uur kreeg ik een uitnodiging voor een sollicitatiegesprek en een week later was ik op gesprek. Het gesprek zou ongeveer 50 minuten duren (stond in de email), maar duurde maximaal 20 minuten. Het gesprek ging amper over de functie. Het was in ieder geval niet zoals ik het had verwacht, maar het hoeft natuurlijk niet altijd "volgens de regels" te gaan.

Aan het einde van het gesprek werd ik uitgenodigd om een dagdeel mee te lopen. Het meelopen was écht heel leuk, het was precies zoals ik het verwacht en ik was zeer enthousiast. De werknemer waarbij ik meeliep drukte zijn positiviteit uit over mij en hij zou dit terugkoppelen naar mijn gesprekspartner.

Nu is het een week later en heb ik nog niets vernomen. Oké, een week is niet lang, maar de vacature staat nog steeds online. Ik vond het sowieso al een beetje gek dat de vacature geen sluitingsdatum had, maar ik heb het gevoel alsof zij hierdoor de kans hebben om een reeks kandidaten uit te nodigen/uit te proberen. Mij is verteld dat ze al een heleboel brieven hadden geweigerd en dat er maar één andere kandidaat was die mee had gelopen. Natuurlijk snap ik dat zij iemand willen die goed bij hun past, maar ik zie het niet zitten om hier weken op te moeten wachten. Zouden ze mij achter de hand houden? Zal ik ze opbellen en vragen hoe en wat of nog even wachten?

Groetjes!
anoniem_352595 wijzigde dit bericht op 13-02-2018 13:06
22.21% gewijzigd
Kan ook zijn dat ze schrik hebben dat met jouw "papieren" je zo weer weg bent.
En dat ze geen zin hebben in nog een derde keer iemand zoeken.

Of dat ze vrezen dat je te duur bent.

Dat ze dus inderdaad nog effe uitkijken of er geen kandidaat met exact het gevraagde diploma opduikt.

Ik zou nog effe wachten tot maandag.
Alle reacties Link kopieren
Na een week kan je best bellen vind ik en vragen naar de status.

Wie weet ligt diegene wel met griep thuis...
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook zijn dat iemand anders eerste keus was en dat ze daar nu een deal mee proberen te maken, Mochten ze daar niet uitkomen, vragen ze de tweede keus. Kan zijn dat jij hun tweede keuze was.

Hadden ze zelf geen datum genoemd waarop ze je informeren? Dan zou ik zelf bellen.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
07-02-2018 20:07
Na een week kan je best bellen vind ik en vragen naar de status.

Wie weet ligt diegene wel met griep thuis...

Ja, dit zou ook nog kunnen. Het heerst hier iig enorm.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon bellen. Maar dan met hey bericht dat je nog steeds erg enthousiast bent en dat je graag hoort wanneer ze je meer kunnen vertellen. Niks mis mee.
Gewoon even bellen.
Bellen dus...

Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht nog even tot vrijdagmiddag en dan bel ik wel als ik nog niets heb gehoord. Ze hebben me niet verteld wanneer ze mij zouden contacteren. Ik vind het gewoon een beetje gek dat de vacature nog online staat, terwijl ik nog in de wacht sta.
Tornacense schreef:
07-02-2018 20:05
Kan ook zijn dat ze schrik hebben dat met jouw "papieren" je zo weer weg bent.
En dat ze geen zin hebben in nog een derde keer iemand zoeken.

Of dat ze vrezen dat je te duur bent.

Dat ze dus inderdaad nog effe uitkijken of er geen kandidaat met exact het gevraagde diploma opduikt.

Ik zou nog effe wachten tot maandag.
Tijdens het gesprek vertelden zij mij ook dat tot dan toe alleen uitersten hadden gereageerd, dus of te hoog opgeleid of te laag. Echter heb ik heel duidelijk aangegeven (ook al in mijn brief) dat ik me graag wil "omscholen" naar deze functie, omdat ik me daar gelukkiger bij voel dan dat ik op een hoger niveau zou werken. Voor zover ik het heb begrepen waren ze ook al een tijdje opzoek naar de geschikte kandidaat, dus ik zou dan denken dat je op een gegeven moment toch ergens de knoop door moet hakken. Ik denk dat ik vrijdagmiddag ga bellen als ik dan nog niets heb gehoord. Ik had bijna het gevoel dat ze voor mij zouden kiezen en dat zwakt nu wel af en nu erger ik me alleen maar, omdat ik ook andere opties open heb staan (maar ik wil graag deze functie).
Alle reacties Link kopieren
Een vacature die nog online staat zou bij ons in de organistie niks zeggen... ik ben de webmaster en als niemand mij een seintje geeft, blijft ie staan. En vanuit HR vergeten ze het steevast door te geven (denken dat het vanzelf gaat ofzo.... o_o )
Ja, slordig, maar kwestie van gebrek aan procdueres en te hoge werkdruk.
ik_ben_moppie70 schreef:
07-02-2018 20:35
Een vacature die nog online staat zou bij ons in de organistie niks zeggen... ik ben de webmaster en als niemand mij een seintje geeft, blijft ie staan. En vanuit HR vergeten ze het steevast door te geven (denken dat het vanzelf gaat ofzo.... o_o )
Ja, slordig, maar kwestie van gebrek aan procdueres en te hoge werkdruk.
De vacature staat op de eigen website nog online en daarnaast is de vacature een paar dagen geleden opnieuw geplaatst op zo'n verzamelwebsite (al zegt dat denk ik niet zo veel). Het klinkt idd logisch dat degene die over de plaatsing gaat dan een seintje moet krijgen. Het lijkt mij wel vervelend als er nog sollicitaties binnenkomen en de vacature ondertussen vervult is. Waarom worden vacatures überhaupt zonder sluitingsdatum erop gezet?
Ik vind het niet gek dat een functie online staat terwijl er mensen in de running zijn. Je haalt de functie pas offline zodra er een ondertekend contract ligt toch? Anders moet je heel die vacature weer opnieuw uitzetten. Bij mij op werk voeren ze gesprekken vanaf het eerste moment dat er brieven binnenkomen. Maar dan staat de vacature nog wel uit.

Missshien hebben ze nog niet zo veel kandidaten gesproken en willen ze meer vergelijkingsmateriaal hebben. Dus ja, dan moeten andere kandidaten nog even wachten. Normaal gesproken wordt dat wel verteld bij de vervolgstappen, dat er nog wat kandidaten komen, en wanneer ze meer denken te weten.

En nee, dan laat je iemand geen 3 weken wachten, maar dat staat los van dat die functie nog online staat.
LizBakker schreef:
07-02-2018 20:56
Ik vind het niet gek dat een functie online staat terwijl er mensen in de running zijn. Je haalt de functie pas offline zodra er een ondertekend contract ligt toch? Anders moet je heel die vacature weer opnieuw uitzetten. Bij mij op werk voeren ze gesprekken vanaf het eerste moment dat er brieven binnenkomen. Maar dan staat de vacature nog wel uit.

Missshien hebben ze nog niet zo veel kandidaten gesproken en willen ze meer vergelijkingsmateriaal hebben. Dus ja, dan moeten andere kandidaten nog even wachten. Normaal gesproken wordt dat wel verteld bij de vervolgstappen, dat er nog wat kandidaten komen, en wanneer ze meer denken te weten.

En nee, dan laat je iemand geen 3 weken wachten, maar dat staat los van dat die functie nog online staat.
Dat klinkt inderdaad logisch. Ik had wel iets meer duidelijkheid gewild van wanneer en hoe en wat. Ik wacht nog even "rustig" af. :yawnee:
Alle reacties Link kopieren
Als ik een lastig te vervullen vacature open had staan en al een afgehaakte kandidaat achter de rug had dan zou ik hem ook even open laten totdat ik er zeker van was dat de plek vervuld is. Het zou natuurlijk kunnen dat ze na jou nog iemand hebben gesproken of dat er zich nog steeds kandidaten aandienen, en dan hangt het er van af of ze jou inderdaad de beste match vinden. Bij ons in de organisatie is het best een gedoe om een vacature online te krijgen. Ik zou liever een paar extra kandidaten beleefd afwijzen dan na een paar weken weer de hele werving te moeten opstarten. Ik zou er dus niet al te veel achter zoeken m.b.t. wat ze van jou vinden. Na het weekend even beleefd informeren of er al meer duidelijkheid is kun je prima doen, lijkt me.
LizBakker schreef:
07-02-2018 20:56
Ik vind het niet gek dat een functie online staat terwijl er mensen in de running zijn. Je haalt de functie pas offline zodra er een ondertekend contract ligt toch? Anders moet je heel die vacature weer opnieuw uitzetten. Bij mij op werk voeren ze gesprekken vanaf het eerste moment dat er brieven binnenkomen. Maar dan staat de vacature nog wel uit.

Missshien hebben ze nog niet zo veel kandidaten gesproken en willen ze meer vergelijkingsmateriaal hebben. Dus ja, dan moeten andere kandidaten nog even wachten. Normaal gesproken wordt dat wel verteld bij de vervolgstappen, dat er nog wat kandidaten komen, en wanneer ze meer denken te weten.

En nee, dan laat je iemand geen 3 weken wachten, maar dat staat los van dat die functie nog online staat.
Dit. Bij ons werkt het ook zo. Ook nog wel eens openstaand tot na iemand zijn proeftijd. Geen overbodige luxe, want de laatste was binnen 3 weken weer weg, Er was toch geen klik.

Succes TO !!!
Overigens, als het gesprek maar 20 minuten was, zou ik dat trouwens niet als een goed teken opvatten. Vaak worden gesprekken met kandidaten waarvan al gauw blijkt dat ze niet passend zijn sneller afgerond.
Alle reacties Link kopieren
LizBakker schreef:
09-02-2018 08:16
Overigens, als het gesprek maar 20 minuten was, zou ik dat trouwens niet als een goed teken opvatten. Vaak worden gesprekken met kandidaten waarvan al gauw blijkt dat ze niet passend zijn sneller afgerond.
Dat is mijn ervaring ook over het algemeen. Maar in dit geval denk ik dan niet dat je iemand mee laat lopen. Dat zou wel cru zijn. En dan lijkt het me ook niet zo'n fijne werkgever.
Ga je bellen vanmiddag Saar?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
07-02-2018 20:05
Kan ook zijn dat ze schrik hebben dat met jouw "papieren" je zo weer weg bent.
En dat ze geen zin hebben in nog een derde keer iemand zoeken.

Of dat ze vrezen dat je te duur bent.

Dat ze dus inderdaad nog effe uitkijken of er geen kandidaat met exact het gevraagde diploma opduikt.

Ik zou nog effe wachten tot maandag.
Of geen enkele reden. Wij hebben ook weleens lastige vacatures (waar dus ook niet de een na de andere kandidaat zich voor meldt) zonder sluitingsdatum op de bedrijfssite staan en die er weer af halen heeft bij PZ ook niet altijd de hoogste prioriteit. En volgens mij zijn ze er sowieso nooit af voordat er daadwerkelijk iemand getekend heeft.

Die enkeling die dan toch nog heeft gereageerd wordt dan op de hoogte gesteld dat de vacature waarschijnlijk vervuld is, maar dat ze anders weer contact zullen opnemen.
Contact opnemen na een sollicitatie getuigt in elk geval van interesse in de functie, dus dat zou ik altijd doen. Tenzij er een hele strakke procedure is waarin vermeld staat wanneer je reactie krijgt.

Ik zou me absoluut niet druk maken om het feit dat de vacature nog online staat. Daar zijn zoveel redenen voor te bedenken immers.
Hoe is het afgelopen?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje, TO, wat vliegen jouw gedachten alle kanten op. Heel simpel: of je wacht gewoon af (is dat zo erg dan?) of je belt op.

Hoe simpel kan het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik hoop natuurlijk wel voor jou dat je de baan krijgt, mag dat duidelijk zijn.
Snap gewoon niet zo goed dat je je zo druk maakt met al die aannames en invullingen en wat als en... etc

Sterkte!

Maar, als het goed is heb je al gebeld.
En TO wat zeiden ze toen je belde?
Je vindt en interpreteert van alles, maar doet niet echt veel om duidelijkheid te krijgen.
Hup, in de actie, bellen en vragen. Dan weet je het,
Daar heb je veel meer aan dan aan passiviteit en speculeren.
Alle reacties Link kopieren
Ben ook wel benieuwd wat ze zeiden!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven