Werk & Studie alle pijlers

Docentenopleiding Nederlands in België?

10-02-2018 22:30 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag ben ik naar een open dag geweest van een hogeschool om me te oriënteren op de docentenopleiding Nederlands tweedegraads. Al een aantal jaar lijkt het me geweldig om docent te zijn en nu ik bijna klaar ben met mijn mbo niveau 4 is het nu de juiste tijd om me te richten op een vervolgopleiding.

Op internet heb ik gelezen dat het interessant kan zijn om in België te studeren, omdat studeren daar over het algemeen goedkoper is. Ik las ook dat er in België van studenten verwacht wordt dat ze veel parate kennis hebben, "feitjeskennis".

Graag zou ik willen weten of de docentenopleiding Nederlands dan ook van hoger niveau is in Belgie, of dat het niveau misschien vergelijkbaar is. Ervaringen van Nederlanders die in België studeren of gestudeerd hebben zijn ook heel welkom!
Leer je in België dan wel standaard Nederlands?
Je kan hier in België al niet alleen "Nederlands" studeren.

Ofwel doe je regentaat - niveau bachelor.
Dan kies je 2 vakken.
In jouw geval dus Nederlands en nog een vak.
Duurt 3 jaar.

Ofwel doe je Germaanse - niveau unief.
Dan krijg je meestal Nederlands-Engels-Duits (je kan tegenwoordig hier en daar talen uitsluiten)
Na je master van 4 jaar studeer je dan nog een extra jaar onderwijs bij.


Met regentaat sta je meestal enkel in jaren 1 tot 4.
De Germanen zetten ze meestal in in jaar 5 en 6.


Met de unief-opleiding moet je niet persé het onderwijs in dus.


Wat de verschillen zijn qua kennis en kunde ... Geen idee.
Maar alleen al wel qua vakkenpakket dus.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
10-02-2018 22:35
Leer je in België dan wel standaard Nederlands?
Nooit Het grote dictee gezien?
montblanc schreef:
10-02-2018 22:41
Nooit Het grote dictee gezien?
Jawel, maar het lijkt vaak toch wel een andere taal, met best wel veel woorden die we in Nederland niet gebruiken.
Wil je dan na de opleiding in Nederland of België aan de slag?
Als het onderwijs kennelijk verschillend is, kun je dan met een Belgische opleiding wel in Nederland voor de klas gaan staan?
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-02-2018 22:36
Je kan hier in België al niet alleen "Nederlands" studeren.

Ofwel doe je regentaat - niveau bachelor.
Dan kies je 2 vakken.
In jouw geval dus Nederlands en nog een vak.
Duurt 3 jaar.

Ofwel doe je Germaanse - niveau unief.
Dan krijg je meestal Nederlands-Engels-Duits (je kan tegenwoordig hier en daar talen uitsluiten)
Na je master van 4 jaar studeer je dan nog een extra jaar onderwijs bij.


Met regentaat sta je meestal enkel in jaren 1 tot 4.
De Germanen zetten ze meestal in in jaar 5 en 6.


Met de unief-opleiding moet je niet persé het onderwijs in dus.


Wat de verschillen zijn qua kennis en kunde ... Geen idee.
Maar alleen al wel qua vakkenpakket dus.
Bedankt voor de uitleg :). Die unief-opleiding klinkt wel pittig moet ik zeggen. Is dat ook een bachelor?

Heb even gekeken op de website van de Hogeschool Antwerpen, om de vakken te bekijken waar ik dan Nederlands mee zou kunnen combineren. Ooit is mij verteld dat Niet-confessionele zedenleer een post-graduaat is. Wat dan inhoudt weet ik niet meer precies, op de website staat dat je Nederlands daarmee kunt combineren. Alleen lijkt mij dat dan onwaarschijnlijk.

Ik zal me er morgen nog eens goed in verdiepen door de brochure te downloaden, dat lukt niet via m'n telefoon nu grr..
Alle reacties Link kopieren
Splinter_ schreef:
10-02-2018 23:03
Wil je dan na de opleiding in Nederland of België aan de slag?
Als het onderwijs kennelijk verschillend is, kun je dan met een Belgische opleiding wel in Nederland voor de klas gaan staan?
Goede vraag. Had ik nog niet aan gedacht :). Ik denk wel dat er meer respect is voor leraren in België, dus op zich zou ik het nog overwegen om daar aan de slag te gaan. Maar toch is het voor mij wel redelijk belangrijk dat ik ook in Nederland terecht kan inderdaad.
Unief-opleidingen zijn hier altijd masters.
Eerst 3 jaar bachelor en vervolgens nog 1 à 2 jaar tot je master.

De "gewone" lerarenopleidingen (regentaat) zijn meestal op een hogeschool.
En duren 3 jaar.


Een post-graduaat is iets wat je na je graduaat haalt.
Waarbij ze met graduaat vermoedelijk minstens bachelor bedoelen.
Vaak een cursus / opleiding van 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
TVP

Toen ik dit 9 jaar geleden aan het uitzoeken was voor mijzelf (na Havo 5) was de regel dat je eerst een Propedeuse in Nederland moet doen. Andere optie is minimaal 6 jaar middelbare school, wat in Nederland neer komt op VWO, vooraleer je de opleiding aan de Hogeschool mag gaan volgen in België.
flip-flop op z'n kop.
op en top, wat 'n flop!
Overigens: "De" Hogeschool Antwerpen bestaat niet :-D.

Je hebt een stuk of 3 à 4 verschillende hogescholen in Antwerpen.

Je hebt onder andere AP - Artesis Plantijn* en je hebt KDG - Karel De Grote.
En je hebt nog een Zeevaartschool.

En Thomas More heeft geloof ik ook nog 1 vestiging in Antwerpen.

*Vroeger was er Artesis en daarnaast Plantijn.
Alle reacties Link kopieren
De jaarlijkse studiekost in België in vergelijking met die van in Nederland ligt inderdaad een heel stuk lager. Ook staat een Belgisch hogeschool/universiteitsdiploma vaak hoger aangeschreven.

Ik zou denken dat het geen probleem is om met een Belgisch diploma aan de bak te raken in Nederland. Quote vlaanderen.be: "Diploma's uit de andere Belgische gemeenschappen en bepaalde buitenlandse diploma's (o.a. uit Nederland en Luxemburg) zijn in Vlaanderen automatisch erkend." Ik zou denken dat voor het omgekeerde hetzelfde geldt.
Alle reacties Link kopieren
flip-flop schreef:
10-02-2018 23:26
TVP

Toen ik dit 9 jaar geleden aan het uitzoeken was voor mijzelf (na Havo 5) was de regel dat je eerst een Propedeuse in Nederland moet doen. Andere optie is minimaal 6 jaar middelbare school, wat in Nederland neer komt op VWO, vooraleer je de opleiding aan de Hogeschool mag gaan volgen in België.
Dat was toen wel een hele omweg.. Dat is dan (als ik het goed heb) ondertussen veranderd, met een mbo 4 kun je ook starten met een bachelor.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
10-02-2018 23:28
Overigens: "De" Hogeschool Antwerpen bestaat niet :-D.

Je hebt een stuk of 3 à 4 verschillende hogescholen in Antwerpen.

Je hebt onder andere AP - Artesis Plantijn* en je hebt KDG - Karel De Grote.
En je hebt nog een Zeevaartschool.

En Thomas More heeft geloof ik ook nog 1 vestiging in Antwerpen.

*Vroeger was er Artesis en daarnaast Plantijn.
Je maakt het een stuk duidelijker in je posts! Dankjewel :).
Alle reacties Link kopieren
roosjematroosje schreef:
11-02-2018 00:16
De jaarlijkse studiekost in België in vergelijking met die van in Nederland ligt inderdaad een heel stuk lager. Ook staat een Belgisch hogeschool/universiteitsdiploma vaak hoger aangeschreven.

Ik zou denken dat het geen probleem is om met een Belgisch diploma aan de bak te raken in Nederland. Quote vlaanderen.be: "Diploma's uit de andere Belgische gemeenschappen en bepaalde buitenlandse diploma's (o.a. uit Nederland en Luxemburg) zijn in Vlaanderen automatisch erkend." Ik zou denken dat voor het omgekeerde hetzelfde geldt.
Ja, precies.. Wel goed om te horen dat het daadwerkelijk loont om in België te studeren, zowel financieel gezien als voor het diploma :).
Alle reacties Link kopieren
Nu heb ik nog een paar vraagjes.
In Nederland beginnen ze met het niveau te verhogen vanaf niveau 3F. Ik kan me voorstellen dat in België het niveau al hoger ligt bij Vlaamse studenten, omdat het onderwijs beter is daar. Zou ik dan geen kennis tekort komen?

En met welke vakken kan ik Nederlands nou combineren? Het vak moet dan een bachelor zijn, maar op de website van Plantijn staat niet duidelijk of het om een postgraduaat gaat of om een bachelor. Weet iemand waar Project Algemene Vakken en Voeding/Verzorging onder valt? Ik kan het heel moeilijk vinden namelijk..
Weet echt waar je aan begint als mbo-er.
Ben zelf ook een jaar in België geweest. Was wel een betra studie maar toch.

Als mbo-er moet je vaak wel toegangstest doen incl portfolio en testen hoe je kennis is.
Ik mocht daardoor op academisch bachelor beginnen. Na 3 weken ben ik al terug gegaan naar prof. Bacheloropleiding.

Zelfs die is niet te vergelijken met de Nederlandse opleiding hbo. Kennis die je moet hebben is echt wel op nivo van vwo ipv mbo4/havo.
Rekenmachine bij wiskunde mocht niet. Geen binas bij scheikunde.

Moet wel melden dat ik dyslexie heb dus nog een extra moeilijkheid.

Maar ook de hele schoolcultuur is anders. Respect voor de lectoren. Maar ook als Nederlandse tussen Belgen is zwaar.
Het zijn echt van wieg tot dood met dezelfde vriendengroep. Daar kom je bijna niet tussen.
Dagen zijn lang. Was meer standaard als uitzondering van 8.30 tot 16.30 les hebben.
Puntentelling is anders niet 1 tot 10 maar 1 tot 20... Dus een 10 is maar een Nederlandse 5.

Was voor mij zelfredzaam hele goed jaar. Maar was ook veel alleen en eenzaam. In weekend was ik vaak enige kot student nog aanwezig in het kot. En waar ik zat was veel op zich zelf. Als ik 3x per week mijn huisgenoten tegen kwam was het veel.

Moest toen ik daarna weer naar Nederland ging om hbo te doen echt wennen. Leek toen stuk makelijker...
Alle reacties Link kopieren
likeflowers schreef:
11-02-2018 11:03
Nu heb ik nog een paar vraagjes.
In Nederland beginnen ze met het niveau te verhogen vanaf niveau 3F. Ik kan me voorstellen dat in België het niveau al hoger ligt bij Vlaamse studenten, omdat het onderwijs beter is daar. Zou ik dan geen kennis tekort komen?

En met welke vakken kan ik Nederlands nou combineren? Het vak moet dan een bachelor zijn, maar op de website van Plantijn staat niet duidelijk of het om een postgraduaat gaat of om een bachelor. Weet iemand waar Project Algemene Vakken en Voeding/Verzorging onder valt? Ik kan het heel moeilijk vinden namelijk..

Ik ben Belgische en mijn zoon studeert momenteel aan een hogeschool om leraar te worden.

Na je opleiding hogeschool heb je een bachelor, je kan vanuit de hogeschool nooit verder studeren tot een master.
Je kan na je standaard opleiding wel nog een jaar langer studeren om een extra vak te mogen geven.

Univ studie = 1ste drie jaar is bachelor, daarna ga je verder tot master, maar je doet vooral theoretische kennis op, zeer weinig stage om les te geven.
Hogeschool is veel meer praktijkgericht.

Na de hogeschool, dus met bachelor mag je in het middelbaar enkel les geven aan de eerste 4 jaar, voor beroepsonderwijs mag je aan alle 7 jaren les geven.
Met een univ. opleiding mag je lesgeven aan de hele middelbare school.

PAV, ik weet dat mensen met een opleiding geschiedenis dat mogen geven, PAV is hier een vak in de beroepsrichtingen.

Nederlands werd in mijn tijd doorgaans door leerkrachten gecombineerd met Engels/Duits, maar voor zover ik weet kies je zelf voor welke vakken je een opleiding volgt, dus als jij graag Nederlands en Frans wil geven dan kan dat in principe.

Respect voor leerkrachten: leerkrachten worden hier aangesproken met meneer/mevrouw, tutoyeren kan wel. Er is ook een verschil tussen katholiek en gemeenschapsonderwijs, waarbij katholiek onderwijs doorgaans wat conservatiever is en gedragsregels strikter zijn.

Aanvulling wat betreft dagindeling: hogeschool ligt hierin dichter bij middelbaar, redelijk vaste uren, vakanties lopen gelijk met middelbaar en lagere school.
Zoon is elke dag min. 10 uur van huis, is met OV ongeveer 1 uur onderweg.
De schoolbibliotheek is elke (werk)dag open, zoon gaat daar vaak tijdens springuren studeren of opzoekingen doen.
De school bepaalt je lesrooster, je kan wel vrijstellingen hebben voor bepaalde vakken waardoor die wegvallen maar je kiest niet zelf wanneer je welk vak volgt.
Afwezigheden moeten geloof ik ook gewettigd worden.

Op de univ was de dagindeling veel onregelmatiger, bepaalde vakken worden maar 1 semester gegeven, dus je lesrooster ziet er na de kerst heel anders uit.
Op de univ moet je ook zelf je lesrooster samenstellen, je hebt een aantal verplichte vakken en een aantal facultatieve waarvan je er wel per jaar voor een bepaald aantal studiepunten moet halen.
Sommige vakken worden geloof ik ook niet elk jaar gegeven, dus als je zo'n vak per se wil volgen dan moet je daar rekening mee houden.
Afwezigheid tijdens de lessen is in principe geen probleem, al is het bij mondelinge examens wel een plus als de prof je gezicht (op een positieve manier) kent.
De kleine vakanties lopen niet gelijk op met middelbaar.

Schooljaar start geloof ik voor zowel univ als hogeschool in de 3de week van september.
Voor middelbare en lagere school start het hier (de 1se werkdag na) 1 september.

Misschien heb je hier ook wat aan:
https://www.kdg.be/als-nederlander-studeren-antwerpen
Alle reacties Link kopieren
Oké, duidelijk :). Ik zal morgen even wat uitgebreider reageren aangezien ik nu richting carnaval ga!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad, in België studeer je dan niet enkel voor docent Nederlands maar kies je er een ander vak bij. Zo wordt je docent in 2 vakken.

Het schoolsysteem in België is ook heel anders dan in Nederland. Dus de kennis over leerplannen (wat je wanneer moet geven, hoe wordt het onderwijs vorm gegeven) die je in België op doet kan je in Nederland niet gebruiken.

Als je dan les wilt geven in Nederland zal je waarschijnlijk alsnog een opleiding moeten doen om dat te mogen. Je kan bij DUO checken of je met het Belgische diploma in NL mag werken en zo niet, wat je moet doen om dat wel te mogen.

Verder is studeren in België in mijn ervaring een stuk pittiger dan in Nederland. Bv hun wiskunde en hoofdreken niveau is een stuk hoger dan dat van ons. Dat zal wel voor meer vakken gelden.
Alle reacties Link kopieren
likeflowers schreef:
11-02-2018 11:03
Nu heb ik nog een paar vraagjes.
In Nederland beginnen ze met het niveau te verhogen vanaf niveau 3F. Ik kan me voorstellen dat in België het niveau al hoger ligt bij Vlaamse studenten, omdat het onderwijs beter is daar. Zou ik dan geen kennis tekort komen?
Uit ervaring kan ik je zeggen: ja, je gaat kennis tekort komen. Aan jou om dan alle zeilen bij te zetten om dat gat zo snel mogelijk te dichten.

Ik heb mijn bachelor (univ) in Nederland gedaan en pre-master en master in België. Ik vond dat vergeleken met Nederland erg zwaar (en ik miste kennis, die de Belgen op de middelbare school al hadden opgedaan). Bezint eer je begint.
Zorg ook dat je ergens een Nederlands domicilie-adres hebt.

In België kan je je op weinig kamers écht inschrijven.
(Iedereen staat hier ingeschreven bij zijn ouders.)

En reken erop dat een bachelor-opleiding hier een "fulltime job" is. Waar je minimaal 40 uur per week mee bezig bent en meer tijdens examenperiodes.

Ik hoor Nederlanders vaak zeggen dat ze naast hun opleiding halftijds werken ... dat kan hier gewoon quasi niet.
Je hebt al 25 uur les, daarnaast opdrachten, stages, examens, ... en roosters die geregeld verschuiven.

En docenten die écht wel zien wie er elke keer in de les zit en wie de helft van de tijd niet komt opdagen.
Zeker bij mondelinge examens wordt daar écht rekening mee gehouden en kan het het verschil betekenen dus een 9 of een 11 (op 20).

Er zijn een stuk of 20 hogescholen en op zowat elke hogeschool hebben ze leraren-opleiding.
Die studenten zitten dus écht zelden op kamers.

Sowieso gaan studenten - zeker hogeschool - hier veel minder snel op kamers.
Tenzij ze een richting doen die maar op 2 of 3 plekken in heel Vlaanderen te vinden zijn.

Ik ben zelf een uitzondering.
Maar ik ben dan ook bewust 3 hogescholen verder gegaan om niet teveel mensen "van vroeger" tegen te komen.
1 jaar gependeld, maar dat werd ik zat.
Maar ik was toch echt de enige uit mijn klas (30 personen) die op kamers zat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou als ik jou was toch een docentenopleiding volgen in Nederland. Voor heel veel Nederlandse studenten met een vwo-diploma wordt het studeren aan een Belgische universiteit al als 'pittig' ervaren. Met een mbo-diploma op zak zal het dan nog vele male zwaarder zijn. Je zal een hoop kennis missen en daarnaast erg moeten wennen aan het afstandelijke, en schoolsere manier van lesgeven.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
11-02-2018 20:05
Ik zou als ik jou was toch een docentenopleiding volgen in Nederland. Voor heel veel Nederlandse studenten met een vwo-diploma wordt het studeren aan een Belgische universiteit al als 'pittig' ervaren. Met een mbo-diploma op zak zal het dan nog vele male zwaarder zijn. Je zal een hoop kennis missen en daarnaast erg moeten wennen aan het afstandelijke, en schoolsere manier van lesgeven.
Kun je niet eens wat proeflessen volgen op een Belgische school van jouw keuze?
Dan kun je gelijk de sfeer proeven en gesprekjes aanknopen met medestudenten over hoe het is (dan krijg je in ieder geval geen commerciele mening, zoals op Open Dagen).
Ook kun je dan tijdens de meeloopdagen de lesmethodes eens doorbladeren, enz.
Ik zou daar zeker eens achteraan gaan.
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de uitgebreide reacties, zo heb ik al meer een idee van hoe het eraan toe gaat op de hogescholen in België.

Het klinkt ook erg pittig.. Ik ga binnenkort eens proefstuderen bij een hogeschool in Nederland, dat lijkt me gezien mijn situatie toch een beter idee.

Het trok me eerst vooral aan, omdat de studie een jaar korter duurt dan in Nederland en ik ietsje ouder ben dan de gemiddelde student die een voltijd hbo opleiding gaat volgen. Ik ben namelijk (al) 23 :).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven