Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie outfit dillema

11-02-2018 17:17 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze week een interne sollicitatie. Alleen weet ik niet wat ik aan moet. De dagelijkse kleding is heel informeel eigenlijk loopt iedereen hier in een spijkerbroek rond. Normaal gesproken zou ik voor een sollicitatie een pantalon, nette blouse en colbertje aan trekken maar ik twijfel of dat nu niet veel te formeel is. Plus dat de sollicitatie midden op de dag is terwijl ik ook gewoon aan het werk ben. Kan ik ipv een pantalon ook een andere broek aandoen en zoja wat? En wat stoerdere enkellaarsjes met een hak is dat ook netjes? Ik wil niet overdressed zijn maar ook niet te casual.
Alle reacties Link kopieren
Je zou zomaar bij mij kunnen werken als ik het zo hoor.
Ik trek in dat soort gevallen iets aan wat net wat gekleder is zonder meteen in pak te lopen. Het is intern dus ze kennen jou en je kledingstijl al. Doe aan waar je je nog wel prettig in voelt. Dus stoere enkellaarsjes zouden wat mij betreft prima zijn. Als je op een heel andere afdeling gaat solliciteren of voor een hogere managementsfuncties zou ik wel voor een pak ed gaan.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Ik zou, gezien de situatie, voor nette broek, jasje, shirt en laarzen met hakje gaan. En verzorgde make-up, haren netjes.
Ze kennen je toch?
Ze zien je elke dag bezig.

Waarom zou je je dan ineens anders voordoen dan je bent?

Ik zou vooral zorgen dat die jeans niet gescheurd is en dat er geen vlekken op je kleding zitten.
In principe vind ik overdressed beter dan underdressed. Als ik collega's op gesprek krijg voor een interne functie vind ik het altijd een goed teken als ze er iets beter uitzien dan hun gewone kloffie. Niet doorslaggevend, maar het toont wel dat ze het serieus nemen. Maar ook weer niet te overdreven. Het hangt ook van de functie af. Als het niks buitensporigs is, zou ik voor een iets nettere versie van je normale kleding gaan: Nette broek of rok, blouse, laarsjes met een hakje.
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je elke dag netjes en zakelijk gekleed naar je werk gaat. Dus voor een interne sollicitatie hoef je dan toch niks aan je kleding te wijzigen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nét iets netter gaan dan normaal. Daarmee geef je aan het wel als iets ‘bijzonders/serieus’ te zien, maar vind in dit geval een net pak oid te overdressed. Bijv pantalon i.p.v. spijkerbroek, wat netteren schoenen dan (bijv) gympen oid
Alle reacties Link kopieren
ch86 schreef:
11-02-2018 17:30
Ik zou nét iets netter gaan dan normaal. Daarmee geef je aan het wel als iets ‘bijzonders/serieus’ te zien, maar vind in dit geval een net pak oid te overdressed. Bijv pantalon i.p.v. spijkerbroek, wat netteren schoenen dan (bijv) gympen oid
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:35
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Waarom niet?
pejeka schreef:
11-02-2018 17:35
Ik mag toch hopen dat niemand gympen als serieuze kantoorkleding beschouwt...
Jep, toch wel.

En al mijn collega's ook.
Alle reacties Link kopieren
Stoere enkellaarsjes op mooie, donkere spijkerbroek icm blazer zou ik doen. Ze kennen je immers al, dus een mantelpak zou voor mij in zo'n geval ook gek aanvoelen. Succes to!
Ik zou bij een interne sollicitatie ook gewoon aantrekken wat ik normaal tijdens het werk ook aanheb. Ze kennen je inderdaad, dus waarom opeens wat anders.
Tenzij het nu opeens een hele andere functie betreft waarvoor je strak in het pak moet.
PJK, er zijn er genoeg die sneakers dragen op kantoor als er geen direct klantcontact is hoor. Zie ook niet wat daar fout aan is zolang het niet al te afgetrapt is of stinkt.

On topic: ik zou me net een beetje netter kleden dan op een gewone werkdag. Draag je normaal een spijkerbroek en top, dan zou ik voor een gewone broek en top gaan. Een jasje hoeft niet.

Succes met je sollicitatie!
anoniem_278747 wijzigde dit bericht op 11-02-2018 17:42
2.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Robinson schreef:
11-02-2018 17:37
Waarom niet?
Misschien om dezelfde reden dat niemand pumps serieus als sportkleding ziet? Je gaat toch niet op je werk zitten alsof je net terug bent van de tennisbaan zonder je om te kleden? Voor elke stijl kleding is een tijd en een moment, en zakelijk op je werk, sportief als je gaat sporten. Of is dat raar?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Sneakers zijn niet meer alleen voor sport, dat is tegenwoordig gewoon schoeisel.
Alle reacties Link kopieren
Hier lopen collega's gewoon op teenslippers in de zomer, op kantoor, bij een of ander ministerie.
Alle reacties Link kopieren
Erizon schreef:
11-02-2018 17:43
Sneakers zijn niet meer alleen voor sport, dat is tegenwoordig gewoon schoeisel.
Oh... toch vreemd dan dat ik mensen die een serieuze (representatieve) functie hebben, nooit op sneakers zie lopen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Zo snel zoveel reacties had ik niet verwacht. Ik kan denk ik niet op iedereen reageren dus vandaar op deze manier. Normaal gesproken draag ik een nette skinny met een top en een vestje meestal met sneakers of bikerboots. Zou ik voor morgen dan er voor kunnen kiezen diezelfde nette skinny, een blouse met colbert en dan de enkellaarsjes? Of is slimmer een donkergrijze skinny te kiezen? Of toch maar de pantalon :s het is wel een interne sollicitatie maar wel bij een andere leidinggevende. Ken wel veel mensen op die afdeling en daar lopen ze er net zo casual bij als bij ons.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:41
Misschien om dezelfde reden dat niemand pumps serieus als sportkleding ziet? Je gaat toch niet op je werk zitten alsof je net terug bent van de tennisbaan zonder je om te kleden? Voor elke stijl kleding is een tijd en een moment, en zakelijk op je werk, sportief als je gaat sporten. Of is dat raar?
Radicaal idee: mode verandert. Normen veranderen.
What a nuanced anxiety
Benbits schreef:
11-02-2018 17:44
Hier lopen collega's gewoon op teenslippers in de zomer, op kantoor, bij een of ander ministerie.
Dit dus ook. Teenslippers, sandalen, sneakers, ...

Als je hier op pumps afkomt, vragen ze toch écht of je gek geworden bent.
Die hou je maar voor een feestje thuis.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:41
Misschien om dezelfde reden dat niemand pumps serieus als sportkleding ziet? Je gaat toch niet op je werk zitten alsof je net terug bent van de tennisbaan zonder je om te kleden? Voor elke stijl kleding is een tijd en een moment, en zakelijk op je werk, sportief als je gaat sporten. Of is dat raar?
nee. ik had nooit verwacht het nog eens te zeggen, maar ik ben het met je eens...
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
11-02-2018 17:46
Oh... toch vreemd dan dat ik mensen die een serieuze (representatieve) functie hebben, nooit op sneakers zie lopen...
Ik moet hier toch even apart op reageren want ik denk dat het dragen van sneakers naar je werk los staat van hoe serieus/representatief je functie is. Mijn arts loopt regelmatig op sneakers en een bekende van mij (met een zeer goede functie) op de Zuidas loopt ook regelmatig op sneakers op zijn werk. Er zit denk ik wel een verschil tussen een nette sneaker en afgetrapte gympen. Dat laatste zou ik inderdaad niet aan doen.
Alle reacties Link kopieren
tyche schreef:
11-02-2018 17:47
Radicaal idee: mode verandert. Normen veranderen.
Zal wel. En dan moeten we het over 10 jaar normaal vinden dat mensen in pyjama naar kantoor komen, want hé, ze hebben een interne functie en het zit zo lekker?

Stijl heb je, of je hebt het niet en dan laat je het lekker sloffen. Ligt niet aan de buitenwereld, doe je zelf. Niemand die jou verbiedt nette kleding en schoenen te dragen naar kantoor, maar blijkbaar is gemakzucht koning.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
daenerys79 schreef:
11-02-2018 17:51
nee. ik had nooit verwacht het nog eens te zeggen, maar ik ben het met je eens...

Dus de datatypiste die twee dagen per week werkt moet strak in het pak en met pumps? Wat voegt dat toe?

Zoiets kan op veel kantoren zonder klantencontact prima:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
11-02-2018 17:54
Dus de datatypiste die twee dagen per week werkt moet strak in het pak en met pumps? Wat voegt dat toe?
Een zakelijke omgeving vraagt zakelijke kleding. Vanwege de uitstraling van het bedrijf, maar ook voor de mensen zelf, een afscheiding tussen het thuis relaxt aanklooien en zakelijk bezig zijn. Het is ook bewezen dat het werkt, iemand die dan 2 dagen in makkelijke broek en t-shirt, met gympen aan komt werken, voelt zich minder onderdeel van het zakelijk proces (en eerder "slechts" een hulpje) dan iemand die zich zakelijk kleedt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven