Werk & Studie alle pijlers

Stage twijfels..

14-02-2018 23:56 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk een al te veel geposte topic, maar wilde advies en m'n hart luchten..

To be short:
Ben 2 weken begonnen met een stage, gekozen uit haast. Vanwege m'n eigen fouten, uitstelgedrag en doordat ik niet goed heb nagedacht heb ik de 1e de beste gekozen. Had in de laatste 3 weken van stage als een gek gesolliciteerd en had bij deze stage antwoord gekregen. Ik gaf aan dat ik het een beetje uit haast had gekozen maar ik probeerde mijn best om mezelf toch goed op te stellen tijdens het gesprek. Ik wilde erover nadenken en had daarna een antwoord van een ander stageplek die ik uiteindelijk (met wat spijt..) heb afgewezen omdat ik een update kreeg van een medestudent dat zij alleen plek hadden waarbij ik zondag stage moet lopen, helaas kan ik nooit op zondag (kerk). Uit impulsiviteit en simpelweg niet goed erover heb nagedacht, wat mijn valkuil is, heb ik voor m'n huidige stageplek gekozen.

Misschien denken jullie: 'Eigen fout' of 'Het is te vroeg om er zo van uit te gaan' wat waarschijnlijk ook is. Misschien gaat het om wennen, maar dat twijfel gevoel en vaak geen motivatie hebben blijft elke keer in mijn hoofd wanneer ik naar en van stage ga.. Niet om aanstellerig te zijn, maar soms wil ik gewoon in huilen uitbarsten als ik erover nadenk. Misschien lukt het me wel, maar het is nu al zwaar. Heb zelfs gevraagd aan m'n stagecoordinator op school of ik kon switchen. Maar zij vonden dat het best vroeg was en het met mijn stagebegeleider moest bespreken wat ik wil leren en wat ik kan doen om mijn competenties te behalen. Ook dat zij hadden verwacht dat ik mijzelf op de stage heb georiënteerd, wat vanzelfsprekend is, maar had het niet zo verwacht, dat ik mij zo zou gaan voelen.
Ik vind het best lastig om m'n gevoel uit te spreken en zeg ik uit angst niet direct wat ik voel, wat vervelend is. Uiteindelijk besloot ik om gewoon het te proberen, maar dat gevoel van twijfels heb ik nog steeds heel erg... Soms forceer ik een lach en het achter mij te laten, maar dat onzekere gevoel en zwaar gevoel in m'n hart blijft en wil (door dat gevoel) ik gewoon stoppen of gewoon switchen. Ik ga gewoon met een niet fijn gevoel erheen.. Het voelt alsof ik te snel in het diepe wordt gegooid..
So.... what to do? :'-(
Alle reacties Link kopieren
Waarom bevalt je stage niet?
Hoe lang moet je nog?
En soms is het een kwestie van doorzetten. Je hoeft er niet tot je 67ste te werken.
Wat is er zo verschrikkelijk aan deze stage.
Hoeveel maanden is het nog?
Alle reacties Link kopieren
Misschien heel bot hoor, maar stage duurt een schooljaar toch?

Een wijze les voor de volgende keer, op tijd achter een stage plaats aan gaan
If you can dream it, you can do it.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe een stage waar ik opvoedondersteuning geef dmv spelbegeleiding aan gezinnen thuis. Opzich een leuke stage, maar ben onzeker over m'n eigen kunnen en heb echt het gevoel dat ik te weinig kennis heb.. Dit is te leren, maar alsnog. Ook het reizen van de ene plek naar het andere. Ik moet namelijk vaak naar 3 verschillende plekken soms op 1 dag ... Het lijkt mij een leuke stage en vooral een grote uitdaging maar het is gewoon het feit dat ik gewenst had een andere stage heb gekozen en m'n twijfels heb.
Ik moet nog een heel jaar stage lopen (ben pas 2 weken begonnen) en het inwerk proces wat zij hebben was een week of 2 en ging meer over het inlezen van de theorie, letterlijk.. Daarna was het wel meteen aan de slag, wat wel werd aangegeven dat ik in het diepe wordt gegooid, maar verwachtte wel enigszins meer begeleiding voordat ik echt begon. Natuurlijk moet ik initiatief nemen om dingen te vragen, maar daar heb ik altijd in het begin erg moeite mee..
Als ik anderen hoor en wat zij doen, vergelijk ik het met mijn stageplek en heb ik de neiging te denken dat dat andere het best bij mij past, waarschijnlijk omdat ik een beetje probeer te vluchten i don't know..
Tuurlijk doorzetten moet gewoon, ik wil geen vertraging oplopen, maarja nog steeds die twijfel/onzekerheid gevoel wat het weer moeilijk maakt aangezien ik nog laaanngg moet..
Alle reacties Link kopieren
mel.nl schreef:
15-02-2018 00:21
Misschien heel bot hoor, maar stage duurt een schooljaar toch?

Een wijze les voor de volgende keer, op tijd achter een stage plaats aan gaan
Nee is niet bot, juist een confrontatie die ik altijd heb achteraf voor mezelf. Sowieso een wijze les!
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
15-02-2018 00:18
Wat is er zo verschrikkelijk aan deze stage.
Hoeveel maanden is het nog?
Niet dat het verschrikkelijk is, maar m'n twijfels of ik dit wel wil. Ik moet nog tot volgend jaar februari (een heel jaar dus). Is wel beetje vroeg om nu al te twijfelen, maar heb die twijfels toch..
Idealiseer die andere plekken vooral niet te hard.

Jij bent jij en die anderen zijn die anderen.

En het is niet omdat het voor hen zogezegd "zo goed" loopt, dat jij even erg daar had geaard.

Effe doorbijten en na een maand ofwat een eerste evaluatie vragen.
Alle reacties Link kopieren
Tornacense schreef:
15-02-2018 00:42
Idealiseer die andere plekken vooral niet te hard.

Jij bent jij en die anderen zijn die anderen.

En het is niet omdat het voor hen zogezegd "zo goed" loopt, dat jij even erg daar had geaard.

Effe doorbijten en na een maand ofwat een eerste evaluatie vragen.
hmm ja klopt, alsnog moeilijk om mij daar overheen te zetten maar it's true..
Ik heb sowieso een evaluatie binnen 10 weken dus dat wordt afwachten en gewoon voor nu het proberen
Zo te horen is deze stage juist welgoed voor je om uit je comfortzone te stappen. Daarnaast ben je pas twee weken bezig.
Eigenlijk is het vooral moeilijk allemaal omdat jij denkt te impulsief te hebben gekozen. Als je dat proces eens loslaat en je focust op je taken, wordt het dan niet beter?
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
15-02-2018 06:50
Zo te horen is deze stage juist welgoed voor je om uit je comfortzone te stappen. Daarnaast ben je pas twee weken bezig.

True, het is gewoon die twijfel/onzekerheid gevoel dat ik heb, dat me gek maakt.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
15-02-2018 07:24
Eigenlijk is het vooral moeilijk allemaal omdat jij denkt te impulsief te hebben gekozen. Als je dat proces eens loslaat en je focust op je taken, wordt het dan niet beter?
Misschien wel.. Ik probeer mij wel te concentreren op m’n taken maar dat gevoel blijft hangen en vooral na een stagedag. Ik weet het is gewoon kwestie van doen, niet teveel denken en wennen. Maar alles makkelijker gezegd dan gedaan 😓
Ik geef het gewoon tijd en probeer niet teveel denken erover..
Alle reacties Link kopieren
Zoals je zelf aangeeft gaat het tijd nodig hebben.
Plus het is goed om jezelf voor te houden dat voor de meeste mensen de start van een stage onzekerheid met zich meebrengt.
Je moet je inwerken, plots allemaal nieuwe dingen doen, een nieuw team leren kennen.
Ongeacht waar je zou staan, zou dit onzekerheid kunnen geven.

Daarnaast is onzekerheid ook niet erg, zeker niet bij de start. Je mag dit zeker ook bespreken met je stagementor. Je kan aangeven op welke vlakken je je nog onzeker voelt en dan kan hij of zij je daarbij helpen.

Ook heeft elke stage plek zijn plus en min punten. Jij moet snel aan de slag, anderen moeten misschien weken op een stoeltje achter hun begeleider zitten.
Beide hebben voordelen en hangen ook van de context af.
Die mensen die wekenlang enkel mogen observeren zijn misschien ook jaloers op jou.

Probeer echt om dat gevoel van wat als ik wat anders had gekozen los te laten en je echt op je stage te focussen.
Alle reacties Link kopieren
het leven is niet zo maakbaar als wat jij denkt.

er wordt om wat voor redenen ook keuze gemaakt en mogelijkheden geschapen. Het doel van een stage is dat je veel leert. En zo te lezen is dit een zeer leerzame stage voor je.

Wanneer je nu wegloopt is de kans groot dat je daar spijt van krijgt. En ga je misschien een patroon ingang zetten dat wanneer het niet leuk is of even wat moeilijk dat je dan de handdoek maar in de ring moet gooien. Leer je dit de kinderen in de gezinnen ook?

Stop met huilen, accepteer dat je hier stage loop, en doe je best en maak er een super stage van! Stop je energie in je stage en niet in je zielig zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Olifantje89 schreef:
15-02-2018 07:53
Zoals je zelf aangeeft gaat het tijd nodig hebben.
Plus het is goed om jezelf voor te houden dat voor de meeste mensen de start van een stage onzekerheid met zich meebrengt.
Je moet je inwerken, plots allemaal nieuwe dingen doen, een nieuw team leren kennen.
Ongeacht waar je zou staan, zou dit onzekerheid kunnen geven.

Daarnaast is onzekerheid ook niet erg, zeker niet bij de start. Je mag dit zeker ook bespreken met je stagementor. Je kan aangeven op welke vlakken je je nog onzeker voelt en dan kan hij of zij je daarbij helpen.

Ook heeft elke stage plek zijn plus en min punten. Jij moet snel aan de slag, anderen moeten misschien weken op een stoeltje achter hun begeleider zitten.
Beide hebben voordelen en hangen ook van de context af.
Die mensen die wekenlang enkel mogen observeren zijn misschien ook jaloers op jou.

Probeer echt om dat gevoel van wat als ik wat anders had gekozen los te laten en je echt op je stage te focussen.
Dat is waar, ben alleen niet zo gewend: meteen aan de slag gaan wanneer ik denk het gevoel te hebben dat ik er niet klaar voor ben.
Maarja ik weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt, maar dat is een kwestie van er niet over nadenken en door blijven gaan
Alle reacties Link kopieren
Je moet het heel anders gaan bekijken.
Stage en erin worden gegooid is altijd eng, ook als je al langer gestuurd hebt. De praktische kennis doe je namelijk alleen op door het te doen en vanzelf wordt het minder eng. Jij krijgt de kans om nu veel bij te leren terwijl anderen er tijdens het werkleven zelf plots ingegooid worden . Vergeet dat je na je studie alles weet en altijd veel zelfvertrouwen hebt over je kennis en kunnen. Profiteer van deze kans om te groeien ! Vraag of ze eens mee willen kijken bij jou en of ze tips hebben. Uiteindelijk heb jij dan heel veel geleerd en geraak je klaar voor zelfstandig te werken terwijl de anderen weinig vooruit gingen; JIJ hebt de beste stageplaats, niet zij ;)
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de beschrijving van je stage denk ik de organisatie te kennen. Ik heb daar ook stage gelopen. Dus wel ervaring met het 'in het diepe gegooid worden'. Daar heb ik zelf bewust voor gekozen omdat ik anders teveel overlaat aan collega's met veel ervaring. Ik zal je vanavond een pb sturen met de organisatie die ik in gedachten heb, misschien heb je wat aan mijn ervaring daar?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan je wel vertellen dat toen ik mijn diploma had ik me nog niet eens klaar voelde;) Had ik opeens de verantwoording over een hele klas met kinderen. Dit is waar stagelopen voor bedoeld is, je gaat iets doen wat je nog niet helemaal in de vingers hebt en dan wordt je er vanzelf beter in. Stageplekken in je comfortzone laten je niet groeien.

Verder: welkom in de grote-mensen-wereld.... hier gaat het meestal niet zoals je zou willen...

Zet hem op joh!
Alle reacties Link kopieren
dagdromer1986 schreef:
15-02-2018 09:06
Vanuit de beschrijving van je stage denk ik de organisatie te kennen. Ik heb daar ook stage gelopen. Dus wel ervaring met het 'in het diepe gegooid worden'. Daar heb ik zelf bewust voor gekozen omdat ik anders teveel overlaat aan collega's met veel ervaring. Ik zal je vanavond een pb sturen met de organisatie die ik in gedachten heb, misschien heb je wat aan mijn ervaring daar?
Ja graag!
Alle reacties Link kopieren
babiiej22 schreef:
15-02-2018 08:46
Dat is waar, ben alleen niet zo gewend: meteen aan de slag gaan wanneer ik denk het gevoel te hebben dat ik er niet klaar voor ben.
Maarja ik weet natuurlijk niet wat de toekomst brengt, maar dat is een kwestie van er niet over nadenken en door blijven gaan
Dat iets moeten doen waar je je nog niet helemaal klaar voor bent, ga je vaker tegenkomen in je werkleven.
Op school kan je een presentatie/taak vaak netjes voorbereiden.
Als je in de praktijk met mensen gaat werken, kom je vaak zaken tegen die je niet had voorzien en ook niet had kunnen voorbereiden.
Het is goed om daar tijdens je stage mee te leren omgaan.
Probeer het te zien als een uitdaging. Als iets wat je sterker gaat maken.
babiiej22 schreef:
15-02-2018 07:38
True, het is gewoon die twijfel/onzekerheid gevoel dat ik heb, dat me gek maakt.
Heb je dit bij meerdere dingen? Ik liep hier naast mijn werk ook op andere plekken tegenaan en ben in therapie gegaan bij psycholoog. Beste besluit ooit.
Een stage maakt je klaar voor de beroepspraktijk. Het gaat niet alleen om het opdoen van praktische vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, maar ook om het omgaan met situaties binnen een organisatie.
Twee weken is echt te kort om een conclusie te trekken over of je daar wel of niet op je plaats zit.
Het is wel goed om in gesprek te gaan over je twijfels en dergelijke. Je bent immers stagiaire en mag dus gewoon vragen om extra begeleiding. Je zit daar immers om te leren, niet om als volleerd medewerker mee te draaien.
Alle reacties Link kopieren
1Aapje schreef:
15-02-2018 11:03
Heb je dit bij meerdere dingen? Ik liep hier naast mijn werk ook op andere plekken tegenaan en ben in therapie gegaan bij psycholoog. Beste besluit ooit.
Soms maar nooit zo erg van het begin al.. heb dit echt alleen nu..
Is het toevallig een stage in de Randstad? Zo ja, dan kan ik je misschien helpen. Ik heb namelijk ook zo'n stage gehad en vond het ook echt dood eng. Was heel onzeker en kreeg grote verantwoordelijkheden. Maar geloof me, je hebt tijd nodig! Ik ben nog steeds onzeker over mijn handelen maar heb echt ontzettend veel geleerd van mijn stage(s).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven