Werk & Studie alle pijlers

Behoefte aan rust op het werk

15-02-2018 14:53 82 berichten
Ik word op mijn werk soms een beetje gek van alle mensen om me heen.
Ik moet de hele dag telefonisch bereikbaar zijn, deel mijn kamer met collega's op een kamer met glazen deuren naast het kopieerapparaat (iedereen kijkt naar binnen), ik heb veel vergaderingen en in de pauzeruimtes wordt ook van me verwacht dat ik sociaal ben. Nou kan ik best wel smalltalken, maar ik wil zo graag even een half uurtje alleen zijn en met rust gelaten worden. Ook als ik de deur uit ga voor een wandeling moet ik dat melden aan de secretaresse, anders gaan er mensen naar me op zoek. Langer dan 10 minuten op de wc zitten valt ook op, want dan moeten er mensen wachten op hun beurt. Toen ik nog rookte kon ik me op die manier af en toe een beetje afzonderen, maar nu weet ik geen goede manier.
Herkennen jullie dit, en zo ja, hoe lossen jullie dit op?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik heb gewoon leuke collega's ;)
Alle reacties Link kopieren
Wandelen over de afdeling of naar buiten en dat afblokken in je agenda.
Alle reacties Link kopieren
In gesprek gaan met werkgever.

Of ... weer gaaan roken :P
Half uur naar buiten en dat melden aan de secretaresse.
Alle reacties Link kopieren
Kan je niet even een koptelefoon met een lekker muziekje opdoen?
Andere mensen zullen je dan minder snel aanspreken.
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
En even melden als je naar buiten gaat lijkt me niet echt een probleem toch?
Those who don’t believe in magic will never find it
Mijn hemel, daar zou ik ook gek van worden. Idd. agenda blokken en een half uur buiten gaan lopen. Te zot voor woorden dat je na 10 min. op de plee al wordt gezocht!
Alle reacties Link kopieren
RosesAreRed schreef:
15-02-2018 14:56
Half uur naar buiten en dat melden aan de secretaresse.
Dat. Ik zie niet wat daar lastig aan is?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt toch gewoon recht op een half uur pauze op een werkdag? Dan ga je dan even alleen lopen/ op de wc zitten/ in het poetshok verstoppen.
Alle reacties Link kopieren
Precies, melden is toch geen probleem en dat mensen moeten wachten als jij langer als 10 minuten op het toilet zit ook niet.

Meer schijt daar aan hebben.

Wandelingetje en op een andere toilet, verder in het gebouw gaan toiletten een optie?

Lekker laten wachten en als je terug komt doen alsof je van niks weet. Ze moeten nie zeure.
Ik lunch zelden op het werk, maar ga een half uur naar buiten. Even winkelen, of gewoon door de stad of het groen wandelen. En daarna gauw een broodje aan mijn bureau.
Alle reacties Link kopieren
Hunniebunnie schreef:
15-02-2018 15:00
Ik lunch zelden op het werk, maar ga een half uur naar buiten. Even winkelen, of gewoon door de stad of het groen wandelen. En daarna gauw een broodje aan mijn bureau.
Zo doen de meeste het bij ons ook. En soms lopen mensen samen maar de meeste lopen alleen. Niks raars aan. Even frisse neus halen en weer fris aan de gang.
Case-je schreef:
15-02-2018 14:59
Dat. Ik zie niet wat daar lastig aan is?
Dan moet ik de vrieskou in en ronddwalen tussen het verkeer met mijn telefoon in de buurt en pen en papier in de aanslag. Ik zou eigenlijk het liefst een kwartiertje in een kolfruimte oid willen zitten. Bij mijn vorige werkgever was er een stilteruimte waar ik een kwartiertje per dag gewoon kon zitten in stilte, dat mis ik nu.
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
15-02-2018 15:06
Dan moet ik de vrieskou in en ronddwalen tussen het verkeer met mijn telefoon in de buurt en pen en papier in de aanslag. Ik zou eigenlijk het liefst een kwartiertje in een kolfruimte oid willen zitten. Bij mijn vorige werkgever was er een stilteruimte waar ik een kwartiertje per dag gewoon kon zitten in stilte, dat mis ik nu.
En voor dat half uurtje kunnen jouw collega’s niet even de telefoon opnemen en een boodschap aannemen?
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt even stilte nodig heb, dan ga ik op de wc zitten.

Even wandelen hier op het industrieterrein zonder voetpad, neu
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
15-02-2018 15:06
Dan moet ik de vrieskou in en ronddwalen tussen het verkeer met mijn telefoon in de buurt en pen en papier in de aanslag. Ik zou eigenlijk het liefst een kwartiertje in een kolfruimte oid willen zitten. Bij mijn vorige werkgever was er een stilteruimte waar ik een kwartiertje per dag gewoon kon zitten in stilte, dat mis ik nu.
Maar als je pauze hebt, hoef je geen telefoon op te nemen. Of moet je dat wel? In dat geval is het goed om duidelijk te maken dat je recht hebt op pauze. (Tenzij je een zodanig hoog salaris krijgt dat je meer dan voldoende gecompenseerd wordt voor het verlies van vrije tijd.)
Alle reacties Link kopieren
Als je op vakantie bent of ziek bent gaat het ook gewoon door dus gewoon goede afspraken maken over dat half uurtje.
Wat gebeurt er als je in je lunchpauze even níet bereikbaar bent?

Ik denk namelijk dat het inmiddels zo gegroeid is dat jij áltijd bereikbaar bent, maar dat het voor je collega’s ook wel gaat wennen als jij iedere dag bijv. tussen 12:30 en 13:00 even pauze neemt en dus niet bereikbaar bent. De eerste paar keer krijg je daar misschien vragen over (en dan is je reactie: ik had pauze), daarna weten ze het.
Bellen mensen jou trouwens vooral intern/via receptioniste of vooral externen via directe lijn? Zeker in dat eerste geval lijkt het me prima kunnen.
Alle reacties Link kopieren
als ik een drukke dage heb, even weg wil, en denk dat mensen me gaan zoeken.
Plak ik een briefje op mijn deur:
Ben er 16.00 weer
Alle reacties Link kopieren
Ik boek ook wel eens een uurtje een vergaderruimte om daar gewoon alleen te zitten werken als ik geen zin heb in mensen die mij storen, vergadering met mezelf. Heb jij die optie niet?
anappleaday wijzigde dit bericht op 15-02-2018 15:17
7.02% gewijzigd
Nu is het inderdaad koud.
Is er een bibliotheek in de buurt waar je kunt zitten? Een overdekt winkelcentrum met bankjes in de hoek? Een kerk? (Ik ben op dreef merk ik: kerk).
Een klein vergaderhokje in het pand?
Zou je tijdens het werk minder last hebben als je je bureau tegen de muur kunt plaatsen zodat je met je rug naar de anderen en het kopieerapparaat zit?
Alle reacties Link kopieren
Fragolisa schreef:
15-02-2018 15:06
Dan moet ik de vrieskou in en ronddwalen tussen het verkeer met mijn telefoon in de buurt en pen en papier in de aanslag. Ik zou eigenlijk het liefst een kwartiertje in een kolfruimte oid willen zitten. Bij mijn vorige werkgever was er een stilteruimte waar ik een kwartiertje per dag gewoon kon zitten in stilte, dat mis ik nu.
Hierover zou ik gaan overleggen met de werkgever. Dat half uurtje lunchpauze is je eigen tijd en dan bereikbaar moeten zijn, vind ik vreemd. Doen je collega's dat ook allemaal zo? Dan kun je beter afspreken dat er iemand bereikbaar is en de rest niet en dat rouleren. Je pauze kun je dan nemen als je collega's weer terug zijn.
Ik loop in mijn lunchpauze vaak alleen buiten zonder mijn zakelijke mobiele telefoon. Dat half uur alleen ronddwalen heb ik nodig om weer op te laden voor de rest van mijn dag.
Die lunchpauze is toch in je eigen tijd? Hoezo moet je dan nog bereikbaar zijn voor de telefoon? Als ze je nodig hebben, proberen ze het op een later moment nog maar een keer.
De telefoon onderverdelen: maandagochtend collega A, in de middag B, dinsdagochtend C en in de middag D, etc.
Kun je je bureau anders neerzetten zodat je geen mensen meer langs ziet lopen?

Ik heb geen kantoorbaan maar ga ook wel eens ergens achteraf zitten waar geen mens komt.
Hierbij nog een paar suggesties om de prikkels wat te reduceren.
Een laagje plakplastic tegen het raam maakt het geheel al rustiger.
Net als de muziek een tandje lager. Ook het geluid van je telefoon kun je zachter zetten.
Vaste momenten plannen voor emails zodat je je hier niet de hele dag door laat afleiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven