Werk & Studie alle pijlers

Vacature - niet aan eisen voldoen

17-02-2018 19:40 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg mij af of jullie soms wel eens op vacatures reageren wanneer jullie niet aan de eisen voldoen die gesteld worden in de vacature. Wanneer reageren jullie wel, en wanneer bijvoorbeeld niet?

Achtergrond info vanwaar deze vraag: over een tijdje ben ik afgestudeerd en ga ik eindelijk, hopelijk, de arbeidsmarkt betreden. Maar, de meeste vacatures die enigszins aansluiten bij mijn studie achtergrond staan vol met aanvullende eisen. Minimaal zoveel jaar ervaring in dat specifieke vakgebied (logisch). Echter, in dat specifieke vakgebied zijn haast geen startersfuncties, behalve traineeships met een moeilijke aanmeld- en selectieprocedure.
Ook vragen ze vaak kennis van bepaalde systemen, het lijkt wel alsof elk bedrijf zijn eigen systeem heeft.

Zijn er mensen die voorbeelden kunnen geven van toch gesolliciteerd en aangenomen (of op gesprek mogen komen) terwijl de vacature eisen niet overeen kwamen met jouw studie en of werkervaring?
Ze vinden zelden mensen die aan al die eisen voldoen. Als jij denkt dat je binnen de functie past en je kunt dat ook onderbouwen, gewoon solliciteren! Nee heb je en ja kun je krijgen :)
Gewoon op zoveel mogelijk solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
gewoon solliciteren.
Soms staat erbij dat het geen zin heeft om te reageren als je aan bepaalde eisen niet voldoet. Als dat er niet staat zou ik gewoon solliciteren en voor het eventuele gesprek zo voorbereiden dat je weet hoe je de missende vaardigheden kan opdoen. En in je brief natuurlijk de nadruk op wat je allemaal al wel in huis hebt.
Wijsheid uit de diversiteitsdoos: mannen solliciteren als ze aan 50% van de eisen voldoen, vrouwen pas als ze aan 90% van de eisen voldoen. Bluf werkt. Gewoon solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Thanks!

Okay, goed om te weten. Dus als er bijvoorbeeld staat: minimaal 2-3 jaar ervaring binnen een gemeente, en of sociaal domein, dan kan het toch proberen? Kan ik het begrip sociaal domein ook een beetje rekken? Of is het dan heel knullig om stage en of langdurig vrijwilligerswerk binnen een (semi) sociaal domein te benoemen?
koosje-87 schreef:
17-02-2018 20:11
Thanks!

Okay, goed om te weten. Dus als er bijvoorbeeld staat: minimaal 2-3 jaar ervaring binnen een gemeente, en of sociaal domein, dan kan het toch proberen? Kan ik het begrip sociaal domein ook een beetje rekken? Of is het dan heel knullig om stage en of langdurig vrijwilligerswerk binnen een (semi) sociaal domein te benoemen?
Nee, natuurlijk noem je dat wel! Hoe denk ie anders dat starters aan een baan komen. Bij mijn eerste baan wist ik van mijn afwasbujbaan nog wel relevante werkervaring te maken omdat ik daar had laten zien dat ik van aanpakken weet en hard kan werken. Het is kaar net hoe je het veroakt. Niet te bescheiden hoor!
Mee eens! Gewoon proberen. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Als er 300 sollicitaties binnenkomen zit er vast wel iemand tussen die beter gekwalificeerd is dan jij, maar wie weet reageren er toevallig niet zoveel mensen op deze baan en zijn ze ook net op zoek naar een jong en fris iemand. Zeker bij gemeenten is vaak ineens van alles mogelijk is mijn ervaring. (Of was dat alleen bedoeld als voorbeeld?)
Ik ben voor mijn huidige functie op gesprek uitgenodigd en ook aangenomen terwijl ik aan twee zaken die binnen deze organisatie/functie erg belangrijk zijn niet of niet voldoende voldeed. Ik ben hier in mijn brief al eerlijk over geweest.
Ik voldeed wel aan de eisen qua inhoudelijke ervaring, opleiding (niveau en richting) en systeemkennis. Ik had het idee dat het moeilijk voor de organisatie zou zijn om iemand te vinden die aan ALLES zou voldoen, dus het leek me de moeite waard het toch te proberen. Met succes.
Waarbij ik wel moet zeggen dat het onhandig en echt een minpunt is dat ik deze twee zaken nog niet op het juiste niveau beheers. Ik heb daar zelf wel last van. Het zijn wel zaken die echt nodig zijn hier (het betreft twee talen).
Maar wel super blij dat ik de kans heb gekregen en ik heb het echt supergoed naar mijn zin.
Alle reacties Link kopieren
raffa schreef:
17-02-2018 20:22
Mee eens! Gewoon proberen. Het is van zoveel factoren afhankelijk. Als er 300 sollicitaties binnenkomen zit er vast wel iemand tussen die beter gekwalificeerd is dan jij, maar wie weet reageren er toevallig niet zoveel mensen op deze baan en zijn ze ook net op zoek naar een jong en fris iemand. Zeker bij gemeenten is vaak ineens van alles mogelijk is mijn ervaring. (Of was dat alleen bedoeld als voorbeeld?)
Andere vraag: ik ben niet erg jong, als ik de arbeidsmarkt betreed, in vergelijking met mijn medestudenten maar misschien wel fris? Er zit bijna 10 jaar tussen. Desondanks heb ik dan wel een heel traject van Mavo naar WO doorlopen en ook 2 studies tegelijk gevolgd. Daarnaast natuurlijk door een Mavo- WO traject wel redelijk wat stage ervaring, waar mijn medestudenten dat vrijwel niet hebben. Maakt dat nog uit, laat starten op de arbeidsmarkt?
Ja hoor, bijna altijd zelfs en geen problemen mee gehad. Zelfs niet toen er in de vacaturetekst stond dat je jaren werkervaring 'aantoonbaar' moesten zijn. Nou, ik had toen zo goed als niks, maar dat was geen probleem :P

Die teksten zijn toch altijd wel voor een deel blabla en daarnaast ook een ideaalplaatje. Wanneer het niet zo handig is, is wanneer je sowieso bepaalde opleidingen, certificaten of registraties moet hebben om (wettelijk gezien) het werk uit te voeren. Zelfs dit is soms wel enigszins flexibel, maar vaak niet.
koosje-87 schreef:
17-02-2018 20:31
Andere vraag: ik ben niet erg jong, als ik de arbeidsmarkt betreed, in vergelijking met mijn medestudenten maar misschien wel fris? Er zit bijna 10 jaar tussen. Desondanks heb ik dan wel een heel traject van Mavo naar WO doorlopen en ook 2 studies tegelijk gevolgd. Daarnaast natuurlijk door een Mavo- WO traject wel redelijk wat stage ervaring, waar mijn medestudenten dat vrijwel niet hebben. Maakt dat nog uit, laat starten op de arbeidsmarkt?
Vaak is het een voordeel, vooral als je (extra) veel stage-ervaring hebt. Het ligt ook wel een beetje aan je vakgebied of dit als voordeel of niet wordt gezien. Binnen het 'sociaal domein' is het vaak wel een voordeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet heel commercieel ingesteld dus een de kans is op dit moment niet erg groot dat in dat werkgebied een baan zal vinden.

Tot nu toe heb ik een sociaal- maatschappelijk - wetenschappelijk studietraject gedaan met als einddoel dus een bestuurs/beleidskundig WO studie. Met name op sociaal-maatschappelijk gebied redelijk wat stages gedaan (6 organisaties) van meerdere jaren (7 jaar ongeveer) en meerdere dagen per week. Bij sommige organisaties heb ik 1,5 jaar stage gelopen i.p.v. een jaar, en of daarna als vrijwilliger door gegaan.
Niet zo onzeker, leer om jezelf goed aan te prijzen!
Alle reacties Link kopieren
Oh, enorm herkenbaar en wat ben ik blij dat ik dat gewoon gedaan heb. Ik heb een compleet andere studie afgerond dan mijn huidige baan. Ik heb gewoon enthousiast gesolliciteerd en ze wilden me blijkbaar hebben.

Hiervoor ben ik een tijdje docent geweest, zelfde verhaal. Ik heb geen lesbevoegdheid, maar ik ben er gewoon heengegaan en heb mezelf gepresenteerd. Juist doen! Als je maar weet en onderbouwt waarom je die baan graag wilt en waarom jij de juiste kandidaat bent.
Alle reacties Link kopieren
De vereisten in een vacature zijn hetzelfde als wat we zelf doen als we iets willen doen of kopen. Je gaat eerst kijken wat je allemaal zou willen om vervolgens te kijken welk product/dienst/whatever daar het beste bij past. Het komt bijna nooit voor dat alles mogelijk is. Met vacatures is dat net zo. M.n. de jaren ervaring is slechts een indicatie. Een goede kandidaat met 1 jaar ervaring is beter dan een middelmatige kandidaat met 5 jaar ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Vikhui schreef:
17-02-2018 21:06
Oh, enorm herkenbaar en wat ben ik blij dat ik dat gewoon gedaan heb. Ik heb een compleet andere studie afgerond dan mijn huidige baan. Ik heb gewoon enthousiast gesolliciteerd en ze wilden me blijkbaar hebben.

Hiervoor ben ik een tijdje docent geweest, zelfde verhaal. Ik heb geen lesbevoegdheid, maar ik ben er gewoon heengegaan en heb mezelf gepresenteerd. Juist doen! Als je maar weet en onderbouwt waarom je die baan graag wilt en waarom jij de juiste kandidaat bent.
Interessant! Wil je meer vertellen over hoe je spontaan daar heen bent gegaan en jezelf hebt gepresenteerd? Wat waren andere factoren (waren er bijvoorbeeld weinig docenten in die regio, en of had jij op andere vakgebieden/ervaring die enorm handig was?) ? Hoe heb jij dat in jouw situatie onderbouwt?
gizzmo-returns schreef:
17-02-2018 20:55
Niet zo onzeker, leer om jezelf goed aan te prijzen!
Dit ja. Verkoop wat je in de aanbieding hebt en de rest laat je achterwege. Ze lezen toch je CV en zien wel waar er mogelijke gaten vallen. (Dit is mij ook ooit als tip gegeven tijdens een sollicitatiegesprek voor mijn 'eerste echte baan') Focus dus op wat je wél te bieden hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven