Werk & Studie alle pijlers

Teamleider secretariaat - ervaringen

17-02-2018 20:09 23 berichten
Even een nieuwe nick i.v.m. herkenbaarheid.

Er is een kans dat ik als teamleider aan de slag kan binnen een grote organisatie. In dit bedrijf zijn zo'n 300 assistentes werkzaam er is dus een team van teamleiders. Ik ben overwegend positief maar heb sterk het gevoel dat ik geen compleet beeld heb. Uiteraard voer ik gesprekken met collega's en mensen uit mijn omgeving maar ik wil graag een kritische blik, vandaar mijn topic hier. ;-)

Achtergrond:
- Ik ben nog geen 30;
- Ik heb nog niet eerder leiding gegeven, wel af en toe gecoacht;
- Ik heb ruime ervaring als PA;
- Ik ben nu een jaar werkzaam binnen dit bedrijf.

Mijn overwegingen:
- Ik vind het leuk om mij tussen verschillende lagen van de organisatie te begeven;
- Ik vind het leuk om te coachen en te begeleiden;
- Ik vind (moeilijke) gesprekken voeren interessant en ben geïnteresseerd in de psychologie hierachter.

Mijn vragen:
- Zijn mijn drijfveren voldoende (lees: hoeveel tijd ben je kwijt aan HR/beleid/administratie)?
- Hoe veel 'gezeik' komt er kijken bij een damesteam en het managen daarvan?
- Wat zie ik over het hoofd?

Graag jullie kritische bijdrage!
"- Hoe veel 'gezeik' komt er kijken bij een damesteam en het managen daarvan?"

Laat ik het zo zeggen; ik zou voor geen goud leiding willen geven aan een damesteam.
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat voor organisatie is dit dat er 300 assistants zijn? Overheid?
Alle reacties Link kopieren
Wow, wat voor organisatie is dit dat er 300 assistants zijn? Overheid?
Ik ben zelf teamleider geweest maar dat was maar over drie dames. Dat vond ik meer dan genoeg. Leuke vrouwen met weinig gezeur.
Hoe veel 'gezeik' komt er kijken bij een damesteam en het managen daarvan?

-> Gigantisch veel, alleen al op basis hiervan zou ik hard wegrennen.
Ik ken iemand die was teamleider in een ziekenhuis van alle secretaresses en dokters assistentes..>400 man.

Zij zelf had 10 jaar ervaring als secretaresse en al meer dan 10 jaar ervaring als leidinggevende.

Na 2 jaar als teamleider zat ze thuis met burn-out.. waarom. Omdat er alleen maar gezeik was tussen de vrouwen

Nadeel van leidinggeven over hoop vrouwen is 1 veel werken parttime dus roosteren is al lastiger.
2. Moet je keer negatieve feedback geven dan ben je meteen voor iedereen de boeman

Nee mij zou je noooit zien in zoon functie haha
Alle reacties Link kopieren
Kun je mensen in beweging krijgen, bij ziekmeldingen de juiste begeleiding bieden, omgaan met druk van boven en onder, ben je bereid meer dan 40 uur te werken en waarom denk jij dat je goed leiding kan geven?
Bij ons volgde vaak een assesment om bepaalde kwaliteiten te staven.
Alle reacties Link kopieren
Hoe groot is je 'team' dan? Waarvoor ben jij verantwoordelijk? Ben je dan alleen teamleider of heb je ook nog gewoon secretaresse taken?
ieneminnie schreef:
18-02-2018 09:38
Kun je mensen in beweging krijgen, bij ziekmeldingen de juiste begeleiding bieden, omgaan met druk van boven en onder, ben je bereid meer dan 40 uur te werken en waarom denk jij dat je goed leiding kan geven?
Bij ons volgde vaak een assesment om bepaalde kwaliteiten te staven.
Waarom per se meer dan 40 u werken? Een goede teamleider weet onzin bij zichzelf weg te houden en kan dingen delegeren.
Dank voor jullie reacties! Ik begrijp dat ik het managen van een damesteam niet moet onderschatten. :-D

@ Ienieminnie: dank, was ik me nog niet goed van bewust. Uiteraard zal ik begeleiding en training krijgen. Assessment zal ik eens navragen.

@ MargjeM: ik blijf zelf PA en het zou gaan om een team van 6 tot 10 dames. Verantwoordelijk voor dagelijkse leiding, beleid doorvoeren, tevredenheid van diverse stakeholders, HR zaken, coaching/ontwikkeling etc.
Alle reacties Link kopieren
Krokusdruifje schreef:
18-02-2018 09:58
Dank voor jullie reacties! Ik begrijp dat ik het managen van een damesteam niet moet onderschatten. :-D

@ Ienieminnie: dank, was ik me nog niet goed van bewust. Uiteraard zal ik begeleiding en training krijgen. Assessment zal ik eens navragen.

@ MargjeM: ik blijf zelf PA en het zou gaan om een team van 6 tot 10 dames. Verantwoordelijk voor dagelijkse leiding, beleid doorvoeren, tevredenheid van diverse stakeholders, HR zaken, coaching/ontwikkeling etc.
Is het mogelijk om eens met een andere teamleider te praten hoe die de extra TL taken ervaart?
Als je nog nooit leiding hebt gegeven, dan zou ik voorstellen om eerst daar een training/scholing voor te volgen en pas daarna TL te worden.

Ik heb het andersom gedaan, ook onder de 30 en met een team van 6 vrouwen, en merkte achteraf bij de training dat ik alle valkuilen wel zo'n beetje had ervaren. Gelukkig had ik een hele goede leidinggevende boven mij staan die me voor veer onheil heeft behoedt door tijdig bij te sturen, anders zou het nooit goed gekomen zijn.
Welke ondersteuning ga jij krijgen bij het leren leidinggeven?
Leiding geven is echt een vak.Dat je toevallig goed bent in secretariële/ PA werkzaamheden is mooi meegenomen. Een stuk levenservaring en theoretische kennis over leidinggeven is echter wel noodzakelijk. Dat is wel waar de meesten zich op verkijken.
Als ik directeur zou zijn zou ik daarom nooit iemand leiding laten geven die jonger is dan de rest. Die mist dan toch een stuk levenservaring.
Geen idee hoe oud de rest is van het team, maar bovenstaande vind ik wel een belangrijk punt.
Hoe lastig het leidinggeven aan een groep vrouwen is hangt ook nog samen met het functieniveau. In een team met hoogopgeleiden in hogere functieschalen is er minder gezeik in mijn beleving.

Op basis van mijn ervaring is het leidinggeven aan een groep vrouwen die allemaal secretaresse zijn een heleboel gezeik, gedoe en micromanagement. Het lijkt me echt een verschrikkelijke baan.
Alle reacties Link kopieren
MargjeM schreef:
18-02-2018 09:45
Hoe groot is je 'team' dan? Waarvoor ben jij verantwoordelijk? Ben je dan alleen teamleider of heb je ook nog gewoon secretaresse taken?


Waarom per se meer dan 40 u werken? Een goede teamleider weet onzin bij zichzelf weg te houden en kan dingen delegeren.
Ik ken ze echt niet, degene die het binnen 40 uur weet te doen... misschien sector afhankelijk?
Alle reacties Link kopieren
ieneminnie schreef:
18-02-2018 12:19
Ik ken ze echt niet, degene die het binnen 40 uur weet te doen... misschien sector afhankelijk?
Uiteraard, en misschien ook afhankelijk van de samenstelling van het team? Als iedereen zelfstandig en goed samenwerkt, ben je aan echt sturen en begeleiden amper tijd kwijt in een gemiddelde week.

Als mijn leidinggevende structureel meer uren dan begroot zou maken dan moet hij meer inhoudelijke taken (waar hij momenteel ook nog tijd voor heeft) bij de adviseurs neerleggen.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
18-02-2018 11:19
Als ik directeur zou zijn zou ik daarom nooit iemand leiding laten geven die jonger is dan de rest. Die mist dan toch een stuk levenservaring.
Leeftijd is niet zo belangrijk. Ervaring wel. Je kunt als dertiger prima leiding geven aan oudere collega's, het is maar net wat voor team het is en wat voor ervaring je hebt. Als je alleen maar aan jongere collega's leiding kan geven zou theoretisch iedere leidinggevende tegen de pensioenleeftijd aan zitten....
Sara9876 schreef:
18-02-2018 12:56
Leeftijd is niet zo belangrijk. Ervaring wel. Je kunt als dertiger prima leiding geven aan oudere collega's, het is maar net wat voor team het is en wat voor ervaring je hebt. Als je alleen maar aan jongere collega's leiding kan geven zou theoretisch iedere leidinggevende tegen de pensioenleeftijd aan zitten....
Theoretisch gezien klopt jouw redenering.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
18-02-2018 12:59
Theoretisch gezien klopt jouw redenering.
Als directeur heb ik liever een capabele leidinggevende die aan de jonge kant is dan bejaarde kleuters als medewerkers die hun kont tegen de krib gooien, puur omdat ze zichzelf ongefundeerd superieur voelen aan 'een snotneus'.
MargjeM schreef:
18-02-2018 13:07
Als directeur heb ik liever een capabele leidinggevende die aan de jonge kant is dan bejaarde kleuters als medewerkers die hun kont tegen de krib gooien, puur omdat ze zichzelf ongefundeerd superieur voelen aan 'een snotneus'.
Ik mag toch aannemen dat die geen leidinggevende functie toegewezen krijgen?!
Theamuts schreef:
18-02-2018 11:19
Leiding geven is echt een vak.Dat je toevallig goed bent in secretariële/ PA werkzaamheden is mooi meegenomen. Een stuk levenservaring en theoretische kennis over leidinggeven is echter wel noodzakelijk. Dat is wel waar de meesten zich op verkijken.
Als ik directeur zou zijn zou ik daarom nooit iemand leiding laten geven die jonger is dan de rest. Die mist dan toch een stuk levenservaring.
Geen idee hoe oud de rest is van het team, maar bovenstaande vind ik wel een belangrijk punt.
Bij ons zijn jonge vrouwelijke leidinggevenden die het echt heel goed doen, maar die ook durven te vertrouwen op de kennis en zelfstandigheid van het team (hoogopgeleide solisten). Ik denk dat de grootste hobbel is dat veel secretaresses zich ook een soort manager vinden, die veel waarde hechten aan procedurele futiliteiten.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
18-02-2018 13:09
Ik mag toch aannemen dat die geen leidinggevende functie toegewezen krijgen?!
Nee en bij voorkeur natuurlijk geen enkele functie, zulke onprofessionele mensen wil je op voorhand al niet aannemen.
Dank allen! Ik waardeer jullie input.

Om even wat vragen te beantwoorden:
Uiteraard praat ik met andere TL's binnen het bedrijf en ik ben bezig met de mogelijkheden voor een opleiding/training. Daarnaast zal ik aan een ervaren TL gekoppeld worden.
De tak waarbinnen ik kom te vallen heeft hoger opgeleide dames waardoor mijn verwachting is dat het micromanagement mee zal vallen.

Ik ben niet vies van een uitdaging en vind mijzelf capabel om deze rol op me te nemen, ondanks mijn leeftijd en geen leidinggevende ervaring. Ik zal toch een keer moeten beginnen en binnen dit bedrijf is het vrij 'safe' en krijg ik goede begeleiding.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven