Werk & Studie alle pijlers

Juridische stage idee!

19-02-2018 19:48 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Helloo,

Ik zit in het 2e jaar van mijn studie Hbo-rechten en ga volgend jaar op stage. Ik heb veel interesse, zo lijkt het mij supertof om een stage te volgen in het buitenland! Vaak kom je dan uit bij een advocatenkantoor, ik hoor hier niet veel positieve verhalen over...
Ik hoor bijvoorbeeld vaak dat je als simpel 'hulpje' wordt gebruikt, toch lijkt het mij nog steeds interessant om dit zelf te ervaren.

Ik wil graag verschillende ideeën/inspiratie opdoen en hoor graag jullie ervaringen.. :cheer:

Zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben? En zijn er mensen die zelf een toffe juridische stage hebben afgerond in wat voor branche/gebied dan ook?

Ik hoor graag van jullie! Let me knoww :hyper:
Alle reacties Link kopieren
:) wat denk jij dat je meer te bieden hebt dan “hulpje” zijn?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me alleen af, of rechten niet zo specifiek land gebonden is?
Ik kan me inbeelden dat je in bv. Spanje heel andere wetten hebt ...
Je studeert toch Nederlands recht? Wat kan je er dan mee in het buitenland? Wat stel je je daar bij voor?
JollyRider schreef:
19-02-2018 19:57
:) wat denk jij dat je meer te bieden hebt dan “hulpje” zijn?
Dit dus.

Je doet geen master rechten, dus je bent inderdaad een veredelde secretaresse met een gedeelte rechtsachtergrond.
En dan ben je nog es nog niet afgestudeerd ook.

Dus ja, je bent gewoon een extra hulpje / telefoniste / typiste.


Heeft het overigens zin om zo'n buitenlandse stage later op je CV te vermelden?
Je bent immers alleen in aanraking gekomen met het plaatselijk recht, niet met het Nederlands recht.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt zeker in het buitenland stage lopen met jouw opleiding. Ervaring in Jakarta en Curaçao. Klasgenoten hebben stage gelopen in Barcelona, Berlijn en ergens in Amerika.

Ik adviseer je om het buitenland stagebureau van jouw onderwijsinstelling te raadplegen.
Het leven is te kort om te lang op de verkeerde plek te blijven.
Je vraag klinkt zo breed en we kennen je niet.
Mij leek zelf een stage bij de gemeente erg leuk, ook omdat je dan na je opleiding kan worden uitgekozen om in de trainee pool te komen.
Er zijn heel leuke klussen in de veiligheid, maar ook op het gebied van sociale voorzieningen, handhaving etc. Maar lastig om dat voor een ander te bedenken.
Tornacense schreef:
19-02-2018 20:01
Dit dus.

Je doet geen master rechten, dus je bent inderdaad een veredelde secretaresse met een gedeelte rechtsachtergrond.
En dan ben je nog es nog niet afgestudeerd ook.

Dus ja, je bent gewoon een extra hulpje / telefoniste / typiste.


Heeft het overigens zin om zo'n buitenlandse stage later op je CV te vermelden?
Je bent immers alleen in aanraking gekomen met het plaatselijk recht, niet met het Nederlands recht.
Wat een wereldvreemde reactie dit.
Als je administrative of secretarieel werk te doen hebt neem je een stagiaire aan van een van de talloze opleidingen daarin, geen hbo rechten leerling.
En natuurlijk is het slim om internationale ervaring op je cv te zetten.
In dit vakgebied is de regelgeving bijv zo dynamisch dat men meer kijkt naar de breedte van je ervaring, hoe snel je je kennis eigen maakt etc.
Dat is toch tegenwoordig in iedere hbo plus functie zo?
Welk rechtsgebied? Privaat of publiek recht om eerst maar eens mee te beginnen.

Zelf bij Het Juridisch loket stage gelopen. Ik vind vooral de juridische problemen waar de 'gewone burger' mee te maken krijgt intressant. En dan voornamelijk civiel. Strafrecht, staatsrecht en bestuursrecht is niks voor mij. Ik heb liever huurrecht en arbeidsrecht. Er kwamen meer dan genoeg mensen langs om mijn dagen daarmee te vullen.
gizzmo-returns schreef:
19-02-2018 20:00
Je studeert toch Nederlands recht? Wat kan je er dan mee in het buitenland? Wat stel je je daar bij voor?
Nee HBO rechten. En dan krijg je ook internationaal recht. En als dat je intresse heeft dan is een buitenland stage niet onlogisch.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek dit met de stagecoördinator, stagebureau en praat vooral met mede studenten die nu stage lopen of al stage hebben gelopen.

Vele malen nuttiger en vooral betrouwbaarder dan de antwoorden die je hier zult krijgen ... .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven