Werk & Studie alle pijlers

Fibromyalgie en studeren

21-02-2018 15:57 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey iedereen :-) ,

Ik heb sinds 3 jaar Fibromyalgie (sinds 1,5 jaar weet ik het) en ik heb de grootste moeite met mijn studie. Voor dat ik deze ziekte had en ook in de eerste maanden was het voor mij altijd makkelijk om op me studie te focussen, te leren en ook alles onthouden. Ik haalde altijd hoge cijfers en ik was daar enorm trots op, zeker omdat mijn leven altijd al chaotisch is. Ik ben namelijk ook mantelzorger voor me moeder (ongeveer 13 jaar, laatste 4 jaar ben ik fulltime mantelzorger) en dit had ik altijd alleen gedaan, omdat er geen hulp was of mensen wouden niet mee helpen :-? .

Dit is nu gelukkig iets anders, ze krijgt nu verzorging dus dat helpt mij enorm en haar. Maar hierdoor is mijn stressniveau altijd heel hoog. Ik wist ook niet beter, maar nu ik fibro heb en ik weer bezig ben met mijn hbo studie, zit ik enorm te worstelen om wakker te blijven, een boek open slaan en te leren en ook voor een groot deel onthouden wat ik zojuist geleerd heb. Verder heb ik ook veel last van pijn en stijfheid in mijn lichaam, maar hier kan ik verder wel mee leven.

Ik vind het gewoon zo ontzettend jammer dat mijn studie belemmerd wordt door dit. Ik probeer natuurlijk positief te blijven, nieuwe supplementen te gebruiken, yoga als ik wat energie heb, gezond eten, nieuw studie patroon met meer rust, lief zijn voor mezelf. Maar dit wil niet echt baten.

Daarom schrijf ik nu een topic voor mede fibro patienten die hier ook last van hebben. Hoe gaan jullie hier mee om met je studie of werk? Hebben jullie tips of aanbevelingen. Hoe gaan jullie om met die intense moeheid en brainfog?
Alle reacties Link kopieren
Geen fibromyalgie maar cvs hier. Hetzelfde verhaal hier. Hoge ciijfers, bijna geen herkansingen en bij het afstuderen ging het mis. Na de vierde poging tot afstuderen moest ik helaas besluiten de studie te stoppen.

Nou was dit voor mij echt de oplossing, ik was zo opgelucht!
Ik heb wel eerst gekeken naar mogelijkheden vanuit school om bijv te kunnen rusten, niet alle vakken te gelijk volgen etc.

Helaas werkte school niet heel hard mee, maar wie weet die van jou wel!

En gun jezelf extra tijd. Neem een break als dat moet, volg een langzamer tempo.

Succes :hug:
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Ik heb er geen ervaring mee, maar wil je graag helpen. Heb je geen speciale regeling op school afgesproken met je decaan?
Je kan ook individuele studietoeslag aanvragen bij de gemeente, dan kun je misschien wat extra geld krijgen. Wel zo fijn, in ieder geval een zorg minder. Het lijkt mij namelijk dat je niet zo gemakkelijk kan werken met jouw klachten. Ik vind het wel echt knap van je dat je zo doorzet!

Heel veel sterkte TO.
ravemeisje wijzigde dit bericht op 21-02-2018 17:03
Reden: Spelling
0.11% gewijzigd
Wie wat wil die moet wat.
Alle reacties Link kopieren
@RainIsJustConfetti
Ah wat vervelend dat je moest stoppen, maar wel fijn dat het daardoor beter gaat. Werk je momenteel of? Vraag dit omdat ik vaak heb gehoord dat mensen door cvs of fibro moesten stoppen met werken of studie. Maak me daar dus best wel zorgen over.

@RaveMeisje
Bedankt dat je wilt helpen :). Ik moest vorig jaar stoppen in me eerste jaar door fibro en had met de decaan afgesproken dat ik in de vertraagde klas kom, maar dat ik dan wel al mijn P vakken moet halen dit jaar. Tot nu toe lukt dat niet echt helaas. Ik ga de komende 2 maanden nog flink me best doen en dan kijken wat de uitslag daarvan is. Ik zal is navraag doen of mijn gemeente dit ook doet, bedankt voor de tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik kan nu helaas niet werken, ik hoop heel erg dat het ooit beter wordt, want stilzitten is niks voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ernstige cvs. Volledig afgekeurd en hulp in de huishouding.

Ik heb geen middelbare school diploma. Wel later nog een thuisstudie gedaan en (met vertraging!) afgerond. Maar daar heb ik nu geen klap aan helaas.

Wat slikken/ doen jullie tegen de pijn? Die wordt hier steeds heftiger.
Ik slik magnesium, q10 en amitriptyline en spuiten vitb12. Binnenkort start ik met fysiotherapie, wellicht dat ik met ademhalingstherapie minder kortademig word. Maar die pijn is klote... Jullie nog tips daarvoor???
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
@Wiezel
Balen zeg :(
Ik slik zelf q10, magnesium, htp5 en wat goed bij mij werkt tegen de pijn is MSM. Ik heb nog wel pijn maar me lichaam voelt een stuk minder stijf en minder pijnlijk aan. Goede aanrader! Verder Rhodiola voor me stemming en vitamine D.
Alle reacties Link kopieren
Ohja vit d slik ik ook nog. En fluoxetine voor de stemming.

Htp5 en MSM ken ik niet. Daar ga ik eens naar kijken. Bedankt!

Jullie ook sterkte!
"Even if I knew that tomorrow the world would go to pieces, I would still plant my apple tree."
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al heel lang de klos maar halverwege 1990 openbaarde het zich pas goed en moest ik gedwongen op bewegingsrantsoen; kon nog maar voor het hoogstnoodzakelijke weg.

De laatste jaren kon ik evenwel iets vaker maar loop ik dan wel altijd te kreupelen. De ene keer mijn knie, de andere keer mijn scheen, dan zijn het mijn kleine tenen, dan grote tenen, dan weer onder mijn hielen, en zodra dat dan weg is komen mijn schenen of achillespezen weer flink in beeld.

Ik kan me voorstellen dat artsen daardoor denken: het zit tussen haar oren. :proud: Zelf heb ik dat ook vaak genoeg overwogen maar dan zou je de pijn toch ook weer weg moeten kunnen "denken" niet? En dat lukt niet.

Ik doe niets liever dan wandelen en lopen maar dat kan niet zo vaak. Soms word ik helemaal kierewiet en wil ik hardlopen en kan me dan niet beheersen dus enkele dagen geleden liep ik 3500 passen heen in de wandelpas en daarna weer 3500 passen terug in de looppas terug maar de prijs was niet mals: mijn schenen en kuitspieren zijn pijnlijk en bij de geringste beweging schiet er een felle pijn door mijn kniebanden. En ik zit alweer bijna een week thuis.

Ik gebruik geen medicijnen. Ze doen niets bij mij.

Ik denk dat iedereen zich wel zou moeten laten adviseren door een fysiotherapeut want die ziet hoe jij je beweegt en zou adviezen kunnen geven hoe jij dat het beste kan optimaliseren. Best mogelijk dat je houding niet helemaal correct is zonder dat je dat weet. Maar ik heb mijn eigen advies nog niet opgevolgd. :)

Sterkte!
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik kamp al een tijdje met verschillende klachten. Vorig jaar, in mijn eerste jaar studeren, ging alles van een leie dakje. In 1 keer mijn propedeuse gehaald, opdrachten op tijd af en ik liep met alles voor. Sinds de zomervakantie werden mijn klachten erger, in die mate dat het mijn studeren (vanaf september) ging beinvloeden. Erge pijn, niet slapen, geen concentratie meer, maar inderdaad: vooral de vermoeidheid. Al slaap ik 10 uur, nog steeds ben ik compleet uitgeput. Afgelopen week vakantie van mijn studie gehad.. de hele week op de bank gelegen en ik voelde me gisteren echt goed! Toen ging ik gisteren even een rondje lopen, en na een kwartier deden mijn benen pijn en ik had het gevoel dat ik op de grond kon gaan slapen. Drie weken geleden ook gehoord dat ik fibromyalgie heb.

Ik ben een perfectionistische student; haal ik niets, dan faal ik. Ik heb in dit hele jaar nog maar 1 tentamen gehaald. Toen ik met mijn begeleiders ging praten, kreeg ik te horen 'dat ik dan maar gewoon wat extra moest gaan slapen', en 'get over it'. I'm so confused..

Wil niet stoppen met mijn studie, maar alleen het denken aan studeren put me al uit. In de avonden werk ik om mijn studie te betalen, maar ik trek dat bijna niet meer. Toch kan je het bijna nergens kwijt, want niemand begrijpt echt wat er gaande is.

Vanaf volgende week begint er een gesprekken cyclus, waarin ik ga leren hoe ik hiermee om moet gaan. Ondertussen doe ik hard mijn best om nog steeds te studeren, maar na 15 minuten focussen ben ik het voor de rest van de dag al kwijt. En no way dat ik de stof die ik dan heb gelezen, onthoud..

Ik moest even mijn verhaal doen. Ik denk dat jullie iig wel begrijpen wat ik voel, omdat jullie het ook hebben..

Groetjess

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven