Werk & Studie alle pijlers

Werkgever neust in mailbox werknemer

21-02-2018 20:10 51 berichten
Sinds een tijdje zit ik langdurig (langer dan zes weken) ziek thuis. Ik heb al die tijd mijn mailbox van het werk gewoon bijgehouden, beantwoord en indien nodig belangrijke mail doorgestuurd naar collega's.

Toen bleek dat ik voor langere tijd helemaal niet op kantoor zou kunnen komen heeft de werkgever zonder met mij te overleggen of mij in te lichten het wachtwoord van mijn mailbox gewijzigd, waardoor ik er niet meer bij kon.
Gezien de moeilijke relatie met de werkgever sinds mijn ziekte heb ik in overleg met mijn juriste geen actie hierop ondernomen.

Vandaag kreeg ik op mijn privé mail een mailtje van mijn werkgever met het gewijzigde wachtwoord, omdat ik thuis wat klusjes voor ze moet doen.

Nu kwam ik dus tot de ontdekking dat ze alle verwijderde mail weer teruggezet hebben, alles hebben doorgespit, tot en met de reclame en spam aan toe. Ik hou van een opgeruimde mailbox en verwijder alles wat niet relevant is om te bewaren. Dat wat wel relevant is, staat gewoon op de server opgeslagen om de mailbox overzichtelijk en netjes te houden.

Omdat ik altijd mijn mailbox heb bijgehouden tijdens mijn ziekte was er mijns inziens geen aanleiding dat ze dit, zonder mij in te lichten gedaan hebben, maar ik heb uiteraard geen geheimen voor de werkgever.
Ik vraag me wel af hoe anderen hier tegenaan kijken.

Dus, wat vinden jullie hiervan? Hoe wordt hier bij jullie op het werk mee omgegaan?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons mag de werkgever dat niet zonder de werknemer eerst in te lichten en dan mag het pas bij zeer belangrijke redenen. Dat is bedrijfsbeleid waar iedereen voor heeft moeten tekenen.
Het is allemaal werkmail neem ik aan, dus ik vind het niet zo raar.
parbleumondieu schreef:
21-02-2018 20:13
Bij ons mag de werkgever dat niet zonder de werknemer eerst in te lichten en dan mag het pas bij zeer belangrijke redenen. Dat is bedrijfsbeleid waar iedereen voor heeft moeten tekenen.
Is dit niet ook bij de wet bepaald in het kader van de privacy?

Wij hebben dergelijke bedrijfsregels niet helaas, het bedrijf is niet zo ervaren in het managen van personeel...
gizzmo-returns schreef:
21-02-2018 20:13
Het is allemaal werkmail neem ik aan, dus ik vind het niet zo raar.
Daar heb je wel gelijk in, maar ik heb er altijd blijk van gegeven mijn mailbox bij te houden. Het is bovendien geen algemene mailbox, maar mijn persoonlijke werkmailbox. Er was dus geen enkele reden toe.
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat heeft ook met de wet op privacy te maken, net als opnames maken van het personeel.
Bij ons is het nog iets beter geborgd omdat onze klanten dit soort dingen op papier willen zien.
Ik vind het vooral vreemd dat je klusjes moet doen terwijl je ziek thuis bent.
.
Verder eens met gizzmo, dat het nu eenmaal werkmail is. Maar zoals jij stelt dat alles 'doorgespit' is, dat lijkt me vreemd tenzij je een heel bijzondere baan hebt...
Tja, wie weet zochten ze voor bepaalde jobs wel bepaalde documenten die mogelijk in je mailbox te vinden waren.
Waarbij ze niet juist wisten waar precies.

Hier doen ze 't wel vaker.
Ze willen mensen niet storen tijdens hun vakantie of hun ziekteverlof en dan moeten ze 't wachtwoord wel "kraken" - een nieuw instellen - om binnen te raken.
Alleen de baas en de IT-verantwoordelijke kan dat overigens.

Het is je werkmail, als het goed is zit daar weinig privé in.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 21-02-2018 20:26
7.39% gewijzigd
ingelise schreef:
21-02-2018 20:19
Ik vind het vooral vreemd dat je klusjes moet doen terwijl je ziek thuis bent.
.
Verder eens met gizzmo, dat het nu eenmaal werkmail is. Maar zoals jij stelt dat alles 'doorgespit' is, dat lijkt me vreemd tenzij je een heel bijzondere baan hebt...
Zoals ik al zei, de relatie met de werkgever gaat nogal moeizaam sinds mijn ziekte. Er speelt van hun kant waarschijnlijk iets van wantrouwen richting mij, al is dat ongegrond. Ze dachten namelijk dat ik loog dat ik ziek was.

Ze willen mij dus ook aan het lijntje houden totdat mijn contract afgelopen is, wat ze niet gaan verlengen omdat ik ziek ben.
Ik denk niet dat je het als “neuzen” moet zien.
Zou dan ook geen klusjes meer voor ze doen.
Overigens werd bij t bedrijf waar ik werkte je computeractiviteit gescreend. Dus alles wat je prive deed hield je op je telefoon.
Oef, dat is bepaald niet netjes van je werkgever. Het inzien van mails van medewerkers is niet toegestaan, tenzij jij ooit hier toestemming voor hebt gegeven, bijvoorbeeld bij indiensttreding. Het zou handig zijn om dat te controleren in je arbeidsovereenkomst of andere voorwaarden die voor jouw functie gelden. Ik lees in je bericht dat je al een juriste hebt om je te adviseren. Neem deze situatie ook met haar op, voor het geval je het in de toekomst nodig zult hebben, Verder heeft het nu waarschijnlijk geen zin hiermee aan de slag te gaan.
gizzmo-returns schreef:
21-02-2018 20:31
Ik denk niet dat je het als “neuzen” moet zien.
Dat kwam bij me op omdat ze alle oude, verwijderde mail, teruggezet hebben.
Alle reacties Link kopieren
Een werkgever mag niet zomaar in je mailbox gaan spitten. Zijn wettelijke regels voor. Even googlen helpt je vast verder.

Reden die werkgever zal aangeven is dat je uit de running bent en dat je mail bijgehouden moet worden.

Lees dit even door: https://www.sprengersadvocaten.nl/publi ... edewerker/
Je moet het leven niet te serieus nemen. Je overleeft het toch niet!
Tornacense schreef:
21-02-2018 20:26
Tja, wie weet zochten ze voor bepaalde jobs wel bepaalde documenten die mogelijk in je mailbox te vinden waren.
Waarbij ze niet juist wisten waar precies.

Hier doen ze 't wel vaker.
Ze willen mensen niet storen tijdens hun vakantie of hun ziekteverlof en dan moeten ze 't wachtwoord wel "kraken" - een nieuw instellen - om binnen te raken.
Alleen de baas en de IT-verantwoordelijke kan dat overigens.

Het is je werkmail, als het goed is zit daar weinig privé in.
Ik had daar altijd de afspraak over dat ik dat zelf bij zou houden. Tijdens mijn vakanties is dit dan ook nooit een issue geweest.
lise1985 schreef:
21-02-2018 20:33
Dat kwam bij me op omdat ze alle oude, verwijderde mail, teruggezet hebben.
Server is gecrasht en ze hebben een oude back-up teruggeplaatst?

Of ze zochten iets uit een ver verleden?
Tornacense schreef:
21-02-2018 20:35
Server is gecrasht en ze hebben een oude back-up teruggeplaatst?

Of ze zochten iets uit een ver verleden?
Nee, dit was een doelbewuste actie.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was het niet eens mogelijk om toegang tot m’n account te geven tijdens m’n zwangerschapsverlof. Belangrijke mails moest ik dus los opslaan op een gezamenlijke schijf.
Overigens kan mijn secretaresse nu wel m’n mail meelezen (heel handig als er bv afspraken gemaakt moeten worden, kan ze dat al proactief oppakken), maar dat is dan weer een ander systeem geloof ik.
lise1985 schreef:
21-02-2018 20:36
Nee, dit was een doelbewuste actie.
Want? Dat heb je gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Mja wel vreemd dat je thuis de mail bijhoudt terwijl je ziek bent. Kan me voorstellen dat je ook niet overal op kunt antwoorden omdat je niet precies weet wat er speelt op het moment.

Bij ons was het anders en konden we sowieso in elkaars mail, ook als je bijv een dag vrij was en de ander had iets nodig. Maar dat hebben we altijd geweten, dat het eigenlijk een soort algemene mailbox was waar je in werkte.

Vind dat ze even hadden moeten overleggen zo van: Ilse, je bent nu een aantal weken ziek en we willen nu van hieruit jouw mail gaan bijhouden in plaats van dat je het vanuit huis doet. Dus wel een aankondiging.

Maar verder lijkt het me eerlijk gezegd niet zo praktisch dat iemand die al 6 weken niet op kantoor is, thuis mails beantwoordt. Tenzij je binnen afzienbare tijd weer meer taken kunt/wilt oppakken.

Iig sterkte/beterschap :)
Je kunt méér.
Alle reacties Link kopieren
Kan het niet zo zijn dat door het opnieuw instellen van het wachtwoord, ook je mail-instellingen zijn gereset?

Zijn er ook berichten verstuurd via jouw mailadres of zijn er berichten gelezen die jij nog niet had gelezen?
Vivo per lei
DuploPanda schreef:
21-02-2018 20:53
Kan het niet zo zijn dat door het opnieuw instellen van het wachtwoord, ook je mail-instellingen zijn gereset?
Nee. Door het wijzigen van een wachtwoord verander je.... niets anders dan het wachtwoord.
Als je er geen prive mail mee hebt verstuurd zou ik er niet van wakker liggen. Zeker als je contract toch niet verlengd wordt.
lise1985 schreef:
21-02-2018 20:36
Nee, dit was een doelbewuste actie.
En gaan ze iets gevonden hebben dat de moeite van de actie waard was?
Wij kunnen niet op elkaars mail kijken. Wel hebben we een servicedesk. Die kan op iedere mail en ook wachtwoorden wijzigen. Dat is handig want doe moeten we om de zoveel maanden wijzigingen, en het is weleens voorgekomen dat ik de mijne vergeten was .

2 jaar geleden zijn we op een nieuw systeem overgestapt. Dat was een chaos. Niets zat meer in mapjes.

Ik vind het apart als je ziel bent, en je wordt niet gelooft dat je ziek, dat je dan wel op de werkmail wilt. Ik heb wel tijdens mijn verlof mail bijgehouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven