Werk & Studie alle pijlers

ruim volwassen en moeite met "stage" begeleider

21-02-2018 22:33 41 berichten
Ik ben al jaren werkzaam in de zorg, maar al langere tijd minder blij met de richting die ik doe. Ik heb dus ca. een jaar geleden aangekaart dat ik me misschien wil omscholen en binnen de organisatie is bekeken of ik werkervaring binnen een andere richting op kan doen. Ik loop nu een soort van stage binnen een andere afdeling en ik word daarbij begeleid door een collega. Maar ik merk dat ik hier heel erg tegen de begeleiding aanloop.

Aangezien ik al een hoop ervaring meeneem die ik ook kan toepassen binnen deze afdeling (sommige handelingen blijven toch hetzelfde) doe ik dat soort werkzaamheden min of meer op dezelfde manier zoals ik die altijd heb gedaan. De voor mij onbekende(re) dingen zijn uiteraard punten waar ik begeleiding bij nodig heb.

Maar ik word nu op een voor mijn gevoel heel betuttelende manier bejegend. Enerzijds word ik door mijn begeleidster erg aangesproken als beginnende stagiaire die absoluut nog niks kan. Zij wil mij bijvoorbeeld een heel andere manier van handelen aanleren bij vpk situaties die háár manier zijn, maar niet per se beter of slechter. En ze spreekt me daarin op een behoorlijk dominante manier aan. Anderzijds verwacht ze wel van mij dat ik dingen kan en ken en weet die voor mij nieuw zijn en ook daarin is ze dan geërgerd dat ik niet een gelijkwaardige collega ben. Kortom, twee verchillende verwachtingspatronen die gedurende de dag om de haverklap wisselen en bij mij inmiddels voor behoorlijk wat onzekerheid zorgen.

Ik heb dit afgelopen week met haar besproken, maar hierin verandert helaas niks. Zij vindt dat ik mezelf boven een stagiaire plaats (ik begrijp het woord 'boven' iemand plaatsen in deze context niet) en hamert erop dat we allemaal gelijk zijn. Iets wat ik absoluut niet in twijfel trek en ik vraag me ook sterk af waarom ze dit denkt. Maar mijn startpositie is niet hetzelfde als dat van een stagiaire en toen ik dit zo letterlijk aangaf, begon ze over het woord boven plaatsen, etc.
Dit is helaas de enige persoon die me kan begeleiden en wij botsen behoorlijk. Ik weet nu niet zo goed wat ik kan doen. Ik merk dat ze steevast geërgerd is en ze het erg moeilijk vindt om professioneel te blijven. Ik hoop dat jullie wat tips hebben voor mij, want ik ben bijna geneigd om te stoppen met deze plaatsing omwille van deze ene persoon. Terwijl ik het verder leuk vind daar.
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb heel veel stages gedaan. Ook vaak gedacht dat ik het beter kon of wist. Sommige begeleiders staan daar open voor, anderen niet. Het enige wat ik dan deed was kiezen op elkaar houden en doorzetten.
Alle reacties Link kopieren
Overigens begeleid ik nu zelf een stagiaire. Ik moedig assertiviteit en eigen ideeën juist aan, want daar leer ik zelf ook van.
Soms zie ik het echt anders. Dan zeg ik iets als; ik snap je punt, maar wij doen het hier nu zo en dus verwachten we dat ook van jou.
Alle reacties Link kopieren
In de organisatie waar ik werk heb je als leerling een werkbegeleider die je begeleidt op de werkvloer en daarnaast een praktijkopleider. De praktijkopleider is er voor de tussentijdse gesprekken en is er voor je als jij issues hebt met je werkbegeleider waar je samen niet uitkomt.

Is er zo iemand ook bij jou in beeld? Dus iemand die jou directe begeleider aanstuurt?
Zo ja ga met diegene in gesprek zo niet kaart het nogmaals aan dat je hier echt tegen aan loopt en als er dan geen verschil te merken is de komende tijd zou ik toch de stap naar een manager maken...

Bij mij heb ik te maken met ook heel veel verschil in leerlingen. Van ervaren mensen die al jaren in de zorg werken tot piepjonge meiden die net komen kijken en alles daar tussen in.
Kunst is om ieder als individu te zien met eigen goede kwaliteiten en als gelijke collega te zien ongeacht of iemand met een opleiding bezig is.
Tralalalala
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft 'ruim volwassen' ermee te maken? Stagiair is staigiar. Je komt er om te leren. Misschien goed om ook hun methodes eens te proberen, en het niet op je vertrouwde manier te blijven doen? Misschien hebben zij niet voor niets een andere werkwijze. Vraag liever waarom ze het zo doen, en probeer het ook, in plaats van vast te houden aan jouw manier.
Mind the gap
Ellius schreef:
21-02-2018 22:49
Wat heeft 'ruim volwassen' ermee te maken? Stagiair is staigiar. Je komt er om te leren. Misschien goed om ook hun methodes eens te proberen, en het niet op je vertrouwde manier te blijven doen? Misschien hebben zij niet voor niets een andere werkwijze. Vraag liever waarom ze het zo doen, en probeer het ook, in plaats van vast te houden aan jouw manier.
Nou, een ruim volwassene zou ik anders aanspreken en andere dingen van verwachten dan van een stagiare van 17. Dus leeftijd en ervaring doen er wel degelijk toe.
Vorig jaar had ik een oudere leerling die al jaren in de zorg werkzaam was en dit jaar een jong meisje dat echt net komt kijken.
Die benader je dus anders.
Probeer je te voegen. Kan nooit kwaad en misschien leer je ervan, of kun je met verschillende ervaring onderbouwd na je stage kiezen uit verschillende werkwijzes.
Alle reacties Link kopieren
Saoghail schreef:
21-02-2018 23:02
Nou, een ruim volwassene zou ik anders aanspreken en andere dingen van verwachten dan van een stagiare van 17. Dus leeftijd en ervaring doen er wel degelijk toe.
Vorig jaar had ik een oudere leerling die al jaren in de zorg werkzaam was en dit jaar een jong meisje dat echt net komt kijken.
Die benader je dus anders.
Ja, snap ik. Maar ik vraag het omdat het op mij nogal overkomt alsof de stagiair in dit geval wil bepalen wat ze wel en niet leert. Volgens mij zou dat toch niet zo moeten zijn. Als zij willen dat jij hun methode hanteert, dan ga je niet meteen zeggen dat je het altijd zus of zo hebt gedaan en dat je dat zo blijft doen. Je komt toch om te leren?
Mind the gap
Alle reacties Link kopieren
Jij bent stagiair. Een positie waar jij voor gekozen hebt. Dan is een opmerking 'ja maar ik heb meer kennis dan de rest van de stagiairs' inderdaad jezelf boven de anderen plaatsen. Als in: jij vindt jezelf beter en verder dan de andere stagiairs. Stel dat een van de andere stagiairs meer ervaring heeft binnen de doelgroep, bijvoorbeeld omdat haar vader/moeder/broertje/zus/vriendin tot de doelgroep waar jij mee werkt behoort, dan acht ik de kans aanwezig dat die stagiair meer weet van de doelgroep en dus sommige dingen net even handiger aanpakt dan jij.

Wat betreft de handelingen: ik krijg begeleiding van een RIBW, een gespecialiseerd team. Toen ik nog intern zat, hadden we ook wel eens te maken met mensen van andere afdelingen. Die deden inderdaad dingen anders. Soms werkt dat, soms is het of totaal niet handig of werkt het gewoon niet bij onze doelgroep. Er zal dus echt wel een reden zijn waarom ze de dingen daar anders doen.

Ik krijg zelf uit je verhaal de indruk dat jij (ook) met verkeerde verwachtingen hierin bent gestapt. Kan het zijn dat jij had verwacht (bijna) gelijkwaardig mee te mogen draaien, sneller meer verantwoordelijkheid te krijgen, dat soort dingen? Dat mensen misschien ook dingen aan jou zouden vragen, gezien je ervaring en expertise?
Ellius schreef:
21-02-2018 22:49
Wat heeft 'ruim volwassen' ermee te maken? Stagiair is staigiar. Je komt er om te leren. Misschien goed om ook hun methodes eens te proberen, en het niet op je vertrouwde manier te blijven doen? Misschien hebben zij niet voor niets een andere werkwijze. Vraag liever waarom ze het zo doen, en probeer het ook, in plaats van vast te houden aan jouw manier.
Ik vind het persoonlijk wel verschil maken of ik net 20 ben en vers van school kom of al meer dan 20 jaar werkzaam ben binnen de zorg. Dit is nl. óók zorg, dus totaal nieuw ben ik natuurlijk niet. Het heeft imo dan ook niet veel zin om heel basale vaardigheden mij opnieuw aan te willen leren, zoals hoe ik een kussensloop ergens omdoe. En in ieder geval niet op de manier alsof ik een kuikentje ben van nog geen twintig die van toeter nog blazen weet. En dat is wél heel vaak het gevoel wat ik krijg en de manier waarop ze me aanspreekt (wat ik overigens ook niet leuk zou vinden als ik wél twintig was, want de toon is heel directief).
Ellius schreef:
21-02-2018 23:09
Ja, snap ik. Maar ik vraag het omdat het op mij nogal overkomt alsof de stagiair in dit geval wil bepalen wat ze wel en niet leert. Volgens mij zou dat toch niet zo moeten zijn. Als zij willen dat jij hun methode hanteert, dan ga je niet meteen zeggen dat je het altijd zus of zo hebt gedaan en dat je dat zo blijft doen. Je komt toch om te leren?
Natuurlijk! Maar ik had niet verwacht (misschien mijn fout) dat ik op alle fronten zou worden benaderd alsof ik echt nog helemaal niks weet en dus ook op zeer basale dingen wordt aangesproken. Maar je hebt gelijk, ik merk dat ik het lastig vind om ook op dat soort basale dingen mijn kennis of vaardigheden opzij te zetten en me te schikken naar de manier hoe zij het gewend is. Blijkt toch lastig als ik die dingen al 20 jaar op mijn manier doe.
En verder had ik meer verwacht dat de begeleidende persoon mij zou zien als collega in opleiding ofzo. En het lastige is ook dat ik de ene keer als onwetend word aangesproken, om een uur later de wind van voren te krijgen alsof ik weet niet al hoe lang daar werk. Dit maakt me behoorlijk onzeker, omdat ik voor mijn gevoel het in geval A niet goed doe en in geval B ook niet.

Verder weet ik niet zo goed wat voor naam ik eraan moet geven, aangezien ik niet vanuit een opleiding deze ervaringsplek meeloop (en helaas geen praktijkbegeleider heb). Het is echt om te kijken of deze plek mij meer aanspreekt, waarvoor ik dan op den duur aanvullende certificaten ga behalen.
Alle reacties Link kopieren
Lastig wel! Ik zou zo'n belerend toontje ook helemaal niet prettig vinden. Tijd voor een goed gesprek denk ik. Wat verwacht zij van jou, wat verwacht jij van de stage. Hoe wil je benaderd worden, etc.
Mind the gap
Celaena_Aelin schreef:
21-02-2018 23:15

Ik krijg zelf uit je verhaal de indruk dat jij (ook) met verkeerde verwachtingen hierin bent gestapt. Kan het zijn dat jij had verwacht (bijna) gelijkwaardig mee te mogen draaien, sneller meer verantwoordelijkheid te krijgen, dat soort dingen? Dat mensen misschien ook dingen aan jou zouden vragen, gezien je ervaring en expertise?
Klopt, dat heb je denk ik goed tussen de regels doorgelezen. En dat is ook wat ik voor indruk heb gekregen toen ik met het teamhoofd heb gesproken (andere dame). We hebben toen mijn traject doorbesproken en dat is dat in anders zou starten en instappen dan een doorsnee stagiaire, juist omdat ik al ervaring meebreng van andere afdelingen. Wel een lastige positie om te begeleiden, want ik zou vlees noch vis zijn (geen stagiaire en geen volledige collega). Zie het maar meer als een ervarener stagiair ofzo.
Helaas is het teamhoofd niet mijn dagelijkse begeleidster, dus die heeft toch haar eigen interpretatie van de dingen. En beide dames (hoofd en begeleidster) zijn beste vriendinnen, dus ik heb ook niet zo heel veel zin om gedoe te veroorzaken tussen die twee. Dus wil het toch liever oplossen tussen mij en mijn begeleidster. Maar mijn woorden worden naar mijn gevoel wel heel zwart wit vertaald als ik aangeef dat ik op een ander nivo te starten, namelijk dat ik vooral niet moet denken dat ik beter ben dan een ander. Dat vind ik heel vervelend hoe daar een draai aangegeven wordt :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Misschien is ze gevoelig voor het woord niveau?
Je hebt nu eenmaal een boel ervaring. Soms lastig, als je dingen altijd zus hebt gedaan, en ze nu beter zo kan gaan doen. Maar je hoeft dus niet bij het begin te beginnen met dingen aanleren.
Voelt ze zich wellicht 'bedreigd' door jouw ervaring en wil ze je klein houden?
Mind the gap
Ellius schreef:
21-02-2018 23:47
Lastig wel! Ik zou zo'n belerend toontje ook helemaal niet prettig vinden. Tijd voor een goed gesprek denk ik. Wat verwacht zij van jou, wat verwacht jij van de stage. Hoe wil je benaderd worden, etc.
Belangrijke opmerking: ik wil respectvol benaderd worden, ongeacht leeftijd, ervaring, etc. En dat mis ik. Ik hoor haar vanuit de andere kant van de kamer naar mij roepen: HOHO! Zo doen wij dat hier niet, he! En dan krijg ik instant kromme tenen en merk ik dat mijn leeftijd mij in de weg staat. Ik ben bijna vijfenveertig en vindt haar benadering zo ongepast. Ik merk dat ik in mijn hoofd al snel neigingen krijg om haar te willen negeren. Iets wat haar nog meer voedt in haar mening over mij :-[
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
21-02-2018 23:48
Klopt, dat heb je denk ik goed tussen de regels doorgelezen. En dat is ook wat ik voor indruk heb gekregen toen ik met het teamhoofd heb gesproken (andere dame). We hebben toen mijn traject doorbesproken en dat is dat in anders zou starten en instappen dan een doorsnee stagiaire, juist omdat ik al ervaring meebreng van andere afdelingen. Wel een lastige positie om te begeleiden, want ik zou vlees noch vis zijn (geen stagiaire en geen volledige collega). Zie het maar meer als een ervarener stagiair ofzo.
Helaas is het teamhoofd niet mijn dagelijkse begeleidster, dus die heeft toch haar eigen interpretatie van de dingen. En beide dames (hoofd en begeleidster) zijn beste vriendinnen, dus ik heb ook niet zo heel veel zin om gedoe te veroorzaken tussen die twee. Dus wil het toch liever oplossen tussen mij en mijn begeleidster. Maar mijn woorden worden naar mijn gevoel wel heel zwart wit vertaald als ik aangeef dat ik op een ander nivo te starten, namelijk dat ik vooral niet moet denken dat ik beter ben dan een ander. Dat vind ik heel vervelend hoe daar een draai aangegeven wordt :nooo:
Het is dus voor iedereen een ingewikkelde positie. Is het een idee om eens een soort 'tussenevaluatie' te plannen met z'n drieën? Misschien creeert dat duidelijkheid, zowel voor jou als voor hen.

En, wellicht ook een goede: noteer voor jezelf eens wat doelen. Wat wil jij hier leren? Wat wil jij bereikt hebben als je daar straks weggaat? Dat maakt het voor je begeleidster ook duidelijker, wat doe jij daar en waarom ben je er.

Wat bedoel jij trouwens met 'op een ander niveau starten' en dat soort uitspraken? Misschien is die uitspraak je begeleidster in het verkeerde keelgat geschoten en doet ze daarom zo betuttelend.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
21-02-2018 23:55
Belangrijke opmerking: ik wil respectvol benaderd worden, ongeacht leeftijd, ervaring, etc. En dat mis ik. Ik hoor haar vanuit de andere kant van de kamer naar mij roepen: HOHO! Zo doen wij dat hier niet, he! En dan krijg ik instant kromme tenen en merk ik dat mijn leeftijd mij in de weg staat. Ik ben bijna vijfenveertig en vindt haar benadering zo ongepast. Ik merk dat ik in mijn hoofd al snel neigingen krijg om haar te willen negeren. Iets wat haar nog meer voedt in haar mening over mij :-[
Doet ze ook zo tegen de patiënten/cliënten/bewoners?

Met andere woorden: is dit iets wat gewoon 'in haar' zit of is dit echt op jou gericht?
Dankjewel Celaena, dat zijn goede bruikbare tips. Daar ga ik wat mee doen. Ik besef me ook heel goed dat dit lastig moet zijn voor mijn begeleidster, want het is voor haar een nieuwe situatie. Voor ons allemaal eigenlijk.

Wat ik bedoel met een ander nivo, is dat stagiaires gewoonlijk door een soort 4 fasen plan worden geleid, waarbij aan het eind van de rit verwacht wordt dat ze vaardigheden beheersen die horen bij de laatste fase. Deze vaardigheden neem ik al mee vanuit mijn normale werk, dus ik zou die fases overslaan en meer "leren" hoe het hier aantoe gaat en meer werkspecifiek kennis maken met dingen horende bij deze afdeling. Maar ik word dus echt aangesproken op zeer basale handelingen die horen bij een 1e jaars verpleegkunde student. Dingen als hoe je een bed opmaakt, hoe je iemands gebit reinigt, hoe ik kleren moet opvouwen. Zaken die op een drukke ziekenhuisafdeling door vpk niv. 5 doorgaans bijzaken zijn en nu tot hoofdzaken worden gemaakt, alsof al het andere er niet toedoen. Tenzij ik het jurkje van kamer x zo ophang zoals mijn begeleidster het gewend is. En dan pas zou ik doorkunnen naar het volgende punt in haar hoofd ofzo. Ze maakt ook een punt van dingen die ik als vanzelfsprekend benoem, bijvoorbeeld naald zus of zo. Ze staat er op dat ik dan zeg: injectienaald zus of zo. Net alsof niemand dan zou weten wat ik bedoel. Echt bah, sorry, maar hoe meer ik opschrijf, hoe geirriteerder ik weer word.

Dus voor vanavond stop ik er even mee, morgen weer een werkdag :yes:
Alle reacties Link kopieren
En als je dit zo uitlegt, komt het heel anders over dan je uitspraken over niveau.

Je verhaal sterkt mij overigens in het idee dat jullie beiden niet weten wat jullie met de situatie aan moeten, en ik kan me voorstellen dat zij dit aparte leerplan niet eens heeft meegekregen van de teamleidster, of niet goed weet hoe ze het uit moet voeren.

Ga het gesprek aan. Met haar, maar ook met teamleidster. Zorg dat je voor jezelf helder hebt wat je wil leren. Maak desnoods een keurig Persoonlijk Ontwikkelings Plan, en een reflectieverslag over de afgelopen tijd. Wellicht werkt dat, als je de middelen van een 'echte' stagiair gebruikt.

O, enne... het kan goed zijn dat wat op afdeling A de 'normale' manier is, op afdeling B de 'verkeerde' manier is. Zelf ook wel eens van team of afdeling gewisseld, en het verschil, zelfs binnen een specialisme, is groot. Andere mensen, andere zienswijze... Het een of het ander is niet goed of fout, het zijn verschillen binnen teams. Misschien helpt het om het gesprek over die basispunten op die manier in te steken.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
21-02-2018 23:31
Ik vind het persoonlijk wel verschil maken of ik net 20 ben en vers van school kom of al meer dan 20 jaar werkzaam ben binnen de zorg. Dit is nl. óók zorg, dus totaal nieuw ben ik natuurlijk niet. Het heeft imo dan ook niet veel zin om heel basale vaardigheden mij opnieuw aan te willen leren, zoals hoe ik een kussensloop ergens omdoe. En in ieder geval niet op de manier alsof ik een kuikentje ben van nog geen twintig die van toeter nog blazen weet. En dat is wél heel vaak het gevoel wat ik krijg en de manier waarop ze me aanspreekt (wat ik overigens ook niet leuk zou vinden als ik wél twintig was, want de toon is heel directief).



diyer schreef:
21-02-2018 23:55
Belangrijke opmerking: ik wil respectvol benaderd worden, ongeacht leeftijd, ervaring, etc. En dat mis ik. Ik hoor haar vanuit de andere kant van de kamer naar mij roepen: HOHO! Zo doen wij dat hier niet, he! En dan krijg ik instant kromme tenen en merk ik dat mijn leeftijd mij in de weg staat. Ik ben bijna vijfenveertig en vindt haar benadering zo ongepast. Ik merk dat ik in mijn hoofd al snel neigingen krijg om haar te willen negeren. Iets wat haar nog meer voedt in haar mening over mij :-[
Laat me raden Zij is een stukje jonger dan jij.
Je blijft maar hakken op dat jij met jouw ervaring én leeftijd, vooral dat niet vergeten, het heus allemaal wel weet.
Maar als je het allemaal zou weten zou ze je niet terug hoeven fluiten hé. Of het nou goed is wat je doet of niet doet er eigenlijk niet toe Je moet het doen zoals zij dat willen, en daar heb je blijkbaar nogal wat moeite mee.
Vraag me af of je daar dan wel past.
Alle reacties Link kopieren
Btw heb ook eens een man bij me gehad die een stuk ouder was dan ik, maar ik moest hem wel vertellen en leren hoe en wat. Deed hij wat HIJ deed want hij deed het altijd al zo

En wat zou ik een snotneus in zijn ogen daar nou van weten....

Die heeft er niet lang mogen zijn.

TO jij komt daar in een bepaalde positie En ja al doen ze het in jouw ogen "niet goed" toch zul jij moeten doen wat zij willen.
Nina, mijn begeleidster is ruim tien jaar ouder dan ik.
Alle reacties Link kopieren
Kan me je ongemak wel voorstellen.
Zeker omdat een kussensloop ergens omheen doen, nou niet het allermoeilijkste gedeelte is :sarcastic:

Inderdaad weer om de tafel.Liefst met nog weer een manager erbij.
Alle reacties Link kopieren
Een tussentijds gesprek lijkt me in dit geval wel handig. Houd het dan wel zo dicht mogelijk bij jezelf en je opleiding;
Voor mijn opleiding moet ik X leren, maar daar krijg ik nu voor mijn gevoel te weinig ruimte voor. Kunnen we daar concrete afspraken over maken?
diyer schreef:
21-02-2018 23:48
als ik aangeef dat ik op een ander nivo te starten, namelijk dat ik vooral niet moet denken dat ik beter ben dan een ander. Dat vind ik heel vervelend hoe daar een draai aangegeven wordt :nooo:

Waarom is dat een draai? Je zegt immers zelf dat je op een ander niveau start (en daarmee bedoel je dus geen lager niveau) en dat je dingen al weet die andere stagiairs niet weten.
Je kunt eindeloos mauwen over of dat dan "beter" genoemd moet worden, maar daar wordt je boodschap niet anders van, namelijk dat je meer weet dan de kuikens van 17.

Van hun kant uit is het ook lastig dat je de ene keer een handeling niet weet, de andere keer wel, en ook nog jouw inzichten naar voren wil brengen, mondeling of in handelingen. Je lijkt te verwachten dat ze goed snappen wat jij wel en niet weet en steeds hun begeleiding en verwachtingen aanpassen op jouw bijzondere situatie.

Maar jouw bijzondere situatie is voor hun niet echt handig. Een stagiair dingen leren en in de gaten houden kost tijd, en nog veel meer tijd als diegene van mening is dat haar manier net zo goed is en daar erkenning voor wil.

Misschien vinden zij het wel handiger, veiliger of netter als iedereen op de afdeling injectienaald zegt of kleding zusenzo ophangt. Moeten ze dan steeds aan de andere stagiairs uitleggen : "jij moet injectienaald zeggen, maar diyer mag naald zeggen want die is al ervaren"?

Als ik studenten begeleid sta ik open voor andere suggesties en ideeën, maar daar is wel een tijd en een plaats voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven