Werk & Studie alle pijlers

Welke mogelijkheden na mijn WO bachelor Economie?

23-02-2018 16:23 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik vroeg me af of er hier een aantal personen tussen zitten die een WO bachelor Economie hebben gestudeerd en wellicht een vervolg master hebben gedaan, wat voor baan ze nu hebben, ook of het moeilijk was om aan een baan te komen en of hoe ik mijn kansen zou kunnen vergroten.

Ik zit in mijn derde studie jaar van me bachelor Economie, maar bij ons op de universiteit wordt er helemaal niks georganiseerd om kennis te maken met potentiële werknemers op het gebied van het toepassen van je economische kennis, zoals micro- en macro-economie. Ik vind me studie heel leuk, ik sta nog cum laude gemiddeld, ik volg extra vakken aan de wiskunde faculteit en zou na mijn studie wel economische theorieën willen toepassen zoals in beleidsvormen of iets dergelijks. Een PhD lijkt me ook wel enorm leuk daarentegen.

Graag hoor ik jullie verhalen en ervaringen hoe het gegaan is na je studie Economie.
Alle reacties Link kopieren
“Me studie” is een signaal :)

Economie gaat fijn samen met mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

De enige economen die ik ken met een baan buiten het onderwijs zijn bedrijfseconomen fiscalisten. Welke richting doe jij precies?
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik ken wel een econometrist die voor de NS allerlei analyses maakt ten aanzien van treinroutes en dienstregelingen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Kan je geen econometrie gaan doen? Daar kan je, naar mijn mening, leukere dingen mee doen dan met economie. Zelf ken ik veel econometristen die in financial risk management werken.
En bij de ns inderdaad :).

Toevoeging: als je bij mij zou solliciteren en 'me studie' zou schrijven kom je direct op de nee-stapel.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-02-2018 16:29
“Me studie” is een signaal :)

Economie gaat fijn samen met mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden.

De enige economen die ik ken met een baan buiten het onderwijs zijn bedrijfseconomen fiscalisten. Welke richting doe jij precies?
Mijn schrijfvaardigheden zijn verschrikkelijk. Ik heb er enorm veel aan gewerkt maar er klopt iets niet in mijn brein dat ervoor zorgt dat ik er gewoon verschrikkelijk in ben haha. Aan de andere kant ben ik wel heel goed in wiskunde en abstractie, dus daarmee compenseer ik mijn gebrek aan schrijfvaardigheid :P

Ik doe de richting algemene economie.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-02-2018 16:34
Ik ken wel een econometrist die voor de NS allerlei analyses maakt ten aanzien van treinroutes en dienstregelingen.
Ja ik heb een beetje spijt dat ik geen econometrie ben gaan studeren, want econonometristen worden vaak door werkgever benaderd voordat ze afgestudeerd zijn heb ik begrepen. Ik ben ook op het VMBO begonnen en heb niet echt de beste studiekeuze begeleiding gehad.
Alle reacties Link kopieren
Ghettonoom schreef:
23-02-2018 16:53
Mijn schrijfvaardigheden zijn verschrikkelijk. Ik heb er enorm veel aan gewerkt maar er klopt iets niet in mijn brein dat ervoor zorgt dat ik er gewoon verschrikkelijk in ben haha. Aan de andere kant ben ik wel heel goed in wiskunde en abstractie, dus daarmee compenseer ik mijn gebrek aan schrijfvaardigheid :P

Ik doe de richting algemene economie.
:) mooie studie lijkt me, maar ik kan je niets intelligents melden over de arbeidsmarkt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
23-02-2018 16:37
Kan je geen econometrie gaan doen? Daar kan je, naar mijn mening, leukere dingen mee doen dan met economie. Zelf ken ik veel econometristen die in financial risk management werken.
En bij de ns inderdaad :).

Toevoeging: als je bij mij zou solliciteren en 'me studie' zou schrijven kom je direct op de nee-stapel.
Ik ben op het VMBO begonnen en ben nu 25 jaar. Ik ben het studeren al wel een beetje zat. Wellicht is het een idee om te gaan werken en zo'n online diploma voor econometrie te doen.

Haha ik dacht al dat ik opmerkingen zou krijgen over mijn taalgebruik. Ik kan niet typen, er klopt iets niet in mijn brein dat het ervoor zorgt dat ik het gewoon niet kan. Daarnaast kom ik echt uit een achterstandswijk omgeving die het me er niet makkelijker op heeft gemaakt om mijn taal goed te ontwikkelen. Sorry daarvoor :P
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-02-2018 16:57
:) mooie studie lijkt me, maar ik kan je niets intelligents melden over de arbeidsmarkt
Ik vind het een hele leuke studie :) Geen probleem hoor, bedankt anyway!
Alle reacties Link kopieren
Zonder WO master is de kans om aangenomen te worden op een phd plek nihil.......

Dus ik zou sowieso aanraden om iig een WO master te volgen
Alle reacties Link kopieren
Ghettonoom schreef:
23-02-2018 16:58
Ik ben op het VMBO begonnen en ben nu 25 jaar. Ik ben het studeren al wel een beetje zat. Wellicht is het een idee om te gaan werken en zo'n online diploma voor econometrie te doen.

Haha ik dacht al dat ik opmerkingen zou krijgen over mijn taalgebruik. Ik kan niet typen, er klopt iets niet in mijn brein dat het ervoor zorgt dat ik het gewoon niet kan. Daarnaast kom ik echt uit een achterstandswijk omgeving die het me er niet makkelijker op heeft gemaakt om mijn taal goed te ontwikkelen. Sorry daarvoor :P
Je nick toont je humor, en je studie je kracht. Wat het ook wordt, jij komt er wel. Ik zou je nu al inhuren als ik nog personeel zou hebben.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
studiemiepmiep schreef:
23-02-2018 17:00
Zonder WO master is de kans om aangenomen te worden op een phd plek nihil.......

Dus ik zou sowieso aanraden om iig een WO master te volgen
Ja precies. Als ik de PhD kant op wil gaan dan weet ik inderdaad dat je een master ervoor nodig hebt. Echter heb ik wel verhalen gehoord dat als je je bachelor scriptie zo uniek maakt, dat je gelijk aan je PhD mag werken die gebaseerd is op je bachelor scriptie onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
23-02-2018 17:01
Je nick toont je humor, en je studie je kracht. Wat het ook wordt, jij komt er wel. Ik zou je nu al inhuren als ik nog personeel zou hebben.
Hahah, ja komt wel goed, ik heb er alle vertrouwen in. Ik zoek ook namelijk iets dat meer gericht is op het analytische en of wiskundige economische modellen te maken, daar ligt mijn kracht, mijn schrijven totaal niet :P
Alle reacties Link kopieren
Wat voor wiskundevakken volg je? Ik heb geen economie gestuurd, maar zoals ik al zei ken ik wel aardig wat econometristen (nee, heb ik ook niet gestudeerd). Als je wel veel vakken in die richting hebt gevolgd kan je misschien toch meer in die richting dan je denkt.
Ik wil wel met je meedenken als je dat wilt. Pb werkt niet, maar je mag me ook mailen op het gmailadres viva.annac.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Alle reacties Link kopieren
Is er geen onderzoeksgerichte master ter voorbereiding op een phd?

Wat je eventueel kunt doen is op vacaturesites zoeken naar banen die je leuk vindt en dan de functie eisen bekijken.

Verder: ik ken 3 mensen die economie hebben gestudeerd, 1 controller, 1 accountant en 1 begeleid startende ondernemers als adviseur. Overigens allemaal gewoon in loondienst en master in relevante richting gedaan. Voor zover ik weet hebben zij weinig moeite gehad om werk te vinden (2-3 jaar geleden).

Oh en ik ken ook iemand die geen master gedaan heeft... die doet nu iets bij de administratie voor een middelgroot bedrijf.
Alle reacties Link kopieren
Ghettonoom schreef:
23-02-2018 17:05
Ja precies. Als ik de PhD kant op wil gaan dan weet ik inderdaad dat je een master ervoor nodig hebt. Echter heb ik wel verhalen gehoord dat als je je bachelor scriptie zo uniek maakt, dat je gelijk aan je PhD mag werken die gebaseerd is op je bachelor scriptie onderwerp.
Ik ken die verhalen iig niet.... op veel universiteiten is de BSc scriptie ook klein van omvang. Ik kan een scriptie /onderzoek pas serieus nemen als hij uit minimaal 30 ECTS bestaat.

Ik had zelf een excellente HBO afstudeerder die echt een goed onderzoek heeft afgerond (eindcijfer 9), ook hij kan echt niet beginnen aan een phd maar moet toch eerst een 2 jarige MSc afronden (3 jaar inclusief schakel jaar).

Overigens nemen wij geen mensen aan die maar een 1 jarige MSc hebben gevolgd(60 ECTS)......

Heel soms mag er een oudere analist promoveren (heeft dan alleen HBO) maar wel 20-25 zo niet meer jaar ervaring. Maar dat zijn de uitzonderingen....
Alle reacties Link kopieren
AnnA_C schreef:
23-02-2018 17:13
Wat voor wiskundevakken volg je? Ik heb geen economie gestuurd, maar zoals ik al zei ken ik wel aardig wat econometristen (nee, heb ik ook niet gestudeerd). Als je wel veel vakken in die richting hebt gevolgd kan je misschien toch meer in die richting dan je denkt.
Ik wil wel met je meedenken als je dat wilt. Pb werkt niet, maar je mag me ook mailen op het gmailadres viva.annac.
Ik volg op dit moment aan de wiskunde faculteit de vakken 'Graph Theory and Algorithms', 'Wiskundige Logica' en 'Inleiding Grafentheorie'. Naast dit leer ik mezelf nogal wat wiskunde bij via youtube videos en hoorcollege slides van andere universiteiten. Door persoonlijke omstandigheden heb ik dit jaar 1 vak gemist waardoor ik die volgend jaar moet inhalen en dus dit jaar me diploma niet kan behalen. Wat ik dan dacht is om gewoon allemaal vakken aan de wiskunde faculteit te volgen om inderdaad meer die richting op te kunnen gaan in mijn toekomstige werkcarrière. Echter op de uni is er zo weinig begeleiding of info over waar je terecht kunt komen na je economie bachelor. Dus is wel fijn dat hier een aantal mensen zijn die wel mee willen denken :)

Owja, ik geef zelf wel veel bijles en tentamentrainingen van HAVO tot uni studenten, daar verdien ik echt goed mee en heb ik al ongeveer 5 jaar ervaring mee. Dus dat staat wel goed op mijn CV denk ik en is het misschien makkelijker om altijd nog een leraar baan te hebben op de uni wellicht.
anoniem_363359 wijzigde dit bericht op 23-02-2018 18:09
10.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
23-02-2018 17:13
Is er geen onderzoeksgerichte master ter voorbereiding op een phd?

Wat je eventueel kunt doen is op vacaturesites zoeken naar banen die je leuk vindt en dan de functie eisen bekijken.

Verder: ik ken 3 mensen die economie hebben gestudeerd, 1 controller, 1 accountant en 1 begeleid startende ondernemers als adviseur. Overigens allemaal gewoon in loondienst en master in relevante richting gedaan. Voor zover ik weet hebben zij weinig moeite gehad om werk te vinden (2-3 jaar geleden).

Oh en ik ken ook iemand die geen master gedaan heeft... die doet nu iets bij de administratie voor een middelgroot bedrijf.
Die is er zeker. Dat heet het 'Tinbergen Institute'. Het is een tweejarige master waar je ook economie een beetje met natuurkunde gaat combineren. Chaos theorie bijvoorbeeld. Lijkt me heel leuk, echter worden er jaarlijks maar 30 studenten aangenomen. De selectie is zeer streng. Hopelijk kan ik dit jaar een unieke scriptie maken waardoor ik mijn kansen vergroot om aangenomen te worden, maar anders lijkt me de master Behovioural Economics and Game Theory mij wel een leuk.

Oow oke, dat is wel fijn om te horen dat ze geen moeite hebben gehad :)
Geeft een master Economie volgen niet meer kansen op de arbeidsmarkt?
Of kijken welke masters je met je huidige vakkenpakket kan halen? Eventueel met een schakeljaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het echt heel erg zonde vinden als iemand met jouw profiel niet door gaat voor een master! Ik snap wel dat je klaar bent met studeren, maar een master geeft je zoveel extra mogelijkheden en het is heel lastig om je master nog te halen als je al werkt. Waarom ga je niet met je studieadviseur praten? Vaak zijn er wel mogelijkheden om door te stromen naar de master econometrie, bijvoorbeeld met een minor kwantitatieve economie of een toelatingsexamen. Of ga een uitdagendere onderzoeksmaster doen in Tilburg of het Tinbergen Instituut. Daarmee kun je ook doorstromen naar een phd-traject. Zonder master gaat je dat echt niet lukken helaas, er is geen promotor die dat zal aandurven. Bovendien moet je dat zelf ook niet willen, want je komt dan echt nog kennis te kort.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
23-02-2018 18:17
Ik zou het echt heel erg zonde vinden als iemand met jouw profiel niet door gaat voor een master! Ik snap wel dat je klaar bent met studeren, maar een master geeft je zoveel extra mogelijkheden en het is heel lastig om je master nog te halen als je al werkt. Waarom ga je niet met je studieadviseur praten? Vaak zijn er wel mogelijkheden om door te stromen naar de master econometrie, bijvoorbeeld met een minor kwantitatieve economie of een toelatingsexamen. Of ga een uitdagendere onderzoeksmaster doen in Tilburg of het Tinbergen Instituut. Daarmee kun je ook doorstromen naar een phd-traject. Zonder master gaat je dat echt niet lukken helaas, er is geen promotor die dat zal aandurven. Bovendien moet je dat zelf ook niet willen, want je komt dan echt nog kennis te kort.
Nee ik wil sowieso nog een master doen. Ik was ook gewoon benieuwd met wat je na je bachelor kunt doen en hoeveel meer je kunt na een master. Ik bedoelde het zat zijn met studeren meer van dat ik niet een nieuwe bachelor wil beginnen.

Dat is nou wat ik jammer vind aan de Universiteit van Amsterdam. Je mag geen een vak of minor volgen bij de studie Econometrie wanneer je er niet voor ingeschreven staat, maar ik mag wel vakken volgen aan de wiskunde faculteit... Ik ben namelijk naar mijn studieadviseur geweest en je moet ingeschreven staan voor Econometrie om welk vak dan ook van die studie te mogen volgen. Maar ik moet volgens jaar 1 vak inhalen, dus misschien schrijf ik me gewoon in voor econometrie, want je betaalt dan toch geen dubbel collegegeld en volg ik een minor binnen econometrie en kan ik zo misschien doorstromen naar een meer wiskundige master. Daar zou ik enorm blij mee zijn denk ik. Echter intereseert mij psychologie laatste tijd ook heel veel en dan zou Behavioural Economics and Game Theory wat meer bij me passen. Ik vind het een beetje jammer dat ik zo'n slechte studiekeuze begeleiding heb gekregen op het middelbare, de maatschappij heeft al enorm veel gegeven aan mij dus heb niks te zeiken :P ik kom er wel uit uiteindelijk :)
Alle reacties Link kopieren
Ghettonoom schreef:
23-02-2018 18:26
Nee ik wil sowieso nog een master doen. Ik was ook gewoon benieuwd met wat je na je bachelor kunt doen en hoeveel meer je kunt na een master. Ik bedoelde het zat zijn met studeren meer van dat ik niet een nieuwe bachelor wil beginnen.

Dat is nou wat ik jammer vind aan de Universiteit van Amsterdam. Je mag geen een vak of minor volgen bij de studie Econometrie wanneer je er niet voor ingeschreven staat, maar ik mag wel vakken volgen aan de wiskunde faculteit... Ik ben namelijk naar mijn studieadviseur geweest en je moet ingeschreven staan voor Econometrie om welk vak dan ook van die studie te mogen volgen. Maar ik moet volgens jaar 1 vak inhalen, dus misschien schrijf ik me gewoon in voor econometrie, want je betaalt dan toch geen dubbel collegegeld en volg ik een minor binnen econometrie en kan ik zo misschien doorstromen naar een meer wiskundige master. Daar zou ik enorm blij mee zijn denk ik. Echter intereseert mij psychologie laatste tijd ook heel veel en dan zou Behavioural Economics and Game Theory wat meer bij me passen. Ik vind het een beetje jammer dat ik zo'n slechte studiekeuze begeleiding heb gekregen op het middelbare, de maatschappij heeft al enorm veel gegeven aan mij dus heb niks te zeiken :P ik kom er wel uit uiteindelijk :)
Gelukkig maar!

Game Theory is ook cool. Mag je wel een minor aan een andere universiteit volgen? Er zijn volgens mij wel wat me er kwantitatieve minors voor economen aan andere universiteiten.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
gioia82 schreef:
23-02-2018 18:32
Gelukkig maar!

Game Theory is ook cool. Mag je wel een minor aan een andere universiteit volgen? Er zijn volgens mij wel wat me er kwantitatieve minors voor economen aan andere universiteiten.
Oh daar heb ik niet aan gedacht en wist niet dat dat een optie was. Ik ga dit eens aan mijn studie adviseur vragen, hopelijk kan dit, bedankt! :D
Alle reacties Link kopieren
Normaal gesproken lees ik alleen mee maar heb even een account aangemaakt om hier op te reageren.

Ik zat een jaar of 10 geleden in een vergelijkbare positie als jij. Ook een economie bachelor gedaan. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een onderzoeksmaster + PhD, en nu ook door in de wetenschap.

Studiegenoten uit mijn bachelor die de 'normale' economie master hebben gedaan zijn echt overal en nergens terecht gekomen. Voornamelijk overheid (ministeries, cpb, cbs, dnb), consulting, bancaire wereld, maar ook bedrijfsleven.

Als je zulke goede cijfers haalt, zeker met die extra wiskunde zou ik je zeker aanraden een onderzoeksmaster/PhD te overwegen, zeker als je onderzoek leuk vind. Kijk ook naar universiteiten internationaal en schrik niet van de toelatingseisen (voor zowel normale als onderzoeksmasters), grote kans dat je die haalt hoor, als ik dit zo lees.
Heb je een scriptiebegeleider, of een professor die je wat beter kent. Stuur die gewoon een mail, grote kans dat ze je graag meer vertellen over opties qua PhD, bij je huidige universiteit of elders - wij wetenschappers zijn altijd fan van slimme en gemotiveerde studenten.

Stuur me vooral een pb als je vragen hebt. Dan kan ik je ook iets meer over mijn specifieke ervaring vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Bananabread22 schreef:
23-02-2018 18:42
Normaal gesproken lees ik alleen mee maar heb even een account aangemaakt om hier op te reageren.

Ik zat een jaar of 10 geleden in een vergelijkbare positie als jij. Ook een economie bachelor gedaan. Ik ben uiteindelijk gegaan voor een onderzoeksmaster + PhD, en nu ook door in de wetenschap.

Studiegenoten uit mijn bachelor die de 'normale' economie master hebben gedaan zijn echt overal en nergens terecht gekomen. Voornamelijk overheid (ministeries, cpb, cbs, dnb), consulting, bancaire wereld, maar ook bedrijfsleven.

Als je zulke goede cijfers haalt, zeker met die extra wiskunde zou ik je zeker aanraden een onderzoeksmaster/PhD te overwegen, zeker als je onderzoek leuk vind. Kijk ook naar universiteiten internationaal en schrik niet van de toelatingseisen (voor zowel normale als onderzoeksmasters), grote kans dat je die haalt hoor, als ik dit zo lees.
Heb je een scriptiebegeleider, of een professor die je wat beter kent. Stuur die gewoon een mail, grote kans dat ze je graag meer vertellen over opties qua PhD, bij je huidige universiteit of elders - wij wetenschappers zijn altijd fan van slimme en gemotiveerde studenten.

Stuur me vooral een pb als je vragen hebt. Dan kan ik je ook iets meer over mijn specifieke ervaring vertellen.
Hey!

Heel erg bedankt dat je de moeite hebt genomen om een account aan te maken om hierop te antwoorden. Ik waardeer het enorm :) Je bericht heeft me ook wel wat gerust gesteld haha. Ik wil gewoon met een blij gevoel naar me werk gaan later, van mij apart leef ik op net boven het minimumloon als ik maar gelukkig ben in het geen dat ik dagelijks ga doen en dat gaat toch wel richting de onderzoek kant op denk ik, dus zal waarschijnlijk voor een PhD proberen. Ik vraag me wel af, als je de onderzoek kant op wilt gaan, hoe streng ze zijn op het gebied van schrijven? Zoals je al gemerkt hebt denk ik is dat echt dramatisch voor mij wanneer ik op WO niveau zit. Maar worden abstracte vaardigheden niet meer gewaardeerd dan schrijf vaardigheden? Of hoe zit die verhouding. Bij elke essay die ik voor school schrijf heb ik altijd hele positieve feedback op het onderwerp en creativiteit, zo heb ik een keer een essay geschreven over hoe de fundamentele natuurkundige wetten analogisch hetzelfde zijn als de wisselkoers. Echter kreeg ik overal opmerkingen van dit of dat is taalkundig niet correct.

Ik heb al een aantal ideeën aan een professor gestuurd voor mijn scriptie en ik heb hele positieve feedback gekregen en dat mijn ideeën zeer vernieuwend zijn. Ik heb een professor waar ik af en toe wat eigen formules en ideeën naar op stuurde die hij dan door stuurden aan andere professoren. Ik heb aantal keren open problemen in de economie aan die specifieke professor gevraagd en hebben er samen wat naar gekeken en beetje aan gewerkt. Zo'n dingen vind ik juist enorm leuk en zal ik hiermee misschien dan naar hem komen met deze vraag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven