Werk & Studie alle pijlers

Sollicitatie gesprek midden in je zwangerschap

05-03-2018 16:15 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Oké ik ben normaal nooit zo gespannen voor een sollicitatie gesprek maar nu zijn de omstandigheden wel iets anders.

Door mijn gewenste maar onverwachtse zwangerschap. was het al heel snel duidelijk dat ik niet bij mijn huidige werkgever kan blijven en loopt mijn contract daar af. Nu had ik het idee van oke jammer ik ga lekker genieten van mijn zwangerschap en kijk na mijn verlof weer verder.

Maar toch ben ik stiekem een beetje aan het rondkijken gegaan.
en kwam een vacature tegen die helemaal in mijn plaatje past en dus ook gewoon gesolliciteerd en eerlijk geweest dat ik zwanger ben en hoeveel weken. ( mijn buik kan ik ook niet meer verbergen ) en nu willen ze toch wel graag een ontmoeting met mij om te kijken of ik iets voor hun ben. ( er heerst krapte in mijn vak gebied) en nu word ik wel een beetje bang het word mijn eerste kindje. en ik weet dus ook niet wat mij te wachten staat na de bevalling doe ik er wel goed aan om nu al een nieuwe uitdaging aan te gaan terwijl mijn wereld dadelijk al op zijn kop komt te staan. ( twijfel en hormonen)

Dus wie heeft er tips voor mij of ik er slim aan doe.
Logisch dat je zenuwachtig wordt. Er staan immers 2 grote veranderingen op de agenda; een baan en een baby. Probeer beiden afzonderlijk van elkaar te zien en kijk zoals het komt. Maak je pas zorgen tot het echt nodig is. Dit is toch gewoon beiden hartstikke leuk?
Alle reacties Link kopieren
Al denkt dat je veel minder wil gaan werken na de bevalling, zou ik daar gelijk eerlijk over zijn, dan weet iedereen waar die aan toe is.
Alle reacties Link kopieren
Diep adem halen en het gesprek in gaan.
Wil je parttime of fulltime werken?
Ze zien je blijkbaar zitten, ondanks je zwangerschap. Heel positief dus eigenlijk!
Alle reacties Link kopieren
Gaan praten kan altijd. Kun je daarna weer verder zien.
Ik ken een man (!) die ging solliciteren vlak voor hij vader werd. Hij was ook nogal nerveus voor de aanstaande gebeurtenis. Dat bedrijf zei: laat eerst de baby maar komen, praten we daarna verder. Hij is daar aangenomen en werkt er nu al 10 jaar.

Heel veel moeders zijn 12 weken na hun bevalling weer in staat om te gaan werken. Grote kans dat jij dat ook kan (en mogelijk zelfs heel leuk vindt, weer even wat anders aan je hoofd dan luiers en voedingen).
Veel succes!
Alleen kalmte kan ons redden.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
05-03-2018 16:20
Al denkt dat je veel minder wil gaan werken na de bevalling, zou ik daar gelijk eerlijk over zijn, dan weet iedereen waar die aan toe is.

Dit is al een baan voor minder uur.
Van 40 uur in ploegen na 30 uur in dagdienst. Met de mogelijkheid tot een dag thuis werken.

Als het niet een functie was die voor mij een ideaal plaatje is op papier had ik er niet op gereageerd.
En was ik gewoon na mijn verlof gaan kijken wat de markt mij te bieden had. Maar het leek me heel stom om hier niet op te reageren.
Alle reacties Link kopieren
Heb je dan nu niet te maken met uwv?
Ja of nee, ik zou zeker op gesprek gaan.
Klinkt als een ideale baan, je bent al heel eerlijk geweest, klinkt dus allemaal goed! Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dat ze je toch op gesprek willen hebben, is echt niet altijd zo als je aangeeft zwanger te zijn. Ik zou gewoon naar het gesprek gaan. Dan merk je ook gelijk of het een beetje klikt en of dan nog steeds een goed gevoel hebt over de baan/het bedrijf.
Ik ben twee weken nadat ik terug kwam van mijn zwangerschapsverlof begonnen aan een andere baan. Ik vond het wel even pittig omdat je thuis een nieuwe situatie hebt waar je toch ook nog een beetje aan aan het wennen bent en dan ook op je werk alles nieuw. Maar ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik ben heel blij dat ik toen die keuze heb gemaakt.
Als je borstvoeding wil gaan geven is het misschien wel handig om na te gaan welke mogelijkheden er zijn om te kolven op het werk.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
05-03-2018 16:28
Heb je dan nu niet te maken met uwv?
Ja of nee, ik zou zeker op gesprek gaan.
Ligt aan wanneer dat ze het contract in willen laten gaan ? Voor mijn verlof en na mijn verlof.

Ik mag bij mij huidige werkgever tot mijn verlof blijven als ik wil. Contract loopt eind van de maand af maar zou dus nog een goede 3 maanden mogen blijven. Dus mijn verlof loopt dan via het UWV En hun weten ook van deze baan en sollicitatie en zeggen ook dat dit voor hun gaat. ze gunnen het mij ook heel erg
Alle reacties Link kopieren
Nou ja ik denk maar zo, het zal toch wel een maand of 8 duren voordat je verlof afloopt. Wat enorm fijn om nu al perspectief op een nieuwe baan te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Browniechocolate schreef:
05-03-2018 16:35
Ligt aan wanneer dat ze het contract in willen laten gaan ? Voor mijn verlof en na mijn verlof.

Ik mag bij mij huidige werkgever tot mijn verlof blijven als ik wil. Contract loopt eind van de maand af maar zou dus nog een goede 3 maanden mogen blijven. Dus mijn verlof loopt dan via het UWV En hun weten ook van deze baan en sollicitatie en zeggen ook dat dit voor hun gaat. ze gunnen het mij ook heel erg
Ik snap het niet. Eerst zei je dat je wegens je zwangerschap weg moest, maar nu blijkt dat je contract binnenkort afloopt en je daarna nog langer mag blijven?
Alle reacties Link kopieren
Wat goed dat je op gesprek mag komen!
Ik zou gewoon gaan. Ze weten toch al dat je zwanger bent. Misschien is er wel de mogelijkheid om tot je verlof bij je oude baan te blijven, en na je verlof met de nieuwe te starten. Wel veel veranderingen tegelijkertijd. Maar dat is het sowieso toch al met een baby.
Voor het geval je zoveel nieuwe dingen tegelijk vervelend vind kun je eerst 2 dagen gaan werken en dat uitbreiden in een tempo wat voor jou goed voelt.
Alle reacties Link kopieren
montblanc schreef:
05-03-2018 16:41
Ik snap het niet. Eerst zei je dat je wegens je zwangerschap weg moest, maar nu blijkt dat je contract binnenkort afloopt en je daarna nog langer mag blijven?
Mijn officiële contract van 1 jaar loopt eind van de maand af. Maar aangezien ik dit niet aan dit contract kan blijven voldoen na mijn zwangerschap word het niet verlengt.

Maar omdat er in juni een hele grote audit certificering aankomt kunnen ze mij hiervoor nog wel heel goed gebruiken. Ik heb alle praktische kennis in huis.

Aangezien dat ik weg val uit de ploegen en daar dus al voor veel extra werk zorg blijft het werk van voor de audit liggen.

Dus dan blijf ik officieel niet in mijn functie en vervul ik tijdelijk extra werk wat ik nog wel kan met mijn zwangerschap dus dan worden er aan 2 kanten een probleem opgelost. Het bedrijf heeft hier officieel toestemming van het UWV voor.

Ik geen WW het bedrijf geen tijdelijke kracht die alles nog moet uitzoeken

Maar wel met de afspraak dat de nieuwe functie ( als ik die krijg ) voor gaat op hun tijdelijke en daar was iedereen het mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet.

Het bedrijf waar je nu werkt daar kan je na je bevalling niet meer naar terug omdat je dan geen contract meer hebt.

In plaats van dat je tot na je verlof in onzekerheid zit hoe het nu verder moet met werk want werkloos en je financiële verplichtingen lopen wel door wordt je nu bijna een nieuwe baan in de schoot geworpen en dan zeg jij ik weet niet of ik dat wel wil.

Aan de andere kant je mag op gesprek. Je hebt de baan nog niet.

Ik zou mij niet bezwaard voelen naar je huidige werkgever dat je nu de klus die ze als eind klus voor je in gedachten hebben niet kunt afmaken. Tenslotte zijn ze niet bereid je contract te verlengen.
Alle reacties Link kopieren
Zo het heeft effe geduurd maar goed nieuws.
Ik heb weer een baan na mijn verlof.
Start datum november ( dat lijkt nu nog heel ver weg).

Maar het project bij mijn oude baas is jammer genoeg niet door gegaan omdat mijn gezondheid heel erg hard achteruit ging in de laatste 2 weken van april. Waardoor het beter voor mij was dat ik dit niet ging doen aangezien er toch nog wel wat stress bij komt kijken.

Gelukkig zat er tussen de solicitaten op mijn functie ook nog iemand die heel erg aan het twijfelen was of hij wou werken voltijd en niet gaan reizen of een half jaar werken en dan reizen.

Dus hij gaat mooi dat project doen en de vakanties mee opvangen. En daarna kan hij nog kijken wat hij wilt doen maar dit project/ werk staat super mooi op je c.v als starter.

En mijn vervanger is tot nu toe ook helemaal super.

( geeft mij toch een goed gevoel dat alles goed is achtergelaten)

En dan gaan we eind van de maand nog een x een paar uurtjes kennismaken/rondkijken bij mijn nieuwe baas zodat dit ik in november ongeveer weet wat me te wachten.

En dan hoef ik alleen nog maar te wachten op de kleine meid.
Je hebt geen werk. Hoezo denk je dat je kan kiezen of je een nieuwe uitdaging aan wil gaan?

Of kan je partner alles betalen als je nu geen nieuwe baan gaat zoeken? Afstand doen van de WW en de sollicitatieplicht?

Ik zou gewoon gaan en wel bedenken hoe je dingen geregeld wil zien na de bevalling. Hoeveel uur ga jij en de vader van het kind werken. Hoe word de verdeling? Ik zou inzetten op beiden parttime.
Alle reacties Link kopieren
Lucifermiauww schreef:
03-05-2018 15:32
Je hebt geen werk. Hoezo denk je dat je kan kiezen of je een nieuwe uitdaging aan wil gaan?

Of kan je partner alles betalen als je nu geen nieuwe baan gaat zoeken? Afstand doen van de WW en de sollicitatieplicht?

Ik zou gewoon gaan en wel bedenken hoe je dingen geregeld wil zien na de bevalling. Hoeveel uur ga jij en de vader van het kind werken. Hoe word de verdeling? Ik zou inzetten op beiden parttime.
Als ik jouw was zou ik verder kijken als je neus lang is. 😉

Maar op jouw vragen hier de antwoorden.

Ja als ik wil ben ik de situatie om helemaal thuis te blijven zonder WW. Wil ik dat nee.

In die tijd was mijn situatie zo dat ik werk had tot aan mijn verlof met instemming van het UWV.

Daarbij als je 10 weken voor je verlof
In de ww komt krijg je meestal vrijspraak van sollicitatie plicht aangezien de meeste procedures in mijn vakgebied langer duren dan 8 a 10 weken.

Daarbij is er chronisch te kort aan mensen in mijn sector vooral met mijn vaardigheden/opleidingen.

En waarom ik twijfelde was omdat ik slecht kan inschatten wat er dadelijk op mijn afkomt( net als elke vrouw die hun eerste verwachten) en of de wetenschap dat ik na mijn verlof meteen voor een nieuwe baas zou beginnen niet te veel zou zijn.

Maar om je zorgen weg te nemen, ik ben op gesprek gegaan en aangenomen mijn nieuwe baas wil rustig wachten op mij aangezien ik pas in november begin.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven