Werk & Studie alle pijlers

Agressie in de zorg.

09-03-2018 21:31 142 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kon er geen topic over vinden, of ik heb gewoon verkeerd gezocht. Als dit laatste het geval is dan mag deze weer dicht.

Op dit moment ben ik zo'n 10jaar begeleider binnen de gehandicaptenzorg. In het verleden veel invalwerk en nu sinds 8 maand op één plek. Ik heb al met verschillende mate van verstandelijke beperking(en) gewerkt en ook verschillende mate van agressie.

Nu hadden wij afgelopen week een incident met een client (autist) die mijn collega duwde en mijn collega dreigde met de politie. Dit staat tevens in zijn signaleringsplan.
En zelf had ik gisteren een incident met een client die mij sloeg. En waarbij je niet hoeft te dreigen met politie omdat hij daar niets mee doet.

Nu vroeg ik mij af, wanneer doen jullie (forum lezers die in de zorg werken) aangifte tegen een client?
Want je weet waarom een client binnen de zorginstelling woont, je kent zijn/haar nukken en ook zijn/haar signaleringsplan. Maar laat je je slaan in de supermarkt/op de woonvoorziening? Want als iemand anders dat in de supermarkt zou doen dan zou je aangifte doen maar doe je dat ook bij een client?
Of hebben jullie als team hier afspraken over gemaakt? ik ben even benieuwd :)
Dat ligt toch helemaal aan het niveau en de intentie?
Wat is het protocol van de instelling?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou overigens helemaal niet zo vanzelfsprekend aangifte doen als een vreemde me zou slaan in de supermarkt, vermoed ik
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Wat Moi zegt.

Ik heb er verder niet zo veel verstand van, maar ik werk in een omgeving waar ook LVB'ers (met eigen begeleiding) werken en van de ene pik ik veel meer dan van de ander. En dan is het vooral de intentie die meespeelt in mijn overwegingen, want LVB zijn ze allemaal.
Wat Moiren zegt, als het goed is hebben jullie hier beleid of richtlijnen voor. Zo niet, vraag begeleiding van iemand binnen jouw instelling.

Als de situatie ernaar is dat je zou overwegen aangifte te doen zou er sowieso begeleiding moeten zijn en zou het voorval besproken moeten zijn binnen je organisatie.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 09-03-2018 21:48
37.33% gewijzigd
Ik werk in de thuiszorg en heb wel eens gehad dat een client boos was op me maar niks qua slaan, duwen of schelden etc. In het protocol staat dat als je je onveilig voelt of als er een onveilige situatie ontstaat je per direct mag vertrekken en leidinggevende moet bellen om er melding van te maken want onze veiligheid staat voorop. Als iemand geweld tegen mij zou gebruiken doe ik aangifte als ik dat nodig vind. Geen idee of mijn leidinggevende het daarmee eens is maar hey die is niet geslagen en geschopt of wat dan ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of de politie er iets mee zou doen als iemand me dreigde of zelfs een tik gaf in de supermarkt. Ik denk hooguit de supermarktmanager. Ik dacht dat je alleen vervolgd kon worden als je letsel of schade hebt veroorzaakt en niet alleen door iemand aan te raken. Maar daar zou ik de wet op moeten naslaan. :)

Het is me nog nooit overkomen. Wat betreft agressie op de werkvloer dat zou ik met je superieuren bespreken en je respons op elkaar afstemmen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ja ik denk ook dat de politie er niks mee doet als iemand je een klap verkoopt maar als je echt in elkaar geslagen wordt of bedreigd bent met een mes is het naar mijn idee een ander verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
09-03-2018 21:34
Dat ligt toch helemaal aan het niveau en de intentie?
Wat is het protocol van de instelling?
De instelling (een stichting) werkt met 3 protocollen en daar is agressie er geen van.
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:52
De instelling (een stichting) werkt met 3 protocollen en daar is agressie er geen van.
Wat raar.
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:52
De instelling (een stichting) werkt met 3 protocollen en daar is agressie er geen van.
Dat lijkt me dan falen van de instelling als jullie wel met agressie te maken hebben en dat zou ik opschalen.
Zijn jullie er sowieso in getraind?
Alle reacties Link kopieren
En dat slaan in de supermarkt was een fictief voorbeeld...

Want wanneer doe je als persoon wel aangifte? Niet zorg gerelateerd.
ik ben namelijk prive nog nooit in een situatie met agressie geraakt waarbij die gedachte speelde.
Tijdens het werken is die lijn dun, vind ik. Want je weet dat een client kan escaleren maar hoe heftig weet je niet altijd.
Zo ben ik tijdens het werken al aan mijn haren getrokken, tegen mijn schenen getrapt, bespuugd, geslagen, geknepen. Maar daarin geen aangifte gedaan omdat het vaak verklaarbaar was waar de agressie vandaan kwam.
Maar bij de vuistslag (valt onder mishandeling) is er wel aangifte gedaan.
Raar inderdaad dat daar geen protocol voor is. Heb er zelf ook een workshop over gehad. Weet je echt zeker dat daar geen protocol of iets wat er op lijkt voor is?
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:52
De instelling (een stichting) werkt met 3 protocollen en daar is agressie er geen van.

Werk je bij JP toevallig? Je zegt dat er geen agressieprotocol is. Zijn er vanuit de organisatie helemaal geen richtlijnen?
Alle reacties Link kopieren
Moiren’ schreef:
09-03-2018 21:56
Dat lijkt me dan falen van de instelling als jullie wel met agressie te maken hebben en dat zou ik opschalen.
Zijn jullie er sowieso in getraind?
Zoals ik de instelling ken moet je dat per locatie beoordelen omdat elke locatie een andere doelgroep heeft. Daarom was ik benieuwd hoe de viva-forum-ers erover dachten en wat bij hen het beleid/ de grens is.

Ik ben daarin niet getraind. Heb altijd invalwerk gedaan en invallers vielen altijd buiten de boot wbt trainingen.... Heb het nu wel aangegeven.
Alle reacties Link kopieren
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:52
De instelling (een stichting) werkt met 3 protocollen en daar is agressie er geen van.
Dat is behoorlijk kwalijk, want daar zijn ze als werkgever wel voor verantwoordelijk en zelfs wettelijk toe verplicht. Als het protocol er nog niet is, moet dat dus als de donder alsnog worden opgesteld.

En met betrekking tot jouw vraag, denk ik dat het nauw samenhangt met de toerekeningsvatbaarheid van de dader. Op welk verstandelijk niveau functioneert iemand, welke stoornissen spelen eventueel een rol, etc. Ik zou zelf denk ik alleen aangifte doen als dat zin en nut heeft (oftewel, als de dader veroordeeld zou kunnen worden, en de les van die veroordeling bij de dader binnen komt).
Ik ben al jaren werkzaam in de gehandicaptenzorg maar heb nog nooit gehoord dat iemand aangifte doet tegen een cliënt. De meesten bij ons zijn wils- en handelingsonbekwaam, dus geen idee of het überhaupt kan.

Daarnaast zou er toch een protocol moeten zijn. Als er agressie voor komt dan moet er ook een protocol zijn hoe te handelen. En mag je van je werkgever verwachten dat jij geschoold wordt in omgaan met dreigend en destructief gedrag.
Juist voor invallers is zo'n training/protocol/richtlijn belangrijk want die kennen de clienten/afdeling niet zo goed dus weten ook niet dat meneer A. om niks uit zijn slof kan schieten of mevrouw B. het leuk vind om aan haren te trekken.
Goguma schreef:
09-03-2018 22:03
Juist voor invallers is zo'n training/protocol/richtlijn belangrijk want die kennen de clienten/afdeling niet zo goed dus weten ook niet dat meneer A. om niks uit zijn slof kan schieten of mevrouw B. het leuk vind om aan haren te trekken.

Het gaat er om dat je spanningsopbouw leert herkennen en leert de-escaleren.
En dan is er ook nog een training voor wat je fysiek kan doen als iemand bijvoorbeeld je haar vast heeft.
Alle reacties Link kopieren
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 22:00
Zoals ik de instelling ken moet je dat per locatie beoordelen omdat elke locatie een andere doelgroep heeft.
Dat is niet correct van de instelling. Het is aan het management om kaders te stellen en ervoor te zorgen dat personeel bij kwalijke voorvallen weet wat ze moeten/kunnen doen en welke ondersteuning ze daarin van de organisatie mogen verwachten.
Alle reacties Link kopieren
Los van of er nou wel of geen protocol bij mijn instelling wordt gebruikt is mijn vraag;
niettegenmamazeggen schreef:
09-03-2018 21:31
Nu vroeg ik mij af, wanneer doen jullie (forum lezers die in de zorg werken) aangifte tegen een cliënt?
In de supermarkt geslagen worden door een vreemde vind ik een heel ander verhaal dan door een laag begaafd/nah/dementerend/psychiatrische client/patiënt in je werkomgeving. Verder wat Morien zegt dus.
Bij ons is het beleid: altijd aangifte bij fysieke agressie of ernstige verbale agressie naar personeel en ook bij ernstige vernielingen van bijvoorbeeld kamers. Je hoeft niet als persoon aangifte te doen, maar de organisatie is het verplicht. Ongeacht toerekeningsvatbaarheid, agressie mag NOOIT goedgekeurd worden door de instelling. Het is verder aan politie en justitie wat ze ermee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk ook in de gehandicaptenzorg en ook met fikse agressie. Ik heb eigenlijk nog nooit gehoord van aangifte doen tegen een cliënt. Bij iedereen staat de agressie beschreven in het signaleringsplan. En volgens mij als je intramuraal werkt is het ook niet mogelijk. Maar wel als het buiten het terrein van de instelling gebeurt.
Alle reacties Link kopieren
Coco87 schreef:
09-03-2018 22:11
Bij ons is het beleid: altijd aangifte bij fysieke agressie of ernstige verbale agressie naar personeel en ook bij ernstige vernielingen van bijvoorbeeld kamers. Je hoeft niet als persoon aangifte te doen, maar de organisatie is het verplicht. Ongeacht toerekeningsvatbaarheid, agressie mag NOOIT goedgekeurd worden door de instelling. Het is verder aan politie en justitie wat ze ermee doen.
Met welk niveau cliënten werk je? En welke sector?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven