Werk & Studie alle pijlers

BBL opleiding verzorgende IG

11-03-2018 14:11 103 berichten
Goedemiddag allemaal,

Morgen ga ik naar een bijeenkomst waar een eerste selectie plaats zal gaan vinden voor de (interne) 3 jarige opleiding verzorgende IG.

Inmiddels ben ik er van overtuigd dat ik deze opleiding wil gaan doen. Pittig zal het sowieso gaan worden, maar waar een wil is, is een weg!

Ik zou het erg leuk vinden om hier wat ervarings verhalen te lezen.

Waar ik nieuwsgierig naar ben staat hieronder vermeld:

Aangezien ik reeds werkzaam ben binnen de stichting maak ik gebruik van een garantieregeling. Dit houdt in dat ik met behoud van salaris de opleiding mag gaan doen. Ik zal 24 uur gaan werken en 1 dag in de week naar school gaan. Graag zou ik willen weten wat jullie verdienen in het eerste jaar inclusief ort. Nogal onbeschofte vraag, maar aangezien we hier toch anoniem zijn hoop ik op reacties .

Ervaringen over de studiebelasting. Hoe intensief is deze? Verschilt natuurlijk per persoon, maar wil het heel graag weten. Ter info: mijn moeder gaat 3 dagen oppassen en ik neem 2 dagen opvang op, dus dat is al in kannen en kruiken. ( Onze kinderen zijn 3 en 7 jaar)

Tot slot de zogenaamde onlinetest/vragenlijst. Deze zal online afgenomen worden. Hebben jullie enig idee op welk niveau dit zal zijn en kun je hierop alsnog afgewezen worden?

Uiteraard alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties.

Word ontzettend gewaardeerd.

Groetjes piekerien
anoniem_6459539699668 wijzigde dit bericht op 11-03-2018 14:22
0.66% gewijzigd
Wat betreft de toelatingstest: natuurlijk kan je daar op afgewezen worden, anders zouden ze hem niet doen... dit is om in te schatten of je de opleiding(theorie) wel aankan. Scoor je onvoldoende, dan nemen ze je niet aan.
Dank voor je bericht! Ik schreef toelatingstest, maar bedoelde online test (zo stond het vermeld in de vacature). Pas mijn bericht even aan.
anoniem_6459539699668 wijzigde dit bericht op 11-03-2018 14:23
Reden: Typefout
0.36% gewijzigd
piekerien schreef:
11-03-2018 14:21
Dank voor je bericht! Ik schreef toelatingstest, maar bedoelde online test (zo stond het vermeld in de vacature). Pas mijn bericht even aan.
Ik denk dat daar dan nog steeds veel van af kan hangen. Mijn man moest dat ook doen voor een interne opleiding en mocht niet starten.
Ik lees ook even mee. Heb net vorige week ook een aantal open sollicitaties de deur uit gedaan om een leer-werk plek te krijgen. Wil echt dolgraag sept as beginnen met de opleiding verzorgende ig BBL. Geen werkervaring in deze richting, wel vrijwilligerservaring verleden en heden. Dus ben heel benieuwd naar de reacties op deze topic. Piekerien ik wens je heel veel succes. Mag ik trouwens vragen in welke regio je woont en wat je nu doet aan werk in de instelling?
@gizmo: dankjewel!

@cinderella: regio Limburg. Ben momenteel werkzaam als Zorgassistent binnen een pg afdeling.
En dankjewel! Jij ook succes 😊
piekerien schreef:
11-03-2018 14:36
@gizmo: dankjewel!

@cinderella: regio Limburg. Ben momenteel werkzaam als Zorgassistent binnen een pg afdeling.
Dank je.
Hoi dames,

Ik ben moeder van een dreumes en volg sinds september de BBL opleiding verzorgende IG. Deze duurt bij mij in totaal 1,5 jaar dus januari 2019 ben ik klaar en in maart/april krijg ik mijn diploma. Ik ben deze omscholing gaan volgen na 8 jaar kinderopvang en ik ben blij dat ik deze stap gezet heb. Ik ben gaan solliciteren en dus in loondienst van het bedrijf die samenwerkt met het regionale roc.

Je moet gewoon de stap gaan zetten maar bedenk van te voren hoe je omgaat met onregelmatige werktijden. Je moet een goede back-up hebben anders ga je deze opleiding niet afmaken. Weet wat het werk voor deze diploma inhoud en welke uitstroom je uiteindelijk zou willen doen ouderenzorg, kraamzorg etc.(tenzij je solliciteert bij een organisatie dan is de uitstroom al bepaald) Als jij gemaakt bent voor dit vak ga er dan voor!

Wat betreft het salaris ik verdien als leerling +-€1000 exclusief reiskosten etc. Vraag na wat de werkgever vergoed ook betreft schooldagen etc. Laat dingen vast leggen in je contract en weet dat er vaak een terugbetaalregeling is als je stopt bij de werkgever tijdens of binnen twee jaar na de opleiding.

Wat betreft de testen... elk bedrijf heeft een andere test. Bij mij werd gekeken naar je karakter etc via de test. Daarnaast is de draagkracht van jou(vooropleiding,ervaring, motivatie) bepalend in hoe zwaar jij de opleiding vind. De 1 doet het met twee vingers in de neus en de ander die moet er voor vechten, beiden goed maar weet dat er niveau verschil zal zijn in jou klas. Ook mensen met hogere opleiding die omscholing willen naar iets anders zullen er zitten zowel jong als oud.

Als je nog meer vragen heb stel ze gerust en verder zet hem op!! Ik hoop dat dit je passie is want de zorgsector heeft nog steeds handen te kort!
vrolijkaapje schreef:
11-03-2018 15:08
Hoi dames,

Ik ben moeder van een dreumes en volg sinds september de BBL opleiding verzorgende IG. Deze duurt bij mij in totaal 1,5 jaar dus januari 2019 ben ik klaar en in maart/april krijg ik mijn diploma. Ik ben deze omscholing gaan volgen na 8 jaar kinderopvang en ik ben blij dat ik deze stap gezet heb. Ik ben gaan solliciteren en dus in loondienst van het bedrijf die samenwerkt met het regionale roc.

Je moet gewoon de stap gaan zetten maar bedenk van te voren hoe je omgaat met onregelmatige werktijden. Je moet een goede back-up hebben anders ga je deze opleiding niet afmaken. Weet wat het werk voor deze diploma inhoud en welke uitstroom je uiteindelijk zou willen doen ouderenzorg, kraamzorg etc.(tenzij je solliciteert bij een organisatie dan is de uitstroom al bepaald) Als jij gemaakt bent voor dit vak ga er dan voor!

Wat betreft het salaris ik verdien als leerling +-€1000 exclusief reiskosten etc. Vraag na wat de werkgever vergoed ook betreft schooldagen etc. Laat dingen vast leggen in je contract en weet dat er vaak een terugbetaalregeling is als je stopt bij de werkgever tijdens of binnen twee jaar na de opleiding.

Wat betreft de testen... elk bedrijf heeft een andere test. Bij mij werd gekeken naar je karakter etc via de test. Daarnaast is de draagkracht van jou(vooropleiding,ervaring, motivatie) bepalend in hoe zwaar jij de opleiding vind. De 1 doet het met twee vingers in de neus en de ander die moet er voor vechten, beiden goed maar weet dat er niveau verschil zal zijn in jou klas. Ook mensen met hogere opleiding die omscholing willen naar iets anders zullen er zitten zowel jong als oud.

Als je nog meer vragen heb stel ze gerust en verder zet hem op!! Ik hoop dat dit je passie is want de zorgsector heeft nog steeds handen te kort!
Hoi bedankt voor je reactie. Ik ben alleenstaand dus met niemand rekening te houden. Wat de onregelmatigheid betreft zie ik geen moeilijkheden, misschien alleen de nachtdiensten maar dat kan ik nu nog niet zeggen. Dus jij verdiend +/- 1000,00 per maand zitten daar als ik vragen mag de onregelmatigheidstoeslagen al bij? En hoeveel uur werk je? Aangezien ik alleen ben moet ik ook alleen voor mijn inkomen zorgen om huur,vaste lasten ect te kunnen betalen. Ik ben zeer gemotiveerd, dit is wat ik echt wil dus ik ga er voor vechten om dit te kunnen bereiken. Maar een werk- leer plek is hier in Twente nog niet zo makkelijk te vinden helaas.
@vrolijkaapje: wauw! Wat lief dat je zo uitgebreid reageert.

Aangezien ik niet over één nacht ijs ga, heb ik me zo goed mogelijk ingelezen en laten informeren. Ik ga 24 uur werken en 1 dag naar school. Mijn werkgever betaalt 4 uur school. De resterende 4 uren niet. Ik zal effectief 20 uur werken in de week. De opleiding is gericht op ouderen.

Gelukkig heb ik een hele lieve man die volledig achter me staat en mijn ouders wonen bij me in de straat. Zeer fijn m.b.t. opvang.

Dat mijn hart binnen de zorgsector ligt is me inmiddels helder. Sinds 2008 al. Ik ben toen enige tijd in India geweest en heb daar samen met anderen een activiteiten programma opgezet voor fysiek en verstandelijk beperkte kinderen. Daarna een hele tijd in de uitvaartverzorging gewerkt als verzorger.

Aangezien mijn achtergrond administratief is ben ik na de geboorte van de eerste voor meer regelmaat gegaan. Echter bleek ik hier geen voldoening uit te halen. Sinds een tijd werk ik nu als Zorgassistent binnen een pg afdeling. Dit is heerlijk werk. Ik mis alleen een stukje verantwoordelijkheid. Vandaar dat ik nu heb gesolliciteerd op deze functie.

Mijn teamleider heeft ook een positieve referentie voor me geschreven aan het opleidingsbureau 😀

Nog even een vraagje over het leerlingsalaris. Die 1000 euro is dat voor 24 uur werken?
[quote=piekerien post_id=28250224 time=1520779491 user_id=70488]
@vrolijkaapje: wauw! Wat lief dat je zo uitgebreid reageert.

Aangezien ik niet over één nacht ijs ga, heb ik me zo goed mogelijk ingelezen en laten informeren. Ik ga 24 uur werken en 1 dag naar school. Mijn werkgever betaalt 4 uur school. De resterende 4 uren niet. Ik zal effectief 20 uur werken in de week. De opleiding is gericht op ouderen.

Gelukkig heb ik een hele lieve man die volledig achter me staat en mijn ouders wonen bij me in de straat. Zeer fijn m.b.t. opvang.

Dat mijn hart binnen de zorgsector ligt is me inmiddels helder. Sinds 2008 al. Ik ben toen enige tijd in India geweest en heb daar samen met anderen een activiteiten programma opgezet voor fysiek en verstandelijk beperkte kinderen. Daarna een hele tijd in de uitvaartverzorging gewerkt als verzorger.

Aangezien mijn achtergrond administratief is ben ik na de geboorte van de eerste voor meer regelmaat gegaan. Echter bleek ik hier geen voldoening uit te halen. Sinds een tijd werk ik nu als Zorgassistent binnen een pg afdeling. Dit is heerlijk werk. Ik mis alleen een stukje verantwoordelijkheid. Vandaar dat ik nu heb gesolliciteerd op deze functie.
Als ik jou verhaal zo lees, weet ik zeker dat je genoeg doorzettingsvermogen bezit om deze opleiding te volbrengen. Gaat je vast lukken.
@cinderella: ik hoop dat ik mezelf goed kan neerzetten morgen. Nu het dichterbij komt begin ik al enige spanning te voelen.

Wat jammer dat er in Twente weinig opleidingsplekken zijn. Je zou zeggen dat er in deze tijden plekken genoeg zouden moeten zijn.

Jij ook succes!

Mochten er mensen zijn met nog meer ervaringsverhalen dan hoor ik ze héél graag.
piekerien schreef:
11-03-2018 16:22
@cinderella: ik hoop dat ik mezelf goed kan neerzetten morgen. Nu het dichterbij komt begin ik al enige spanning te voelen.

Wat jammer dat er in Twente weinig opleidingsplekken zijn. Je zou zeggen dat er in deze tijden plekken genoeg zouden moeten zijn.

Jij ook succes!

Mochten er mensen zijn met nog meer ervaringsverhalen dan hoor ik ze héél graag.
Gaat vast goedkomen. Hoor graag hoe het je vergaan is. En ben ook benieuwd wat ze je allemaal gaan vragen. Dat zegt iedereen tegen mij dat ze tegenwoordig om mensen te springen staan in de zorg. Maar mijn ervaring is dat er geen geld is om iemand op te leiden en niemand die je in een instelling kan begeleiden. Maar ik geef niet zo gauw op😀
Je hebt in iedergeval de goede instelling!

Ik laat sowieso weten hoe het morgen is gegaan.
piekerien schreef:
11-03-2018 16:32
Je hebt in iedergeval de goede instelling!

Ik laat sowieso weten hoe het morgen is gegaan.
Ben benieuwd😀
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in mei starten, ik doe het in één jaar. Het is een zij-instroom traject voor mensen die al ervaring hebben in de zorg. Selectie en testen worden bepaald door het opleidingsinstituut waarbij je de opleiding gaat doen dus dat zal verschillen. Bij mij was het een Nederlands/rekentoets ( om te kijken of je genoeg in huis hebt om het in 1 jaar te doen) + een drijfveren test. Ook salaris zal verschillen. Hier in Amsterdam is een groot tekort en staan ze echt te springen om mensen. Dus hier krijg je meteen fwg schaal 40 en wordt je ingeschaald naar de ervaring die je al in de zorg hebt. (Bij mij trede 9, 2650,- bruto bij fulltime, 2060 bruto bij 28 u p w)
Ik krijg een contract voor 28 u, dat is 24 u werken en 4 uur school, 1x per 2 weken een dag.
Ik heb morgen een gesprek metde locatiemanager. Ik hoop op een lekkere veelzijdige afdeling :)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de opleiding vorig jaar juli afgerond.
Het begon bij mij met een sollicitatie ochtend met een groep waarbij we wat opdrachten kregen (om te zien hoe/wie je bent en hoe je samenwerkt enzo) en daarna een "echt" sollicitatie gesprek met een manager en een praktijkopleider van de organisatie.

Eenmaal aangenomen en ingeschreven ben ik gestart op een pg afdeling, toen thuiszorg en toen weer pg.
ik heb de opleiding in 3 jaar gedaan en ben daar heel blij mee! Er komt gewoon heel erg veel op je af! School, werk, thuis (en ik woonde eerste jaar op mezelf en ben toen gaan samenwonen halverwege de opleiding)
Salaris was met ort bij mij ook +-1000€ /1250€

Reiskosten werden vergoed en een deel van de schooldag (3uur dacht ik) daarnaast was er in de werkweek 2 uur tijd om op je werkplek aan je opdrachten te werken (uitwerken of uitvoeren ervan)

Na behalen van diploma was het wel de "eis" om nog 2 jaar te moeten werken voor deze organisatie. Maar dat is met de hoge werkdruk geen probleem. Al mijn klasgenoten en ikzelf hadden al ruim voor halen van diploma garantie op een baan op de werkplek die ieder zelf graag wilde met uren die je zelf wilde.
We konden eigenlijk met alle voorwaarden die we zelf hadden aankomen want overal was er vraag naar personeel ;)

Ik zou wel zorgen voor een goed vangnet voor je thuissituatie. Als je het daar geregeld en stabiel hebt dan scheelt dat echt heel veel.

En in het begin gaat er super veel op je af komen, zul je je draai moeten vinden en denk je waar ben ik aan begonnen maar echt daar moet je even doorheen en dan komt het goed :thumbsup:
Tralalalala
krullen-bol schreef:
11-03-2018 20:20
Ik heb de opleiding vorig jaar juli afgerond.
Het begon bij mij met een sollicitatie ochtend met een groep waarbij we wat opdrachten kregen (om te zien hoe/wie je bent en hoe je samenwerkt enzo) en daarna een "echt" sollicitatie gesprek met een manager en een praktijkopleider van de organisatie.

Eenmaal aangenomen en ingeschreven ben ik gestart op een pg afdeling, toen thuiszorg en toen weer pg.
ik heb de opleiding in 3 jaar gedaan en ben daar heel blij mee! Er komt gewoon heel erg veel op je af! School, werk, thuis (en ik woonde eerste jaar op mezelf en ben toen gaan samenwonen halverwege de opleiding)
Salaris was met ort bij mij ook +-1000€ /1250€

Reiskosten werden vergoed en een deel van de schooldag (3uur dacht ik) daarnaast was er in de werkweek 2 uur tijd om op je werkplek aan je opdrachten te werken (uitwerken of uitvoeren ervan)

Na behalen van diploma was het wel de "eis" om nog 2 jaar te moeten werken voor deze organisatie. Maar dat is met de hoge werkdruk geen probleem. Al mijn klasgenoten en ikzelf hadden al ruim voor halen van diploma garantie op een baan op de werkplek die ieder zelf graag wilde met uren die je zelf wilde.
We konden eigenlijk met alle voorwaarden die we zelf hadden aankomen want overal was er vraag naar personeel ;)

Ik zou wel zorgen voor een goed vangnet voor je thuissituatie. Als je het daar geregeld en stabiel hebt dan scheelt dat echt heel veel.

En in het begin gaat er super veel op je af komen, zul je je draai moeten vinden en denk je waar ben ik aan begonnen maar echt daar moet je even doorheen en dan komt het goed :thumbsup:
klinkt super en het begint zeker te kriebelen. Wat mij alleen zorgen gaat baren of ik het als alleenstaande financieel ga redden.
Alle reacties Link kopieren
Cinderella76 schreef:
11-03-2018 20:47
klinkt super en het begint zeker te kriebelen. Wat mij alleen zorgen gaat baren of ik het als alleenstaande financieel ga redden.
Het was een beetje passen en meten maar ik heb het dat eerste jaar tot ik ging samen wonen wel kunnen redden alleen maar toen had ik ook nog huur en zorgtoeslag.
Tralalalala
krullen-bol schreef:
11-03-2018 20:54
Het was een beetje passen en meten maar ik heb het dat eerste jaar tot ik ging samen wonen wel kunnen redden alleen maar toen had ik ook nog huur en zorgtoeslag. Dat wil dan ook zeker aan gaan vragen en dan maar wat bezuinigen op wat dingen. Moet goed komen. Fingers crossed😀
Alle reacties Link kopieren
Ik ben aangenomen! In mei beginnen, eerst nog 6 weken vrij :jump:
Hangmat schreef:
12-03-2018 12:42
Ik ben aangenomen! In mei beginnen, eerst nog 6 weken vrij :jump:
wat super voor je. Gefeliciteerd🎉🥂. Mag ik vragen wat ze allemaal wilden weten? En misschien heel brutaal maar weet je ook wat je per maand ongeveer gaat verdienen?
Gefeliciteerd hangmat! Wat een mooi nieuws!

Ik mag vanavond naar de bijeenkomst. Begint nu wel een beetje te kriebelen 😀
Alle reacties Link kopieren
2060 bruto per maand, 28 u per week, schaal 40 trede 9.
Ze liet mij vooral vertellen wat ik graag zou willen. Ik heb vooral gezegd dat ik heel veel wil leren en dus op een afdeling wil werken waar veel medische handelingen verricht worden. Vooral omdat ik de opleiding im 1 jaar ga doen, ik wil veel 'oefenen'. Verder ben in best ambitieus en heb plannen om hierna hbo v te gaan doen (dan zijn m'n dochters wat ouder en kan dat ook beter), daar was ze ook enthousiast over.
Verder de vraag wat me het moeilijkste lijkt in dit werk. Voor mij is dat: geen tijd en aandacht kunnen geven door personeelstekort, dat lijkt me het lastigst.
Maar het was een hele leuke vrouw, ook single moeder van twee nog oudere kinderen dus ze weet wel hoe dit voor mij is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven