Werk & Studie alle pijlers

Salaris juridisch medewerker WO

15-03-2018 16:50 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste medeforummers,

Over twee weken heb ik een functioneringsgesprek. Mijn baas heeft al regelmatig te kennen gegeven erg tevreden te zijn over mijn functioneren en mijn eerste tijdelijke contract zal dan ook verlengd worden. Aangezien ik zelf minder tevreden ben over mijn salaris, arbeidsvoorwaarden en functieomschrijving hoor ik graag hoe jullie hierover denken. Ik ben WO rechten afgestudeerd , werk nu als juridisch medewerker, maar met dezelfde werkzaamheden die ik in een eerdere functie als bedrijfsjurist had. Heb een jaar werkervaring en verdien nu obv 40 uur 2200 per maand.

Ik weet dat nu de economie is aangetrokken er in principe vergelijkbare vacatures voor het oprapen liggen, waarbij de voorwaarden ook een stuk beter zijn over het algemeen. Bij mijn vorige baan verdiende ik 2250 per maand, maar zou ik, als ik niet was weggegaan ondertussen 2750 verdienen. Dit is dan ook het loon dat ik zelf in mijn hoofd heb, met als ondergrens 2500. Eventueel ben ik bereid lager te accepteren als er goede secundaire arbeidsvoorwaarden tegenover staan. Op dit moment zijn deze heel mager: lunch wordt geregeld vanuit kantoor (brood en beleg) en telefoon van de zaak.

Is het vragen van zo'n flinke salarisverhoging enigszins realistisch? Op dit moment verdien ik volgens mij minder dan marktconform..

Ik weet dat ik beter had moeten onderhandelen bij aanvang van mijn eerste overeenkomst, maar ik wilde heel erg graag weg bij mijn vorige werk.

Wat denken jullie?
Als je functieomschrijving hetzelfde blijft is het een onrealistische verhoging. Je wilt van 2200 naar 2750, dat is een verhoging van 25%!
Alle reacties Link kopieren
Heb je het over netto of bruto bedragen?
Hangt dat niet van de sector af?

En ben je juridisch medewerker of bedrijfsjurist (Legal counsel), want voor zover ik weet zit daar een behoorlijk verschil in salaris in.
Alle reacties Link kopieren
Bij wat voor soort organisatie werk je? Als dat de lokale red-de-wereld-club is, klinkt het niet slecht. Werk je bij pakweg Unilever dan mag er wel wat meer bij de lunch.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je even moet opzoeken wat gangbaar is en dat voorleggen bij je manager. je kan altijd nog weg als je dat wilt
koekies zijn lekker
Alle reacties Link kopieren
Hangt ook erg af van het bedrijf waar je werkt. Werk je in de sociale sector of bij een commercieel bedrijf/instantie. En wat je werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn.

Wanneer je meer wilt verdienen dan zou ik op zoek gaan naar een andere baan. Ik kan me niet voorstellen dat ze je zo'n grote salarisverhoging gaan geven. Maar je kan het proberen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het natuurlijk altijd proberen met het argument dat je in een vergelijkbare sector, in een vergelijkbare functie veel meer kan verdienen. Ik ken wel gevallen waar er zulke grote stappen zijn gemaakt, op basis van dit argument. Het is maar net hoe graag je ze willen houden.

Als het niet lukt, kun je altijd nog beslissen of je verder gaat kijken naar een beter verdienende baan
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel juridisch medewerker, maar bij mijn vorige baan was ik bedrijfsjurist. De werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn echter vergelijkbaar.

Ik werk niet bij een organisatie die gericht is op een betere wereld oid, maar wel bij een claimbureau, dus een bedrijf dat gericht is op veel geld verdienen.

En sorry voor de onduidelijkheid, de bedragen die ik noemde zijn bruto..
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel juridisch medewerker, maar bij mijn vorige baan was ik bedrijfsjurist. De werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn echter vergelijkbaar.

Ik werk niet bij een organisatie die gericht is op een betere wereld oid, maar wel bij een claimbureau, dus een bedrijf dat gericht is op veel geld verdienen.

En sorry voor de onduidelijkheid, de bedragen die ik noemde zijn bruto..
Alle reacties Link kopieren
Luigi90 schreef:
15-03-2018 17:10
Bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel juridisch medewerker, maar bij mijn vorige baan was ik bedrijfsjurist. De werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn echter vergelijkbaar.

Ik werk niet bij een organisatie die gericht is op een betere wereld oid, maar wel bij een claimbureau, dus een bedrijf dat gericht is op veel geld verdienen.

En sorry voor de onduidelijkheid, de bedragen die ik noemde zijn bruto..
Als jij veel geld verdient voor je werkgever, dan vind ik die lunch wel karig. En de rest ook.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Bij het kantoor waar ik werk, verdienen de juridisch medewerkers 1600 euro bruto, ik vind dat je met 2200 euro niet mag klagen, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Alle reacties Link kopieren
1600 Euro bruto voor mensen met een universitaire opleiding? Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Of heb je het dan over mensen die juristen ondersteunen?

Mijn schoonzus is ook 'juridisch medewerker', maar die doet alleen ondersteunende werkzaamheden en je zou haar functie ook administratief medewerker kunnen noemen.
monroe1988 schreef:
15-03-2018 17:34
Bij het kantoor waar ik werk, verdienen de juridisch medewerkers 1600 euro bruto, ik vind dat je met 2200 euro niet mag klagen, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Dat is echt heel weinig. Daar hoef je niet aan te wennen. Een juridisch secretaresse verdient al meer.
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
15-03-2018 17:37
1600 Euro bruto voor mensen met een universitaire opleiding? Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Of heb je het dan over mensen die juristen ondersteunen?

Mijn schoonzus is ook 'juridisch medewerker', maar die doet alleen ondersteunende werkzaamheden en je zou haar functie ook administratief medewerker kunnen noemen.
Maar wie zegt dat het een originele WO functie is? Misschien is het aangeboden als en HBO functie en heeft TO er op gesolliciteerd. De meeste juridisch medewerkers zijn HBO geschoold. Soms MBO en soms WO.

TO waarom ben je ooit van baan veranderd? Waarom heb je op deze functie gesolliciteerd en geaccepteerd?

Bedrijfsjurist is soms ook een fancy term, maar dit wil niet zeggen dat het perse een functie op WO niveau is in de uitvoering. Maar vindt men de titels op het naamkaartje vooral belangrijk. Geeft iets meer gewicht bij het ondertekenen van brieven en stukken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je wordt betaald naar de functie die je uitvoert niet naar de opleiding die je hebt gedaan. Heb je een MBO functie dan ook een MBO salaris, heb je HBO+ functie dan het bij behorende salaris. Een schoonmaker die ooit universitair is geschoold krijgt ook geen hogere salaris omdat hij zo veel geleerd heeft.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je ook de markt moet kennen bij veel bureau's is er bulk werk of je wordt in opdracht uitgezonden dat wordt soms slecht betaald terwijl je als zelfstandige of een ander bedrijf in een andere rol beter kunt verdienen. Misschien kun je er iets meer bij krijgen maar een echt hoog salaris ga je in deze functie niet verdienen daarom houdt men ook deze titel/functienaam aan.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Het zou helpen als je kan aangeven wat jouw exacte werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn. Ook helpt het als je kan aangeven of het een WO-functie is, of dat het een HBO-functie is. Doe je bijvoorbeeld ook aan procesvertegenwoordiging?

En krijg je nog een dertiende maand?
Bruto? Are you kidding me?
Alle reacties Link kopieren
monroe1988 schreef:
15-03-2018 17:34
Bij het kantoor waar ik werk, verdienen de juridisch medewerkers 1600 euro bruto, ik vind dat je met 2200 euro niet mag klagen, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik.
1600 bruto is een MBO startsalaris en dan nog aan de lage kant, dat zit gemiddeld tussen 1500 - 1800 euro. Dus ik vind dat jouw collega's zouden moeten klagen.
girasole3 schreef:
15-03-2018 17:37
1600 Euro bruto voor mensen met een universitaire opleiding? Dat kan ik me bijna niet voorstellen.
Of heb je het dan over mensen die juristen ondersteunen?

Mijn schoonzus is ook 'juridisch medewerker', maar die doet alleen ondersteunende werkzaamheden en je zou haar functie ook administratief medewerker kunnen noemen.
Zij ondersteunen advocaten, schrijven pleitnota's en ander voorbereidend werk. Het is een belachelijk laag salaris, maar doordat banen in de strafadvocatuur zo gewild zijn, komen werkgevers ermee weg.
Alle reacties Link kopieren
monroe1988 schreef:
15-03-2018 17:34
Bij het kantoor waar ik werk, verdienen de juridisch medewerkers 1600 euro bruto, ik vind dat je met 2200 euro niet mag klagen, maar het is maar net wat je gewend bent denk ik.
Neuh, het is maar net wat je toegevoegde waarde is.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
neerlandicus schreef:
15-03-2018 18:37
Het zou helpen als je kan aangeven wat jouw exacte werkzaamheden en verantwoordelijkheden zijn. Ook helpt het als je kan aangeven of het een WO-functie is, of dat het een HBO-functie is. Doe je bijvoorbeeld ook aan procesvertegenwoordiging?

En krijg je nog een dertiende maand?
Mijn werkzaamheden bestaan vooral uit het in naam van verschillende opdrachtgevers gerechtelijke procedures voeren tegen luchtvaartmaatschappijen. Dus vanaf de dagvaarding tot de afloop van de procedure ben ik verantwoordelijk voor alle gerechtelijke stukken, agendabewaking, correspondentie met wederpartij en rechtbank etc. Ik treed zelf niet op als procesvertegenwoordiger maar doe in feite wel al het werk. Bij de functie werd gezocht naar iemand met wo achtergrond of HBO met uitmuntende cijfers.

Van een dertiende maand oid is geen sprake en ik val niet onder een cao. Wat dat betreft zijn mijn secundaire arbeidsvoorwaarden dus heel mager..
Ik ben juridisch medewerker.... 1.5 jaar ervering op dat gebied, wel 20 jaar werkervaring, ik verdien op basis van 38 uur 2655.
Daarbij werk ik niet inhoudelijk, maar ondersteunend.
Mbo2 geschoold op ander vakgebied
Alle reacties Link kopieren
Voor bruto vind ik het erg lage bedragen, ik verdiende als secretaresse al 2500 bruto op mijn 22e.

Maar ik verwacht niet dat je een passend salaris bij deze werkgever gaat krijgen, daar is het verschil gewoon te groot voor. Je zou wel afspraken kunnen maken om dit in stapjes erbij te krijgen.

Ik denk echter dat je beste kans op meer verdienen een andere baan zoeken is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven