Werk & Studie alle pijlers

Een werknemer andere functie geven of ontslag?

18-03-2018 01:38 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al jaren kom ik op dit forum en heb vele goede adviezen gehad (pas een nickwissel omdat ik te herkenbaar was)

Graag zou ik jullie advies willen over het volgende, ik kom er niet meer uit en mijn man is de wanhoop nabij. Wij hebben al jaren samen een bedrijf (in de bouwsector) met ongeveer 10 werknemers, overgenomen van ouders met personeel. Zo ook onze baliemedewerker die al 35 jaar in dienst is van het bedrijf. Voorheen een buitendienstmedewerker. Hij is 59 jaar oud.

Hij jaagt inmiddels klanten weg, letterlijk. We ontvangen veel klachten en we zien het gebeuren. Hij is ongeïnteresseerd, ziet er onverzorgd uit, kijkt mensen als ze binnen komen niet eens aan.. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Maar alles zo dat het geen serieuze reden is voor ontslag, hij functioneert, doet zijn werk. Een dossier opbouwen, met al die klachten, het zou kunnen maar geen een kantonrechter gaat ons in het gelijk stellen daar ben ik inmiddels al achter. Betalen zullen we als we hem zouden ontslaan. We moeten iets doen. Maar wat? Iemand van 59 weer het harde werk, want het is aanpoten geblazen, laten doen? Of zijn ontslag aanvragen? Zo'n ontslagvergoeding is onbetaalbaar!

Help! We weten het echt niet meer, dus al het advies of tips zijn zeer welkom. Alvast bedankt!!
Wat ik mis in het verhaal, is of jullie wel eens met hem hebben gesproken om te achterhalen waarom hij doet zoals hij doet en wat zijn antwoord was.
Alle reacties Link kopieren
Diverse keren, vervolgens gaat het 1 a 2 weken prima en dan vervalt hij weer in het oude patroon.
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn serieus op, het is om wanhopig van te worden we zijn hierdoor vele klanten verloren. Gelukkig zijn er een aantal die er melding van maken maar hoeveel doen het niet. Ik zou het zelf niet doen, doeii.. ik ga wel naar een ander..
Aan de balie is dus geen optie meer.

Maar waarom es niet in gesprek gaan over hoe hij het ziet?
Waar hij zich - buiten de balie - ziet functioneren.

Desnoods bijvoorbeeld als administratieve kracht meer achter de schermen?
Toch terug de bouw in? Planningen maken? Nieuwe mensen opleiden? Een mengeling van een aantal taken? Etcetera.

Als hij ongeïnteresseerd overkomt, is hij misschien zelf ook gewoon niet gelukkig op de plek waar hij nu zit.
Maar blijft hij het volhouden omdat hij nu éénmaal al 35 jaar bij jullie werkt en waarschijnlijk in gedachten al met een half been in zijn pensioen zit.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch met dat dossier beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Hij is ook niet gelukkig, dat straalt hij uit. Hij is boos omdat de vut er niet meer is, hij geen vervroegd pensioen kan aanvragen. Boos op alle klanten die in zijn ogen meer zijn (dat vul ik in, slecht klopt) en ook nog eens een racist. Ik ga bepaalde uitspraken van hem hier niet herhalen die ik soms opvang, en dan werk ik op de administratie en zie deze heer soms. Ik ken hem natuurlijk al 20 jaar maar hoe ouder hoe zuurder lijkt het wel.

sorry voor mijn relaas.
Alle reacties Link kopieren
LadyMadonna schreef:
18-03-2018 02:40
Ik zou toch met dat dossier beginnen.
Hoe dan? Ik heb dat serieus bekeken met onze accountant die behoorlijk verstand van zaken heeft. Het heeft geen nut, deze heer doet zijn werk. Niet niet naar onze zin, maar hij doet het wel, hij is nooit ziek. Hij neemt alle telefoontjes aan, verwerkt de orders prima net als de facturering, ook prima!
Alle reacties Link kopieren
Had ik al geschreven dat ik wanhopig ben :)
Hoeveel dagen werkt hij?
Heb je nog een functie achter de schermen?

Geen idee of het kan maar misschien dag minder laten werken (evt. Afspreken dat hij meer vakantieuren krijgt). Die extra vakantieuren zijn altijd goedkoper dan ontslagvergoeding bij 35 jaar dienstverband.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de gesprekken die jullie voeren kun je toch een dossier aan maken? Want hij doet maar een deel van zijn werk goed, als klanten weg gaan door zijn botte gedrag.
Is er een taakfunctie omschrijving van zijn functie? Hierin kun je benoemen wat de bedoeling is. Dus ook bv klantvriendelijk zijn. Storend gedrag naar klanten toe en ook op de werkvloer niet tolereren, dit kun je ook in zo’n gesprek kwijt. Van het gesprek maak je dan een verslag.
Alle reacties Link kopieren
Julienne schreef:
18-03-2018 03:32
Hoe dan? Ik heb dat serieus bekeken met onze accountant die behoorlijk verstand van zaken heeft. Het heeft geen nut, deze heer doet zijn werk. Niet niet naar onze zin, maar hij doet het wel, hij is nooit ziek. Hij neemt alle telefoontjes aan, verwerkt de orders prima net als de facturering, ook prima!
Ik weet niet hoor, maar met een garagehouder bespreek je ook niet wat voor type dakkapel je op je huis moet laten zetten. Hij zal er vast wat kennis van hebben, maar geen expert in zijn. Ga eerst eens praten met iemand die hier verstand van heeft. Volgens mij kan je binnen een half jaar van hem af zijn. Afspraken maken, waarschuwingen geven, dossier opbouwen, ontslaan.
Laat je eens heel goed voorlichten door iemand die hier verstand van heeft. En dat is dus niet jullie accountant.
En als hij een baliefunctie heeft en zich zo vervelend gedraagt dat klanten wegblijven, dan doet hij zijn werk niet goed. Snap niet zo goed waarom je denkt dat je daarover geen dossier kunt opbouwen.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
18-03-2018 06:44
Ik weet niet hoor, maar met een garagehouder bespreek je ook niet wat voor type dakkapel je op je huis moet laten zetten. Hij zal er vast wat kennis van hebben, maar geen expert in zijn. Ga eerst eens praten met iemand die hier verstand van heeft. Volgens mij kan je binnen een half jaar van hem af zijn. Afspraken maken, waarschuwingen geven, dossier opbouwen, ontslaan.
Dat was dus ook het eerste dat ik dacht. Een accountant lijkt me hiervoor niet de aangewezen raadgever. M.i. moet je aankloppen bij een arbeidsjurist of voor mijn part een freelance HR adviseur. Want volgens mij is het niet zo'n heel ingewikkelde case. Hij functioneert niet goed. Echt niet. Hoe zit het met functionerings-/ beoordelingsgesprekken bij jullie?
Het lijkt alsof je in een spagaat zit tussen sociaal en zakelijk. Enerzijds gun je die man gewoon zijn werk en zijn geluk, anderzijds heb je een zaak te runnen. En m.i. hoor je dit nu heel zakelijk te benaderen.

Als taken en te behalen resultaten die wel beschreven zijn, maar het bijbehorende verwachte en gewenste gedrag en manier van communiceren niet, dan heb je een half functie / verwachting profiel en dan is het lastig om een dossier op te bouwen als iemand de targets wel haalt. Ondertussen ondervindt het bedrijf echter nadeel van zijn gedrag, dat is dus schadelijk.
Mijn advies: Neem zijn functieprofiel, vul de taken aan met gedrag en communicatie, ga vervolgens et gesprek aan over dit profiel, zijn gedrag, communicatie en motivatie. Geef jouw visie, ervaring, de huidige nadelige effecten en verwachting aan en vraag wat hij verwacht aan zijn houding en vaardigheden te gaan doen. Daar maak je een stappenplan op en daar hebben jullie regelmatig gesprekken over. De verslagen hiervan gaan in het dossier.

Daarnaast zou ik training / coaching, eventueel gericht op outplacement overwegen. Ook voor jezelf. M.i. committeren medewerkers zich aan een organisatie, met bijbehorende visie, doelen, strategie etc. Niet alleen aan een functie. Als het gedrag binnen een functie conflicterend is met de organisatiedoelen en ook nog eens aantoonbare schade berokkend, dan heb je een leuke uitdaging. Leer zakelijk denken. Jij bent niet verantwoordelijk voor de effecten van zijn eigen gedrag. Je kunt hem aanbieden te steunen en faciliteren in zijn groei of in zijn zoektocht naar een andere functie. Wil hij dit niet of zijn de gewenste / benodigde resultaten niet haalbaar, dan zul je toch een dossier nodig hebben om het af te kunnen ronden.
Je hebt een bedrijf, geen goed doel.
Wat heel effectief is (en helaas door de ander vaak als heel naar wordt ervaren) is gesprekken met video opnemen en deze samen terugkijken. Vaak hebben medewerkers de effecten van hun gedrag niet door. Confronterend en effectief.
Alle reacties Link kopieren
Dossier opbouwen! Wanneer zijn gedrag tot klachten leidt waarom volgt er dan geen officiële waarschuwing/ verbetertraject? Hij kan bij zijn beoordelingsgesprek nooit een goede beoordeling krijgen zoals jij de situatie omschrijft. Racistische uitspraken kunnen ook reden zijn voor een officiële waarschuwing.
Alle reacties Link kopieren
Het is de weg van de lange adem maar met een beetje pech zit je er nog 8 jaar aan vast....
Alle reacties Link kopieren
Kan hij niet wat anders doen. Bijv in het magazijnwerken of wat administratieve taken. Hebben jullie hem weleens gevraagd of er prive problemen zijn of bijv alcoholmisbruik, ...etc?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
yoshe schreef:
18-03-2018 06:44
Ik weet niet hoor, maar met een garagehouder bespreek je ook niet wat voor type dakkapel je op je huis moet laten zetten. Hij zal er vast wat kennis van hebben, maar geen expert in zijn. Ga eerst eens praten met iemand die hier verstand van heeft. Volgens mij kan je binnen een half jaar van hem af zijn. Afspraken maken, waarschuwingen geven, dossier opbouwen, ontslaan.
Dit!
- klachten bundelen
- ik neem aan dat je hem ooit een taakomschrijving hebt gegeven bij zijn contract, anders deze alsnog opstellen, dit vis ik van internet

'uitstekende communicatieve vaardigheden, professioneel en klantgericht
zelfstandigheid en een gedreven instelling'

- laat hem een training volgen om deze vaardigheden te ontwikkelen, leg vast dat hij dit moet afleggen met goed resultaat.

- maak afspraken op papier. Leg vast wat voor consequenties er op welk gedrag volgen.

Werk met officiële waarschuwingen naar aanleiding van deze afspraken. Bij 3 ligt hij eruit.

- neem een stagiaire voor bij de balie. Dat houdt hem koest en geeft hem een andere rol.
Kan hij de dingen die hij goed doet ook los doen van het balie-werk?

En als je met hem praat, weet hij zelf een oplossing?
"Piet, ik zie dat het werken achter de balie je niet gelukkig maakt. Wat gaan we hier aan doen? "

Evt kun je hem stimuleren wat constructiever mee te denken vanwege zijn 'senioriteit' en ervaring. Ik denk zomaar dat hij zich niet beter gaat verzorgen. De balie is simpelweg zijn plek niet
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heb je dit probleem hier eerder besproken.

Wat hebben jullie in de tussentijd gedaan?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Volgens mij moet je bedenken wat je het liefste wil, en daar op in gaan zetten. Als je niet goed weet wat jij eigenlijk wil bereiken gaat het je ook niet lukken. Dus:

- Wil jij hem het liefst ontslaan?
- Of zoek je naar een manier om de werknemer toch te behouden, maar dan 'zonder problemen'?
Julienne schreef:
18-03-2018 02:11
Diverse keren, vervolgens gaat het 1 a 2 weken prima en dan vervalt hij weer in het oude patroon.
Maar wat geeft hij dan als reden aan? Spelen er ook zaken zoals (noem zomaar wat voorbeelden) scheiding, depressie, zieke partner, alcoholverslaving, burn-out, ouder die op sterven ligt etc.?
Julienne schreef:
18-03-2018 03:32
Hoe dan? Ik heb dat serieus bekeken met onze accountant die behoorlijk verstand van zaken heeft. Het heeft geen nut, deze heer doet zijn werk. Niet niet naar onze zin, maar hij doet het wel, hij is nooit ziek. Hij neemt alle telefoontjes aan, verwerkt de orders prima net als de facturering, ook prima!
Neem aan dat je als je een bedrijf hebt, een rechtsbijstandverzekering hebt. Waarom leg je de situatie daar niet aan expert op het gebied van arbeidsrecht voor? Lijkt me dat die er meer verstand van heeft dan een accountant.
Mosterd zie ik nu....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven